ظهور رقیب جدید برای پنل‌های خورشیدی/ مقابله با بتنی‌شدن شهرها با سبزسازی هدفمند

جدیدترین خبرهای شهرهای جهان ایمنا را در این بسته خبری بخوانید.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، شهر آمریکایی میزبان باغ‌بام‌های اتوبوسی، کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در ساختمان‌های تجاری کانادا، نقش چشمگیر معماری در رونق اقتصادی یک شهر، افزایش تقاضای جهانی مس در راستای سبز شدن شهرها، ظهور رقیب جدید و قدرتمند برای پنل‌های خورشیدی شهری، استفاده از پلاستیک بازیافتی برای جدول‌های خیابانی در شهر انگلیسی، نقش جوانان در شکل دادن به شهرها، مقابله با بتنی‌شدن شهرها با سبزسازی هدفمند، راهکار اروپا برای کاهش تلفات تصادفات جاده‌ای، راه‌اندازی بزرگ‌ترین نیروگاه انرژی تجدیدپذیر در آمریکا، تبدیل بزرگراه‌ها و جاده‌های سراسر جهان به مزارع خورشیدی و چگونگی عملکرد بزرگترین سقف خورشیدی عمودی جهان را در این بسته خبری شهرهای جهان ایمنا بخوانید.

ظهور رقیب جدید برای پنل‌های خورشیدی/ مقابله با بتنی‌شدن شهرها با سبزسازی هدفمند

شهر آمریکایی میزبان باغ‌بام‌های اتوبوسی

شهر بوستون از احداث سقف‌های سبز روی ۳۰ ایستگاه اتوبوس شهری رونمایی کرده است؛ ساختارهای جدید دارای گیاهان مقاوم در برابر خشکسالی هستند که به ایجاد سایه، بهبود کیفیت هوا، افزایش حفظ آب طوفان و افزودن فضای سبز جدید کمک می‌کند.

بوستون طرح سبزسازی ایستگاه‌های اتوبوس را در محله‌ای انتخاب کرده است که دارای بالاترین تعداد اتوبوس در سیستم حمل‌نقل عمومی است و به علت تردد بالا تحت تأثیر گرمای شدید قرار دارد.

میشل وو، شهردار بوستون در این رابطه گفت: «این بام‌های سبز روی ایستگاه‌های اتوبوس فقط نشان‌دهنده پیشرفت بوستون در زمینه پایداری نیستند، بلکه راه‌حلی عملی و مقیاس‌پذیر برای بعضی از چالش‌های مهم هستند که ما به عنوان یک شهر با آن مواجه هستیم. با این نقطه عطف جدید در راستای مقاومت در برابر تغییرات آب و هوا، ما نشان می‌دهیم که بوستون در اقدام اقلیمی نوآورانه و متمرکز بر جامعه پیشتاز است.

استفاده از اتوبوس‌هایی که در مسیر بام‌های سبز تردد دارند رایگان است، زیرا ساکنان منطقه جزو قشر کم‌درآمد طبقه‌بندی می‌شوند و بنابراین به‌طور نامتناسبی تحت تأثیر تغییرات آب‌وهوایی همچون اثر جزیره گرمایی شهری قرار می‌گیرند.

ظهور رقیب جدید برای پنل‌های خورشیدی/ مقابله با بتنی‌شدن شهرها با سبزسازی هدفمند

کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در ساختمان‌های تجاری کانادا

شهر کلگری کانادا با استفاده از فناوری‌های نوین در تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای در ساختمان‌های تجاری است. این اقدام نه‌تنها به حفظ محیط زیست کمک می‌کند، بلکه در کاهش هزینه‌های انرژی نیز تأثیر دارد.

حدود ۶۰ درصد از انتشارات گازهای گلخانه‌ای ساختمان‌ها به مجتمع‌های اداری نسبت داده می‌شود. راه‌حل‌هایی برای کاهش چشمگیر انتشار گازهای گلخانه‌ای در ادارات در دسترس هستند و پیاده‌سازی آن‌ها آسان است اما اغلب هزینه‌بر هستند.

ساختمان‌های تجاری کلگری با استفاده از فناوری‌های نوین در تلاش برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای است. این اقدام نه‌تنها به حفظ محیط زیست کمک می‌کند، بلکه در کاهش هزینه‌های انرژی نیز تأثیر دارد.

BenchmarkYYC برنامه‌ای است که توسط مسئولان شهری طراحی شده و به مالکان ساختمان‌های تجاری و عمومی کمک می‌کند میزان مصرف انرژی ساختمان خود را اندازه‌گیری و با دیگر ساختمان‌ها مقایسه کنند.

این برنامه ابزار قدرتمندی برای پیگیری عملکرد شهری در کاهش مصرف انرژی است. هر سال در این مراسم، شرکت‌کنندگان میزان مصرف انرژی خود را اعلام می‌کنند و از امکاناتی شامل مجموعه توصیه‌های کاهش مصرف انرژی و افزایش بهره‌وری، راه‌های صرفه‌جویی، آموزش‌های اختصاصی و در صورت کاهش مصرف انرژی، امتیاز و فرصت‌های ویژه بهره‌مند می‌شوند.

ظهور رقیب جدید برای پنل‌های خورشیدی/ مقابله با بتنی‌شدن شهرها با سبزسازی هدفمند

نقش چشمگیر معماری در رونق اقتصادی یک شهر

رابطه بین اقتصاد و معماری درهم تنیده شده است؛ شرایط اقتصادی بر طراحی و ساخت بناها تأثیر می‌گذارد و معماری فراتر از ساخت، بر اقتصاد تأثیر دارد، بنابراین معماری را نباید تنها از منظر هنری درک کرد، بلکه باید به‌عنوان بخش یا عنصری ذاتی از پتانسیل رشد اقتصادی شهرها در نظر گرفت.

بنا به تعاریف، معماری با زیبایی‌شناسی طراحی و ساخت یک ساختمان همراه است اما در طول چند دهه اخیر، درک معماری شاهد تحول مشخصی بوده است و نه‌تنها بازتاب فرآیند خلاقانه طراحی یک بنا است، بلکه به ابزاری کاربردی برای درک و افزایش پتانسیل اقتصادی فضا تبدیل شده است.

رابطه اقتصاد و معماری پیچیده و چندوجهی است. معماری یک فعالیت اقتصادی است که به رشد و توسعه کمک می‌کند، زیرا ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها برای فعالیت‌های کسب‌وکار ضروری هستند و اغلب به‌عنوان شاخصی از پیشرفت اقتصادی در نظر گرفته می‌شوند.

از سوی دیگر اقتصاد بر معماری تأثیر می‌گذارد و عواملی هم‌چون در دسترس بودن مصالح، نیروی کار و تأمین مالی تأثیر بسزایی در طراحی و ساخت ساختمان‌ها دارد. شرایط اقتصادی همچنین می‌تواند بر تقاضا برای انواع خاصی از ساختمان‌ها و زیرساخت‌ها مانند ساختمان‌های اداری، مراکز خرید یا توسعه‌های مسکن تأثیر بگذارد.

معماری فراتر از ساخت‌وساز نیز بر اقتصاد تأثیر دارد و می‌تواند بر ارزش ملک و جذابیت یک مکان برای سرمایه‌گذاری تجاری، گردشگری و سایر فعالیت‌های اقتصادی تأثیر بگذارد. ساختمان‌ها و فضاهای عمومی می‌توانند شخصیت و هویت یک مکان را شکل دهند و بر درک و جذابیت آن مکان برای سرمایه‌گذاران و بازدیدکنندگان تأثیر بگذارد.

ظهور رقیب جدید برای پنل‌های خورشیدی/ مقابله با بتنی‌شدن شهرها با سبزسازی هدفمند

افزایش تقاضای جهانی مس در راستای سبز شدن شهرها

تجزیه‌وتحلیل‌های سطح تقاضای جهانی مس به‌دنبال نقش این فلز سرخ در گذار به جهانی کربن‌خنثی حاکی از افزایش چشمگیر تقاضا برای مس در شهرها طی دهه‌های آینده به‌رغم برخی کاهش‌ها است. نمودارهای آبشاری تقاضای مس در سطح جهان با استفاده از داده‌های یکی از تولیدکنندگان پیشروی مس در جهان نشان می‌دهد از سال ۲۰۲۱ تا ۲۰۵۰ تقاضا برای این فلز ارزشمند ۷۰ درصد در شهرها افزایش خواهد داشت.

با افزایش استانداردهای زندگی در سطح جهان، انتظار می‌رود تقاضا برای محصولاتی همچون ماشین لباسشویی و تلفن‌های هوشمند نیز شاهد افزایش باشد. طی دهه‌های پیش رو، اقتصادهای در حال توسعه که حدود پنج برابر کشورهای با درآمد بالا جمعیت دارند، به‌طور فزاینده‌ای برای دستیابی به استاندارد بالای زندگی تلاش خواهند کرد که در کشورهای توسعه‌یافته وجود دارد. این انتقال به‌طور طبیعی منجر به نیاز بیشتر به این فلز قرمز خواهد شد.

یکی دیگر از منابع کلیدی افزایش تقاضا برای مس ناشی از انتقال انرژی است. تغییر اقتصاد جهانی از سوخت‌های فسیلی به سمت برق از منابع تجدیدپذیر، به افزایش تقاضا برای مس منجر می‌شود. در واقع پیش‌بینی می‌شود که در دنیای کربن‌زدایی پیش رو، تقاضای تجمعی مس اولیه در ۳۰ سال آینده حدود دو برابر بیشتر از میزان مصرف‌شده طی ۳۰ سال گذشته باشد.

در نهایت پذیرش سریع هوش مصنوعی در جهان منجر به افزایش تقاضا برای مراکز داده شده است. رسانایی الکتریکی و حرارتی برتر مس، آن را به یک ماده ضروری برای مدارهای کامپیوتری، انتقال نیرو، خنک‌سازی و انتقال داده تبدیل کرده است.

ظهور رقیب جدید برای پنل‌های خورشیدی/ مقابله با بتنی‌شدن شهرها با سبزسازی هدفمند

ظهور رقیب جدید و قدرتمند برای پنل‌های خورشیدی شهری

تداوم کاوش شهرها برای ارائه گزینه‌های انرژی پاک، منجر به ایده‌های نوآورانه‌ای در این زمینه شده و از جمله جدیدترین آن‌ها توربین‌های بادی لانه زنبوری است که برای تأمین الکتریسیته از انرژی باد، نیاز به نصب توربین‌های غول‌پیکر در ارتفاع بالا و وزش باد با سرعت بالا را از میان برداشته است.

توربین‌های لانه زنبوری نوع جدیدی از توربین‌های بادی است که به جای تیغه‌های چرخشی بزرگ که به شکل دایره‌ای روی یک برج مرکزی نصب می‌شود، دارای تیغه‌های ثابت عمودی است که به‌طور محکم در ساختاری شش‌ضلعی کنار هم قرار می‌گیرد. باد از طریق روزنه‌های ایجادشده در سلول‌های لانه زنبوری به دام می‌افتد و منجر به لرزش دیواره‌های سلولی و متعاقباً کل ساختار شش‌ضلعی می‌شود. این توربین‌ها را می‌توان نمونه‌های پیشرو برای نسل بعدی توربین‌های بادی دانست که از توربین‌های سنتی پیشی خواهند گرفت.

توربین‌های لانه زنبوری در اندازه‌های کوچک و متوسط را می‌توان در مناظر شهری ترکیب کرد و همزمان با تولید انرژی الکتریکی، بر چالش‌های موجود سر راه توربین‌های بادی سنتی غلبه کرد. از طرف دیگر، ساختار شش ضلعی متراکم این توربین‌ها، میزان انرژی بیشتری از باد را به دام می‌اندازد و قابلیت تولید برق را حتی از بادهای کم‌سرعت افزایش می‌دهد. علاوه بر این، نبود قطعات متحرک در ساختار این توربین‌ها منجر به کاهش صدا، طول عمر بیشتر و آسان شدن فرایند نگهداری از توربین می‌شود.

بهره‌برداری از توربین‌های بادی غول‌پیکر به زمین‌های وسیعی نیاز دارد و استفاده از آنها را در محیط‌های شهری با مشکل مواجه می‌کند. طراحی توربین لانه زنبوری در اندازه‌های بسیار کوچک‌تر، امکان نصب در زمین‌ها و اماکن کوچک همچون پشت‌بام‌ها را فراهم می‌کند. این روش نوآورانه نحوه استفاده از انرژی باد را تغییر می‌دهد و در مناطق پرجمعیت نیز قابل اجرا است.

ظهور رقیب جدید برای پنل‌های خورشیدی/ مقابله با بتنی‌شدن شهرها با سبزسازی هدفمند

استفاده از پلاستیک بازیافتی برای جدول‌های خیابانی در شهر انگلیسی

مسئولان شهری دانکستر انگلستان اقدام به اجرای طرح آزمایشی جایگزینی جدول‌های بتنی با جدول‌های بازیافتی کرده است. این طرح در حال حاضر در دو نقطه شهری به طور آزمایشی اجرا شده است؛ یکی از مناطق ترافیک کمی دارد و منطقه دیگر با ترافیک بالا محل عبور انواع کامیون و خودروهای سنگین است.

طی این پروژه مسئولان به دنبال راهی برای حفظ محیط زیست، ترویج بازیافت، کاهش خطرات ناشی از گردوغبار سیلیکا و آلودگی ناشی از تولید و برش محصولات بتنی بودند و به این نتیجه رسیدند که جدول‌های جدید بازیافتی بسیاری از این مشکلات را کاهش می‌دهند. بسیاری از کارگرانی که با بتن کار می‌کنند، دچار مشکلاتی از جمله بیماری تنفسی ناشی از استنشاق گرد و غبار بتن و لرزش دست بعد از استفاده طولانی از ابزارهای برقی برش بتن می‌شوند.

یکی از مزایای مهم این جدول‌های جدید سبکی آن‌ها است. هر قطعه کمتر از شش کیلوگرم وزن دارد و به‌راحتی بدون کمک ماشین یا وسیله برقی جابه‌جایی و نصب می‌شود. همچنین برای برش و تغییر اندازه این جدول‌ها تنها نیاز به اره‌های دستی است.

برای تولید این جدول‌ها از بطری و درپوش‌های پلاستیکی بازیافت شده و سایر زباله‌های پلیمری خانگی و تجاری استفاده شده است. این جدول‌ها امکان استفاده مجدد برای پروژه‌های جدید یا بازیافت مجدد را دارند و همین ویژگی به توسعه پایدارتر کمک می‌کند.

ظهور رقیب جدید برای پنل‌های خورشیدی/ مقابله با بتنی‌شدن شهرها با سبزسازی هدفمند

نقش جوانان در شکل دادن به شهرها

دولت‌های شهری، سازمان‌های اجتماعی و برنامه‌ریزی شهری امروزه در تلاش برای دریافت کمک از سوی جوانان هستند تا اطمینان حاصل کنند که فضاهای شهری منعکس‌کننده نیازها، آرزوها و ارزش‌های همه ساکنان است.

شهرهای سراسر جهان با پیچیدگی‌های شهرنشینی سریع، تغییرات آب‌وهوایی و برابری اجتماعی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و در سال‌های اخیر بسیاری از این شهرها به ارزش مشارکت دادن جوانان در فرایند طراحی شهری و غلبه بر چالش‌های زندگی شهری پی برده‌اند. برای طراحی شهرهای فراگیرتر، پایدارتر و انعطاف‌پذیرتر فردا نیاز است تا نظرات جوانان در برنامه‌ریزی‌های شهری از بازسازی فضاهای عمومی گرفته تا ترویج راه‌حل‌های حمل‌ونقل پایدار لحاظ شود.

یکی از دلایل اصلی مشارکت جوانان در طراحی شهری دیدگاه منحصربه‌فرد و تفکر نوآورانه آنها است؛ جوانان امروزی در عصر دیجیتال به دنیا آمده و بزرگ شده‌اند که همین موضوع منجر شده است تا به درک عمیقی از فناوری و پتانسیل‌های آن برای تغییر زندگی شهری برسند. طراحان شهری جوان از ابزارهای پیشرفته همچون راه‌حل‌های مبتنی بر اپلیکیشن برای حمل‌ونقل عمومی و شبیه‌سازی واقعیت مجازی مناظر شهری آینده استفاده می‌کنند تا محیط‌های شهری را به شیوه‌ای پایدار و کاربرپسند بازآفرینی کنند.

جوانان دیدگاه جدیدی به مسائل روز دارند و تمایلی برای به چالش کشیدن مفاهیم از خود نشان می‌دهند که می‌تواند منجر به بروز ایده‌ها و رویکردهای نوآورانه برای مشکلات شهری شود. یکی دیگر از جنبه‌های کلیدی مشارکت جوانان در طراحی شهری، ترویج مشارکت مدنی و توانمندسازی جامعه است. مشارکت دادن جوانان در فرایندهای برنامه‌ریزی شهری، احساس مالکیت و تعلق به جامعه را در آنها تقویت می‌کند و آنان را تشویق می‌کند تا ارتباط عمیق‌تری با جوامع محلی خود برقرار کنند.

علاوه بر این، مشارکت جوانان در طراحی شهری تعاملات بین نسلی را افزایش می‌دهد و اطمینان حاصل می‌کند که نیازهای نسل‌های آینده در نظر گرفته شده و برابری نسلی در شهرها برقرار خواهد شد. مشارکت آنها در برنامه‌ها راهی برای توانمندسازی و پرورش نسل بعدی طراحان شهری است که آینده‌سازان هر شهر هستند.

ظهور رقیب جدید برای پنل‌های خورشیدی/ مقابله با بتنی‌شدن شهرها با سبزسازی هدفمند

مقابله با بتنی‌شدن شهرها با سبزسازی هدفمند

سرمایه‌گذاری در فضای سبز شهری، آموزش و مشارکت شهروندان راهی برای مقابله با گسترش بتن‌سازی و بازگرداندن طبیعت به فضای شهرها است. این راهکارها نه‌تنها کیفیت زندگی ساکنان شهرها را بهبود می‌بخشد، بلکه گامی بزرگ برای رسیدن به اهداف پایداری در شهرها است.

پدیده «بتن‌سازی» شهرها، علل و پیامدهای آن، یکی از موضوعات پربحث برنامه‌ریزی شهری در سال‌های اخیر است. شهرها باید زیرساخت‌های خود را برای پاسخگویی به تقاضای مسکن، شغل، خدمات و فضاهای عمومی توسعه دهند که منجر به بتن‌سازی مناطق بزرگ برای ایجاد جاده‌های جدید، پارکینگ‌ها، میادین و پیاده‌روها می‌شود. این اماکن به‌طور معمول از آسفالت یا بتن ساخته می‌شود که دلیل آن ظاهر مدرن، دوام بالا و هزینه‌های پایین نگهداری آن است و در نهایت این رویکرد منجر به ایجاد «بیابان‌های بتنی» می‌شود که برای ساکنان غیردوستانه است و بر اقلیم شهر تأثیر منفی می‌گذارد.

پدیده بتن‌سازی در شهرها پیامدهای منفی بسیاری دارد که بر محیط زیست و بر سلامت و کیفیت زندگی ساکنان تأثیر می‌گذارد. بازسازی فضاهای سبز در شهرها و مبارزه با بتن‌سازی، نیازمند رویکردی چندوجهی است که شامل احیای فضاهای سبز، آموزش و افزایش آگاهی، حمایت‌های مالی و برنامه‌های مشارکتی می‌شود. در ادامه چند استراتژی مؤثر در این زمینه معرفی می‌شود.

سرمایه‌گذاری برای احیای پارک‌ها و فضاهای سبز و نوسازی مسیرها، نیمکت‌ها، زمین‌های بازی و معرفی ویژگی‌های جدید همچون حوضچه‌ها یا باغ‌های حسی از جمله راهکارهایی است که می‌تواند جذابیت فضاهای سبز موجود را افزایش دهد. کاشت گل و درخت در فضاهای عمومی نه‌تنها بر زیبایی آن اماکن می‌افزاید، بلکه می‌تواند تنوع زیستی را ارتقا دهد. نکته مهم برای موفقیت این برنامه‌ها انتخاب گونه‌های گیاهی مناسب با شرایط اقلیمی هر شهر است.

دیوارها و بام‌های سبز با پوشش گیاهی وسیع می‌تواند سرسبزی شهرها را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد و علاوه بر مزایای زیبایی‌شناختی، با بهبود عایق حرارتی ساختمان‌ها، انرژی لازم برای گرمایش و سرمایش را کاهش دهد. ایجاد خیابان‌های سبز، کمربندهای سبز کنار جاده و ایستگاه‌های اتوبوس سبز گام دیگری در جهت افزایش فضای سبز در شهرها است.

جنگل‌های کوچک یا میکروجنگل‌ها، مناطق کوچک سبز است که اغلب در مرکز شهر یا مناطقی ساخته می‌شود که جنگل‌های طبیعی غیرقابل دسترس است. این میکروجنگل‌ها به‌گونه‌ای طراحی می‌شود که دسترسی ساکنان به طبیعت را در میان انبوه سازه‌های بتنی فراهم کند و سلامت روان آن‌ها را افزایش دهد. میکروجنگل‌ها با وجود اینکه اندازه بزرگی ندارد، اما نقش بسزایی در بهبود کیفیت هوا، جذب دی‌اکسید کربن و حفظ تنوع زیستی ایفا می‌کند.

ظهور رقیب جدید برای پنل‌های خورشیدی/ مقابله با بتنی‌شدن شهرها با سبزسازی هدفمند

راهکار اروپا برای کاهش تلفات تصادفات جاده‌ای

اتحادیه اروپا در راستای کاهش تلفات و مصدومان تصادفات جاده‌ای خواهان تعیین محدودیت سرعت ۳۰ کیلومتری در جاده‌های شهری و بهره‌گیری از پیشرفت‌های تکنولوژیکی در فناوری خودرو به‌منظور تبدیل ویژگی هشدار سرعت به گزینه‌های محدودیت سرعت شده‌اند.

محدودیت سرعت ۳۰ کیلومتر در ساعت یکی از توصیه‌های اصلی گروه کارشناسان تردد شهری به کمیسیون اروپا در راستای بهبود ایمنی جاده‌ها در مناطق شهری به‌شمار می‌رود. این توصیه طی اقدامی صورت گرفته که منعکس‌کننده چارچوب‌های سیاست تردد شهری و ایمنی جاده‌ای اتحادیه اروپا است. سیاست جدید در نهایت می‌تواند نقش چشمگیری در جلوگیری از تعداد کودکان کشته یا مجروح‌شده در جاده‌ها داشته باشد.

در این زمینه اعلام شده است که حداقل استانداردهای فناوری دستیار سرعت هوشمند که برای تمام خودروهای جدید فروخته‌شده در اتحادیه اروپا مورد نیاز است، باید تقویت شود تا به‌جای عمل به‌عنوان هشداردهنده سرعت بالا، در واقع سرعت را محدود کند، همچنین در این توصیه‌ها قوانینی اضافی در مورد طراحی خودرو، یعنی محدود کردن وزن و قدرت، به‌منظور کاهش مرگ‌ومیر و صدمات جدی وجود دارد.

گروه یادشده همچنین از کمیسیون خواسته است تا با دولت‌های ملی برای ثبت و جمع‌آوری داده‌های تفکیک‌شده بر اساس سهم حمل‌ونقل و انواع جاده‌ها، همکاری نزدیک‌تری داشته باشد تا نسبت‌های خطر را بهتر درک و افراد دخیل در تصادفات جاده‌ای را شناسایی کنند.

ظهور رقیب جدید برای پنل‌های خورشیدی/ مقابله با بتنی‌شدن شهرها با سبزسازی هدفمند

راه‌اندازی بزرگ‌ترین نیروگاه انرژی تجدیدپذیر در آمریکا

طرح ابتکاری موسوم به SoHyCal نقطه عطفی در چشم‌انداز انرژی‌های تجدیدپذیر کالیفرنیا ایجاد کرده است که می‌تواند به‌طور همزمان انرژی الکتریکی و حرارتی تولید کند.

ایالت کالیفرنیا چشم‌انداز انرژی خود را در سال ۲۰۱۸ معرفی کرد که بر اساس آن باید صددرصد برق این ایالت تا سال ۲۰۴۵ از انرژی‌های تجدیدپذیر و منابع کربن‌صفر تأمین شود. منابع تجدیدپذیر از جمله نیروگاه‌های آبی و سیستم‌های فتوولتائیک خورشیدی ۵۴ درصد از کل تولید برق در ایالت کالیفرنیا را در سال ۲۰۲۳ تشکیل داده و نیروگاه‌های گاز طبیعی ۳۹ درصد از کل تولید خالص ایالت را تأمین کرده است؛ در همین راستا پروژه‌های بسیاری در این ایالت در حال اجرا است تا بتواند رسیدن به اهداف کربن‌صفر را تسهیل کند.

برنده سال ۲۰۲۴ برای جایزه پروژه تولید هم‌زمان، طرح ابتکاری SoHyCal است که انرژی الکتریکی و حرارتی را به‌طور ترکیبی از منابع هیدروژن تجدیدپذیر تولید می‌کند. این طرح از یک روش الکترولیز استفاده می‌کند که به‌طور کامل توسط انرژی‌های تجدیدپذیر برای تولید هیدروژن عمل می‌کند و یک پیشرفت اساسی در زمینه تولید انرژی‌های پاک به‌شمار می‌آید.

این پروژه پاسخگوی افزایش تقاضا برای هیدروژن به‌ویژه برای کاربردهای حمل‌ونقل است و به کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کربن‌زدایی از صنایع مختلف کمک خواهد کرد. این طرح که با اهداف آب‌وهوایی کالیفرنیا هماهنگ است، راه را برای راه‌حل‌های هیدروژن تجدیدپذیر گسترده‌تر هموار کرده است.

انتظار می‌رود این طرح الهام‌بخش ابتکارات مشابه در مناطق دیگر باشد و هیدروژن تجدیدپذیر را نه‌تنها به‌عنوان یک راه‌حل محلی، بلکه یک منبع انرژی در سطح جهان معرفی کند که نقش مهمی در آینده انرژی زیست‌محیطی ایفا خواهد کرد.

ظهور رقیب جدید برای پنل‌های خورشیدی/ مقابله با بتنی‌شدن شهرها با سبزسازی هدفمند

تبدیل بزرگراه‌ها و جاده‌های سراسر جهان به مزارع خورشیدی

محققان در جدیدترین برآوردهای خود از تأمین انرژی پاک در سطح جهانی، از امکان‌پذیری اجرای پروژه‌ای مبنی بر تبدیل بزرگراه‌ها و جاده‌های سراسر جهان به مزارع بزرگ خورشیدی خبر دادند که قابلیت تأمین بیش از ۶۰ درصد از انرژی مورد نیاز جهان را دارد. به‌نظر می‌رسد یک ایده پیشگامانه و بلندپروازانه با بزرگراه‌هایی در سراسر جهان که علاوه بر پشتیبانی از حمل‌ونقل، مقادیر زیادی انرژی پاک را نیز تولید می‌کنند، در حال عملی شدن است.

جدیدترین مطالعات انجام‌شده در این زمینه نشان می‌دهد که پوشاندن بزرگراه‌های اصلی جهان با پنل‌های خورشیدی می‌تواند بیش از ۶۰ درصد از انرژی مورد نیاز جهانی را تأمین کند. این امر هرچند هنوز در مرحله آزمایشی قرار دارد، نحوه تأمین نیروی موردنیاز سیاره زمین را متحول خواهد کرد.

مطالعه یادشده ارزیابی کرده است که اجرای این بزرگراه‌های خورشیدی همچنین انتشار کربن‌دی‌اکسید بین‌المللی را تا ۲۸.۷۸ درصد کاهش می‌دهد و گامی مهم برای جلوگیری از تغییرات آب‌وهوایی محسوب می‌شود. علاوه بر این، چنین ابتکاری با کاهش ۱۱ درصدی تصادفات جاده‌ای به دلیل ایجاد فضای دید اضافی و وجود زیرساخت‌های بهبودیافته همراه است که به‌واسطه سقف خورشیدی فراهم می‌شود. به همین دلیل این انقلاب انرژی مزایای حفاظتی، مالی و ایمنی را در سطح بین‌المللی فراهم می‌کند.

ظهور رقیب جدید برای پنل‌های خورشیدی/ مقابله با بتنی‌شدن شهرها با سبزسازی هدفمند

بزرگترین سقف خورشیدی عمودی جهان چگونه عمل می‌کند؟

استادیوم ملی فوتبال نروژ از ژوئن ۲۰۲۴ دارای بزرگترین سقف خورشیدی عمودی جهان است که تاکنون کارایی چندبرابری نسبت به انواع سنتی و زاویه‌دار پنل‌های خورشیدی از خود نشان داده است.

پنل‌های خورشیدی عمودی راه‌حل جدیدی برای مناطق شمالی هستند و ۲۰ درصد بیشتر از پنل‌های سنتی انرژی تولید می‌کنند. استادیوم ملی فوتبال نروژ واقع در اسلو، از ژوئن ۲۰۲۴ به چنین پنل‌هایی مجهز است که آن را در خط مقدم نوآوری انرژی‌های تجدیدپذیر کشور قرار داده است.

پنل‌های این استادیوم به‌طور مستقیم رو به خورشید هستند و جهت آن‌ها از شمال به جنوب تنظیم شده است تا بیشترین دریافتی ممکن نور خورشید را در زمان اوج مصرف در اوایل بعدازظهر داشته باشد. این‌گونه جهت‌گیری موجب می‌شود در زمستان که قیمت برق بالاتر است، انرژی بیشتری توسط پنل‌های یادشده تولید شود.

پنل‌های خورشیدی عمودی می‌توانند تا ۲۰ درصد انرژی بیشتری تولید کنند. این امر به‌ویژه در آب‌وهوای سخت و تاریک زمستانی ارزشمند است که به حداکثر رساندن تولید انرژی در روزهای کوتاه بسیار مهم است. این پنل‌ها همچنین می‌توانند با بام‌های سبز ترکیب شوند که این امر به شهرها کمک می‌کند تا کربن‌دی‌اکسید را جذب کنند و با محیط زیست سازگارتر شوند، حال آنکه این ویژگی در با پنل‌های زاویه‌دار امکان‌پذیر نیست.

پنل‌های خورشیدی عمودی یک فناوری نوظهور است که احتمالاً نقش مهمی در گذار به انرژی پاک ایفا می‌کند. ادغام این فناوری با سیستم‌های تولید برق، برای اصلاح نوسانات قیمت انرژی و فراهم آوردن امنیت انرژی بیشتر بسیار مفید است و نشان می‌دهد دوران تأسیسات قدیمی خورشیدی رو به پایان است.

ظهور رقیب جدید برای پنل‌های خورشیدی/ مقابله با بتنی‌شدن شهرها با سبزسازی هدفمند

کد خبر 799375

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.