بارش شهابی Daytime Sextantid 2024 را از دست ندهید

بهترین زمان مشاهده بارش شهابی Daytime Sextantid 2024 ششم مهر از ساعت 03:42 تا 05:27 است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، بارش شهابی Daytime Sextantid 2024 از نوزدهم شهریور تا هجدهم مهر فعال است و زمان اوج آن جمعه -ششم مهر- است، در طول این مدت هر زمان که نقطه تابشی شهاب‌باران در صورت فلکی سدس بالای افق باشد، احتمال مشاهده شهاب‌ها وجود خواهد داشت، هرچه نقطه تابش در آسمان بالاتر باشد، تعداد شهاب‌های قابل مشاهده افزایش پیدا می‌کند.

بارش شهابی Daytime Sextantid 2024 از ساعت ۰۳:۴۲ تا ۰۵:۲۷ قابل رصد است، در این زمان، چرخش زمین، اصفهان را در سمت بهینه در جهت شهاب‌های ورودی می‌چرخاند و تعداد شهاب‌هایی که به صورت عمودی به سمت پایین می‌بارد را به حداکثر می‌رساند، در زمان‌های دیگر، شهاب‌های کمتری بر فراز آسمان اصفهان می‌سوزند و تمایل دارند با زاویه مایل وارد جو شوند.

نرخ ساعتی سرسویی (ZHR) بارش شهابی Daytime Sextantid 2024 تقریباً پنج است، البته این نرخ ساعتی با فرض یک آسمان کاملاً تاریک محاسبه می‌شود و در عمل تعداد شهاب‌هایی که مشاهده می‌کنید، کمتر خواهد بود؛ تخمین زده شده است که افراد می‌توانند از اصفهان در زمان اوج بارش شهابی تا یک شهاب در ساعت را رصد کنند، اوج بارش شهابی نزدیک به پدیده ماه نو رخ می‌دهد، بنابراین برای مشاهده شهاب‌ها تداخل زیادی ایجاد نمی‌کند.

دنباله‌دار C/2023 A3 در حضیض خورشیدی

دنباله‌دار C/2023 A3 جمعه -ششم مهر- در نزدیک‌ترین فاصله از خورشید قرار خواهد گرفت، این پدیده از اصفهان قابل مشاهده نخواهد بود، زیرا در طول روز به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و زمان سحر نیز بیش از چهار درجه بالاتر از افق نخواهد بود.

دنباله‌دارها ذاتاً اجسام غیرقابل پیش‌بینی هستند، زیرا روشنایی آن‌ها به میزان پراکندگی نور خورشید از ذرات گرد و غبار در کما و دم دنباله‌دار بستگی دارد، این گردوغبار به طور مداوم از هسته دنباله دار دور می‌شود و وقتی که دنباله‌دار نزدیک خورشید می‌شود، یخ‌های موجود در هسته آن تبخیر می‌شود زیرا توسط اشعه خورشید گرم می‌شود، پس در حالی که موقعیت‌های آینده ستاره‌های دنباله‌دار معمولاً با اطمینان بالایی مشخص می‌شوند میزان روشنایی آنها مشخص نیست.

رصد خوشه ستاره‌ای 47 Tuc

خوشه ستاره‌ای کروی 47 Tuc هفته‌های آینده به خوبی در صورت فلکی توکان در آسمان عصرگاهی قرار خواهد گرفت، جمعه -ششم مهر- نیز حدود نیمه شب به وقت محلی به بالاترین نقطه خود در آسمان می‌رسد و عصرهای بعدی هر روز چهار دقیقه زودتر به اوج خود می‌رسد.

خوشه ستاره‌ای 47 Tuc از اصفهان قابل رصد نیست، زیرا آنقدر در جنوب قرار دارد که هرگز از افق بالا نمی‌رود، رصد این خوشه ستاره‌ای از زاویه ۷۲ درجه و چهار دقیقه‌ای از نیمکره جنوبی آسان‌تر است، اما از عرض‌های جغرافیایی شمالی قابل مشاهده نیست.

تشخیص خوشه ستاره‌ای 47 Tuc در قدر ۴.۰ با چشم غیرمسلح به جز در یک مکان تاریک دشوار است، اما از طریق یک دوربین دوچشمی یا تلسکوپ قابل مشاهده است.

کد خبر 793938

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.