مصرف بیش از حد کافئین باعث بروز چه مشکلاتی می‌شود؟

مصرف بیش از حد کافئین باعث بروز اضطراب و استرس، اختلالات خواب، مشکلات قلبی عروقی، افزایش سطح قند خون، تشدید علائم بیماری‌های عصبی و مشکلات چشمی می‏‌شود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، کافئین یک محرک موجود در قهوه، چای و نوشیدنی‌های انرژی‌زا است که برای افزایش انرژی مصرف می‏‌شود، البته مصرف بیش از حد آن باعث بروز مشکلاتی برای سلامت بدن می‌‏شود، در ادامه به بررسی تعدادی از عوارض مصرف بیش از حد کافئین می‌پردازیم:

اضطراب و استرس

مصرف دوزهای بالا کافئین میزان استرس و اضطراب را افزایش می‌دهد، زیرا کافئین بر سیستم عصبی تأثیر می‌گذارد و احتمال بروز استرس و اختلالات عصبی را افزایش می‌دهد.

اختلالات خواب

مصرف بیش از حد کافئین باعث بروز اختلالاتی در الگوی خواب می‏‌شود، بنابراین منجر به ایجاد خستگی و کاهش بهره‌وری در طول روز می‏‌شود.

مشکلات گوارشی

مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند منجر به بروز مشکلات گوارشی از جمله افزایش اسید معده و سندرم روده تحریک‌پذیر شود، افزایش میزان تولید اسید معده خطر بروز رفلاکس اسید معده، سوزش سر دل و تشدید شرایطی مانند گاستریت و زخم معده را افزایش می‌دهد.

مشکلات قلبی عروقی

کافئین می‌تواند بر سلامت سیستم قلب و عروق تأثیر بگذارد و باعث افزایش ضربان قلب، فشار خون بالا و ضربان قلب نامنظم می‏‌شود، افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی باید در مصرف کافئین احتیاط کنند زیرا مصرف بیش از حد آن باعث وخیم‌تر شدن علائم بیماری و حتی درد قفسه سینه می‌شود.

افزایش سطح قند خون

کافئین می‌تواند بر سطح قند خون تأثیر بگذارد و کنترل بیماری دیابت را دشوار کند، بنابراین افراد مبتلا به دیابت باید میزان مصرف کافئین خود را محدود کنند.

تشدید علائم بیماری‌های عصبی

افراد مبتلا به بیماری‌های عصبی مانند پارکینسون یا صرع ممکن است متوجه شوند که مصرف کافئین باعث وخیم‌تر شدن علائم بیماری آن‌ها می‌‏شود.

مشکلات چشمی

کافئین می‌تواند فشار داخل چشم را افزایش دهد و باعث بروز مشکلاتی برای چشم مانند آب سیاه یا گلوکوم شود، بیماران مبتلا به این بیماری باید در مصرف کافئین احتیاط کنند، زیرا ممکن است شرایط بیماری آن‌ها وخیم‌تر شود.

کد خبر 771112

برچسب‌ها