فضاهای شهری برای تردد سالمندان مناسب‌سازی شود

مجری پروژه تعیین الزامات و نیازهای ایجاد مرکز اجتماعی ویژه سالمندان شهر اصفهان گفت: حدود ۸۵ درصد از اوقات فراغت سالمندان صرف تماشای تلویزیون می‌شود و استفاده کمتری از فضاهای بیرونی و همگانی شهری دارند، بنابراین مناسب‌سازی فضاهای شهری برای این گروه سنی اهمیت زیادی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، مینا کشانی امروز_چهارشنبه سی‌ویکم مرداد_ در دومین نشست شهراندیشی کاربست پروژه پژوهشی با موضوع تعیین الزامات و نیازهای ایجاد مرکز اجتماعی ویژه سالمندان شهر اصفهان اظهار کرد: در قرن بیستم، سالمندی به‌عنوان مرحله‌ای از زندگی که به بقا و گذراندن آخرین سال‌های عمر مربوط می‌شد، مطرح بود، اما با ورود به قرن بیست‌ویکم، این دیدگاه دستخوش تغییر شد و تلاش بر این بود تا نگرش مثبتی به دوران سالمندی تزریق شود؛ از این‌رو مفاهیمی همچون سالمندی موفق، سالم و بهینه به دایره تعاریف سالمندی اضافه شد.

وی با بیان اینکه امروزه ضروری است که تمرکز بیشتری بر مفهوم «سالمندی موفق» داشته باشیم و نگرش سنتی که سالمندان را در انتظار مرگ تصور می‌کرد، تغییر دهیم، افزود: رویکرد کنونی باید به‌گونه‌ای باشد که سالمندان دقایق پایانی زندگی خود را با معنا و هدف سپری کنند.

مجری پروژه تعیین الزامات و نیازهای ایجاد مرکز اجتماعی ویژه سالمندان شهر اصفهان تصریح کرد: بر اساس تعاریف جدید، «سالمندی فعال» به تجربیات مثبت و زندگی طولانی‌تر اشاره دارد و متغیرهای متعددی همچون جنسیت و فرهنگ بر آن تأثیرگذار است؛ این مفهوم در حوزه‌های اقتصادی، رفتاری، فیزیکی، شخصی و خدمات اجتماعی دسته‌بندی می‌شود.

کشانی خاطرنشان کرد: استراتژی‌های مربوط به «سالمندی فعال» در سه بخش تعریف می‌شود؛ نخست، معطوف به خود فرد است که ذهن سالمند را فعال نگه می‌دارد؛ دومین بخش به خانواده مربوط است که چارچوب حمایتی در خانه سالمند را تعریف می‌کند و در نهایت، بخش سوم به جامعه مربوط می‌شود و محیط اجتماعی را بررسی می‌کند تا ترکیبی از عمر طولانی، سلامتی و شادکامی برای سالمندان در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به تعارض دیدگاه‌ها میان سالمندان و متخصصان گفت: تعارضاتی میان نگاه سالمندان و متخصصان نسبت به شخصیت سالمندی وجود دارد، برای سالمندان، بهتر زیستن از نظر اجتماعی و روانشناختی اولویت دارد، در حالی که متخصصان بر امنیت مالی و سلامت جسمی سالمندان تأکید می‌کنند و این دو حوزه را محور پژوهش‌های خود قرار می‌دهند.

مجری پروژه تعیین الزامات و نیازهای ایجاد مرکز اجتماعی ویژه سالمندان شهر اصفهان با بیان اینکه در حوزه سالمندی، طبقه‌بندی‌های مختلفی وجود دارد عنوان کرد: به‌طور کلی، سالمندان به سه دسته «پیرهای جوان»، «پیرهای واقعی» و «پیرهای کهنسال» تقسیم می‌شوند.

کشانی ادامه داد: بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی، سالمندان جوان بین ۶۰ تا ۷۴ سال، سالمندان میانسال بین ۷۴ تا ۹۰ سال و سالمندان کهنسال بیش از ۹۰ سال سن دارند، بنابراین تمرکز اصلی ما بر سالمندان جوان است که همچنان قوای جسمی و فکری بهتری نسبت به دیگر گروه‌ها دارند.

وی با اشاره به مشکلات سالمندی و نیازهای آن‌ها بیان کرد: مشکلات سالمندی در سه حوزه کلی شامل ناتوانی‌های جسمی، مشکلات روانشناختی و چالش‌های اجتماعی دسته‌بندی می‌شود، بنابراین بررسی نیازهای سالمندان یکی از بخش‌های مهمی است که باید به آن پرداخته شود، زیرا توجه به این نیازها، گامی مهم در بهبود کیفیت زندگی سالمندان است.

مجری پروژه تعیین الزامات و نیازهای ایجاد مرکز اجتماعی ویژه سالمندان شهر اصفهان با اشاره به اینکه یکی از موضوعات کلیدی در حوزه اوقات فراغت سالمندان، زمان زیادی است که پس از بازنشستگی در اختیار دارند، خاطرنشان کرد: با کاهش توان جسمی و عدم امکان انجام برخی فعالیت‌ها، فراغت برای این گروه سنی افزایش می‌یابد، این فرصت به آن‌ها امکان می‌دهد تا به فعالیت‌هایی که علاقه دارند، بپردازند.

کشانی اضافه کرد: آمار نشان می‌دهد که حدود ۸۵ درصد از اوقات فراغت سالمندان صرف تماشای تلویزیون می‌شود و استفاده کمتری از فضاهای بیرونی و همگانی شهری دارند، بنابراین مناسب‌سازی فضاهای شهری برای این گروه سنی اهمیت زیادی دارد تا امکان مشارکت بیشتر در محیط‌های عمومی برای آن‌ها فراهم شود.

۳ پیشنهاد در حوزه ایجاد مراکز تفریحی و تخصصی برای سالمندان

وی با بیان اینکه یکی از مباحث مهم دیگر، مشارکت و تعاملات اجتماعی سالمندان با دیگر گروه‌های سنی است، تاکید کرد: نباید سالمندان را تنها با هم‌نسلان خود محدود کرد، بلکه ارتباط میان‌نسلی باید تقویت شود تا سالمندان از نظر اجتماعی فعال‌تر باشند و از تعامل با نسل‌های جوان‌تر بهره‌مند شوند.

مجری پروژه تعیین الزامات و نیازهای ایجاد مرکز اجتماعی ویژه سالمندان شهر اصفهان افزود: در زمینه ایجاد مراکز فراغتی برای سالمندان، تأکید بر بازی‌ها و ورزش‌ها ضروری است تا آن‌ها تشویق شوند در جمع حضور پیدا کنند و فعالیت‌های ذهنی‌شان تقویت شود.

کشانی عنوان کرد: نیازهای سالمندان را می‌توان به پنج دسته کلی شامل عاطفی و روانی، اجتماعی، کالبدی و عملکردی، بهداشتی و سلامتی، و معیشتی و اقتصادی تقسیم کرد؛ این نیازها در چارچوب سالمندی موفق و فعال، قابل بررسی و تحلیل است.

وی با بیان سه پیشنهاد در حوزه ایجاد مراکز تفریحی و تخصصی برای سالمندان گفت: نخستین پیشنهاد این است که ایجاد مراکز اجتماعی یکپارچه در دستور کار قرار گیرد، در این طرح شهرداری یک زمین بزرگ و متمرکز را برای طراحی مراکزی ویژه سالمندان اختصاص دهد تا آن‌ها بتوانند از امکانات اجتماعی و تفریحی به‌صورت منسجم بهره‌مند شوند.

مجری پروژه تعیین الزامات و نیازهای ایجاد مرکز اجتماعی ویژه سالمندان شهر اصفهان ادامه داد: پیشنهاد دوم استفاده از بناهای تاریخی است؛ باید این خانه‌های واجد ارزش شناسایی شده و با تبدیل آن‌ها به مراکز اجتماعی، حس نوستالژیک و خاطره‌انگیزی به سالمندان منتقل شود.

کسانی با اشاره به پیشنهاد سوم که ایجاد شبکه‌ای از مراکز خرد است افزود: در این طرح، مجموعه‌ای از مراکز کوچک در کنار هم قرار می‌گیرند تا بتوانند فعالیت‌های مختلف مورد نیاز سالمندان را پوشش دهند؛ این روش علاوه بر حفظ بناهای واجد ارزش شهر، محیطی خاطره‌انگیز برای سالمندان فراهم می‌کند و تأثیر مثبتی بر روحیه آن‌ها خواهد داشت.

کد خبر 783214

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.