توییتر و داستان تکامل از یک پیامک تا غول اجتماعی

توئیتر طی ۱۶ سال به رسانه‌ای استاندارد برای به دست آوردن اطلاعات و حفظ ارتباط برای میلیون‌ها نفر تبدیل شده است و جالب این‌که از یک برنامه پخش پیامک عجیب و بی‌اهمیت به یک غول رسانه اجتماعی تبدیل شده است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، توئیتر امروزه نه‌تنها در سراسر جهان به‌عنوان یک رسانه اجتماعی قدرتمند شناخته شده است، بلکه در بسیاری از زمینه‌ها از جمله سیاست، سرگرمی و اخبار به‌عنوان یک منبع اصلی برای به دست آوردن اطلاعات به شمار می‌آید. با گذشت زمان، توئیتر به یک کانون مهم برای آزادی بیان و مبادله ایده‌ها تبدیل شده است، اگرچه با چالش‌هایی مانند مدیریت اطلاعات غلط و حفاظت از حریم خصوصی نیز مواجه است.

تاریخچه روز توئیتر

در ۲۱ مارس ۲۰۰۶، یک گروه از فارغ‌التحصیلان فناوری، اقدامی را آغاز کردند که جهان ارتباطات را به گونه‌ای که امروز می‌شناسیم تغییر داد. توئیتر در دفتر خالی یک استارت‌آپ کوچک پادکست، Odeo، در سانفرانسیسکوی کالیفرنیا به دنیا آمد. این غول رسانه‌ای در ابتدا به‌عنوان یک محصول انبوه پیامک تست شد و بسیار ساده بود.

فقط کافی بود که متن مورد نظر به‌عنوان یک پیامک تایپ و به ۴۰۴۰۴ ارسال می‌شد و سرویس این پیام را به همه دوستان شما ارسال می‌کرد. در سال ۲۰۰۶، جک دورسی، اوان ویلیامز، بیز استون و نوح گلس هیچ چیز به نام خود نداشتند، حتی دامنه twitter.com را نداشتند. در سال ۲۰۲۲، هر یک از آنها میلیاردر شدند و چندین پروژه و دستاورد دیگر را در کارنامه خود دارند.

توییتر و داستان تکامل از یک پیامک تا غول اجتماعی

سفر تکامل توئیتر از یک سرویس پیامک به یک ابزار ارتباط جمعی، یکی از جذاب‌ترین داستان‌های قرن ۲۱ است. در حالی که از بسیاری از مزایای این پلتفرم لذت می‌بریم، این نکته قابل انکار نیست که توئیتر نیز معایب بسیاری دارد؛ از اطلاعات غیرقابل تأیید تا کمپین‌های آزار و اذیت علیه اقلیت‌ها.

از سرگرمی تا سیاست، توئیتر گفت‌وگو را در همه زمینه‌های مهم گفتمان عمومی هدایت می‌کند. در زمان رویدادهای بزرگ مانند همه‌گیری کرونا، توئیتر به عنوان یک راه ارتباطی عمل کرده است. اکنون که ۱۶ ساله شده است، رقیبان خود مانند MySpace و Orkut را پشت سر گذاشته است.

توئیتر و دانستنی‌های جالب

هر روز حدود نیم میلیون حساب جدید در پلتفرم X ایجاد می‌شود. با این حال، برخی از این کاربران ممکن است به کاربران فعال تبدیل نشوند.

ایلان ماسک همچنین اعلام کرد که حدود نیمی از کاربران ماهانه روزانه از پلتفرم استفاده می‌کنند، یعنی حدود ۳۰۰ میلیون کاربر فعال روزانه.

بین سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۴، تعداد کاربران فعال ماهانه پلتفرم X حدود ۵ درصد کاهش یافت.

۷۹ درصد از کاربران پلتفرم X از این سیستم برای کشف اطلاعات جدید و اخبار استفاده می‌کنند.

هر دقیقه حدود ۳۶۰ هزار پست در پلتفرم X ارسال می‌شود. این رقم در مقایسه با سایر پلتفرم‌ها مانند فیسبوک که هر دقیقه چهار میلیارد پست لایک می‌شود، کمتر است.

میانگین مدت زمان هر بازدید از پلتفرم X حدود ۹ دقیقه و ۳۷ ثانیه است. در طول روز، کاربران به‌طور میانگین حدود ۳۴ دقیقه و ۶ ثانیه در پلتفرم می‌مانند.

حدود ۴۲ درصد از بازدیدها از طریق دستگاه‌های موبایل انجام می‌شود، در حالی که ۵۷ درصد از بازدیدها از طریق دسک‌تاپ است.

کد خبر 849602

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.