چای گران می‌شود / تأثیرات منفی تغییرات آب‌وهوایی بر تولید چای

تداوم گرمایش جهانی منجر می‌شود که تولید چای‌های باکیفیت سخت‌تر و قیمت آن‌ها بیشتر شود، همچنین کیفیت و کمیت تولید آن‌ها کاهش پیدا کند؛ این امر به‌معنای افزایش قیمت چای برای مصرف‌کننده خواهد بود.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، رویدادهای شدید آب‌وهوایی هم‌چون سیل و خشکسالی به‌نحوی ویژه بر تولید چای تأثیر منفی دارند، زیرا این محصول اغلب برای نیازهای آبی خود تنها به باران متکی است و امکانات کمی برای آبیاری و فرآوری آب دارد. در حال حاضر، چین، هند، سریلانکا و کنیا بزرگ‌ترین کشورهای تولیدکننده چای در جهان هستند که حدود ۷۵ درصد از عرضه جهانی را به خود اختصاص می‌دهند، با این حال تولید محصولات هر یک از آن‌ها به‌نحوی تحت‌تأثیر آسیب‌های ناشی از تغییرات آب‌وهوایی قرار دارد.

چای گران می‌شود / تأثیرات منفی تغییرات آب‌وهوایی بر تولید چای

کاهش تولید چای در هند به‌دنبال گرم شدن هوا

موج گرما و سیل اثر بدی بر تولید چای هند داشته است، به‌طوری که گرمای بیش از حد می و به‌دنبال آن جاری شدن سیل، سطح تولید آن را کاهش داده است، بنابراین تخمین زده می‌شود که قیمت متوسط چای این کشور می‌تواند تا یک‌پنجم افزایش پیدا کند. این قیمت از ابتدای سال جاری بیش از ۴۷ درصد افزایش داشته است.

تولید چای هند نیز در می ۲۰۲۴ از ۱۳۰.۵۶ میلیون کیلوگرم زمان مشابه در سال گذشته به ۹۰.۹۲ میلیون کیلوگرم کاهش داشت که کم‌ترین رقم برای این کشور در بیش از ۱۰ سال گذشته است.

چای گران می‌شود / تأثیرات منفی تغییرات آب‌وهوایی بر تولید چای

تصمیم دولت هند برای ممنوعیت استفاده از ۲۰ آفت‌کش نیز به‌شدت بر افزایش قیمت چای این کشور تأثیر دارد. با این حال خریدارانی که به‌دلیل میزان بالای سموم دفع آفات در بعضی از انواع چای هندی از خرید آن امتناع می‌کردند، اکنون به خرید آن روی آورده‌اند و تقاضا برای چای هندی بار دیگر افزایش پیدا کرده است. با این حال تولید این کشور همچنان به دلیل تصمیم دولت مبنی‌بر حذف افت‌کش‌ها به‌طور قابل‌توجهی متضرر می‌شود، به‌طوری که تعدادی از کشاورزان چای باید برای یافتن جایگزین‌های آفت‌کش تلاش کنند.

بعضی از خریداران کلیدی چای هند اعضای کشورهای مشترک‌المنافع (CIS) هستند که شامل ارمنستان، بلاروس، آذربایجان، قزاقستان، گرجستان، مولداوی، قرقیزستان، تاجیکستان، روسیه، اوکراین، ترکمنستان و ازبکستان است.

چای گران می‌شود / تأثیرات منفی تغییرات آب‌وهوایی بر تولید چای

تأثیر تغییرات آب‌وهوایی بر تولید چای

یکی از عوامل اصلی تأثیرگذار بر تولید چای در سراسر جهان، تغییرات آب‌وهوای شدید و تأثیرات تدریجی آن هم‌چون بارندگی غیرفصلی، سیل، خشکسالی، موج گرما و یخبندان است.

بارندگی زیاد به‌ویژه برای گیاهان چای که از گیاهان بارانی محسوب می‌شوند بسیار مخرب است. به بیان ساده‌تر مزارع چای برای نیازهای آبی خود به آب باران وابسته هستند و آب فرآوری یا سیستم‌های آبیاری کمی دارند. افزایش بارندگی همچنین می‌تواند با فرسایش خاک و شیب شود، به کل مزارع آسیب برساند و کشاورزان را با سطح کلی کاشت کمتری مواجه کند، در نتیجه بارندگی کم یا زیاد به‌شدت به برداشت محصولات چای آسیب می‌رساند.

یخ‌زدگی نیز برای گیاهان چای بسیار خطرناک است، زیرا برگ‌ها ابتدا زیر وزن یخبندان می‌ریزند، در نهایت یخ می‌زنند و می‌شکند؛ این امر منجر به از بین رفتن تعداد زیادی از برگ‌ها می‌شود که طی سال‌های اخیر بسیار در رواندا و بخش‌هایی از چین دیده شده است.

چای گران می‌شود / تأثیرات منفی تغییرات آب‌وهوایی بر تولید چای

خشکسالی عامل دیگری است که تولید محصول و افزایش قیمت چای را کاهش می‌دهد و بر هند و چین تأثیر می‌گذارد. این رویداد اغلب موجب افزایش گرد و غبار روی گیاهان چای می‌شود و جلوی تابش آفتاب را می‌گیرد. دمای بالا نیز منجر به حمله آفات بیشتر به گیاهان می‌شود.

اثرات مستمر تغییرات آب‌وهوایی همچنین می‌تواند به‌طور بالقوه منجر به بزرگ‌تر شدن دریاچه‌های یخچالی و در نتیجه کاهش مناطق رشد مزارع چای شود. مناطق دائم منجمد نیز با افزایش ناپایداری بیشتر زمین همراه باشد که منجر به بهمن‌های سنگی و فرسایش خاک در مناطق بالاتر می‌شود.

تمام این موارد به دلیل کاهش مساحت زمین یا رویدادهای آب‌وهوایی غیرفصلی و شدید، مزارع و محصولات چای را در معرض خطر قرار می‌دهد. این رویدادها همچنین موجب تغییر در ترکیب شیمیایی برگ‌های چای و در نتیجه تغییر طعم آن‌ها می‌شوند که این امر با تغییر غیرقابل پیش‌بینی و کاهش در خریداران و بازارهای چای همراه است.

بعضی کشورها به‌ویژه ژاپن، طرح‌هایی را برای رسیدگی به چالش‌های تولید چای در مواجهه با تغییرات اقلیمی طراحی کرده‌اند و ممکن است منابع و فن‌آوری لازم برای انطباق صنعت چای خود را با آب‌وهوای گرم‌تر داشته باشند.

چای گران می‌شود / تأثیرات منفی تغییرات آب‌وهوایی بر تولید چای

کد خبر 772201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.