معرفی مصالح ساختمانی سبک و مقاوم

فرهنگ ژاپن با دو چیز گره خورده است: مرگ و بازسازی. مردمان این جزیره کوچک همواره در معرض آسیب زمین‌لرزه‌های مخرب بوده‌اند و به همین دلیل آموخته‌اند چگونه با مصالح سبک و در دسترس، مقاوم‌ترین سازه‌ها را در کوتاه‌ترین زمان ممکن بسازند. مزایای این کار چنان چشمگیر بوده که به معماری مدرن نیز راه یافته است.

یکی از مواردی که طی سال‌های اخیر در دستور کار مهندسین حوزه ساختمان قرار گرفته، الزام به سبک‌سازی است. استفاده از مصالح ساختمانی سبک و مقاوم می‌تواند مزایای زیادی برای سازندگان و حتی مصرف‌کنندگان داشته باشد.

به همین علت در این مطلب قصد داریم به معرفی مهم‌ترین مصالح ساختمانی سبک و مقاوم بپردازیم؛ با ما همراه باشید.

اهمیت انتخاب مصالح ساختمانی سبک و مقاوم

دلایل مختلفی وجود دارد که استفاده از مصالح ساختمانی سبک به یک الزام تبدیل شده، که از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش سرعت ساختمان‌سازی و صرفه‌جویی در زمان انجام کار
  • کاهش مصرف انرژی و پایین آمدن هزینه ساخت
  • کاهش محسوس وزن ساختمان‌ها و کم کردن فشار وارده روی فونداسیون
  • افزایش سطح ایمنی ساختمان با استفاده از تجهیزات و مصالح جدید
  • افزایش مقاومت کلی ساختمان در برابر عوامل مخرب طبیعی، به دلیل ساختار قدرتمند مصالح سبک نوین
  • مقاوم شدن ساختمان در برابر زلزله و کاهش خسارات جانی و مالی
  • جلوگیری از هدررفت مصالح و استفاده از موادی که قابل بازیافت و قابل مصرف مجدد هستند

انواع مصالح ساختمانی سبک و مقاوم

امروزه مصالح ساختمانی سبک و مقاوم مختلف و گوناگونی وارد بازار شده‌اند که علاوه بر داشتن کیفیت و کارایی بالا، معمولاً به دلیل استفاده از مواد بازیافتی، قیمت مناسب‌تری دارند و در دسترس‌تر هستند. این مواد را به‌طور کلی می‌توان به سه دسته بتنی، فولادی و چوبی تقسیم‌بندی کرد که در ادامه بیشتر در خصوص هرکدام توضیح می‌دهیم.

معرفی مصالح ساختمانی سبک و مقاوم

بتن سبک، استحکام مناسب در کنار وزن کمتر

بتن سبک یکی از جدیدترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی مقاوم به شمار می‌رود که در عین داشتن وزن کمتر، از استحکام بالاتری برخوردار بوده و می‌تواند وزن مرده ساختمان را به‌طور قابل توجهی کاهش دهد. همچنین یک ماده عالی برای مقاوم‌سازی سازه در برابر زلزله است، زیرا با کم کردن وزن ساختمان، جلوی آسیب‌پذیری آن را در برابر لرزش‌ها می‌گیرد.

بهترین انواع بتن سبک به موارد زیر تقسیم می‌شوند:

بتن سبک پوکه‌ای

چنانچه در ساخت این مصالح از پوکه معدنی استفاده شده باشد، به آن بتن سبک پوکه‌ای می‌گویند که بیشتر برای چسب محکم قطعاتی همچون بلوک و مواد دیگر، شیب‌بندی کف و طبقات، کاشی‌کاری و غیره استفاده می‌شود. پوکه معدنی یک سبک‌دانه طبیعی است که در عین برخورداری از وزن پایین، قیمت ارزان و مقاومت بالا، به‌شدت در دسترس است. این ماده با گذشت زمان و قرار گرفتن در معرض تغییرات دمایی و مواد شیمیایی، دچار تغییر نشده و کاملاً مقاوم است. از بابت استحکام بتن سبک پوکه‌ای نیز باید بدانید که با ملات سیمان و ماسه تفاوتی نخواهد داشت.

بتن سبک گازی

در صنعت ساختمان‌سازی به بتن سبک گازی، AAC نیز گفته می‌شود که یک نوع بتن سبک متخلخل، حاصل از ترکیب سیمان، ماسه (یا خاکستر بادی)، پودر آلومینیوم و ترکیبات دیگر است.

از ویژگی‌های بتن سبک گازی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مقاومت بالا در مقابل آتش‌سوزی
  • جذب آب کم
  • قابلیت برش آسان و کاهش هزینه‌های نازک‌کاری ساختمان
  • عایق صوتی و حرارتی
  • برخورداری از مقاومت فشاری بالا

بتن سبک الیافی

این بتن یکی از بهترین مصالح ساختمانی سبک به شمار می‌رود که در ساخت آن از الیاف مختلف سنتی و مدرن استفاده می‌شود. بتن سبک الیافی به دلیل ساختار مشبک خود دارای استحکام و یکپارچگی فوق‌العاده بالاست. در گذشته برای ساخت این نوع بتن از ترکیب الیاف سنتی فولاد یا شیشه با ملات سیمان استفاده می‌کردند اما امروزه با پیشرفت تکنولوژی، آن‌ها را با فیبر پلی‌پروپیلن، پلی‌استر، سلولوز، کربن و غیره جایگزین کرده‌اند.

استفاده از الیاف در ساختار این بتن نه‌تنها وزن را کاهش می‌دهد بلکه باعث می‌شود شکنندگی آن در طول زمان نیز برطرف شود.
بتن‌های الیافی دارای چسبندگی، مقاومت و استحکام بالایی هستند و عوامل مخرب محیطی را به‌خوبی تاب می‌آورند. از همین رو است که این مصالح ساختمانی سبک در ساخت انواع سازه‌ها از جمله فرودگاه، تونل، پل و غیره کاربرد دارد.

سازه‌های فولادی، مقاومت بالا، سرعت اجرا و قابلیت بازیافت

یکی دیگر از مهم‌ترین مصالح ساختمانی سبک و مقاوم سازه‌های فولادی هستند که در دنیای امروز کاربردهای فراوانی دارند.
سازه‌های فولادی سبک که با نام LSF (Lightweight Steel Frame) نیز شناخته می‌شوند، در واقع سیستم‌های پیش‌ساخته‌ای هستند که از مقاطع نازک فولاد، با ضخامت کم و از جنس گالوانیزه تولید می‌شوند.

ورق‌های گالوانیزه مورد استفاده در ساختار سازه‌های فولادی سبک، مقاومت بسیار بالایی در برابر خوردگی یا زنگ‌زدگی دارند و طول عمر آن‌ها نیز فوق‌العاده بالاست. البته همین موضوع باعث شده تا قیمت ارزانی هم نداشته باشند.
این ورق‌ها در اثر رول و نورد به پروفیل‌های مختلفی در ابعاد گوناگون تبدیل می‌شوند و در نهایت برای ساخت سازه‌های فولادی سبک به کار می‌روند. این سازه چهارچوب و اسکلت اصلی ساختمان را تشکیل می‌دهد و از جمله مزایای آن می‌توان به وزن بسیار کم، آسان بودن اجرا و مقاومت بسیار خوب اشاره کرد.

سازه‌های چوبی مهندسی‌شده، مقاومت بالا در برابر وزن کم، سازگار با محیط زیست

چوب قدیمی‌ترین و سنتی‌ترین مصالح ساختمانی به شمار می‌رود که انواع مختلف آن در ساخت سازه‌های گوناگونی همچون خانه، پل و غیره همچنان کاربرد دارد. این ماده شگفت‌انگیز و البته زیبا، ویژگی‌هایی دارد که باعث شده همچنان در معماری مدرن هم جایگاه خاصی داشته باشد.

سازه‌های چوبی مهندسی‌شده یا به اصطلاح LVL، در واقع فرآورده‌های صنعتی هستند که با استفاده از متریال‌های چوبی تولید می‌شوند. کاربری بالا، تولید آسان در ابعاد و ضخامت‌های مختلف، سازگاری عالی با محیط زیست و غیره، باعث شده تا این مصالح ساختمانی سبک چوبی کاربردهای فراوانی در معماری و دکوراسیون داخلی داشته باشند.

در میان انواع مختلف، پلای‌وود بهترین نوع از سازه‌های چوبی مهندسی‌شده محسوب می‌شود که در حقیقت نوعی تخته چندلایی است. این محصول در اثر قرار دادن چندین لایه ورق چوبی روی یکدیگر، با ترکیب چسب و فشار دستگاه ساخته شده و ساختاری یکپارچه دارد.

معرفی مصالح ساختمانی سبک و مقاوم

ورق‌های پلای‌وود استحکام فوق‌العاده بالایی در برابر رطوبت، تغییر دما، فشار و ضربه دارند و عایق سرما و گرمای خوبی محسوب می‌شوند. ویژگی‌های مختلف این محصول باعث شده تا موارد مصرف گسترده‌ای در صنعت ساختمان و دکوراسیون داشته باشد.

با خرید پلای‌وود می‌توانید مطمئن باشید که طی سالیان دچار ترک و شکستگی نمی‌شوند و تا چندین دهه بدون آسیب‌دیدگی برای شما کار می‌کنند.

سخن آخر

استفاده از مصالح ساختمانی سبک تأثیر فوق‌العاده‌ای روی بالا بردن استحکام و مقاومت ساختمان در برابر عوامل مخرب محیطی دارد و علاوه بر آن می‌تواند هزینه‌های‌تولید،مدت زمان ساخت و دورریزها را کاهش دهد. انواع مختلفی از مصالح ساختمانی سبک وجود دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به بتن‌های نوین، سازه‌های فولادی و چوبی اشاره کرد. از میان ورق چوب LVL، پلای‌وود دارای بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت است که در انواع و ابعاد گوناگون، به‌خوبی در دسترس شما قرار دارد.

ساختمان‌سازی با مصالح سبک و مقاوم نه‌تنها به نفع سازنده است و هزینه‌ها را کم می‌کند، بلکه سود بیشتری را عاید مصرف‌کننده خواهد کرد.

کد خبر 794567

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.