با وجود تولید لیفتراک در داخل کشور توسط برندهای بزرگی همچون هانزا، سپاهان و سهند و.. نیاز به واردات این تجهیزات همچنان احساس می شود. صنایع مختلف به ویژه در حوزه های بزرگ تر مانند پتروشیمی، فولاد و خودروسازی، نیازمند استفاده از لیفتراک های پیشرفته و با ظرفیت های بالا هستند که تولید آن ها در داخل محدود است. با این حال، واردات لیفتراک به یکی از چالش های اصلی فعالان این صنعت تبدیل شده است، چرا که علاوه بر مشکلات داخلی، تحریم های خارجی نیز مانع بزرگی ایجاد کرده اند.
مشکلات داخلی واردات لیفتراک
به گزارش خبرگزاری ایمنا، یکی از اصلی ترین چالش های واردات لیفتراک، تأمین ارز موردنیاز است. هر تولیدکننده برای واردات این دستگاه ها باید از ارز مناسب استفاده کند و حساب ارزی معتبر داشته باشد. این موضوع با توجه به نوسانات نرخ ارز و دشواری در تأمین منابع مالی، فشار مضاعفی بر واردکنندگان وارد می کند.
علاوه بر این، فرآیندهای گمرکی و سخت گیری های مربوط به ترخیص کالا نیز از دیگر موانع داخلی هستند. بسیاری از واردکنندگان با تأخیرهای طولانی مدت در ترخیص کالا مواجه اند که می تواند هزینه های اضافی انبارداری و افزایش قیمت تمام شده را به همراه داشته باشد.
چالش های خارجی و تحریم ها
تحریم های بین المللی مشکل دیگری است که واردات لیفتراک را دشوارتر کرده است. بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ جهانی حاضر به فروش مستقیم محصولات خود به ایران نیستند. برای رفع این مشکل، واردکنندگان مجبورند از شرکت های واسطه در کشورهای ثالث استفاده کنند. این فرآیند واسطه گری نه تنها زمان بیشتری می برد بلکه هزینه واردات را نیز به شدت افزایش می دهد، چرا که کشور ثالث سهم خود را به عنوان هزینه واسطه گری دریافت می کند.
افزایش نرخ ارز نیز عامل مهم دیگری است که قیمت نهایی لیفتراک را به شدت تحت تأثیر قرار می دهد. به عنوان مثال، لیفتراک های خارجی که به دلار یا یورو خریداری می شوند، با توجه به نرخ بالای ارز در ایران، با قیمتی بسیار بالاتر از ارزش واقعی به دست مصرف کننده می رسند.
وضعیت بازار لیفتراک
با وجود تمامی محدودیت ها، بخش عمده واردات لیفتراک های نو به ایران شامل محصولات چینی، به ویژه لیفتراک های شرکت «هلی» است. این محصولات به دلیل قیمت مناسب تر و دسترسی آسان تر، سهم قابل توجهی از بازار ایران را به خود اختصاص داده اند. یکی از مزیت های اصلی لیفتراک های هلی، در دسترس بودن قطعات یدکی و ارائه خدمات پس از فروش مطمئن در بازار ایران است.
یکی دیگر از برندهای پرطرفدار در بازار ایران، لیفتراک «کوماتسو» ژاپن است. این برند با بهره گیری از 25 کارخانه در نقاط مختلف جهان، شرایط واردات آسان تری نسبت به بسیاری از برندهای معتبر دیگر دارد. همین امر باعث شده است تعداد قابل توجهی از محصولات کوماتسو در بازار ایران موجود باشد و به عنوان یکی از گزینه های محبوب در میان مصرف کنندگان شناخته شود.
همچنین لیفتراک های ژاپنی «تویوتا» در بازار ایران عرضه می شوند، اما قیمت این محصولات به طور میانگین حدود 30,000 دلار است. با در نظر گرفتن هزینه های گمرکی، ترخیص و واسطه گری، قیمت نهایی این لیفتراک ها در ایران بسیار بالاتر از نرخ جهانی بوده و اغلب از توان خرید بسیاری از مصرف کنندگان خارج است.
در گذشته برندهای مطرحی نظیر «کیون» آلمان، «کاترپیلار» آمریکا و «هیستر» آمریکا نیز از طریق کشورهای واسطه به راحتی وارد ایران می شدند. اما با تشدید سخت گیری های بین المللی و اعمال محدودیت های گسترده، واردات این برندها اکنون به طور چشمگیری کاهش یافته است.
در حال حاضر، واردات لیفتراک های مستعمل با محدودیت های خاصی امکان پذیر است. طبق قوانین جدید، تنها لیفتراک های مستعمل با ظرفیت بیش از 10 تن اجازه واردات دارند. همچنین این لیفتراک ها نباید بیش از 10 سال از زمان تولیدشان گذشته باشد. این محدودیت ها سبب شده است که بسیاری از صنایع که توان خرید لیفتراک نو را ندارند، از دسترسی به گزینه های ارزان تر نیز محروم شوند.
مشکلات خرید لیفتراک های خارجی
نبود نمایندگی های رسمی شرکت های خارجی در ایران، خدمات پس از فروش ضعیف، قیمت های بالا و هزینه های جانبی واردات از جمله دلایل اصلی است که بسیاری از خریداران را از انتخاب لیفتراک های خارجی منصرف می کند. این مشکلات باعث شده است که بازار لیفتراک در ایران با چالش های جدی مواجه شود و بسیاری از صنایع در تأمین نیازهای خود به مشکل برخورد کنند.
اگرچه لیفتراک ها نقشی حیاتی در صنعت دارند، اما مشکلات داخلی و خارجی واردات، همراه با هزینه های بالا، این حوزه را به یکی از دغدغه های اصلی صنایع تبدیل کرده است. در چنین شرایطی، حمایت از تولید داخلی و تلاش برای رفع موانع واردات، می تواند راه حلی برای تأمین بهتر نیازهای کشور باشد.
نظر شما