راز عمر ۴۰۰ ساله کوسه گرینلند کشف شد

پژوهشگران با کشف راز طول عمر ۴۰۰ ساله کوسه گرینلند، به نقش شبکه‌ای از ژن‌های ترمیم‌کننده دی‌ان‌ای در این عمر طولانی پی برده‌اند. این تحقیق نشان می‌دهد که ژنوم بزرگ و منحصر به فرد این کوسه، دارای مکانیسم‌های ویژه‌ای است که به ترمیم جهش‌های ژنتیکی کمک می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پژوهشگران به‌تازگی ادعا کرده‌اند که به راز طول عمر ۴۰۰ ساله کوسه گرینلند پی برده‌اند. طبق این مطالعات، یک شبکه پیچیده از ژن‌های ترمیم‌کننده دی‌ان‌ای عامل اصلی این عمر طولانی است.

در یک تحقیق که در مرحله پیش‌چاپ قرار دارد، مکانیسم‌های موجود در دی‌ان‌ای این کوسه‌های منحصر به فرد شفاف‌سازی شده است. کوسه گرینلند دارای ژنومی با حدود ۶ میلیارد و ۵۰۰ میلیون جفت پایه دی‌ان‌ای است که این عدد دو برابر ژنوم انسان و بی‌نظیر در بین کوسه‌ها به شمار می‌آید. جالب اینکه بخش عمده‌ای از این ژنوم را ژن‌های تکرارشونده تشکیل می‌دهند.

این ژن‌های تکرارشونده، که به‌عنوان عناصر جابه‌جا شونده شناخته می‌شوند، به سایر ژن‌ها وارد شده و در فرایندی شبیه کپی کردن، تکثیر می‌شوند. این امر موجب می‌شود که ژنوم کوسه گرینلند مستعد جهش و اختلال باشد، اما در عین حال یک مکانیسم قدرتمند ترمیم این جهش‌ها وجود دارد که می‌تواند عامل اصلی طول عمر این گونه باشد.

تحقیقات نشان می‌دهد که شبکه‌ای متشکل از حداقل ۸۱ ژن در این کوسه مسئول ترمیم دی‌ان‌ای است، جالب است که این ویژگی در هیچ موجود دیگری مشاهده نشده است.

این یافته‌ها می‌توانند درک ما را از فرآیندهای پیری و ترمیم دی‌ان‌ای در موجودات زنده به شدت تغییر دهند و ممکن است در آینده به پیشرفت‌های علمی در زمینه پزشکی و زیست‌شناسی کمک کنند.

کد خبر 793731

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.