آیا جراحی تعویض مفصل لگن منجر به کمر درد می‌شود؟

با تعویض مفصل لگن و ران می‌توان کمر دردهای ناشی از این بیماری را برطرف کرد. هنگامی‌ تعویض مفصل برای افراد انجام می‌شود که سایر روش‌های درمانی پاسخگو نباشد. پزشکان در این عمل مفصل آسیب دیده را جراحی کرده و مفصل مصنوعی را که با پلاستیک و فلز ساخته شده، جایگزین خواهند کرد.

اگر کمر دردهای شدید و طولانی مدت دارید باید تحت نظر پزشک باشید تا با بررسی‌های لازم بتوان علت کمردرد را مشخص کرد.

اما آیا رابطه‌ای بین کمردرد و مفصل ران و لگن وجود دارد؟ برای اینکه به این سوال پاسخ دهیم و درباره علت کمر درد و جراحی مفصل لگن اطلاعاتی را در اخیتارتان قرار دهیم تا انتهای متن همراه ما باشید.

علائم درد کمر چیست؟

سوالی که بسیاری از افراد می‌پرسند این است که درد کمر چه نشانه و علائمی‌ دارد؟ آیا هرگونه ناراحتی در قسمت کمر باید بررسی شود و به پزشک مراجعه کرد؟

دردی که در پایین کمر احساس می‌شود، اگر به خوبی شناخته شود، به راحتی هم قابل درمان است. دلایل مختلفی وجود دارند که نشان دهنده یک آسیب دیدگی است. اما آیا دردهای دوره‌ای و کوتاه مدت در قسمت پایین کمر را هم باید جدی گرفت؟

اگر درد کمر عمیق باشد و باعث تیرکشیدن شود، احتمال اینکه یکی از عصب‌های کمر درگیر شده باشد وجود دارد. گاهی از مواقع کمر درد در صبح با درد بیشتری همراه است اما با انجام تمرینات کششی وضعیت بهتری پیدا می‌کند، این درد نشانه آسیب دیدگی عضله است و ممکن است که به سایر نقاط و استخوان‌ها هم سرایت کند. اما اگر درد کمر به ناحیه پاها و لگن برسد، به طور معمول نشان دهنده سیاتیک است.

علت کمر درد چیست؟

یکی از مشکلات شایعی که امروزه در افراد زیادی مشاهده می‌شود، کمردرد است که عوامل زیادی باعث ایجاد این مورد از آسیب‌های ستون فقرات می‌شود. در بیشتر افراد علت کمر درد ناشی از سبک زندگی ناسالم، مانند نداشتن فعالیت ورزشی منظم، نشستن طولانی ‌مدت در پشت میز محل کار و ایستادن طولانی است. آیا کمر درد ناگهانی برای شما هم پیش آمده است؟ انجام حرکات ناگهانی در ورزش نیز ممکن است باعث گرفتگی عضلات کمر فرد شود و درد شدیدی را در این ناحیه به وجود آورد. کمر درد هایی که ناشی از گرفتگی عضلات است، با مراقبت‌های خانگی مانند: استفاده از پماد، کمپرس آب گرم و استراحت تا حدودی درمان می‌شوند.

اگر کمر درد شما بیش از چند روز طول کشیده و بهبود پیدا نکرده، باید به پزشک مراجعه کنید تا با انجام آزمایش‌ها احتمالات مختلفی مانند: تعویض مفصل لگن را بررسی کند.

کمر درد می‌تواند ناشی از علت‌های دیگری هم باشد که مهم‌ترین آن‌ها عبارتند از:

  • استرس ناشی از کار
  • اضافه وزن
  • کاهش تحرک
  • کمردرد مکانیکی ناشی از وارد شدن ضربه یا فشار زیاد به ستون فقرات
  • کمردرد غیر مکانیکی مانند بیماری‌های عفونی، سرطان و التهاب

فاکتورهای مختلفی در بروز کمردرد سنین مختلف وجود دارند که هریک می‌توانند ریسک ابتلا به کمردرد را بیشتر کنند. از عوامل ایجاد کمردرد می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اضافه وزن
  • کشیدن سیگار
  • ورزش نکردن
  • افزایش سن
  • بیماری روانی

همچنین بلند کردن وسایل به شکل نامناسب هم می‌تواند از مهم‌ترین دلایل بروز درد کمر باشد.

چه حرکاتی در طول روز به کمر فشار می‌آورد؟

حرکات روزانه افراد روی میزان فشار کمر تاثیر خواهد داشت. ایستادن‌های طولانی مدت باعث می‌شود تا فشار زیادی روی کمر ایجاد شود. برای اینکه پیشگیری‌های ناشی از ایستادن‌های طولانی داشت بهتر است که طرز صحیح ایستادن را امتحان کرد. نشستن‌های طولانی مدت هم می‌تواند آسیب‌های مختلفی به کمر وارد کند که فشار در این قسمت بیشتر شده و راه رفتن سخت‌تر شود. خوابیدن ناصحیح هم از دیگر حرکات روزانه است که منجر به کمر درد می‌شود.

از این رو با اصلاح هریک از این حرکات می‌توانید فشار روی کمر را کمتر کنید و ناراحتی‌های ناشی از کمردرد را کاهش دهید.

دلایل آسیب دیدگی مفصل ران چیست؟

هنگامی‌ که مفصل ران عملکرد خوبی نداشته باشد، تاندون‌ها، عضله‌ها و استخوان‌ها با یکدیگر هماهنگی ندارند. از این رو فرد با توجه به این عدم هماهنگی به راحتی نمی‌تواند راه برود و احتمال بروز کمردرد را بیشتر می‌کند. در صورتی که هماهنگی بین عضلات، مفصل و استخوان‌ها وجود نداشته باشد، آسیب دیدگی مفصل ران و لگن بیشتر می‌شود و کار به جراحی و تعویض مفصل لگن می‌کشد.

اما مهم‌ترین دلایل آسیب دیدگی مفصل ران عبارتند از:

  • آرتروز
  • سیاه شدن سر استخوان
  • تغییر شکل حفره استابولوم
  • دررفتگی مادرزادی مفصل ران
  • جوش نخوردن صحیح شکستگی استابولوم
  • شکستگی لگن
  • افزایش سن
  • روماتیسم آرتریت روماتوئید یا اسپوندلیت
  • ابتلا به بیماری مزمن

هنگامی‌ که به مفصل ران و لگن آسیبی وارد شود، مشکل در راه رفتن وجود دارد.

آیا جراحی تعویض مفصل لگن منجر به کمر درد می‌شود؟

چه افرادی به عمل تعویض مفصل لگن نیاز دارند؟

افرادی به جراحی تعویض مفصل لگن نیاز دارند که:

  • در ناحیه لگن احساس درد کنند و محدودیت حرکتی داشته باشند.
  • افرادی که کوتاهی پا دارند راه رفتن برایشان دشوار می‌شود که برای این افراد نیز تعویض مفصل ران انجام می‌گیرد.
  • افرادی که با بیماری‌هایی مثل آرتریت درگیر هستند، می‌توانند با عمل جراحی تعویض مفصل لگن بهبود پیدا کنند.
  • افرادی که با هرگونه مشکل در مفصل ران مواجه هستند و روش‌های درمانی دیگر کارساز نباشد، پزشک عمل تعویض مفصل لگن را پیشنهاد می‌کند. با این عمل افراد می‌توانند آسیب‌ها و مشکلات مفصل ران را برطرف کنند، راحت راه بروند و درد لگن نداشته باشند.

شما می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره تعویض مفصل لگن به https://drdr.ir/mag/hip-replacement-surgery/

در سامانه نوبت آنلاین دکتردکتر مراجعه نمایید.

آمادگی پیش از جراحی تعویض مفصل لگن

افراد قبل از اینکه جراحی مفصل لگن داشته باشند باید یکسری آمادگی انجام دهند. در مرحله اول آزمایش‌های مختلفی برای بیمار تجویز می‌شود تا پزشک بتواند تشخیص درستی از بیماری داشته باشد. افراد قبل از بیماری باید سیگار و دخانیات را ترک کرده باشند تا روند بهبودی سریع‌تر و بدون عوارض پیش رود.

همچنین جراحی تعویض ران چندین ساعت طول می‌کشد و بهتر است که بیماری از قبل درباره این موضوع آمادگی ذهنی داشته باشد.

بعد از عمل جراحی تعویض مفصل ران چه اتفاقی می‌افتد؟

بعد از تمام شدن جراحی، فرد بیمار بین چهار تا شش روز در بیماستان بستری می‌شود. در این مدت روی تخت استراحت می‌کند و یک متکا در بین پاهای آن قرار دارد. با این کار می‌توان مفصل جراحی شده را در جای خود نگهداری کرد.

همچنین برای اینکه بیمار بتواند از سرویس بهداشتی استفاده کند، سوند برای او نصب می‌شود. از طرفی هم درمان فیزیوتراپی بعد از روز جراحی آغاز می‌شود و بیمار می‌تواند به کمک عصا و سایر وسایل کمکی قدم‌های اولیه خود را بردارد.

به طور کلی اگر بعد از عمل جراحی مفصل لگن و ران جلسات فیزیوتراپی خود را ادامه دهید؛ سریع‌تر بهبود پیدا می‌کنید و از کمر درد ناشی از مشکلاتی مفصل لگن راحت می‌شوید.

هریک از افرادی که احساس درد در لگن و ران دارند باید به متخصص مراجعه کنند تا مشکلات آن‌ها بررسی شود. اما نگران نباشید! سامانه نوبت دهی پزشکان دکتردکتر در کنار شما است تا از بهترین متخصص‌ها نوبت مشاوره تلفنی و ملاقات حضوری دریافت کنید. برای بهبود درد کمر و بررسی مفصل ران و لگن بهتر است که از دکتر متخصص ارتوپد نوبت بگیرید تا علائم مختلف را بررسی کرده و بهترین درمان را تجویز کند. به سایت نوبت دهی دکتردکتر به آدرس دکتردکتر drdr.ir مراجعه کنید تا از بهترین متخصص‌های ارتوپد شهر خودتان در کوتاه‌ترین زمان و به صورت آنلاین نوبت ملاقات حضوری دریافت کنید.

کد خبر 800420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.