رضوان حکیمزاده در گفتوگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به اهمیت آموزش سواد رسانهای به دانشآموزان اظهار کرد: با توجه به اینکه در دنیای فناوری اطلاعات و ارتباطات زندگی میکنیم و رسانهها بیش از هر زمانی به عنوان رقیب جدی متولیان تربیت فرزند شناخته میشوند، آموزش مهارتهای پایه همچون سواد رسانهای از اهمیت دوچندانی برخوردار است.
وی با تاکید بر توجه به سنین مناسب برای آموزش مهارت سواد رسانهای و تقویت تربیت رسانهای دانشآموزان افزود: آموزش مهارتهای پایه و کاربردی سواد رسانهای به دانشآموزان باید همچون دیگر مهارتهای مورد نیاز از زمان کودکی آغاز شود، همان گونه که تعدادی از کشورها به این موضوع اهتمام دارند و به صورت تلفیقی چنین مهارتهایی را از طریق برنامههای درسی حتی از دوره پیشدبستانی به کودکان و دانشآموزان آموزش میدهند.
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزشوپرورش ادامه داد: در چندین سال گذشته، یکی از موضوعات و اجزای آموزشی در طرح آموزش برنامهنویسی و سواد دیجیتال را به موضوع سواد رسانهای اختصاص دادیم و در آن سعی کردیم مفاهیمی همچون رژیم مصرف رسانهای، بایدها و نبایدهای شبکههای مجازی و مواردی از این قبیل را در سنین کودکی آموزش دهیم، اکنون نیز این طرح در برنامههای وزیر آموزشوپرورش قرار دارد و معتقد هستیم باید به صورت جدی دنبال شود.
حکیمزاده با بیان اینکه در نظر داریم دانش، نگرش و مهارت دانشآموزان را تقویت کنیم، عنوان کرد: بسیار مهم است که طرحهای برنامهریزی شده بتواند آموزش خانوادهها و والدین را نیز مد نظر قرار دهد، چرا که والدین باید نظارت هوشمند بر فعالیت فرزندان داشته باشند.
وی با اشاره به کتاب تفکر و سواد رسانهای دوره متوسطه که برای آموزش سواد رسانهای به دانشآموزان تدوین و تألیف شده است، اضافه کرد: به طور معمول آموزش مهارتهایی همچون سواد رسانهای از طریق کتابهای درسی به تنهایی روش کارآمدی نخواهد بود و نیاز است به فعالیتهای جانبی نیز توجه شود، همچنین زمان آموزش این مهارت به دانشآموزان مقداری دیر است و اهتمام به این موضوع باید از دوران دبستان یا پیش دبستانی صورت گیرد تا نتایج مطلوب کسب و به تدریج این مهارتها در دانشآموزان تقویت شود.
نظر شما