میزان صادرات تجارت دیجیتال در جهان + اینفوگرافی

خدمات کامپیوتری با ۲۰.۵ درصد سال گذشته بیشترین سهم از صادرات تجارت دیجیتال جهان را به خود اختصاص داده بود و پس از آن خدمات مالی، امور مرتبط با مالکیت معنوی، بیمه، مخابرات، سمعی‌بصری و سایر خدمات شخصی، فرهنگی و تفریحی و اطلاعات قرار دارد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، صادرات خدمات دیجیتال طی دهه گذشته، سریع‌تر از تجارت کالا و خدمات با حاشیه سود گسترده‌ای افزایش داشته است. از پخش رسانه‌ای گرفته تا پشتیبانی فناوری اطلاعات، این فروش بین‌المللی تا حد زیادی از طریق پلتفرم‌های برخط تسهیل می‌شود که با توجه به توانایی آن‌ها برای دسترسی به بازارهای جهانی، صادرات خدمات دیجیتال بین سال‌های ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ شاهد بیش از ۵۰ درصد افزایش بوده است. بر اساس داده‌های سازمان تجارت جهانی ارزش خدمات جهانی ارائه‌شده به‌صورت دیجیتالی در سال گذشته به شکل زیر است:

سهم ارزش صادراتی

خدمات دیجیتال ۲۰۲۳ (USD)

سهم از مجموع جهانی

خدمات کامپیوتری

۸.۷ میلیارد دلار

۲۰.۵ درصد

خدمات مالی

۶.۸ میلیارد دلار

۱۶ درصد

خدمات مرتبط با مالکیت معنوی

۴.۶ میلیارد دلار

۱۰.۹ درصد

خدمات بیمه

۲.۲ میلیارد دلار

۵.۲ درصد

خدمات مخابراتی

۱.۱ میلیارد دلار

۲.۶ درصد

خدمات سمعی‌بصری و سایر خدمات شخصی، فرهنگی و تفریحی

۰.۹ میلیارد دلار

۲.۱ درصد

خدمات اطلاعات

۰.۶ میلیارد دلار

۱.۵ درصد

سایر خدمات تجاری

۱۷.۵ میلیارد دلار

۴۱.۲ درصد

مجموع

۴۲.۴ میلیارد دلار

۱۰۰ درصد

همان‌طور که رفتارهای تجاری و مصرف‌کننده تکامل پیدا می‌کند، ترکیب تجارت جهانی نیز دچار تغییر می‌شود و خدمات به‌طور فزاینده‌ای در سراسر جهان از طریق کانال‌های دیجیتال ارائه می‌شود. در سال ۲۰۲۳، این خدمات ۱۳.۸ درصد از کل سهم جهان را تشکیل دادند که به ۴۲.۴ میلیارد دلار رسید. بزرگترین رده صادراتی خدمات دیجیتال در این سال، خدمات کامپیوتری (۲۰.۵ درصد) به ارزش ۸.۷ میلیارد دلار است که شامل رایانش ابری، طراحی وب و پلتفرم‌های بازی‌های ویدئویی می‌شود. به‌عنوان مثال، پلتفرم ابری آمازون به مشتریان در بیش از ۲۰۰ کشور خدمات ارائه می‌دهد، درحالی‌که موتور وردپرس میزبانی وب را برای بیش از دو میلیون وب‌گاه در سراسر جهان فراهم می‌کند. علاوه‌بر این، شبکه پلی‌استیشن در ۷۳ منطقه فعالیت می‌کند و کاربران فعال ماهانه آن طی ۱۰ سال گذشته بیش از دو برابر شده است.

خدمات مالی و بیمه‌ای ارائه‌شده به‌صورت دیجیتال نیز سهم قابل‌توجهی از صادرات جهانی را تشکیل می‌دهد و شامل خدماتی همچون بانکداری آنلاین، خدمات حسابداری و مشاوره مالی است که با هم بیش از ۲۰ درصد از صادرات خدمات دیجیتال را تشکیل می‌دهند. در این میان خدمات پخش رسانه‌ای همچون نتفلیکس، اسپاتیفای و سایر پلتفرم‌های سرگرمی تنها ۲.۱ درصد از کل صادرات را تشکیل می‌دهد و پس از آن صادرات خدمات اطلاعاتی همچون اشتراک اخبار دیجیتال قرار دارد که تنها ۱.۵ درصد از سهم جهانی را به خود اختصاص داده است. با نگاهی به آینده، خدمات دیجیتال به احتمال زیاد همچنان نقش مهمی در تجارت بین‌المللی صنایع خواهد داشت، زیرا سهم روبه‌رشد تراکنش‌ها شامل فروش فرامرزی می‌شود.

صادرات تجارت دیجیتال جهان + اینفوگرافی

کد خبر 814247

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.