افسردگی؛ ابری سیاه که جلوه نور امید را می‌گیرد

بسیاری از افراد که با افسردگی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، این احساس را به ابری سیاه تشبیه می‌کنند که تمام اتفاقات خوب زندگی را با سیاهی می‌پوشاند و جلوه نور امید را از زندگی افراد حذف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، ناراحتی، غم و اندوه از جمله احساساتی است که تمام افراد در شرایط مختلف و به میزان مختلفی آن‌ها را تجربه می‌کنند و داشتن خلق پایین برای هیچ فردی موضوعی جدید نیست، اما در این بین افسردگی از جمله اختلالات خلقی است که نه‌تنها احساس ناراحتی، غم و اندوه را به همراه دارد، بلکه بی‌حوصلگی و نداشتن انرژی و تمرکز را نیز به افراد تحمیل می‌کند.

غول سیاه افسردگی می‌تواند بر تمام ابعاد زندگی افراد تأثیر بگذارد و تحصیل، اشتغال و روابط فردی و اجتماعی آن‌ها را تحت تأثیر قرار دهد، این اختلال خلقی می‌تواند در تمام سنین بروز و تمام اقشار را درگیر کند، اما به‌طور کلی از جمله علل بروز افسردگی می‌توان به استرس و اضطراب‌، شکست، ترومای عاطفی، از دست دادن یک عزیز، درگیر شدن با بیماری‌های جسمی، کمال‌گرایی و ابتلاء به سایر اختلالات روانی اشاره کرد.

افرادی که درگیر با افسردگی می‌شوند علائم مشابهی را تجربه می‌کنند، اما علائم این اختلال خلقی می‌تواند در زنان و مردان مقداری تفاوت داشته باشد؛ بنا بر اعلام متخصصان، مردانی که دچار افسردگی می‌شوند، ناامیدی و خودتخریبی کمتری دارند و بیشتر از مشکلات خواب و خستگی رنج می‌برند.

بروز خشم، حساس شدن به رفتار دیگران، عصبانیت و بی‌علاقگی نسبت به کار از علائم افسردگی در مردان است و این در حالی است که احساس گناه و خودتخریبی در زنان هنگام تجربه افسردگی شایع‌تر است و زنان نسبت به مردان به علت تغییرات هورمونی، بیشتر در معرض ابتلاء به افسردگی البته از نوع خفیف هستند و پرخوری و اضافه وزن و خواب‌آلودگی از جمله علائم افسردگی زنان به شمار می‌رود.

افسردگی ممکن است به خودی‌خود پس از یک بازه زمانی برطرف شود، اما توصیه می‌شود در صورتی که افراد علائم افسردگی را تجربه می‌کنند و علائم آن‌ها بیشتر از دو هفته به طول انجامیده است، به متخصصان حوزه روان‌شناسی و روان‌پزشکی مراجعه کنند، به‌طور کلی صحبت کردن درباره احساسات، اختصاص دادن زمانی برای خود، فاصله گرفتن از عوامل استرس‌زا، مرور کردن اهداف و داشتن استراحت کافی می‌تواند به بهبود شرایط به وجود آمده تحت تأثیر افسردگی، کمک کند.

افسردگی؛ ابری سیاه که جلوه نور امید را می‌گیرد

علائم افسردگی چیست؟

احمد پدرام، روانشناس و مشاور خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با بیان اینکه افسردگی یکی از اختلالات خلقی است که بر تمام ابعاد زندگی افراد تأثیر می‌گذارد، اظهار کرد: دلایل افسردگی می‌تواند متعدد باشد که از جمله علل آن می‌توان به از دست دادن یک عزیز، تجربه ترومای عاطفی و حتی تغییر فصل اشاره کرد.

وی با اشاره به علائم افسردگی افزود: نداشتن انگیزه و انرژی برای انجام فعالیت‌های روزمره، تجربه احساس خشم به‌ویژه نسبت به خود، تغییر اشتها و داشتن مشکلات خواب و تغذیه، از جمله علائمی است که می‌تواند نشان از افسردگی افراد داشته باشد.

روانشناس و مشاور خانواده تصریح کرد: احساس ناامیدی و رخوت، دوری کردن از جمع، داشتن رفتارهای بی‌پروا، تجربه احساسات غیرقابل کنترل و دردهای فیزیکی بدون دلیل، از جمله دیگر علائمی است که می‌تواند با افسردگی همراه باشد.

تأثیر افسردگی بر روابط بین فردی

پدرام با بیان اینکه افرادی که افسردگی را تجربه می‌کنند تمایلی برای شرکت در مهمانی‌ها و جمع‌های دوستانه ندارند، چراکه شرکت در مهمانی و جمع‌های دوستانه برای آن‌ها کسل‌کننده و فاقد لذت‌بخشی است، ادامه داد: این افراد در جمع با دیگران صحبت نمی‌کنند و سایر افراد نیز به دلیل اینکه تصور می‌کنند آن‌ها مایل به معاشرت نیستند، از آن‌ها فاصله می‌گیرند.

وی با اشاره به اینکه افراد افسرده احساس تنهایی زیادی را تجربه می‌کنند، گفت: این افراد تصور می‌کنند که دیگران آن‌ها را دوست ندارند و به‌نوعی از سمت دیگر افراد طرد شده‌اند، همچنین آن‌ها همه چیز را منفی می‌بینند و برداشت‌های منفی از موقعیت‌ها دارند.

روانشناس و مشاور خانواده با بیان اینکه افسردگی موجب تجربه احساس غمگینی، بی‌حوصلگی، گوشه‌گیری و انزوا می‌شود، اضافه کرد: افرادی که افسردگی را تجربه می‌کنند، احساس خشم زیادی دارند و خشم آن‌ها به یک‌باره لبریز می‌شود و همین موضوع نیز می‌تواند عاملی برای دور شدن درگیر افراد از آن‌ها باشد.

پدرام با بیان اینکه احساساتی که افراد افسرده آن‌ها را تجربه می‌کنند در روابط بین فردی آن‌ها تأثیرگذار است، خاطرنشان کرد: به‌منظور مدیریت احساسات، این افراد می‌توانند مدت زمان استراحت خود را افزایش دهند و باید توجه داشته باشند که هنگام استراحت، نباید نگرانی از بابت مدت زمان استراحت خود داشته باشند.

چگونه می‌توان افسردگی را درمان کرد؟

وی با اشاره به اینکه انجام حرکات کششی، تمیز نگه داشتن محل زندگی و استحمام روزانه می‌تواند در کاهش احساس افسردگی تأثیرگذار باشد، افزود: خودمراقبتی از جمله راهکارهای درمانی افسردگی محسوب می‌شود که افراد در این فاز باید درباره احساسات خود با دوستان، خانواده و اطرافیان خود صحبت کنند.

روانشناس و مشاور خانواده، با اشاره به اینکه داشتن استراحت کافی، افزایش تحرک و رعایت رژیم غذایی سالم از جمله دیگر عواملی است که می‌تواند در روند درمان و بهبود افسردگی مؤثر واقع شود، تصریح کرد: روان‌درمانی حمایتی یا بین فردی نیز برای درمان افسردگی توصیه می‌شود.

پدرام با بیان اینکه در صورتی که افراد پس از گذشت دو هفته نشانه‌های افسردگی را داشتند باید با روانپزشک یا روانشناس مشورت کنند، خاطرنشان کرد: استفاده از داروهای ضدافسردگی از جمله راه‌های درمان این اختلال محسوب می‌شود، اما با توجه به اینکه برخی افراد برای استفاده از این داروها نگرانی دارند، باید درباره نگرانی خود با پزشک مشورت کنند؛ البته این افراد باید بدانند که داروهای مؤثر و کم‌عارضه‌ای برای درمان افسردگی وجود دارد.

کد خبر 800686

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.