اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱

بر اساس اعلام سازمان فضایی ایران، مانورهای پیش‌بینی شده ماهواره چمران ۱ با موفقیت اجرا شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، پس از اطمینان از صحت عملکرد زیرسامانه‌های ماهواره چمران ۱ و اطمینان از عملکرد صحیح الگوریتم‌های پرواز، با جذب توان لازم، ماهواره آماده اجرای ماموریت اصلی باهدف اثبات فناوری مانور مداری شد.

به همین منظور ابتدا ماهواره به سمت هدف فرضی نشانه‌روی شد و در حالت چرخان قرار گرفت.

خوشبختانه ماهواره توانست الگوریتم‌های دینامیک پرواز را به‌درستی اجرا کند و نشانه‌روی صحیح به سمت هدف اتفاق افتاد.

باتوجه‌به شلوغی مدار مطلوب ماهواره چمران ۱، اجرای مانور مداری بادقت بالا و به‌صورت مدیریت شده صورت گرفت تا از هر گونه تصادم احتمالی اجتناب شود.

خوشبختانه ماهواره چمران ۱، توانست مانورهای پیش‌بینی شده را بادقت و موفقیت اجرا کند. مطابق داده‌های دریافتی از ماهواره، ارتفاع اولیه ماهواره در لحظه اول تزریق حدود ۵۵۰ کیلومتر بوده و ارتفاع حاضر ماهواره به حدود ۵۴۰ کیلومتر رسیده، یعنی به‌صورت کلی ۱۰ کیلومتر مانور کاهش ارتفاع و ۱۰ درجه مانور تغییر فاز را در ماهواره شاهد هستیم.

باتوجه‌به قابلیت‌های پیش‌بینی شده برای ماهواره چمران ۱، علاوه بر امکان اجرای مانورهای متعدد مداری در طول عمر ماهواره، امکان استفاده از ماهواره به‌عنوان یک بستر آزمایشگاهی در مدار برای محققین فضایی نیز فراهم خواهد بود.

گفتنی است، شنبه ۲۴ شهریور، ماهواره تحقیقاتی «چمران ۱» با موفقیت توسط ماهواره‌بر «قائم ۱۰۰» به فضا پرتاب شد و در مدار ۵۵۰ کیلومتری زمین قرار گرفت.

ماهواره چمران ۱، مأموریت‌هایی ازجمله تست سیستم‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری برای اثبات فناوری مانور مداری را برعهده دارد. همچنین ارزیابی زیرسامانه پیشرانش گاز سرد و عملکرد زیرسامانه‌های ناوبری و کنترل وضعیت از دیگر اهداف این ماهواره است.

منبع: فارس

کد خبر 793959

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.