به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جدیدترین خبرهای جهان را در این بسته خبری بخوانید.
خودروهای برقی و چالش شارژ در خیابان
وند روبهرشد استفاده از خودروهای برقی، زیرساختهای شارژ عمومی را به یکی از موانع اصلی توسعه این نوع وسایل نقلیه تبدیل کرده است. در حالی که شرکتهای خودروسازی به سمت تولید خودروهای برقی با آلایندگی صفر حرکت میکنند، توسعه شبکه شارژ، همگام با این تحول پیش نمیرود. دلیل اصلی این کمبود، سرعت کند ایجاد زیرساختهای شارژ مناسب در خیابانها است و تلاشهای گوناگونی برای گسترش و بهبود زیرساختهای شارژ در بخش عمومی و خصوصی در حال انجام است.
افزایش استقبال از خودروهای برقی و گسترش سهم آنها در بازار با سرعت روزافزون در حال افزایش است و دیگر نمیتوان این پدیده را یک اتفاق زودگذر تلقی کرد. تولیدکنندگان بزرگ خودروهای برقی با درک این موضوع، برنامههای خود را بهگونهای تغییر دادهاند که تا دهه آینده، محصولاتی با آلایندگی صفر تولید کنند. تولیدکنندگان خودروهای لوکس، زودتر از دیگر شرکتها فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را متوقف خواهند کرد.
ولوو اعلام کرده است که تا سال ۲۰۳۰ فقط خودروی برقی تولید خواهد کرد و آئودی نیز قصد دارد تا چند سال بعد، تولید خودروهای با موتور احتراقی را بهتدریج کاهش دهد، این در حالی است که شبکه شارژ خودروهای برقی در بیشتر بازارها، همچنان با سرعت کمی در حال توسعه است. تاکنون امید اصلی فعالان این حوزه، به شارژ خانگی و اختصاصی خودروها بوده است. تحقق کامل پتانسیل خودروهای برقی نیاز به توسعه شبکههای شارژ عمومی دارد.
چالشهای ایستگاههای شارژ خودروهای برقی
زیرساختهای شارژ عمومی با مجموعهای از چالشهای جدی روبهرو هستند، در حالی که هنوز چالشهای قبلی بهطور کامل برطرف نشده است. بازسازی ایستگاههای شارژ قدیمی برای انطباق با شرایط جدید، معایب زیادی دارد و به همین دلیل پیشنهاد میشود که ایستگاههای جدید راهاندازی شود. موانع فنی دیگری نیز در زمینه ادغام شارژرها در مکانهای مختلف بهویژه در فضاهای شهری وجود دارد.
تا به امروز، نحوه شارژ خودروهای برقی، بر اساس نوع کانکتور سازگار با هر خودرو، متفاوت بوده است. این مسئله، به شرکت سازنده و منطقه جغرافیایی بستگی دارد. فعالان حوزه خودروهای برقی خواستار یک استاندارد واحد برای شارژ سریع هستند تا شرکتها مجبور نباشند ایستگاههای شارژ را با انواع مختلف کانکتور طراحی کنند.
راهکارهای بهبود وضعیت شارژ خودروهای برقی
با توجه به چالشهای موجود در زمینه شارژ خودروهای برقی، طرحهای مختلفی از جمله تصویب یک استاندارد جهانی برای شارژ و توسعه جادههای برقی برای رفع این مشکلات در حال بررسی است. تولیدکنندگان بزرگ خودرو در ایالات متحده، توافق کردهاند که از استاندارد شارژ آمریکای شمالی(NACS) که توسط شرکت تسلا توسعه یافته است، برای خودروهای جدید خود استفاده کنند. بیشتر این شرکتها، این استاندارد را از سال جاری در خودروهای جدید خود پیادهسازی خواهند کرد و آداپتورهایی را نیز برای خودروهای قدیمیتر ارائه خواهند داد تا امکان شارژ آنها در سوپرشارژرهای تسلا فراهم شود.
شرکتهای بامو، جنرال موتورز، هوندا، هیوندای، کیا، مرسدس بنز و استلانتیس نیز، شرکت یونا را با هدف ساخت شبکهای با ۳۰ هزار پورت شارژ سریع مستقیم، برای پشتیبانی از استاندارد شارژ آمریکای شمالی و استاندارد سیستم شارژ متصل تأسیس کردهاند.
راهکارهای متعددی برای مالکان خودروهای برقی ارائه شده است که بدون گاراژ یا شارژر اختصاصی هستند تا آنها بتوانند بهراحتی خودروهای خود را شارژ کنند، برای مثال، دولت بریتانیا به مالکان خودروهای برقی که گاراژ ندارند، کمکهای مالی پرداخت میکند تا بتوانند شارژرهای خیابانی را نصب کنند. یک طرح آزمایشی در شهر ناتینگهام در حال اجرا است که به مالکان این امکان را میدهد که یک کابل از شارژر خانگی خود به خیابان بکشند و خودروی خود را مقابل منزل شارژ کنند.
در چندین کشور اروپایی از جمله فرانسه، سوئد و آلمان، پروژههای مربوط به جادههای برقی در حال توسعه است. دولت فرانسه قصد دارد ۸۸۵۰ کیلومتر جاده برقی با استفاده از کابلهای هوایی یا شارژ القایی احداث کند. آلمان نیز قصد دارد چهار هزار کیلومتر کابل هوایی در بزرگراهها نصب کند و سوئد نیز در نظر دارد ۲۰۰۰ کیلومتر جاده برقی بسازد. این جادههای برقی میتوانند از روشهای مختلف شارژ از جمله سیستمهایی با کابلهای هوایی و شارژ القایی بیسیم پشتیبانی کنند.
شارژ خودروها حین حرکت، یکی از راهکارهایی است که در حال حاضر برای تسهیل شارژ خودروهای برقی، مورد آزمایش قرار میگیرد. اولین جاده برقی بیسیم، در شهر دیترویت آمریکا نصب شده است تا خودروهای برقی حین رانندگی، شارژ شوند. این جاده، یک قطعه ۴۰۰ متری است که زیر سطح آن، سیمپیچهای الکترومغناطیسی نصب شده است. سیمپیچها به شبکه برق شهر متصل هستند و با ایجاد یک میدان الکترومغناطیسی در سطح جاده، انرژی را به گیرندهای که به باتری خودروی برقی متصل است، منتقل میکنند.
قرار است همین سیستم در یک بزرگراه بین پاریس و اورلئان در فرانسه نیز آزمایش شود. هدف از این کار، ایجاد مسیری است که انواع مختلف وسایل نقلیه، از جمله خودروهای سواری، ونها، کامیونها و اتوبوسها بتوانند از آن استفاده کنند و میزان انتشار گازهای گلخانهای را در مقایسه با خودروهای دیزلی، تا ۸۶ درصد کاهش دهند. برای دستیابی به این اهداف، نیاز به همکاری و توافق بین ذینفعان مختلف در حوزه خودروهای برقی است؛ تنها در این صورت است که میتوان از سرمایهگذاریهای انجامشده، بهدرستی استفاده کرد و پاسخگوی نیاز روزافزون تعداد خودروهای برقی در جادهها بود.
سیاست و طراحی شهری؛ کلید پایداری در شهرهای آینده
سیاست به شکل قابلتوجهی بر طراحی شهری و سازماندهی فضایی، زیرساختها و فضاهای عمومی در شهرها تأثیر میگذارد. سیستمهای سیاسی اولویتهای برنامهریزی شهری و تخصیص منابع را تعیین میکنند و حکمرانی متمرکز اغلب به برنامهریزی از بالا به پایین منجر میشود، در حالی که سیستمهای غیرمتمرکز رویکردهای مشارکتی را ترویج میکنند.
تصمیمات سیاسی در بعضی موارد، رشد اقتصادی را بر پایداری اولویت میدهند که منجر به گسترش شهری نامنظم و تخریب محیط زیست میشود. بهعنوان مثال، سیاستهای بازار آزاد شیلی به نابرابریهای سرزمینی و جدایی فضایی اجتماعی منجر شده است. اولویت دادن به رشد اقتصادی بدون در نظر گرفتن پایداری و عدالت اجتماعی میتواند به توسعه ناموزون و ناپایدار منجر شود. این نابرابریها نهتنها به تخریب محیط زیست میانجامد، بلکه به افزایش اختلافهای اجتماعی و اقتصادی نیز دامن میزند.
طراحی شهری میتواند ایدههای سیاسی همچون برابری یا جدایی را نیز تجسم کند. در بسیاری از موارد، گروههای آسیبپذیر بهدلیل سیاستهایی که منافع گروهی خاص را اولویت میدهند، به مناطق پیرامونی رانده میشوند. این سیاستها منجر به تمرکز ثروت و توسعه در مناطق خاص میشود، در حالی که سایر مناطق از توسعه و خدمات اساسی محروم میمانند.
شهرها بهطور معمول ایدئولوژیهای سیاسی غالب زمان خود را منعکس میکنند. بهعنوان مثال، دموکراسیهای لیبرال بر فضاهای عمومی برای مشارکت مدنی تأکید میکنند، در حالی که رژیمهای اقتدارگرا ممکن است چنین فضاهایی را کاهش دهند تا از این طریق مخالفت در جامعه را محدود کنند. طراحی شهری میتواند تسهیلکننده یا مانع اعتراضات عمومی باشد. شهرهایی همچون آتن که دارای میدانها و خیابانهای عمومی در دسترس هستند، تظاهرات را تشویق میکنند، در حالی که بعضی شهرها بهطور عمد برای محدود کردن تجمعات بزرگ با خصوصیسازی یا محدود کردن فضاهای عمومی طراحی شدهاند.
شهرنشینی را میتوان بهعنوان یک فرایند سیاسی در نظر گرفت که شامل تصمیمات در مورد استفاده از زمین، توزیع منابع و توسعه زیرساختها میشود. این انتخابها اغلب جغرافیای نابرابری ایجاد میکند که پویاییهای قدرت بین هستههای شهری و پیرامونی را منعکس میکنند. برنامههای سیاسی تأثیر غیرقابلانکاری بر این موضوع دارد که شهرنشینی بهصورت جامع و شامل همه گروههای جامعه یا انحصاری و به سود گروههای خاص باشد. سیاستهایی که جمعیتهای آسیبپذیر را نادیده میگیرند، نابرابریها را تشدید میکنند و موجب ایجاد مناطق فقیرنشین در شهرها میشوند. این شرایط، ریسک حوادث یا فاجعههای طبیعی را در مناطق فقیرنشین افزایش میدهد زیرا زیرساختهای لازم برای مقابله با این حوادث در دسترس نیست.
تقسیمات شهر و روستا بر نمایندگی سیاسی و نتایج انتخاباتی تأثیر میگذارد. بهعنوان مثال، در ایالات متحده، مناطق شهری به سیاستهای مترقی تمایل دارند، در حالی که گرایش مناطق روستایی بیشتر به سمت سیاستهای محافظهکارانه است. این تقسیم بر طراحی شهرها و خدمت به حوزههای انتخاباتی مختلف، همچنین چگونگی پاسخگویی آنها به نیازهای سیاسی و اجتماعی این حوزهها تأثیر میگذارد.
تأثیرات گسترده سیاست بر شهرها
سیاستهای خوب طراحیشده میتوانند طراحی شهری نوآورانهای را تسهیل کنند که پایداری، کارایی و برنامهریزی بلندمدت را در تعادل نگه میدارد. سیاست نقش حیاتی در شکلدهی شهرها دارد؛ همانطور که در توسعه شهر زیرزمینی هلسینکی دیده میشود. ناپایداری سیاسی میتواند پروژههای شهری را به تعویق بیندازد، همانطور که در برنامه قیمتگذاری تراکم نیویورک دیده میشود. تغییر حاکمیت سیاسی اغلب اولویتها را تغییر میدهد و توسعههای ضروری را به تأخیر میاندازد.
سیاست بهطور عمیق بر ظاهر شهرهای سراسر جهان تأثیر میگذارد و سازماندهی فضایی، سبکهای معماری، زیرساختها و فضاهای عمومی را تحت تأثیر قرار میدهد. تغییرات ژئوپلیتیکی و جریانهای مالی بینالمللی بر جلوه بصری شهرها تأثیر میگذارند. پایتختها اغلب سرمایهگذاریهای قابلتوجهی دریافت میکنند تا هویت ملی را به نمایش بگذارند و توجه جهانی را جلب کنند. این موضوع منجر به ساخت آسمانخراشهای مدرن و نمادهای فرهنگی میشود.
سیاست جهانی شدن مفهومی است که به ترکیب عناصر محلی با روندهای جهانی اشاره دارد. در زمینه معماری و طراحی شهری، جهانی شدن موجب شده است که شهرهای مختلف به ترکیب سنتهای محلی خود با روندهای معماری بینالمللی بپردازند تا در بازارهای جهانی رقابتپذیر باشند. شهرهای مختلف در تلاش هستند تا هویت محلی خود را حفظ کنند و در عین حال از فناوریها و سبکهای معماری مدرن و بینالمللی استفاده میکنند.
بهعنوان مثال، یک شهر ممکن است در طراحی ساختمانهای خود از عناصر سنتی محلی استفاده کند، اما فناوریهای نوین و مواد پیشرفته را در ساختوساز به کار بگیرد. این رویکرد به شهرها کمک میکند تا هویت فرهنگی خود را حفظ کنند و با نیازهای مدرن و جهانی سازگار باشند.
ناپایداری سیاسی یا شورشهای مدنی میتوانند فضاهای شهری را تغییر دهند. بهعنوان مثال، در طول اعتراضات در جنوب غربی آسیا و شمال آفریقا از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲، میدانهای عمومی برای اعتراضات استفاده شدند که اهمیت نمادین آنها را تغییر داد و گاهی منجر به بازطراحی برای کنترل تجمعات شد.
تعهد سیاسی به ابتکارات جهانی و اهداف توسعه پایدار سازمان ملل متحد (SDGs)، بهویژه SDG ۱۱ که بر شهرهای پایدار تمرکز دارد، موجب شده است که طراحیهای شهری به سمت استفاده از فضاهای سبز، زیرساختهای انرژی تجدیدپذیر و معماری دوستدار محیط زیست سوق پیدا کنند. این تغییرات نشاندهنده اولویتهای سیاسی برای پایداری و انعطافپذیری در برابر چالشهای محیطی است.
فضاهای سبز در شهرهای پایدار نقش حیاتی دارند؛ پارکها، باغها، بامها و دیوارهای سبز نهتنها به زیباسازی شهر کمک میکنند، بلکه راهکاری مؤثر برای تصفیه هوا، کاهش دمای شهری و فراهم کردن مکانهای تفریحی و ورزشی برای شهروندان هستند و به ارتقای سلامت عمومی و کاهش استرس کمک میکنند. استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر به کاهش وابستگی به سوختهای فسیلی و کاهش انتشار گازهای گلخانهای کمک میکند. سیاستهای الزامآور برای استفاده از پنلهای خورشیدی و توربینهای بادی در شهرهای پایدار، موجب تأمین انرژی مستقل شهرها و کاهش وابستگی آنها به منابع متمرکز میشود و از آسیب به محیط زیست جلوگیری میکند.
این تغییرات در طراحی شهری نشاندهنده اولویتهای سیاسی برای پایداری و انعطافپذیری است. دولتها و مقامات شهری با حمایت از این ابتکارات، تلاش میکنند تا شهرهای خود را در برابر چالشهای محیطی همچون تغییرات اقلیمی مقاومتر کنند و بهطور همزمان کیفیت زندگی ساکنان را بهبود بخشند. این رویکرد به حفظ محیط زیست کمک میکند و همزمان به توسعه اقتصادی پایدار و ایجاد فرصتهای شغلی در زمینههای مرتبط با انرژیهای تجدیدپذیر و فناوریهای سبز منجر میشود.
بازاندیشی در زمین و فضا برای ارتباط با طبیعت
تجربه فضایی در معماری همواره بهعنوان یک پدیده پیچیده شناخته شده است که ریشه در عواطف، ادراکات حسی و ترجیحات فردی دارد. نحوه درک، احساس و تعامل انسان با فضا، لایههای دیگری از پیچیدگی را ایجاد میکند و توافق بر سر تأثیر جوی فضا را به چالش تبدیل میکند. با این حال، معماران و طراحان همواره در پی خلق محیطهایی هستند که نهتنها کاربردی و راحت باشند، بلکه قادر به برانگیختن احساسات افراد و ثبت تأثیری ماندگار باشند.
مفهوم بالا بردن معماری بهعنوان یک استراتژی طراحی، برای نخستینبار توسط لوکوربوزیه به کار گرفته شد. او خانهای طراحی کرد که روی پایههای باریک قرار داشت و موجب میشد زمین زیر آن به یک سطح پیوسته تبدیل شود. پنجرههای سبک و متناسب خانه، حس معلق بودن سازه را تقویت میکرد. این طراحی نهتنها یک حرکت نوین در زیباییشناختی بود، بلکه با تغییر اساس تجربه خانه، نشان داد چگونه بالا بردن یک ساختمان میتواند رابطه جدیدی بین معماری، تردد و منظره ایجاد کند.
بالا بردن سازهها و محو کردن مرزها
اولویتها در جامعه معاصر تغییر کرده است و معماری مدرن بر پایداری، هماهنگی با طبیعت و تعامل با جامعه تأکید میکند. آزادسازی سطح زمین در معماری به طراحی سازههایی اشاره دارد که بالاتر از سطح زمین قرار میگیرند یا بهطور یکپارچه با آن ادغام میشوند و از این راه رابطهای منحصربهفرد بین معماری، طبیعت و تجربه انسانی ایجاد میکنند.
دفتر معماری اونموری در تایتوی ژاپن با پروژه باغ خالی، نمونهای برجسته از آزادسازی زمین است که زمین پروژه را بهعنوان بخشی از خانه در نظر میگیرد و آن را به داخل فضا گسترش میدهد. برخلاف محیطهای شهری که بهطور معمول آسفالت شدهاند، این خانه زمین خود را بهعنوان خاک نفوذپذیر حفظ و با کاشیهای سیمانی و پوشش گیاهی ترکیب کرده است. این طراحی به بازگشت به طبیعت پیش از مداخلات انسانی شباهت دارد. اگرچه این یک خانه خصوصی است، اما طراحی باز آن به ساکناین امکان میدهد تا پوشش گیاهی اطراف را از فراتر از مرزهای خانه تجربه کنند و یک تجربه بصری و فضایی مشترک داشته باشند. سطح زمین پیوسته این خانه، نهتنها مرز بین داخل و خارج را محو میکند، بلکه بهطور نمادین ارتباط ارگانیک با طبیعت و محله را بازمیگرداند.
تفسیر دوباره فضا
رویکرد بازتعریف و استفاده مجدد از زمین بهعنوان یک عنصر طراحی، شامل استفاده از زمین بهعنوان سقف، دیوار یا حتی یک سطح هموار برای ایجاد فضاهای منحصربهفرد است، بهعنوان مثال در موزه هنر تسیما در کاگاوای ژاپن، زمین به شکل یک پوشش تبدیل شده است و بهعنوان سقف استفاده میشود. این طراحی درک مرسوم از سطح زمین را تغییر میدهد و موجب میشود که بازدیدکنندگان به یک شناخت عمیقتر از رابطه بین زمین و آسمان و محیطهای مصنوعی و طبیعی برسند. این پروژه نشان میدهد که چگونه آزادسازی زمین میتواند به یک تجربه نوین از تعامل بین انسان و محیط تبدیل شود. تفسیر دوباره زمین با آزادسازی سطح زمین، نهتنها به ایجاد فضاهای هنری و خلاقانه کمک میکند، بلکه به بازدیدکنندگان اجازه میدهد تا به سطح عمیقتری از درک محیط اطراف برسند.
کلانپروژههای شهری که جهان را تغییر دادند
شهرنشینی در دنیای امروز به یک گرایش جهانی تبدیل شده است، چراکه جمعیت جهان همچنان در حال افزایش است. این روند، تقاضا برای زیرساختهای پیشرفته و پروژههای ساختمانی عظیمی را افزایش میدهد که میتواند کره زمین را تغییر دهند. در سالهای اخیر رشد فوقالعادهای در گستره و پیچیدگی پروژههای ساختمانی رخ داده است که توانایی شگفتانگیز مهندسی را به نمایش میگذارد. این پروژهها، آنچه را که برای انسان ممکن است، از آسمانخراشهای بلندمرتبه که به آسمان میرسند تا سیستمهای حملونقل عظیم که قارهها را به هم متصل میکنند، دوباره تعریف میکنند.
موضوعات معماری، طراحی شهری و برنامهریزی همواره در حال تکامل هستند و پروژههای زیرساختی در مقیاس بزرگ بخشی از این تکامل هستند. صنعت AEC (معماری، مهندسی و ساخت) توانسته است با استفاده از ابزارها و فناوریهای دیجیتال، مرزهای نوآوری در طراحی را بهطور مداوم گسترش دهد. ابزارهای محاسباتی میتوانند به میزان فوقالعادهای در مفهومسازی، طراحی و ساخت پروژههای نمادین در مقیاس بزرگ کمک کنند.
کلانپروژههای شهری دنیا، تأثیرات عمیقی بر شهرهای خود دارند و بر جنبههای اقتصادی، اجتماعی و زیستمحیطی آنها تأثیر میگذارند. آنها سرمایهگذاریهای قابلتوجهی را به خود جذب میکنند، شهرهای مبدأ را بهعنوان مراکز جهانی معرفی میکنند و به رشد تولید ناخالص ملی کمک میکنند. این پروژهها میتوانند در طول ساخت و در بلندمدت، تعداد زیادی شغل ایجاد کنند و اقتصاد محلی را تقویت کنند.
توسعه کلانپروژههای شهری میتواند منجر به جابهجایی جوامع موجود بهویژه در سکونتگاههای غیررسمی شود، زیرا مناطق بهمراتب مطلوبتر و گرانتر میشوند، اما اگر این پروژهها بهدرستی برنامهریزی شوند، میتوانند تعاملات اجتماعی را با ایجاد فضاهای پویا و در دسترس تقویت کنند و کیفیت زندگی ساکنان را با فراهم کردن دسترسی بهتر به امکانات و کاهش زمان سفر، افزایش دهند.
برنامهریزی و اجرای صحیح کلانپروژههای شهری که با توجه به اصول پایداری طراحی میشود، میتواند از منابع زیستمحیطی محافظت کند و آلودگی محیط زیست را کاهش دهد. این پروژهها با ادغام فناوریهای سبز و زیرساختهای انعطافپذیر، بخشی از راهحلهای زیستمحیطی بهمنظور کاهش ردپای کربن شهرها خواهند بود.
همکاری بارسلونا و هوآی برای تسریع هوشمندسازی
شورای شهر بارسلونا و شرکت هواوی اسپانیا تفاهمنامهای را برای همکاری در زمینه نوآوری و آموزش در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) امضا کردند. این توافق در جریان کنگره جهانی موبایل (MWC 2025) در بارسلونا اعلام شد و هدف آن تقویت پروژههای شهر هوشمند بارسلونا است.
محورهای اصلی همکاری
- مرکز فرماندهی شهری: توسعه زیرساختها برای مدیریت هوشمند خدمات شهری
- ساختمانهای هوشمند: ارتقای دیجیتالیسازی ساختمانها از طریق اتصال پیشرفته.
- اتصالپذیری: بهبود شبکههای ارتباطی برای پشتیبانی از خدمات هوشمند.
- انرژی سبز: توسعه راهکارهای پایدار و دوستدار محیط زیست.
- توسعه استعدادهای ICT: آموزش مهارتهای دیجیتال با حمایت آکادمی هواوی اسپانیا بهعنوان اولین مرکز آموزشی از این نوع در اروپا.
این همکاری با هدف تقویت جایگاه بارسلونا بهعنوان یک پایتخت فناوری و همچنین تضمین دسترسی برابر به فناوری صورت گرفته است. شهردار بارسلونا، جومه کولبونی، در مراسم امضای این تفاهمنامه اظهار داشت که این توافق گامی مهم برای ارتقای شمول دیجیتال و توسعه مهارتهای دیجیتالی از طریق ابتکاراتی مانند آکادمی IT بارسلونا اکتیوا است.
هواوی با استفاده از توانمندیهای فناوری خود در زیرساختهای ICT، رایانش ابری و هوش مصنوعی، تجربه جهانی خود در توسعه شهرهای هوشمند را برای تسریع تحول دیجیتال بارسلونا به کار خواهد گرفت. این شرکت قصد دارد بارسلونا را به یک الگوی پیشرو در شهرهای هوشمند اروپا تبدیل کند.
این تفاهمنامه نشاندهنده تعهد قوی هواوی به نوآوری و تحول دیجیتال شهری است. لئو چن، معاون ارشد شرکت هواوی، بیان کرد که این همکاری نهتنها به بهرهوری و پایداری کمک میکند، بلکه یک اکوسیستم دیجیتال فراگیرتر را نیز ایجاد خواهد کرد.
بارسلونا با ترکیب فناوری، نوآوری و مشارکت شهروندان، خود را به عنوان یک رهبر جهانی در پروژههای شهر هوشمند تثبیت کرده است. این شهر با چالشهای شهری از طریق راهکارهای زیر به سمت هوشمندسازی پیش میرود:
ادغام فناوری Internet of Things (IoT)
بارسلونا فناوریهای IoT را در سیستمهای شهری بهکار گرفته است:
- نورپردازی هوشمند: چراغهای خیابانی LED مجهز به سنسورهایی که شدت نور را بر اساس حضور عابرین تنظیم میکنند، مصرف انرژی را ۳۰ درصد کاهش داده و همزمان WiFi رایگان و نظارت بر کیفیت هوا ارائه میدهند.
- مدیریت هوشمند زباله: سنسورهای نصبشده در سطلهای زباله مسیر جمعآوری را بهینهسازی کرده است و هزینهها را کاهش میدهند.
حملونقل و تحرک
بارسلونا استراتژیهای چندوجهی برای تحرک شهری اجرا کرده است:
- ایستگاههای اتوبوس دیجیتال: مجهز به بهروزرسانیهای لحظهای، WiFi رایگان، پریزهای USB و ابزارهای تعاملی.
- دوچرخههای اشتراکی و وسایل نقلیه برقی: بخشی از برنامههای تحرک پایدار.
- سنسورهای پارکینگ: سیستمهایی مانند Fastpark دسترسی به پارکینگ را بهینهسازی کرده است و ترافیک را کاهش میدهند.
پلتفرمهای داده باز شهروندمحور
- City OS: یک سیستم یکپارچهسازی دادهها که راهکارهای هوشمند را به هم متصل میکند.
- پلتفرم شهروند هوشمند: امکان دسترسی شهروندان به دادههای باز و مشارکت در تصمیمگیریها را فراهم میکند.
ابتکارات پایداری
بارسلونا اولویت خود را بر پایداری محیطی گذاشته است:
- مناطق شهری بدون انتشار گازهای گلخانهای.
- سیستمهای انرژی باقیمانده برای گرمایش و سرمایش.
- برنامههای نوآوری اجتماعی برای ادغام راهکارهای پایدار در جامعه.
تأثیر کرونا بر تحول صنعت سفر اروپا
با ظهور بیماری کرونا صنعت سفر دچار تحول و البته رکود شد. بااینحال پس از بازگشت اوضاع به شرایط قبل، این صنعت در اروپا دوران بیسابقهای از آشوب را تجربه کرد که با بازگشتی متلاطم و مشکلاتی پردردسر همراه شد. بااینحال هرچند شرایط به حالت عادی بازگشته است، شرایط سفرهای اروپایی همچون گذشته خود در آستانه همهگیری نیست.
مسائل مربوط به توریسم بیشازحد که قبل از شیوع کووید -۱۹ وجود داشت، با واکنشهای منفی در چندین مقصد گردشگری در سراسر قاره به نقطه جوش رسیده است. همهگیری کرونا مشکلات را برای مدتی متوقف کرد و مقاصد کمی آرامش پیدا کردند، اما بازگشت جمعیت پس از ماهها سکوت و آرامش حاکی از هیچگونه تغییری نبود و بهعکس با بازگشت انتقامجویانه مسافران برای بازدید از مقاصد گردشگری، مسئله توریسم بیشازحد به معضلی برای ساکنان تبدیل شد که با واکنشهای گسترده آنها همراه و منجر به ارائه راهکارهایی همچون ممنوعیت اجارههای کوتاهمدت شده است.
علاوهبر این، صنعت گردشگری اروپا در دوران پس از کووید -۱۹، از گسترش کیوسکهای خودکار «چکاین (ورود و تحویل اتاق)» در هتلها تا منوهای دیجیتالی که تنها با کد QR در دسترس هستند، بیش از پیش تحت سلطه دیجیتالی قرار گرفت و راهکارهای سنتی در بسیاری از نقاط بهنحوی تغییر کرد تا بهطور کامل خودکار باشد. بهزودی نیز مهر کردن گذرنامهها به تاریخ خواهد پیوست و پاسپورتهای دیجیتالی جایگزین خواهد بود.
جاذبههای اروپایی نیز در این دوران بهشدت شاهد خرید و رزرو بلیت از قبل شدند که این روند با الزامیشدن فاصله گذاری اجتماعی و اختصاص مکانهای زمانی به بازدیدکنندگان، برای مدیریت تعداد افرادی آغاز شد که در زمانی معین در نزدیکی یکدیگر بودند. اکنون نیز راهی عالی برای کنترل جریان بازدیدکنندگان و یک موهبت واقعی برای صرفهجویی در زمان برای مسافران محسوب میشود.
از سوی دیگر هرچند ترس مردم از بودن در کنار تعداد زیادی از افراد برطرف شده، تجربیات گروههای کوچک و تورهای کوچکتر در سراسر اروپا محبوبیت بیشتری پیدا کرده است و مسافران اروپایی تمایل دارند با گشتوگذار در گروههای کوچکتر، تجربیات منحصربهفردتری به دست آورند.
اروپا سریعترین قاره در حال گرمشدن است
افزایش دما روی خشکیها در سال ۲۰۲۳ به ۱.۸ درجه سانتیگراد رسید که بالاترین رقم ثبتشده است. این قاره با ۲.۴ درجه سانتیگراد افزایش دما، برای هفتمین بار در ۹ سال گذشته از مرز ۲ درجه فراتر رفت. تنها اقیانوسیه با افزایش ۰.۹ درجه از محدوده ۱.۵ درجه فراتر نرفت.
تنها سه کشور غیراروپایی در بین ۳۰ کشور با بالاترین افزایش دما قرار دارند: قزاقستان (۲.۵۸)، مراکش (۲.۵۶) و تونس (۲.۴).
سریعترین کشورهای در حال گرمایش در اروپا
بر اساس میانگین دمای ۱۰ ساله (۲۰۱۴-۲۰۲۳)، اسوالبارد (نروژ) با افزایش دمای ۳.۴۴ درجه سانتیگراد نسبت به میانگین ۱۹۵۱-۱۹۸۰، بهعنوان منطقهای با بیشترین گرمایش شناخته شده است. این افزایش دما بسیار بیشتر از سایر مناطق بوده و ناشی از پدیده تقویت قطبی است که در آن مناطق نزدیک به قطب شمال گرمایش بیشتری را تجربه میکنند.
کشورهای اروپای شرقی و بالتیک
کشورهای اروپای شرقی و بالتیک نیز در میان سریعترین مناطق گرمشده قرار دارند:
- بلاروس: ۲.۲۹ درجه سانتیگراد
- روسیه: ۲.۲۷ درجه سانتیگراد
- استونی: ۲.۲۶ درجه سانتیگراد
- لتونی و لیتوانی: هر دو ۲.۲۴ درجه سانتیگراد
اروپای مرکزی و غربی
کشورهای اروپای مرکزی و غربی نیز افزایش دمای قابل توجهی را ثبت کردهاند:
- آلمان: ۲.۱۴ درجه سانتیگراد
- لهستان: ۲.۱۵ درجه سانتیگراد
- سوئیس: ۲.۱۶ درجه سانتیگراد
-
بلژیک، هلند و فرانسه نیز افزایش دمای بیش از ۲ درجه سانتیگراد را تجربه کردهاند.
جنوب اروپا و مدیترانه
مناطق جنوب اروپا و مدیترانه با سرعت کمتری گرم شدهاند:
- ایتالیا: ۱.۸۱ درجه سانتیگراد
- اسپانیا: ۱.۷۸ درجه سانتیگراد
- پرتغال: ۱.۶۵ درجه سانتیگراد
- ترکیه: ۱.۵۹ درجه سانتیگراد
- یونان: ۱.۲۹ درجه سانتیگراد
کشورهای کمتر تحت تأثیر
کشورهای ایسلند، بریتانیا و ایرلند کمترین افزایش دما را تجربه کردهاند:
- ایسلند: کمتر از ۱ درجه سانتیگراد
- بریتانیا: ۱.۲۸ درجه سانتیگراد
- جزیره من: ۱.۱۸ درجه سانتیگراد
- ایرلند: ۱.۱۶ درجه سانتیگراد
- جزایر فارو: ۱.۰۶ درجه سانتیگراد
دلایل گرمایش سریعتر خشکیها نسبت به دریاها
به گفته کارشناسان، خشکیها سریعتر از دریاها گرم میشوند زیرا آب دریا گرما را به عمق خود منتقل میکند، اما لایههای سطحی زمین بهسرعت گرم میشوند. این امر باعث شده است تا بخشهای خشکی اروپا افزایش دمای بیشتری را تجربه کنند.
شهرهای کوهستانی جهان با زیبایی نفسگیر
میتوان گفت هیچ مرهمی بهتر از لذت بردن از تماشای شهرهای زیبای کوهستانی و تنفس هوای پاک آنها برای روح وجود ندارد، چراکه برقراری ارتباط مجدد با طبیعت را آسان میکنند. این مناطق همچنین آبوهوا و چشمانداز عالی را برای ورزشهای فضای باز همچون اسکی، پیادهروی و دوچرخهسواری در کوهستان فراهم میکنند و تعدادی از آنها دیدنیهای باشکوهی دارد که در کنار طبیعت کوهستان، زیبایی نفسگیری دارد.
له Leh، هند
شهر هیمالیایی Leh در هنو بیش از ۳۵۰۰ متر بالاتر از سطح دریا قرار دارد و در پای یک کاخ ویرانشده به سبک تبتی قرار دارد. این قلعه قرن هفدهمی که از نظر سبکی شبیه به کاخ پوتالا (Potala Palace) در لهاسا است، تا حد زیادی ویران شده، اما همچنان مناظر شگفتانگیزی از تودهسنگ استوک کانگری ارائه میدهد. بازار این شهر نیز ارزش کاوش را دارد. بازدیدکنندگان علاقهمند به ارتفاعات نیز میتوانند صبحهنگام تا صومعه نامگیال تسمو (Namgyal Tsemo) پیادهروی کنند که بهطور نامطمئنی روی صخرهای بر فراز قصر له قرار دارد.
کاتومبا Katoomba، نیو ساوت ولز، استرالیا
کاتومبا شهر اصلی کوههای 《آبی》 استرالیاست و در اوایل دهه ۱۹۰۰ به دلیل نزدیکی به سیدنی به «زمین بازی مشترکالمنافع» معروف شد، به این معنا که مدتهاست بسیاری از ساکنان این شهر بزرگ را در طول تعطیلات هفته به خود جذب کرده است. کاتومبا بیشتر بهخاطر منظره پانوراما از دره جیمیسون و صخرههای متمایز سه خواهر شهرت دارد، اما با چندین ساختمان آرت دکو از جمله هتل بزرگ استراحتگاه قرن نوزدهمی، کارینگتون (The Carrington)، شبیه به یک مرکز فرهنگی است.
سولندام Swellendam، آفریقای جنوبی
شهر کیپ غربی سولندام که در سال ۱۷۴۳ تأسیس شد، یکی از قدیمیترین شهرهای آفریقای جنوبی است و در سایه محافظت رشتهکوه لانگبرگ قرار دارد. این شهر بهواسطه ساختمانهای تاریخی کیپ هلندی و زیباییهای طبیعی اطرافش معروف است. جاذبههای معماری کلیدی آن نیز عبارتند از دراسدی (Drostdy)، محل اقامت سابق مقامات حاکم در قرن هجدهم و کلیسای اصلاحشده هلندی ساختهشده در سال ۱۹۱۱. دوستداران طبیعت نیز میتوانند از پارک ملی بونت بوک (Bontebok ) یا ذخیرهگاه طبیعی مارلوث ( Marloth) دیدن کنند.
فورناس Furnas، جزایر آزور، پرتغال
فورناس واقع در قلب درهای با همین نام (یک دهانه آتشفشانی خاموش) در جزیره آزور سائو میگل قرار دارد و شبیه به یک شگفتی زمینگرمایی است. بازدیدکنندگان میتوانند در حمامهای حرارتی بخار در پارک ترا نوسترا (Terra Nostra Park) استراحت کنند و از آبهای چشمههای درمانی آن بهره ببرند، بهسادگی در اطراف دریاچه زیبای دهانه قدم بزنند یا از صرف خورش پرتغالی «کوزیدو»، پختهشده در گلدانهای قرار گرفته در سوراخهایی در خاک آتشفشانی داغ لذت ببرند و چای تازهای بنوشند که با استفاده از آب چشمههای گرم تهیه شده است.
زاکوپانه Zakopane، لهستان
زاکوپانه شهر تفریحی اصلی در سمت لهستانی کوههای تاترا است که در امتداد مرز این کشور با اسلواکی قرار دارد. در تابستان بازدیدکنندگان برای پیمودن ۲۷۵ مسیر مشخصشده در پارک ملی تاترا با اسن میروند، جایی که تماشاگران خوششانس حیاتوحش میتوانند حیواناتی از جمله بابونه تاترا (نماد پارک)، خرسهای قهوهای، سیاهگوش و عقابهای طلایی را تماشا کنند. فصل زمستان آن نیز اسکیبازان را به مکانی میکشاند که به طور غیررسمی بهعنوان پایتخت زمستانی لهستان شناخته میشود.
لوگانو Lugano، سوئیس
شهر لوگانوی سوئیس در لبه دریاچهای یخبندان قرار گرفته است، اما به لطف ساختمانهای تاریخی متعددش که به سبک لومباردی ایتالیایی تزئین شدهاند، حس مدیترانهای دارد. کوچههای قدیمی این شهر مملو از کافهها و رستورانهاست. علاقهمندان به فرهنگ نیز میتوانند از موزه هنر مدرن MASI آن دیدن کنند و آثاری از دگا، کلی و رنوار و دیگران را ببینند. قدم زدن در تفرجگاه کنار دریاچه لوگانوی این شهر و تماشای قلههای دوقلوی مونته بره (Monte Bre) ومونته سان سالواتوره ( Monte San Salvatore) در هر زمان از سال ارزش دیدن دارد.
روندا Ronda، اسپانیا
شهر روندا در اندلس به دلیل ارتفاع ۹۸ متری پوئنتهنووو (Puente Nuevo، پل جدید) و خانههایی بر فراز دره رودخانه ال تاجو (El Tajo) معروف است. دیگر نقاط برجسته این شهر عبارتند از کاخ پادشاه مور (Moorish King's Palace) و میدان گاوبازی این شهر، یکی از قدیمیترین و باشکوهترین میادین اسپانیا و مکان باستانی گاوبازی که شیفتگی ارنست همینگوی نویسنده آمریکایی را به خود جلب کرد. اورسن ولز، بازیگر و کارگردان افسانهای سینما نیز چنان شیفته روندا بود که پس از مرگش در آن دفن شد.
آسپن Aspen، کلرادو، ایالات متحده آمریکا
آسپن، یکی از شیکترین و گرانترین پیستهای اسکی آمریکاست و از زمانی که در دهه ۱۸۰۰ یک شهر ویرانشده معدن نقره بود، راه طولانی را پیموده است. احیای این شهر بهعنوان یک کانون تفریحی و فرهنگی در دهه ۱۹۳۰ آغاز شد. این مرکز در طول جنگ جهانی دوم قبل از افتتاح نخستین منطقه اسکی کمکی در سال ۱۹۴۶ تا ۱۹۴۷ بهعنوان یک مرکز آموزشی برای نیروهای آمریکایی خدمت میکرد و در حال حاضر به همان اندازه که بهواسطه دامنههایش مشهور است، برای گزینههای خرید و غذاخوریهای گرانقیمتش شناخته میشود.
تپوزتلان Tepoztlan، مکزیک
در افسانهها آمده است که شهر کوهستانی مکزیک، تپوزتلان زادگاه الهه مار آزتک، کوتزالکواتل (Quetzalcoatl) است. این شهر کوهستانی معنوی بهواسطه داشتن انرژی خلاقانه معروف است که در تعداد زیاد غرفههای بازاری منعکس میشود که هر آخر هفته طیف وسیعی از هنرها و صنایع دستی را به فروش میرسانند. بسیاری از گردشگران برای درمانهای جایگزین به این شهر میروند. هرم اسرارآمیز قله ال تپوزتکو (El Tepozteco) نیز که یک سربالایی شیبدار در دوردست است، بهطور گسترده مکانی با اهمیت معنوی است.
فونگسالی Phongsaly، لائوس
فونگسالی در ارتفاع ۱۴۰۰ متری از سطح دریا، مرکز شمالیترین استان لائوس است. با قدم زدن در محلههای قدیمی این شهر، بازدیدکنندگان بهراحتی میتوانند تأثیر طولانیمدت چین را بر این منطقه ببینند، در حالی که سفر به موزه گروههای قومی آن، فرهنگ و سنتهای بسیاری از افراد مختلفی را برجسته میکند که در آن زندگی میکنند. یکی از جاذبههای اصلی این شهر مزرعه چای ۴۰۰ ساله آن است که به گفته بعضی کارشناسان دارای قدیمیترین درختان چای در جهان است.
زارسرو Zarcero، کاستاریکا
زارسرو یک شهر جذاب است که با مزارع قهوه در دره مرکزی کاستاریکا احاطه شده است. این شهر که در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا قرار دارد، مقصدی محبوب در آخر هفته برای ساکنان شهر سنخوزه است که به دنبال فرار از گرما هستند. برجستگیهای معماری این شهر شامل کلیسای قرن نوزدهمی سن رافائل (San Rafael) و باغهای سورئال است که درختان سرو در آن به شکل انواع موجودات و اشیا در آمدهاند. افراد ماجراجوتر نیز میتوانند در تپههای اطراف این شهر پیادهروی یا اسبسواری کنند.
کالاباکا Kalabaka، یونان
کالاباکا در دامنه صخرههای غولپیکر و خیرهکننده متئورا Meteora قرار دارد. قدیمیترین سکونتگاه انسانی شناخته شده در این منطقه ۱۳۰ هزار سال قدمت دارد و تاریخچه خود شهر به حدود ۳۰۰۰ سال میرسد. بخش زیادی از کالاباکا توسط نیروهای اشغالگر آلمانی در سال ۱۹۴۳ سوزانده شد، اما آنچه این منطقه بیشتر بهخاطر آن مشهور است صومعههای متئورا و موقعیت ایدهآل آن در بالای ستونهای صخرهای است.
شهرهای پیشرو در مدیریت زباله
ونکوور، کانادا: ونکوور بهعنوان پیشروی کانادا در مدیریت زباله شناخته میشود. این شهر نرخ بازیافت خود را از ۴۰ درصد به بیش از ۶۰ درصد در کمتر از یک دهه افزایش داده و هدفش رسیدن به ۸۰ درصد است. ونکوور بازیافت را در چارچوب اقتصاد مدور خود ادغام کرده و از شرکتها برای مشارکت در بازیافت یا استفاده مجدد از مواد حمایت میکند.
سنگاپور: سنگاپور بهدلیل حداقل زباله دفن شده برای هر نفر شناخته شده است و هدفش بازیافت ۷۰ درصد از زبالهها تا سال ۲۰۳۰ است. این شهر قوانینی را برای مسئولیت شرکتها در مورد زبالههایی که تولید میکنند، وضع کرده است.
کپنهاگ، دانمارک: کپنهاگ بهدنبال رسیدن به نرخ بازیافت ۷۰ درصد است و در تلاش است تا سال ۲۰۵۰ به یک شهرداری بدون زباله تبدیل شود. این شهر با ارائه خدمات جمعآوری منزلبهمنزل، مدیریت زباله را تسهیل میکند.
لسآنجلس، ایالات متحده: لسآنجلس با نرخ بازیافت نزدیک به ۸۰ درصد، بهدلیل کمپینهای آموزشی گسترده در سطح شهر و معافیتهای مالیاتی برای شرکتهای بازیافت، شناخته شده است.
کوریتیبا، برزیل: کوریتیبا بهدلیل طرح نوآورانه بازیافت خود شناخته شده است که در آن بیش از ۷۰ درصد از زبالهها بازیافت میشود. این برنامه شغلهایی را برای جوامع کمدرآمد ایجاد میکند و در ازای مواد بازیافتی، کالاهای ضروری را به آنها میدهد.
تالین در مسیر توسعه اقتصاد دایرهای
عملیات توسعه دومین مرکز اقتصاد دایرهای در بزرگترین منطقه تالین، لاسنامیه Lasnamäe، آغاز شده است. این مرکز به ساکنان پایتخت استونی این فرصت را میدهد که بهراحتی زبالههای خود را دفع و اقلام قابل استفاده مجدد را تعمیر کنند، همچنین از حرکت هدفمند شهر به سمت مدیریت کارآمد پسماند حمایت میکند که استفاده پایدار از منابع و کاهش تولید زباله را مورد توجه قرار داده است. مرکز یادشده در سال ۲۰۲۶ افتتاح میشود و دومین مرکز از نوع خود در شهر خواهد بود. افتتاح نخستین مرکز در سال گذشته نشاندهنده تغییر شهر از مدیریت سنتی پسماند به اقتصاد دایرهای است و مرکز جدید تأکیدی بر این گذار است.
تالین حامی محیط زیست
تأسیس این مرکز از هدف گستردهتر شهر برای ایجاد محیط زندگی آگاهانهتر و ارائه فرصتی مناسب به ساکنان برای تغییر عادات روزانهشان در زمینه دفع پسماند حمایت میکند، در عین حال افزوده مهمی برای فضای شهر میزبان خود است که مرکز خدمات اجتماعی جدیدی را به منطقه میآورد و فضای عمومی را متنوع میکند.
هدف این است که تالین به شهری تبدیل شود که در آن انتخابهای دوستدار محیط زیست بخشی طبیعی از زندگی روزمره باشد. مراکز اقتصاد دایرهای گام مهمی در این مسیر هستند و به مدیریت پسماند، تعمیر و استفاده مجدد آسان و در دسترس برای مردم کمک میکنند. مرکز اقتصاد دایرهای جدید این شهر نهتنها یک ایستگاه زباله، بلکه یک بخش خدماتی جامعهمحور است که منطقه را غنی و از گذار سبز شهر حمایت میکند. این مرکز جامعه محلی و شرکتهای نوآور را گرد هم میآورد و یک پلتفرم همکاری منحصربهفرد ایجاد میکند که به طور گستردهتری از توسعه پایدار منطقه حمایت میکند.
معماری مرکز اقتصاد دایرهای جدید تالین
نمای ساختمان دومین مرکز اقتصاد دایرهای تالین از چوب قابل استفاده مجدد ساخته خواهد شد و برای فضای داخلی آن از مواد بازیافتی استفاده میشود. سقف ساختمان با چمن پوشانده میشود که به کاهش اثر جزیره گرمایی کمک میکند و یک نیروگاه خورشیدی کوچک نیز روی پشتبام قرار خواهد گرفت. علاوهبر این، از آب باران در سیفونهای توالت و برای آبیاری فضای سبز اطراف ساختمان استفاده میشود و یک سیستم کنترل هوشمند بهطور خودکار نور و مصرف انرژی را با توجه به کاربری اتاقها تنظیم میکند.
ایستگاه زباله مرکز اقتصاد دایرهای جدید انواع مختلفی از زبالهها را جمعآوری میکند و ساکنان میتوانند اقلامی را که دیگر در خانه استفاده نمیشوند به آن ارسال کنند. در کارگاههای تعمیر آن نیز میتوان برای تعمیر اقلام شکسته تحت راهنمایی یک صنعتگر اقدام کرد. همچنین در آن کلاسهای آموزشی خانه دایرهای برپا میشود که محل برگزاری آموزشهای محیطی و اقتصاد دایرهای، کارگاههای عملی و کنفرانسهاست.
شهرهای چندملیتی؛ موتورهای محرک پیشرفت و تحول کشورها
شهرها در دنیای امروز، بهعنوان کانونهای اصلی فعالیتهای اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی، نقش بیبدیلی در پیشبرد اهداف توسعه ایفا میکنند. جهانی شدن به یک پدیده فراگیر تبدیل شده است که نهتنها کشورها را به هم متصل میکند، بلکه شهرها را نیز در معرض تعامل و یکپارچگی قرار میدهد. شهرهای چندملیتی بهعنوان مراکز اصلی اقتصادی و فرهنگی، نقش مهمی در این فرایند ایفا میکنند.
جهانی شدن به معنای تبادل سرمایهها، کالاها، افراد و ایدهها در سراسر جهان است. با توجه به اینکه بیشتر جمعیت جهان در شهرها زندگی میکنند، جهانی شدن شهرها روندی ضروری است که موجب شده است شهرها بهعنوان مراکز اصلی تعامل و تبادل دانش و ایده شناخته شوند. این پدیده منجر به توسعه شهری و جذب سرمایههای جهانی شده است. پیشرفتهای اساسی در زیرساختهای حملونقل، مبادلات بینالمللی گسترده، گسترش شرکتهای چندملیتی و کیفیت بهتر زندگی از ویژگیهای شهرهای برتر است که ارتباط آنها را با جهان امکانپذیر میسازد.
شهرهای چندملیتی و اقتصاد جهانی
شهرهای چندملیتی بهعنوان موتورهای اقتصادی جهان عمل میکنند. این شهرها با جذب سرمایهگذاریهای بینالمللی و ایجاد محیطی مناسب برای شرکتهای چندملیتی، نقش مهمی در تولید ناخالص داخلی جهانی ایفا میکنند. طبق گزارشهای اخیر، ۸۰ درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی در شهرها تولید میشود که نشاندهنده اهمیت اقتصادی شهرها در سطح جهانی است. شهرهای چندملیتی همچون نیویورک، لندن، توکیو و پاریس بهعنوان مراکز اصلی اقتصادی کشورهایشان و جهان شناخته میشوند و در جذب سرمایهگذاریهای بینالمللی پیشتاز هستند.
زیرساختهای شهری شامل سیستمهای حملونقل پیشرفته، شبکههای ارتباطی مدرن و تسهیلات رفاهی، از مهمترین عوامل در توسعه شهرهای چندملیتی هستند. شهرهای چندملیتی با سرمایهگذاری در زیرساختهای خود، محیطی مناسب برای زندگی و کار ایجاد میکنند که علاوه بر شهروندان بومی، برای مهاجران و سرمایهگذاران خارجی نیز جذاب است. توسعه زیرساختهای شهری به افزایش کیفیت زندگی و جذب سرمایههای بیشتر منجر میشود.
هوشمندسازی شهرهای چندملیتی
در سالهای اخیر، مفهوم شهرهای هوشمند بهعنوان یک رویکرد نوین در توسعه شهری مطرح شده است. شهرهای هوشمند با استفاده از فناوریهای نوین، به ایجاد محیطی پایدار و کارآمد میپردازند. این شهرها با بهرهگیری از سیستمهای هوشمند، مدیریت بهینه منابع را ممکن میسازند و به کاهش هزینههای خدمات عمومی و حملونقل کمک میکنند. شهرهای هوشمند همچنین با ترویج فعالیتهای مشارکتی و اشتراکی، به افزایش کیفیت زندگی شهروندان میپردازند.
هوشمندسازی در چهارچوب شهرهای چندملیتی، میتواند نقش حیاتیتری ایفا کند، زیرا این شهرها با چالشهای متنوعی از جمله مدیریت جمعیت متنوع، نیاز به خدمات چندزبانه و تسهیل ارتباطات بین فرهنگی روبهرو هستند. شهرهای هوشمند با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات، میتوانند این چالشها را به فرصت تبدیل کنند.
فناوری اطلاعات و ارتباطات بهعنوان یک کانال ارتباطی چندزبانه بین شهروندان و دولت عمل میکند و ارتباطات بین فرهنگی را تسهیل میکند. این رویکرد به شهروندان با ملیتهای مختلف اجازه میدهد تا بهراحتی با دولت تعامل داشته باشند و در تصمیمگیریهای شهری مشارکت کنند. نیویورک، بارسلونا، سنگاپور، لندن و عمان از جمله شهرهای چندملیتی هستند که گامهای مهمی در راستای هوشمند شدن برداشتهاند. این شهرها با استفاده از فناوریهای نوین، خدمات شهری را بهینهسازی کردهاند تا به شهروندان خود خدمات بهتری ارائه دهند.
شهرهای چندملیتی و توسعه پایدار
شهرهای چندملیتی باید با ارائه حمایتهای مالی و آموزشی، به ترویج فرهنگ کارآفرینی و نوآوری در بین جوانان و فارغالتحصیلان دانشگاهی کمک کنند. ایجاد مراکز رشد و شتابدهندههای استارتآپی، برگزاری رویدادهای نوآوری و ارائه مشاورههای تخصصی، میتواند به توسعه کسبوکارهای نوپا و ایجاد فرصتهای شغلی جدید کمک کند. بهمنظور دستیابی به توسعه پایدار، لازم است که شهروندان در تصمیمگیریهای مربوط به توسعه شهری مشارکت فعال داشته باشند. دولتها و شهرداریها باید سازوکارهایی را ایجاد کنند که به شهروندان فرصت دهد نظرات و پیشنهادات خود را در مورد پروژههای توسعهای ارائه دهند و در فرایند تصمیمگیری مشارکت کنند.
شرکتهای چندملیتی میتوانند با سرمایهگذاری در فناوریهای پاک و اجرای برنامههای کاهش آلودگی، نقش مهمی در حفظ محیط زیست شهری ایفا کنند. استفاده از انرژیهای تجدیدپذیر، کاهش انتشار گازهای گلخانهای، مدیریت پسماند و بازیافت، از جمله اقداماتی است که میتواند به کاهش اثرات منفی فعالیتهای اقتصادی بر محیط زیست کمک کند. شهرهایی که توانستهاند با همکاری شرکتهای چندملیتی، ابتکارات زیستمحیطی موفقی را اجرا کنند، به الگوهایی برای توسعه پایدار تبدیل شدهاند.
نمونههای موفق شهرهای چندملیتی
سنگاپور بهعنوان یکی از موفقترین شهرهای چندملیتی در جهان شناخته میشود. این شهر با جذب سرمایهگذاریهای خارجی، توسعه زیرساختهای پیشرفته، ایجاد محیط کسبوکار مناسب و ترویج فرهنگ نوآوری، به یک مرکز مهم مالی، تجاری و فناوری در آسیا تبدیل شده است. سنگاپور همچنین بهدلیل توجه به توسعه پایدار و کیفیت زندگی شهروندان، بهعنوان یک شهر الگو در سطح جهانی شناخته میشود.
آمستردام با بیش از ۱۷۰ پیشینه قومی، یکی از موفقترین شهرهای چندفرهنگی و نوآور در اروپا است. این شهر با جذب استعدادهای بینالمللی، ترویج فرهنگ کارآفرینی، توسعه زیرساختهای پایدار و ارائه خدمات عمومی باکیفیت، به یک مقصد جذاب برای سرمایهگذاران و گردشگران تبدیل شده است. آمستردام همچنین بهدلیل توجه به حفظ محیط زیست و ترویج حملونقل پایدار، بهعنوان یک شهر سبز در سطح جهانی شناخته میشود.
توکیو، دومین اقتصاد بزرگ جهان و یک مرکز جهانی برای فناوری و نوآوری است. این شهر با داشتن شرکتهای چندملیتی برجسته، در توسعه فناوریهای پیشرفته مانند هوش مصنوعی و رباتیک پیشتاز است. توکیو با جذب استعدادهای جهانی، محیطی پویا برای نوآوری ایجاد کرده و به پیشرفتهای اقتصادی چشمگیری دست یافته است. این شهر با جذب سرمایهگذاریهای بینالمللی و توسعه زیرساختهای پیشرفته، به یکی از قطبهای اصلی اقتصاد جهانی تبدیل شده است که نقش مهمی در رشد و توسعه فناوری ایفا میکند.
پاریس نیز بهعنوان یک شهر چندملیتی، دستاوردهای قابل توجهی در زمینههای فرهنگی، آموزشی و اقتصادی دارد. این شهر محل زندگی و فعالیت هنرمندان و فیلسوفان بزرگ تاریخ بوده و همواره هنرمندان را از سراسر جهان فرا میخواند. پاریس پس از توکیو، دومین شهر در جهان است که دفتر مرکزی ۳۶ شرکت از ۵۰۰ شرکت برتر جهانی در آن قرار دارد. منطقه لا دفانس مهمترین مرکز اقتصادی اروپا شناخته میشود و صنعت لوکس نیز در پاریس رونق فراوانی دارد. تنوع فرهنگی و جذابیت جهانی پاریس این شهر را به یک مقصد محبوب برای گردشگران و سرمایهگذاران بینالمللی تبدیل کرده است.
لندن یکی از مهمترین مراکز مالی جهان است که نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا میکند و با حضور قابلتوجه شرکتهای چندملیتی، به عنوان یک محیط نوآورانه و بر پایه کارآفرینی عمل میکند. چندملیتی بودن لندن باعث شده است این شهر به عنوان یک مقصد مطلوب برای کسبوکارهای بینالمللی شناخته شود و با جذب استعدادهای جهانی و سرمایهگذاریهای بینالمللی، در ردههای اقتصادی و سرمایه انسانی رتبه بالایی داشته باشد. لندن میزبان بسیاری از بانکها، بورسها و شرکتهای مالی است که به توسعه اقتصادی آن کمک میکنند.
تورنتو یکی از متنوعترین جمعیتها را در بین شهرهای جهان دارد. این شهر با جذب مهاجران از سراسر دنیا، ایجاد محیطی چندفرهنگی و ترویج همزیستی مسالمتآمیز، به یک مرکز مهم اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در آمریکای شمالی تبدیل شده است. تورنتو همچنین بهدلیل توجه به توسعه زیرساختهای عمومی، ارائه خدمات بهداشتی و آموزشی با کیفیت و ترویج عدالت اجتماعی، بهعنوان یک شهر قابل زندگی در سطح جهانی شناخته میشود.
ماکائو؛ میراث پرتغالی در قلب چین
در قلب ماکائو، میدان لیلاو (Lilau Square) بهعنوان یک نمونه اصیل از معماری پرتغالی محسوب میشود. مردم محلی در کنار کافیشاپها به گفتوگو میپردازند و گردشگران در کنار ساختمانهای سفیدرنگ پرتغالی عکس میگیرند. کفپوشهای منقش «کالچادا» که نمایانگر فرهنگ پرتغالی است در همه جای این میدان یافت میشود.
ماکائو از قرن شانزدهم تا سال ۱۹۹۹ تحت استعمار پرتغال بود و پس از آن به منطقه ویژه اداری چین تبدیل شد. این شهر با موقعیت استراتژیک خود در دلتای رود مروارید، به یک مرکز تجاری مهم تبدیل شد، با این حال، روح پرتغالی هنوز هم در کلیساها، غذاها و معماری این شهر به وضوح دیده میشود.
زبان پرتغالی بهعنوان یکی از زبانهای رسمی ماکائو، نشاندهنده پیوندهای فرهنگی قوی بین ماکائو و پرتغال است. معماری ماکائو ترکیبی از سبکهای چینی و پرتغالی است و بسیاری از ساختمانها و بناهای تاریخی این منطقه این ترکیب را به نمایش میگذارند، همچنین تأثیرات کاتولیک در ماکائو مشابه پرتغال است و به این ترتیب اسقفنشین کاتولیک ماکائو در سال ۱۵۷۶ تأسیس شد. ساختار اداره عمومی و سیستم حقوقی ماکائو بر اساس مدل پرتغال است که تعاملات با کشورهای دیگر را که به زبان پرتغالی صحبت میکنند، تسهیل میکند.
پیمایش در تاریخ ماکائو
در دل ماکائو، یک محله تاریخی به نام پاتیو دو اسپینو (Pátio do Espinho) نهفته است که بهعنوان یک یادآور از میراث پرتغالی و تاریخچه این شهر عمل میکند. این محله که در گذشته بهعنوان پناهگاه برای مسیحیان ژاپنی در تبعید بود، امروزه بهعنوان یک محله آرام با خانههای تکطبقه شناخته میشود.
غذاهای سنتی پرتغالی در ماکائو نیز از میراث این شهر هستند. رستورانهای قدیمی در محلههای مختلف، غذاهایی همچون باکالائو آ براس (باکالائو با سیبزمینی و تخممرغ)، ساردینهای کبابی و برنج موسوم به اردک پختهشده را سرو میکنند. این غذاها که در محلههای مختلف از جمله کولوان و تایپا یافت میشوند، نشاندهنده تأثیرات پرتغالی در فرهنگ غذایی ماکائو هستند.
با سابقه چندین ساله در فرهنگ صیادی و سنت دریانوردی، تعجبی ندارد که پرتغالیها بهترین کنسروهای ماهی را تولید کنند. در ماکائو نیز میتوان از طیف وسیعی از لذیذترین غذاهای دریایی پرتغالی لذت برد که مملو از کنسروهای دلپذیر همچون ساردینهای باکیفیت و تن ماهی است.
گردش در این کشورها مالیات دارد
مالیاتهای توریستی بهطور معمول روی بلیت هواپیما یا مالیاتهایی اعمال میشود که گردشگران در محل اقامت خود میپردازند و در اصل توسط دولتهای خاصی با هدف تعدیل توریسم بیشازحد و ایجاد درآمد از تعداد زیادی از مسافرانی وضع شده است که وارد مقصدی میشوند. پول این مالیات نیز صرف حفاظت از منابع طبیعی و حفظ امکانات گردشگری این مناطق میشود.
اتریش
اتریش از بازدیدکنندگان مالیات اقامت شبانه دریافت میکند که بسته به استان متفاوت است. در وین و سالزبورگ، حدود ۳.۲ درصد به صورتحساب اقامت گردشگران اضافه میشود.
بلژیک
در بروکسل، مالیات توریستی بسته به اندازه و رتبه هتل متفاوت است و میتواند به ۸.۱۷ دلار برای هر شب برسد. با این حال از شهری به شهر دیگر متفاوت است.
بوتان
بوتان مدتهاست که به مالیاتها و هزینههای سنگین توریستی شهرت داشته است و هزینه روزانه کنونی برای بیشتر بازدیدکنندگان ۱۰۰ دلار است.
بلغارستان
بسته به منطقه شهری، مالیات توریستی در بلغارستان از ۰.۱۱ تا ۱.۶۷ دلار برای هر شب اقامت متغیر است.
کارائیب
بیشتر جزایر کارائیب مالیات توریستی میگیرند. قیمتها بسته به جزیره متفاوت و برای مثال در سنت لوسیا، حدود ۸ درصد و در جمهوری دومینیکن ۱۸ درصد است.
کرواسی
مالیات توریستی کرواسی به فصل و مکان بستگی دارد، اما بهطور معمول ۱.۴۵ دلار برای هر شب است.
جمهوری چک
در پراگ، مالیات توریستی بهطور معمول حدود ۱.۹۷ دلار آمریکا برای هر شب است.
فرانسه
مالیات اقامت فرانسه بسته به شهر متفاوت است و به صورتحساب هتل در هر شب اقامت اضافه شود. این مالیات برای حفظ زیرساختهای گردشگری در مقاصد محبوب همچون پاریس و نیس استفاده میشود.
آلمان
آلمان در شهرهایی از جمله فرانکفورت، هامبورگ و برلین یک «مالیات فرهنگی» و یک «مالیات تخت» دارد که حدود ۵ درصد از صورتحساب هتل را تشکیل میدهد.
یونان
مالیات توریستی پرداختی در یونان، به استانداردها و اندازه محل اقامت گردشگران بستگی دارد، اما بهطور معمول هر شب حدود ۴.۳۶ دلار است.
مجارستان
مالیات توریستی در مجارستان تنها در بوداپست اعمال میشود و مسافران باید شبی ۴ درصد اضافی از قیمت محل اقامت خود را بپردازند.
ایسلند
ایسلند از ژانویه ۲۰۲۴ مالیات توریستی خود را ۴.۳۶ دلار برای هر شب اقامت اعمال کرد، چراکه تعداد گردشگران سالانه آن به ۲.۳ میلیون نفر در سال رسیده است.
اندونزی
از فوریه ۲۰۲۴، مسافران هنگام ورود به بالی باید ۹.۵۹ دلار بپردازند.
ایتالیا
مالیات توریستی ایتالیا بسته به موقعیت مکانی گردشگران متفاوت است. هزینه رم بسته به نوع اتاق از ۳.۴ تا ۷.۹۴ دلار آمریکا در هر شب متغیر است. ونیز در سال ۲۰۲۴ شروع به دریافت مبلغ ۵.۴ دلار از مسافران یکروزه در طول فصل اوج گردشگری کرد.
ژاپن
هزینه مالیات توریستی در ژاپن ۹.۲۵ دلار است که بازدیدکنندگان بینالمللی هنگام خروج از کشور پرداخت میکنند. کیوتو در سال ۲۰۲۶ مالیات هتل خود را به میزان قابلتوجهی افزایش خواهد داد و به حدود ۶۳ دلار آمریکا برای هر شب اقامت خواهد رساند، هدف این اقدام مبارزه با اثرات توریسم بیشازحد و حمایت از ارتقای زیرساختهای ضروری است.
مالزی
مالزی مالیات ثابتی دارد که برای هر شب اقامت اعمال میشود و حدود ۴.۳۵ دلار آمریکا برای هر شب است.
هلند
آمستردام یکی از گرانترینها در اروپاست و مالیات توریستی یک شبه ۱۲.۵ درصدی دارد. این شهر همچنین مالیات ویژه ۱۵.۲۶ دلاری در هر دوره بیستوچهارساعته برای بازدیدکنندگان ترانزیتی از جمله افرادی دارد که در کشتیهای کروز هستند.
نیوزلند
مسافرانی که از نیوزلند بازدید میکنند باید مالیات بینالمللی حفاظت و گردشگری بپردازند که هزینه آن ۲۳.۹۴ دلار است.
پرتغال
پرتغال مالیات توریستی ۲.۱۸ دلار در هر شب را دارد که برای همه افراد بالای ۱۳ سال در ۱۳ منطقه شهری آن از جمله لیسبون و پورتو اعمال میشود.
رومانی
بخارست یک درصد از نرخ اتاق هتل را مالیات میگیرد. در این کشور شهرهای بزرگ «مالیات شهری» و شهرهای کوهستانی و دریایی «مالیات نجات» دریافت میکنند.
اسلوونی
اسلوونی مالیات خود را بر اساس موقعیت مکانی و رتبهبندی هتل تعیین میکند. در شهرها و استراحتگاههای بزرگتر همچون لیوبلیانا، هزینه بیشتر و حدود ۳.۴ دلار در هر شب است.
اسپانیا
چندین شهر در اسپانیا از جمله بارسلون با هزینه ۴.۵۴ دلار برای هر شب، تصمیم به افزایش قیمت مالیات توریستی خود گرفتهاند.
سوئیس
مالیات توریستی سوئیس بسته به موقعیت مکانی متفاوت است و مبلغ رایج آن ۲.۵ دلار برای هر شب است.
تایلند
تایلند در آوریل ۲۰۲۲ مالیات توریستی برای قیمت پروازها وضع کرد که هزینه آن برای همه بازدیدکنندگان بینالمللی ۸.۴۴ دلار است.
ایالات متحده آمریکا
چندین ایالت در آمریکا از جمله کالیفرنیا و تگزاس، مالیات اشغال دارند که هنگام رزرو محل اقامت پرداخت میشود. بالاترین مالیات هتل در این کشور در هیوستون است که ۱۷ درصد مالیات بر صورتحساب هتل اضافه میکند.
نظر شما