آتش‌سوزی نفت سپاهان عمدی نبود/ اعلام دلایل حادثه بعد از نظر کارشناسان بیمه

خبرگزاری ایمنا: با گذشت ۱۳ روز از آتش سوزی کارگاه روغن پرکنی پالایشگاه نفت سپاهان هنوز علت این حادثه مشخص نشده و مدیران این شرکت اعلام دلایل این آتش سوزی را منوط به نظر نهایی کارشناسان بیمه و آتش نشانی می دانند.

به گزارش ایمنا ساعت ۴:۴۵ دقیقه بامداد هفتم خرداد امسال کارگاه روغن پرکنی پالایشگاه نفت سپاهان که میزان نامشخصی روغن در آن ذخیره شده بود دچار حریق شد حادثه بزرگی که ساعت ۹:۳۰ دقیقه همان روز مهار شد اما بعد از آن اعلام دلایل آتش سوزی و میزان خسارت آن از سوی مسئولان و مدیران شرکت به روز و هفته بعد موکول شد.
در این خصوص مدیرعامل شرکت نفت سپاهان اصفهان درباره طولانی شدن اعلام دلایل حادثه آتش سوزی کارگاه روغن پرکنی این شرکت به خبرنگار اقتصادی ایمنا، گفت: با توجه به اینکه شرکت نفت سپاهان تحت پوشش کامل بیمه قرار دارد و به دنبال دریافت کامل خسارت از سوی بیمه است اکنون محدوده آتش گرفته در اختیار کامل کارشناسان برای بررسی قرار دارد.
محمدرضا موثقي‌نيا تاکید کرد: در حال حاضر کارگاه پرکنی حادثه آتش سوزی در اختیار کارشناسان بیمه است و مدیران شرکت نیز به دنبال مشخص شدن دلیل این حادثه هستند. 
عدم مجوز آواربرداری واحد آتش گرفته از سوی کارشناسان بیمه 
وی با اشاره به اینکه بیمه به تدریج در حال بررسی علت این آتش سوزی و میزان خسارت است، بیان داشت: با وجودی که شرکت نفت سپاهان از سوی دادگستری کارشناسان تامین دلیل را در اختیار گرفته اما بیمه نه به آتش نشانی و نه مدیران شرکت اجازه ورود کامل به کارگاه روغن پرکنی آتش گرفته و آواربرداری کامل را نداده است.
مدیرعامل شرکت نفت سپاهان اصفهان با تاکید بر اینکه هنوز کشف دلیل این حادثه به طور کامل صورت نگرفته است، افزود: یک سری حدس و گمان هایی زده می شود اما نیازمند کارشناسی است.
وی در پاسخ به این سوال که بر طبق حدس و گمانه زنی های صورت گرفته آتش سوزی عمدی بوده یا خیر، بیان داشت: این حادثه عمدی نبود چرا که در ساعت آتش سوزی کسی در این کارگاه حضور نداشت و کارگاه روغن پرکنی قفل بود و این حادثه اتفاقی نادر بود که منجر به آتش سوزی شد.
موثقي‌نيا تاکید کرد: دلیل آتش سوزی باید از سوی کارشناسان امر مشخص شود. 
خسارت ۵۰ تا ۱۰۰درصدی ماشین آلات واحد روغن پرکنی 
وی با بیان اینکه پیش بینی میزان خسارت کارگاه حادثه آتش سوزی بعدا اعلام می شود، گفت: هنوز برخی دستگاه ها و ماشین آلات زیر آوار است اما باید به طور دقیق برآورد شود که دستگاه ها سالم بوده و یا نیاز به تعمیر دارند که تمام اینها باید از سوی بیمه برآورد شود.
مدیرعامل شرکت نفت سپاهان اصفهان با اشاره به اینکه در کارگاه پرکنی علاوه بر میزانی روغن ذخیره شده، یک سری ماشین آلات وجود داشت، اظهار داشت: احتمال دارد این ماشین آلات بین ۵۰ تا ۱۰۰ درصد تخریب شده باشند اما هنوز موفق به خارج کردن این ماشین آلات از کارگاه حادثه دیده برای برآورد خسارت آنها نشدیم.
امیدمدیران شرکت به اعلام نظر دلایل آتش سوزی توسط آتش نشانی
وی تاکید کرد: در حادثه آتش سوزی هفتم خرداد ماه کارگاه پرکنی به طور کامل دچار حریق شد.
موثقي‌نيا در پاسخ به این پرسش که آیا کارشناسان آتش نشانی نیز دلیل آتش سوزی واحد روغن پرکنی نفت سپاهان را بررسی می کنند، افزود: کارشناسان آتش نشانی نیز در حال بررسی علت این حادثه هستند و بیشتر امید مدیران شرکت نفت سپاهان اعلام گزارش کامل از دلایل آتش سوزی از سوی کارشناسان آتش نشانی است.
وی با تاکید بر اینکه آتش نشانی اصفهان و شاهین شهر در حال بررسی علت آتش سوزی کارگاه پرکنی نفت سپاهان هستند، تاکید کرد: کارشناسان بیمه از اصفهان و تهران نیز در حال بررسی دلایل آتش سوزی و میزان خسارت آن هستند.
مدیرعامل شرکت نفت سپاهان اصفهان در خصوص موجودی انبار آتش گرفته شده، گفت: این حادثه در بخشی از انبار ذخیره سوخت بود که تمام آن آتش گرفت اما دوباره این میزان جبران و جایگزین خواهد شد. 
وی گفت: موجودی انبار حادثه دیده در آتش، مشخص است اما میزان آن به کارشناسان بیمه داده شده چرا که ابتدا باید کارشناسان بیمه نظر نهایی خود را اعلام کنند. 
ادامه حضور نفت سپاهان در بورس بعد از حادثه آتش سوزی
موثقي‌نيا در ادامه در پاسخ به این سوال که با توجه به حضور نفت سپاهان در بورس، آتش سوزی این کارگاه چه تاثیری در تولید این شرکت و معاملات آن در بورس داشته است، تصریح کرد: در همان روز آتش سوزی تولید پالایشگاه نفت سپاهان به طور کامل و معادل روزهای قبل انجام شد چرا که این حادثه در بخش کوچکی از پالایشگاه واقع در کارگاه روغن پرکنی در جوار فرایندهای اصلی پالایشگاه بود به گونه ای که این آتش سوزی به تولید فرایندهای اصلی پالایشگاه لطمه نزده است.
وی تاکید کرد: حادثه آتش سوزی کارگاه روغن پرکنی نفت سپاهان هیچ خللی در تولید و صادرات این شرکت ایجاد نکرده و تنها مشکل ما ایجاد خسارت مالی پالایشگاه است البته خسارت مالی وارد شده تحت پوشش کامل بیمه بوده و لذا حق بیمه دریافت می شود.
مدیرعامل شرکت نفت سپاهان اصفهان تصریح کرد: این حادثه هیچ تاثیری در سود، زیان و درآمد شرکت نخواهد داشت و طی چند روز قبل نیز در بورس اثر منفی نداشت و امیدواریم در روزهای آینده شاخص معاملات این شرکت در بورس نیز بهبود یابد.
وی همچنین در خصوص گلایه هایی مبنی بر تهرانی بودن مدیران پالایشگاه نفت سپاهان، گفت: مدیران این شرکت معمولا اصفهان هستند حدود ۸ نفر از معاونان نفت سپاهان اصفهان حضور دارند و فقط ۲ نفر از معاونان در تهران حضور دارند.
کد خبر 149640

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.