احداث سیستم‌های آب‌پاش و مه‌پاش در پارک حیات وحش صفه

مسئول پارک کوهستانی صفه اصفهان با اشاره به دمای بالای هوا و گرمازدگی حیوانات در این پارک گفت: با بهره‌گیری از روش‌های علمی و نظرات کارشناسان محیط زیست و انجام اقداماتی همچون احداث سیستم‌های آب‌پاش و مه‌پاش در جایگاه‌های نگهداری حیوانات موفق به تعدیل شرایط دمایی در این پارک شده‌ایم.

علی جعفری در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا اظهار کرد: پارک آموزشی حیات وحش صفه با داشتن حدود ۳۰ گونه جانوری شامل گوشتخواران، علفخواران، خزندگان و پرندگان یکی از نقاط گردشگری و آموزشی در خصوص افزایش آگاهی بخصوص کودکان و نسل جوان و ارتقای فرهنگ حفاظت از محیط زیست و حیات وحش بوده که با داشتن محیطی جنگلی و کوهستانی متناسب و نزدیک با شرایط طبیعی محل زندگی حیوانات برای نگهداری حیوانات توقیفی یا آسیب دیده در طبیعت در نظر گرفته شده است.

وی افزود: با توجه به در نظر گرفتن شرایط و حقوق حیوانات، با نگهداری این موجودات در شرایط غیر از محیط طبیعی و آزاد مخالف هستیم، اما عواملی که موجب شده است این حیوانات دوست‌داشتنی در این شرایط قرار گیرند، یکی آسیب دیدن در طبیعت و به‌ویژه فرهنگ غلط خرید و نگهداری حیوانات وحشی توسط برخی افراد است.

مسئول پارک کوهستانی صفه اصفهان تصریح کرد: با توجه به اینکه این کار از طریق قاچاق انجام و جرم محسوب می‌شود، موارد با هماهنگی اداره کل محیط زیست استان و عوامل انتظامی و قضائی توقیف و به‌دلیل نبود امکان آزادسازی در طبیعت به پارک آموزشی حیات وحش منتقل می‌شوند.

جعفری ادامه داد: حیوانات در طبیعت و شرایط محیط زندگی، در فصل گرما و شرایط دمایی بالا رفتار متفاوتی همچون افزایش تحریک‌پذیری و بی‌قراری داشته و به روش‌های مختلفی همچون کاهش فعالیت، خوابیدن در سایه یا روی پوشش‌های گیاهی خنک، کندن زمین و خوابیدن روی خاک نمناک زیرین سعی در خنک کردن خود می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در شرایط غیر طبیعی نگهداری در پارک وحش سعی کرده‌ایم با بهره‌گیری از روش‌های علمی، نظرات کارشناسان محیط زیست و تجربیات گذشته شرایطی برای تعدیل دمای سخت موجود ایجاد کنیم که اقدامات انجام شده ذیل با صرف هزینه‌ای بالغ‌بر ۱۵ میلیارد ریال طی چند ماه گذشته در این راستا بوده است.

جعفری با اشاره به خرید و نصب پنکه و دمنده‌های هوا، احداث سیستم‌های آب‌پاش و مه‌پاش در جایگاه‌های نگهداری حیوانات برای خنک‌کردن محیط و استفاده حیوانات در گرمای هوا گفت: احداث اتاقک و جایگاه‌های نگهداری و شب خواب برای استفاده حیوانات و جلوگیری از گرمازدگی برای مثال برای شیرهای توقیفی، کفتار، لاما و بزهای سانن، احداث سایبان و ایجاد محدوده‌های سایه برای جلوگیری از قرار گرفتن حیوانات در معرض آفتاب شدید و ارتقای کیفی شرایط محیط زندگی حیوانات با کاشت درختان، کاشت چمن و گیاهان پوششی برای تلطیف هوا و کاهش درجه حرارت و احساس گرمازدگی آن‌ها از اقدامات انجام شده است.

وی اضافه کرد: از دیگر اقدامات انجام شده در روزهای بسیار گرم تابستان، تغییر در جیره غذایی و استفاده از مکمل‌های مورد نیاز برای کاهش استرس و تنش گرمایی، آب‌پاش در قفس‌ها، جایگاه‌های نگهداری و به حیوانات برای خنک‌کردن آن‌ها و کاهش درجه حرارت محیط و بدن حیوانات، همچنین پر کردن حوض‌های آب و آبشخور حیوانات و تعویض آب به‌صورت مستمر و مناسب بوده است.

مسئول پارک کوهستانی صفه اصفهان گفت: طی چند ماه گرم گذشته با انجام این اقدامات و پایش مستمر شرایط بدنی حیوانات توسط عوامل باتجربه و دامپزشک مجموعه، شرایط پایداری ایجاد شده است و هیچ‌گونه مورد حاد یا نیاز به درمان گرمازدگی در حیوانات را نداشته‌ایم که نتیجه تلاش عوامل دلسوز و علاقه‌مند مجموعه در شرایط سخت گرما برای حفاظت از حیوانات بوده است.

جعفری خاطرنشان کرد: به‌رغم اقدامات انجام شده و در راستای بهبود شرایط در این خصوص پذیرای نظرات و هم‌فکری تمام متخصصان، سازمان‌های مردم نهاد و دوست‌داران حیوانات بوده و خواسته اصلی ما از مردم سایر شهرهای نزدیک و استان، ارتقای فرهنگ زیست‌محیطی و خرید و نگهداری نکردن حیوانات وحشی است که از طریق قاچاق وارد کشور می‌شوند تا این حیوانات مجبور به زندگی در شرایط غیرطبیعی نباشند.

کد خبر 779505

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.