آخرین رتبه قبولی ارشد روانشناسی بالینی روزانه

دانستن آخرین رتبه قبولی ارشد روانشناسی بالینی روزانه باعث برنامه ریزی دقیق در داوطلبان می شود.

بی شک هدف گذاری اغلب داوطلبین کنکور ارشد روانشناسی بالینی، قبولی در دانشگاه های روزانه است و در این مسیر همواره یکی از مهم ترین دغدغه ها و سوالات داوطلبین کنکور آخرین رتبه قبولی ارشد روانشناسی بالینی است. آگاهی از آخرین رتبه قبولی ارشد روانشناسی بالینی برای دانشگاه های روزانه اطلاعات و چشم انداز بسیار جامع و مفیدی به داوطلبین خواهد داد چراکه آن ها را از رنج درصد مناسب برای قبولی و حدود رتبه مورد نیاز آگاه می کند و این رو دانشجویان می توانند برای رسیدن به دانشگاه های روزانه برنامه ریزی دقیق تری داشته و مسیر پیش رو برایشان روشن تر شود.

ادامه تحصیل در ارشد روانشناسی بالینی

روانشناسی یکی از رشته هایی است که ادامه تحصیل در آن ویژه در مقطع ارشد برای بازارکار و درآمد آینده بسیار حائز اهمیت است از این رو اغلب دانشجویان و فارغ التحصیلان کارشناسی روانشناسی که به این رشته علاقه مند هستند، برای ادامه تحصیل برنامه ریزی دارند. یکی از محبوب ترین گرایش های ارشد روانشناسی نیز، روانشناسی بالینی است که محبوبیت آن سبب شده جو رقابتی کنکور در ارشد بالینی نسبت به سایر گرایش ها بیشتر شود. دانشگاه های متعددی در سراسر کشور ارشد بالینی را ارائه می دهند اما دانشجویان روانشناسی به خوبی می دانند که بهتر است برای ادامه تحصیل دانشگاه های روزانه را مد نظر داشته باشند زیرا قبولی ارشد روانشناسی بالینی روزانه باعث آشنایی با اساتید مشهور این حوزه و یادگیری از آن ها می شود، همچنین معمولا دانشگاه های روزانه برای گرایشی مانند ارشد بالینی که نیازمند دوره های کارعملی و کارورزی در محیط های درمانیست، امکانات بیشتری دارند.

آخرین رتبه قبولی ارشد روانشناسی بالینی روزانه

ظرفیت های دانشگاه های روزانه در ارشد روانشناسی بالینی

بعد از برگزاری کنکور ارشد بالینی، در ابتدا کارنامه اولیه برای شرکت کننده ها صادر می شود که شامل، درصد کسب شده در تمام دروس با احتساب نمره منفی، و رتبه داوطلب در سهمیه و رتبه داوطلب در کل است در این مرحله داوطلبین می باید براساس رتبه در سهمیه کسب شده، انتخاب رشته کنند. با توجه به جو رقابیتی و محوبیت گرایش بالینی تعداد ظرفیت های دانشگاه های روزانه از تعداد داوطلبین ارشد بالینی کم تر است از این رو اولیت قبولی در ارشد بالینی روزانه با دانشجویانی است که رتبه بهتری کسب کرده اند بنابراین برای ارتقا شانس قبولی و چیدمان صحیح اولیت ها در فرایند انتخاب رشته آگاهی از آخرین رتبه قبولی ارشد روانشناسی بالینی روزانه اهمیت زیادی دارد. اگرچه همانطور که گفته شد تعداد داوطلبین ارشد بالینی از تعداد صندلی های خالی این گرایش در دانشگاه های روزانه بیشتر است اما تقریبا در اغلب استان های ایران، دانشگاه های مرکز یا شهرستان های اطراف هر استان، دانشگاه هایی دارای ظرفیت پذیرش ارشد بالینی روزانه هستند.

همه دانشگاه های روزانه در یک سطح علمی قرار ندارند از این رو توصیه می شود که دانشگاه هایی با سطح علمی بالاتر در اولیت انتخاب ها قرار بگیرند. معمولا دانشگاه های مرکز استان نسبت به دانشگاه های شهرستان های استان سطح علمی بالاتری دارند به عنوان مثال دانشگاه بوعلی همدان که در مرکز استان است نسبت به دانشگاه ملایر سطح علمی بالاتری داشته و بدیهی است که رتبه بهتری را نیز طلب می کند. در گرایش بالینی بهترین دانشگاه های روزانه کشور به شرح زیر هستند:

  • دانشگاه تهران
  • دانشگاه شهید بهشتی
  • دانشگاه علامه
  • دانشگاه الزهرا
  • دانشگاه خوارزمی
  • دانشگاه فردوسی مشهد
  • دانشگاه اصفهان
  • دانشگاه شیراز
  • دانشگاه تبریز
  • دانشگاه شهید باهنر کرمان.

هر کدام از دانشگاه های عنوان شده نیز دارای ظرفیت های محدود و خاص خود هستند که براساس دفترچه انتخاب رشته هر ساله ظرفیت های آن ها نیز ممکن است تغییراتی هم داشته باشد.

آخرین رتبه قبولی ارشد روانشناسی بالینی روزانه

نکته بسیار مهم : دانشگاه های ذکر شده، تنها دانشگاه های پذیرنده برای ارشد بالینی نیستند بلکه تقریبا به ترتیب بهترین دانشگاه ها از نظر سطح علمی برای ارشد روانشناسی می باشند.

مهم ترین عاملی که می توان دانشگاه های را براساس آن انتخاب کرد، قطعا درصد کسب شده در دروس کنکور و رتبه در سهمیه داوطلب است. معمولا شهر تهران برای ادامه تحصیل ارشد بالینی اولیت طیف وسیعی از داوطلبین خواهد بود. استان تهران با حدودا 5 دانشگاه روزانه برای ارشد بالینی، بیشترین تعداد دانشگاه روزانه را در بین استان های کشور دارد. در تهران فارغ از دانشگاه خاص( بهشتی، علامه،و...) داوطلبین با حداکثر حدود رتبه 50-45 شانس قبولی در دانشگاه های روزانه شهر تهران را خواهند داشت؛ این رتبه با میانگین درصد دروس بین 55-65 در سهمیه آزاد به دست خواهد آمد. برای سایر دانشگاه های سطح بالا در بقیه شهرهای ایران مانند مشهد، اصفهان، شیراز، تبریز و کرمان میانگین درصد دروس بین 45-60 نیاز خواهد بود. آخرین رتبه قبولی ارشد روانشناسی بالینی روزانه در شهرهای ذکر شده، حدودا 180-230 خواهد بود. برای تعیین دقیق حداکثر ظرفیت های ارشد بالینی می باید ظرفیت دانشگاه های روزانه را منطبق با عدد عنوان شده در دفترچه انتخاب رشته جمع نمود. اما به طور کلی اگر هدف دانشجویان برای پررقابت ترین گرایش روانشناسی دانشگاه های دولتی است باید بدانند که آخرین رتبه قبولی ارشد بالینی روزانه برای دانشگاه خوب و مطرح کشور رتبه کمتر از 180-200 خواهد بود. به طور کلی با نظر گرفتن مجموع ظرفیت های ارشد بالینی به صورت میانگین( زیرا ظرفیت های دانشگاه ها هرساله تغییراتی خواهد داشت) تا حدود رتبه 400-450 خواهد بود تا فرصتی برای قبولی در سایر دانشگاه های روزانه برای شهرهای دیگری همچنان اراک، سمنان، ملایر، مراغه، بوشهر،و... داشته باشند.

نتیجه گیری

اگر هدف داوطلبین کنکور، دانشگاه های مطرح کشور است می باید ضمن آگاهی از آخرین رتبه قبولی ارشد بالینی روزانه که حداکثر حدودا 400-450 خواهد بود، می باید برای کسب میانگین درصد 55-65 برای دروس گرایش بالینی شامل متون تخصصی روانشناسی، علم النفس، آمار و روش تحقیق، فیزیولوژی و انگیزش و هیجان، آسیب شناسی و کودکان استثنایی، روانشناسی رشد و روانشناسی بالینی از برنامه ریزی متناسب و دقیق و منابعی با پوشش دهی بالای سوالات کنکور استفاده کنند.

کد خبر 781767

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۳/۰۵/۲۷
    0 0
    دکتری بالینی هم دارین تو ایران؟