رژیم تغذیه‌ای مناسب چه ویژگی‌هایی دارد؟

کارشناس تغذیه با اشاره به اینکه تغذیه‌ای برای افراد مناسب است که میزان ویتامین، مواد معدنی، پروتئین و مواد سوختی آن به اندازه کافی باشد، گفت: افزایش شدید مصرف پروتئین ورزشکاران در دوران افزایش حجم یا روند طاقت‌فرسای رژیم‌های غذایی، فرایندی غیرطبیعی برای بدن است.

سارا محمدی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اینکه مقدار غذایی که فرد مصرف می‌کند، رژیم غذایی او را تشکیل می‌دهد، اظهار کرد: تغذیه‌ای برای افراد مناسب است که میزان ویتامین، مواد معدنی، پروتئین و مواد سوختی آن به اندازه کافی باشد.

وی افزود: وجود نداشتن تعادل بین خوردن مواد سوختنی و مصرف انرژی، منجر به فقر غذایی یا ذخیره آن به‌صورت چربی خواهد شد و با کنترل رژیم غذایی می‌توان انرژی بدن را متوازن کرد یا با اضافه و کم کردن چربی بدن، چاق یا لاغر شد.

این کارشناس تغذیه با بیان اینکه زمانی که فردی رژیم خاصی می‌گیرد باید از غذاهای ویژه آن رژیم استفاده و از مصرف بعضی غذاها اجتناب کند، تصریح کرد: هر رژیم غذایی غذاهای مخصوص به خود و دستورات خاص خود را دارد.

محمدی با بیان اینکه در واقع رژیم غذایی، مجموعه خوراکی است که یک موجود زنده یا یک فرد آن را مصرف می‌کند، ادامه داد: گاهی انسان‌ها از رژیم غذایی ویژه‌ای پیروی می‌کنند که ممکن است توسط پزشک یا متخصص تغذیه توصیه شده باشد که به آن پرهیزانه یا رژیم درمانی گفته می‌شود.

وی با اشاره به اینکه گاهی فرد برای لاغر شدن یا چاق شدن از رژیم پرهیزانه لاغری یا رژیم پرهیزانه چاقی پیروی می‌کند، گفت: برخی افراد نیز مایل هستند در رژیم غذایی خود تنها از گیاهان استفاده کنند که به رژیم خوراکی آن‌ها، گیاهخواری گفته می‌شود.

این کارشناس تغذیه اضافه کرد: رژیم غذایی در واقع پیروی از نوع خاصی از شیوه تغذیه است که می‌تواند با نوع بعضی فعالیت‌ها همچون ورزش، دوره‌های مدیتیشن یا بیماری هماهنگ باشد، همچنین ورود جبری رژیم غذایی برای افراد در هر حالتی با تغییر و نوسان شدید در تغییر متد غذایی همراه است.

محمدی با بیان اینکه به عنوان مثال افزایش شدید مصرف پروتئین ورزشکاران در دوران افزایش حجم یا روند طاقت‌فرسای رژیم‌های غذایی، فرایندی غیرطبیعی برای بدن است، افزود: با توجه به این موضوع افراد باید توجه داشته باشند که داشتن یک رژیم غذایی متعادل با انواع و اقسام غذاها بسیار مهم است، چراکه این رژیم بر سلامتی بدن اثر مثبت یا منفی می‌گذارد.

وی خاطرنشان کرد: در صورتی که افراد به اندازه کافی از غذاهای سالم و مفید استفاده نکنند یا بیش از حد غذاهای ناسالم مصرف کنند، باید منتظر به خطر افتادن سلامتی خود باشند، چراکه بسیاری از بیماری‌ها به‌دلیل نداشتن تعادل در مصرف مواد غذایی ایجاد می‌شود.

کد خبر 767809

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.