روز جهانی بلایا Disaster Day + شعار و پوستر ۲۰۲۴ و آماده‌ترین کشورهای جهان در برابر بلایا

روز جهانی بلایا Disaster Day هر سال در سیزدهم اکتبر (بیست‌ودوم مهر ۱۴۰۳) برگزار می‌شود. شعار این روز در سال ۲۰۲۴، «آموزش به‌عنوان راه نجات جوانان در کاهش خطر بلایا» تعیین شده است. اکوادور و سوئیس رهبران جهانی در کاهش خطرات بلایا هستند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، روز بلایا Disaster Day یا روز جهانی کاهش بلایا International Day for Disaster Reduction سیزدهم اکتبر هر سال برگزار می‌شود. این روز مناسبتی مهم برای مدیریت و کاهش بلایا سازماندهی شده است. بلایا به وضعیت اضطراری ناخوشایندی اطلاق می‌شود که مکان‌های بسیاری را ویران و افراد زیادی را آواره می‌کند و از طبیعی تا ساخته دست‌بشر متغیر است. بیشتر بلایا به دلیل تغییرات سریع در چشم‌انداز زمین به دلیل افزایش آسیب‌پذیری سیاره به‌دنبال فعالیت‌های انسانی رخ می‌دهد.

روز جهانی بلایا Disaster Day + شعار و پوستر ۲۰۲۴ و آماده‌ترین کشورهای جهان در برابر بلایا

تاریخچه روز بلایا

جهان برای نخستین بار در سال ۱۹۸۹ پس از آنکه مجمع عمومی سازمان ملل ابتکاری را برای ترویج فرهنگ آگاهی در مورد کاهش خطر بلایا به اجرا گذاشت، عمق فاجعه وقوع بلایا را درک کرد. به این ترتیب دهه ۱۹۹۰ به‌عنوان دهه بین‌المللی کاهش بلایای طبیعی اعلام شد. بلایای طبیعی به خودبه‌خودی رخ می‌دهند، اما می‌توان برای مقابله با آن‌ها آماده شد و با تلاش‌های مشترک میزان خسارات آن را به حداقل رساند.

روز جهانی کاهش بلایا در سال ۱۹۸۹ آغاز شد. این تصمیم پس از فراخوان مجمع عمومی سازمان ملل برای تعیین روزی اتخاذ شد که به ایجاد فرهنگ جهانی آگاهی از خطرات و کاهش بلایا اختصاص داشته باشد. در سال ۲۰۰۹ پس از گسترش آگاهی کافی، سازمان ملل توجه خود را از کاهش خطر بلایا به کاهش کلی بلایا معطوف کرد و با در نظر گرفتن عوامل خطر، تصمیم گرفت برنامه‌های امدادرسانی در بلایا را از پایه انجام دهد.

روز جهانی بلایا Disaster Day + شعار و پوستر ۲۰۲۴ و آماده‌ترین کشورهای جهان در برابر بلایا

طی سومین کنفرانس جهانی سازمان ملل متحد در مورد کاهش خطر بلایا در سال ۲۰۱۵ که در سندای ژاپن برگزار شد، جامعه بین‌المللی میزان اثرات مخرب بلایای طبیعی در سطح محلی مورد بحث قرار داد که خطر مرگ‌ومیر را همراه با تحولات اجتماعی و اقتصادی بزرگ افزایش می‌دهد. بلایایی که بدون اقدامات احتیاطی رخ می‌دهد سالانه میلیون‌ها نفر را آواره می‌کند و بخشی از آن‌ها که تحت‌تأثیر تغییرات آب و هوایی شدیدتر می‌شوند، اغلب توسعه پایدار را معکوس و اکوسیستم‌های محلی را مختل می‌کنند.

چارچوب سندای برای کاهش خطر بلایا در رویکرد خود، مردم‌محور و اقدام‌محور است. این چارچوب بر کاهش خطر بلایا تمرکز دارد و راه‌حل‌هایی را برای خطر بلایای کوچک و بزرگ‌مقیاس ناشی از مخاطرات مصنوعی یا طبیعی ارائه می‌دهد، همچنین بر مخاطرات زیست‌محیطی، تکنولوژیکی و بیولوژیکی مرتبط متمرکز است و با برنامه‌ریزی خوب، اطمینان حاصل می‌کند که چارچوب کاهش بلایا شامل سیاست‌هایی در زمینه‌های اساسی همچون کاربری زمین، قوانین ساختمان، بهداشت عمومی، آموزش، کشاورزی، حفاظت از محیط زیست، انرژی، منابع آب، کاهش فقر و سازگاری با تغییرات آب‌وهوایی باشد.

روز جهانی بلایا Disaster Day + شعار و پوستر ۲۰۲۴ و آماده‌ترین کشورهای جهان در برابر بلایا

مقابله مؤثر با بلایای طبیعی ارتباط زیادی با حاکمیت جوامع دارد و می‌توان با مدیریت مناسب، خطر بلایا را در نجات جان انسان‌ها، کاهش تعداد افراد آسیب‌دیده و کاهش خسارات اقتصادی اندازه‌گیری کرد. در کنار عوامل خطر معمول، وضعیت اضطراری آب‌وهوایی نشان می‌دهد که بشر به یک چشم‌انداز، برنامه و حکمرانی توانمند نیاز دارد تا بر اساس شواهد علمی به نفع عموم عمل کند و بتواند سیاره‌ای باثبات را برای نسل‌های آینده برجای گذارد.

شعار روز جهانی بلایا ۲۰۲۴ بر جوانان

شعار روز جهانی بلایا ۲۰۲۴ بر جوانان و توانمندسازی نسل آینده برای آینده‌ای تاب‌آور تمرکز دارد و از کشورها می‌خواهد تا از بخش آموزش کودکان برای کاهش خطرات بلایای طبیعی استفاده کنند، چراکه جوانان باید به مهارت‌ها و دانش مجهز شوند تا آینده‌ای سبزتر، پاک‌تر و سازگارتر با آب‌وهوا را شکل دهند.

شعار این روز در سال ۲۰۲۴، «آموزش به‌عنوان راه نجات جوانان در کاهش خطر بلایا» تعیین شده است که بر نقش حیاتی آموزش در آماده‌سازی کودکان و جوانان برای واکنش به بلایا تأکید می‌کند. هدف جامعه جهانی تمرکز بر آموزش جوانان در مورد خطرات بلایا و توانمندسازی آن‌ها با مهارت‌ها و دانش برای اقدام در مواقع اضطراری، ایجاد آینده‌ای است که در آن جوانان در برابر خطرات بلایا محافظت شوند و در کاهش این خطرات مشارکت فعال داشته باشند.

روز جهانی بلایا Disaster Day + شعار و پوستر ۲۰۲۴ و آماده‌ترین کشورهای جهان در برابر بلایا

بهترین کشورهای آماده در برابر بلایا در سطح جهان

اکوادور و سوئیس رهبران جهانی در کاهش خطرات بلایا هستند و این امر در امتیاز پیشرفت HFA آن‌ها (۴.۸) مشهود است. امتیاز پیشرفت HFA، یک سیستم پنج امتیازی با هدف ارزیابی توانایی کشورها در کاهش خطرات بلایا، است و امن‌ترین کشورها امتیازی بین ۳.۵ تا ۵ را دریافت می‌کنند.

سوئیس بودجه هنگفتی را برای ایجاد سیستم‌های هشدار اولیه برای پیش‌بینی تهدیدات احتمالی از جمله رانش زمین، بهمن و سیل سرمایه‌گذاری و سیستمی از کانال‌ها را ایجاد کرده است که قادر به پخش باران شدید یا برف برف‌های ذوب‌شده در رشته‌کوه‌های اصلی هستند.

برزیل، ژاپن، کوبا و کاستاریکا با ۴.۵ امتیاز HFA در رتبه بعدی قرار دارند و پس از آن‌ها کانادا، مکزیک و آلمان با امتیاز ۴.۳ قرار گرفته‌اند. باربادوس با امتیاز ۴، رتبه آخر لیست حاضر را به خود اختصاص داده است.

آماده‌ترین کشورها در برابر بلایا

اکوادور ۴.۸

سوئیس ۴.۸

برزیل ۴.۵

کاستاریکا ۴.۵

ژاپن ۴.۵

کوبا ۴.۵

کانادا ۴.۳

آلمان ۴.۳

مکزیک ۴.۳

باربادوس ۴

روز جهانی بلایا Disaster Day + شعار و پوستر ۲۰۲۴ و آماده‌ترین کشورهای جهان در برابر بلایا

کد خبر 800068

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.