انقلاب خودروهای الکتریکی در چین

چین تسلط بالایی بر بازار خودروهای الکتریکی دارد و به‌واسطه دانش خود در زمینه باتری، انقلابی در این زمینه ایجاد کرده است که البته بدون چالش نیست.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، رونق خودروهای برقی چین امیدی برای بهبود شرایط آب‌وهوایی ایجاد می‌کند، اما تسلط بر بازار این بخش، چالش‌های زیست‌محیطی جدیدی را به همراه دارد. این کشور با حدود ۱۱.۹ میلیارد تن انتشار گازهای گلخانه‌ای تنها در سال ۲۰۲۳ (دو برابر بیشتر از آمریکا در جایگاه دوم این لیست)، بزرگترین تولیدکننده گاز کربن‌دی‌اکسید جهان از سال ۲۰۰۶ بوده است که انتشار گازهای گلخانه‌ای از بخش حمل‌ونقل ۱۰ درصد از کل آن را تشکیل می‌داد، اما امروزه بزرگترین صادرکننده خودروهای الکتریکی در جهان محسوب می‌شود و پس از افزایش حیرت‌انگیز ۱۳ هزار و ۳۰۰ درصدی تولید بین سال‌های ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۳، در این بخش تسلط پیدا کرده است.‌

طبق آخرین گزارش آژانس بین‌المللی انرژی، چین تنها در سال ۲۰۲۳ بیش از ۱.۲ میلیون خودروی برقی را به خارج از کشور فروخت که اروپا مقصد اصلی این خودروها بوده است. این کشور برای مدت زیادی درصدد سلطه بر بازار خودروهای برقی جهان بوده است. فناوری خودروهای الکتریکی از اوایل سال ۲۰۰۱ در آن به یک اولویت سرمایه‌گذاری تبدیل شد و با یارانه‌های سخاوتمندانه دولتی برای توسعه تولید اتوبوس، تاکسی و خودروهای برقی، سرعت گرفت.

انقلاب خودروهای الکتریکی در چین

دولت این کشور انگیزه زیادی برای اولویت دادن به توسعه خودروهای برقی به‌ویژه برای مناطق شهری داشت که به‌شدت آسیب دیده‌اند. سرمایه‌گذاری در بازار خودروهای برقی نوید راه‌حل قطعی برای معضل آلودگی شدید چین را می‌دهد. تسلط بر این بخش همچنین آن را قادر ساخت تا اتکای خود به نفت وارداتی را کاهش دهد و امنیت انرژی این کشور را تقویت کند.

چین با تخصص بی‌نظیر تولید خودرو و باتری، بر بازار خودروهای برقی تسلط داشت و استفاده از نزدیک به ۷۰ درصد از عناصر خاکی کمیاب مورد نیاز برای باتری‌های خودروهای برقی را تحت کنترل درآورد که این امر کاهش هزینه‌ها و مزیت دسترسی قابل‌توجهی برای آن به ارمغان آورد.

چین به‌خوبی با بازارهای محلی سازگار شده است و مدل‌های قیمت‌گذاری را تنظیم، با کسب‌وکارهای محلی مشارکت و سیستم‌های سرگرمی داخل خودرو را ارائه می‌کند که به ترجیحات فرهنگی کاربران به زبان‌های محلی پاسخ می‌دهد. با وجود محدودیت‌های منابع اروپا، انعطاف‌پذیری چین درس‌های مهمی را برای اروپا ارائه می‌دهد، زیرا این کشور همچنان به توسعه بازار خودروهای الکتریکی خود ادامه می‌دهد.

واکنش اروپا به چالش خودروهای برقی چین

در حالی که تلاش‌های بزرگ سرمایه‌گذاری چین در بخش خودروهای الکتریکی ممکن است به‌طور کلی برای آب‌وهوا مثبت تلقی شود، اروپا با ترکیبی از اقدامات نگران‌کننده و استراتژیک به آن واکنش نشان داده است و در اکتبر ۲۰۲۴، اتحادیه اروپا تعرفه‌های جدیدی تا ۳۵ درصد را به علاوه ۱۰ درصد عوارض برای خودروهای برقی چینی وضع کرد. این اقدام وجود شکاف‌های مهمی را در اتحادیه اروپا آشکار کرده است که به‌واسطه آن‌ها تولید داخلی خودروهای برقی بدون سیاست‌های بلندپروازانه اقلیمی خودرو در اتحادیه بعید به‌نظر می‌رسد.

انقلاب خودروهای الکتریکی در چین

از سوی دیگر مقاومت خودروسازان غیرالکتریکی به رهبری انجمن خودروسازان اروپا برای هماهنگ شدن با تغییرات، نه‌تنها اعتبار مسیر کربن‌زدایی اتحادیه اروپا را به خطر می‌اندازد، بلکه به خودروسازان چینی «مزیت بزرگی در رقابت جهانی خودروهای برقی الکتریکی» می‌دهد.

تسلط چین بر خودروهای برقی و تأثیر آن بر آب‌وهوا

تسلط چین بر بازار خودروهای برقی خبر خوبی برای اقدامات اقلیمی است. توانایی بالای تولید این کشور که ۵۰ درصد از تولید جهانی خودروهای برقی را تشکیل می‌دهند، نیروی محرکه‌ای در پذیرش سریع خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه در سطح جهان محسوب می‌شود و تخصص آن در تولید باتری و نوآوری، چین را در موقعیت مناسبی قرار می‌دهد تا پیشرفت‌های فناوری خودروهای الکتریکی را تسریع و آن‌ها را به جایگزینی بادوام‌تر و جذاب‌تر برای خودروهای سوخت فسیلی در سطح جهان تبدیل کند.

اما پیامدهای زیست‌محیطی تسلط چین در حوزه خودروهای الکتریکی همچنان پیچیده است و اگر به‌طور پایدار مدیریت نشود، کنترل چین بر مواد حیاتی باتری می‌تواند به آسیب‌های زیست‌محیطی بیشتر در همه اشکال، از شیوه‌های معدن‌کاری فشرده گرفته تا آلودگی بیشتر آب‌وهوا، منجر شود. همچنین با قدرت گرفتن خودروهای برقی، در صورتی که گذار انرژی نتواند با سرعت موردنیاز انجام‌شود، افزایش تقاضای برق ممکن است منجر به افزایش مصرف زغال‌سنگ در مناطقی شود که به‌شدت به نیروگاه‌های زغال‌سنگ وابسته هستند.

تولید خود خودروها نیز بدون مشکل نیست. تولید باتری به‌طور ویژه در مقایسه با خودروهای معمولی آلاینده‌های بیشتری را تولید می‌کند که جبران آن به زمان قابل‌توجهی نیاز دارد.

انقلاب خودروهای الکتریکی در چین

به این ترتیب همان‌طور که اروپا و سایر کشورهای جهان با اهداف کربن‌زدایی خود دست‌وپنجه نرم می‌کنند، تسلط چین بر خودروهای الکتریکی حقیقتی امیدوارکننده و هشداردهنده ارائه می‌دهد.

عرضه سریع خودروهای برقی مقرون‌به‌صرفه ابزار قدرتمندی در برابر انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از حمل‌ونقل محسوب می‌شود، اما مدیریت دقیق این انتقال ضروری است و نوآوری باید با شیوه‌های پایدار تطبیق داده و اطمینان حاصل شود که در مسیر گذار به تردد سبز، چالش‌های محیطی حل‌نشدنی ایجاد نشود.

کد خبر 826136

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.