مرمت موزه هنرهای معاصر اصفهان به پایان رسید

مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان گفت: عملیات مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر اصفهان پس از یک دوره دوساله به اتمام رسید و به‌زودی با آغاز فعالیت هنرمندان درِ این مکان به روی بازدیدکنندگان بازگشایی خواهد شد.

روح‌الله ابوطالبی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه عملیات مرمت و بازسازی موزه هنرهای معاصر توسط سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان انجام گرفته است، اظهار کرد: این بنای تاریخی ۲۶۰۰ مترمربع مساحت دارد که حدود ۱۲۰۰ مترمربع آن فضای نمایشگاهی با هفت بخش دائمی، کتابخانه، امور اداری و سالن اجتماعات است که در سال‌های گذشته به‌دلیل فرسودگی و ایجاد ترک‌های حاصل از نم و رطوبت، مرمت و بازسازی این بنا توسط منطقه ۳ شهرداری اصفهان در دستور کار قرار گرفت.

وی با اشاره به اینکه عملیات مرمت این بنای قاجاری از سال ۱۴۰۰ آغاز شده است، افزود: با توجه به اهمیت قدمت این بنا ابتدا عملیات مرمت موزه با سبک‌سازی بام آغاز و پس از کروم‌بندی و عایق‌کاری (بام پوش)، سقف آن انجام و سپس آجرفرش شد.

مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان تصریح کرد: به‌منظور کاهش رطوبت و ترک‌های ایجاد شده در ساختمان مرمت و احداث کانال‌های ناکش (عنصر حفاظتی رطوبت) مجدداً انجام و تیرهای چوبی این بنا که توسط موریانه دچار آسیب شده بود، آسیب‌زدایی و تیر سقف‌های آن تعویض شد.

ابوطالبی ادامه داد: در این بنای تاریخی یک سقف ایوان به نام چهل‌ستون وجود داشت که هر لحظه امکان فروریزش آن وجود داشت، بنابراین تیرها و تخته‌های آن تعویض و سپس شیب‌بندی شد، همچنین کناف‌کاری، رنگ‌آمیزی، گچ‌بری بدنه حیاط آن را دوباره از نو مرمت و بازسازی کردیم.

وی اضافه کرد: حیاط این بنا چمن‌کاری، گل‌کاری و سنگ فرش بود که سنگ فرش کف آن را برداشتیم و یک لایه زهکشی و در نهایت از آجر پخته سنتی در این محل استفاده کردیم.

مدیر منطقه ۳ شهرداری اصفهان با اشاره به اینکه برای این بنای قاجاری در سال گذشته مبلغ ۷۰ میلیارد ریال و در سال جاری مبلغ ۱۱۰ میلیارد ریال ردیف بودجه در نظر گرفته شده است، گفت: با توجه به قدیمی‌بودن بنا و آشکار شدن پس‌لایه‌های سازه، از پی تا سقف این بنا نیاز به مرمت و اعتبار داشت که یکی از دلایل طولانی‌شدن عملیات مرمت و بازسازی آن همین تأمین اعتبار بود.

ابوطالبی با ابراز امیدواری عنوان کرد: این مجموعه به‌زودی در اختیار هنرمندان قرار می‌گیرد.

کد خبر 788351

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.