پرتمان؛ ریه ثانویه شهر اصفهان می‌شود

پس از ۲۰ سال پیگیری کاربری صحرای پرتمان تعیین تکلیف شد، بر این اساس قرار است با احداث فضای سبز ۲۷ هکتاری پرتمان به ریه ثانویه شهر اصفهان تبدیل شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، منطقه ۸ شهرداری اصفهان ۱۷ محله دارد که پرتمان یکی از این محلات است، این محله به دلیل زمین‌های کشاورزی یکی از محلات سرسبز اصفهان به‌شمار می‌رفت، اما این سال‌ها به‌دلیل کمبود آب به زمین‌های بایر تبدیل شده و نارضایتی شهروندان را به دنبال داشته است.

برای رفع این مشکل، شهرداری اصفهان پروژه پرتمان را طرح‌ریزی کرده است؛ این طرح با عرصه ۹۸ هکتار از شمال به خیابان سپاه خانه اصفهان از جنوب به بزرگراه شهید ردانی‌پور از غرب به بزرگراه امام خمینی (ره) و از شرق به خیابان رباط منتهی می‌شود.

این محله پس از گذشت سال‌های متمادی با تصویب محدوده پرتمان به صورت دو پروژه شمالی و جنوبی در کمیسیون ماده ۵ تعیین تکلیف شد، در این راستا با پیگیری اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان چند طرح برای این پروژه در نظر گرفته شد که یکی از این طرح‌ها پیش بینی طرح فضای سبز است.

بر این اساس با تملک و احداث فضای سبز ۲۷ هکتاری در مرکز این محله پرتمان به ریه ثانویه اصفهان تبدیل می‌شود؛ دومین طرح پیش‌بینی احداث بزرگراه با عرض ۶۰ متر است؛ احداث بزرگراه شمالی-جنوبی در محدوده پرتمان که در امتداد خیابان آیت‌الله صادقی واقع شده، بار ترافیکی خیابان رباط و امام خمینی (ره) را کاهش می‌دهد.

سومین و چهارمین طرحی که برای این محدوده در نظر گرفته شده است، پیش بینی احداث خیابان ۴۵ متری در شمال فضای سبز ۲۷ هکتاری، همچنین پیش بینی احداث خیابان ۳۶ متری در جنوب این فضای سبز است.

ساماندهی خیابان شهید شیرانی به‌طول ۱۷۵۰ متر و عرض ۲۴ متر در شرق فضای سبز ۲۷ هکتاری قرار دارد که برای ساماندهی نهایی به تملک و تعریض نیاز است.

در راستای اجرای طرح‌های تصویبی شهرداری درصدد است زمینه ورود سرمایه‌گذاران را فراهم و زمین‌های بایر را از بلاتکلیفی خارج کند؛ به این ترتیب با اجرای این طرح، یکی از مشکلات ۲۰ ساله مردم این منطقه مرتفع می‌شود.

پرتمان؛ ریه ثانویه شهر اصفهان می‌شود

تهیه طرح اقتصادی و سرمایه‌گذاری برای صحرای پرتمان تا هفته آینده

رسول میرباقری، رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان در این باره می‌گوید: پروژه پرتمان در بخش مرکزی منطقه ۸ قرار گرفته است که بیشتر اراضی آن کشاورزی بوده و ساخت‌وسازهای خلاف از سال‌ها پیش در آن شکل گرفته است.

وی ادامه می‌دهد: با توجه به بلاتکلیف بودن این محدوده، سندهای مالکیت مشکل داشته و خرید فروش به صورت قولنامه‌ای بوده، از این‌رو معضلاتی برای شهر و شهروندان ایجاد شده است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: این طرح به سال‌های قبل بازمی‌گردد، معاونت شهرسازی مشاوری در این خصوص گرفته و طرح مطالعاتی و آنالیز اقتصاد روی این محدوده داشتند و در این راستا شرکت شهر و خانه متولی تهیه طرح برای این پروژه شد.

میرباقری خاطرنشان می‌کند: پس از ارائه طرح در شورای دوره قبل یعنی در شورای پنجم به این نتیجه رسیدیم که تحقق‌پذیری طرح شرکت مشاور بسیار پایین است و این مدل طراحی ارتفاع‌پذیری این پهنه بسیار بالا بود، اما به‌دلیل اینکه شهرداری باید به‌صورت تدریجی تملک را انجام می‌داد، امکان تحقق‌پذیری آن وجود نداشت، از این‌رو شهرداری اصفهان یک طرح تفصیلی کوچک با حداقل ضوابط را برای این محدوده پیش‌بینی و به کمیسیون ماده ۵ ارسال کرد، در این راستا کمیسیون ماده ۵ پس از بررسی و تصویب طرح را در سال ۱۴۰۱ به شهرداری ابلاغ کرد، بر این اساس شهرداری مکلف به صدور پروانه شد.

وی اظهار می‌کند: چند اشکال در این زمینه وجود داشت، چراکه تعدد مالکان، ساخت‌وساز خلاف، خرید و فروش قولنامه‌ای موجب می‌شد که اگر مالکی بخواهد اکنون درخواست پروانه بدهد، ابتدا باید نقشه تفکیکی از مجاوران تهیه و قدرالسهم‌ها حفظ شود؛ مضاف بر اینکه سهم گذرها و معابر به شهرداری انتقال داده و هزینه‌های تفکیک پرداخت شود تا شهرداری مجاز به صدور پروانه شود.

مقرر شده است حوزه مالی و اقتصادی شهرداری یک طرح اقتصادی و سرمایه‌گذاری را برای پرتمان تهیه کند

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح می‌کند: یک پهنه ۲۷ هکتاری را هم از سال‌های قبل کمیسیون ماده ۵ به‌عنوان فضای سبز عمومی در این طرح پیش‌بینی کرده است که در این صورت یکی از تفرجگاه‌ها و بوستان‌های بزرگی که در شهر به آن نیاز داریم در این محدوده تحقق پیدا می‌کند.

میرباقری خاطرنشان می‌کند: موضوع این بود که شهرداری اصفهان با چه مدل و دست فرمان می‌خواهد برای تحقق‌پذیری این طرح وارد شود؛ مدل‌های مختلفی پیشنهاد شده است، شهرداری به تنهایی نمی‌تواند برای تملک فضای سبز وارد شود، زیرا هزینه‌های قابل توجهی باید به خرده‌مالکان بدهد، از سویی پهنه بسیار بزرگ است و بحث‌های حقوق و مالکیت دارد.

وی اضافه می‌کند: در جمع‌بندی مذاکراتی که صورت گرفت، مدیر پروژه پرتمان توسط شهردار اصفهان مشخص شده است، همچنین شناسنامه‌ای برای تک‌تک ملک‌ها تهیه و در واقع حدود ۴۰ درصد از پلاک‌ها شناسایی شده است.

رئیس کمیسیون عمران، معماری، شهرسازی و بافت تاریخی شورای اسلامی شهر اصفهان می‌گوید: یکی از گزینه‌ها این بود که برای تأمین خدمات، این مجموعه به عامل چهارمی واگذار شود که با مالک مذاکره کند و به‌هرحال یا خریداری یا مشارکت کند، در این طرح همچنین برای محاسبه حق تفکیک، ارزش افزوده مقرر شد که شهرداری اصفهان از شورای اسلامی شهر استفساریه کند که نحوه محاسبه آن مشخص شود.

میرباقری با بیان اینکه در این راستا مقرر شد که ظرف یک هفته آینده حوزه مالی و اقتصادی شهرداری یک طرح اقتصادی و سرمایه‌گذاری را برای پرتمان با رعایت عدالت و تحقق‌پذیری تهیه کند، اظهار می‌کند: یکی از موضوعاتی که اعضای شورا گوشزد می‌کردند، این بود که بعضی کاربری‌های ملکی شهروندان تبدیل به فضای سبز شده و بعضی از کاربری‌ها تبدیل به تجاری، خدماتی یا مسکونی شده است، از این‌رو معاونت مالی و اقتصادی با کمک حوزه شهرسازی با رعایت عدالت و تحقق‌پذیری طرح، ظرف مدت یک هفته این موضوع را بررسی و نتیجه آن را به کمیسیون عمران معماری و شهرسازی شورا اعلام کنند.

پرتمان؛ ریه ثانویه شهر اصفهان می‌شود

احداث پارک ۲۷ هکتاری در صحرای پرتمان

حسن محمدحسینی، مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان در این باره می‌گوید: هر منطقه ظرفیت خاصی خود را دارد، منطقه ۸ شهرداری نیز به عنوان یک منطقه مرکزی شناخته شده است که حریم خاصی ندارد.

وی ادامه می‌دهد: یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب منطقه ۸ صحرای پرتمان است که طی دهه‌های قبل اتفاقات مختلفی در آن رخ داده است و گاهی نیز اعتباراتی برای آن در نظر گرفته شده است، اما یک نقشه راه و طرح تفصیلی مشخصی نداشته است.

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان تصریح می‌کند: در دوره ششم شورای ششم، طرح صحرای پرتمان به نتیجه رسید و سال ۱۴۰۲ در کمیسیون ماده ۵ تصویب شد، بنابراین هم‌اکنون دقیقاً نقطه به نقطه صحرای پرتمان تعیین تکلیف و نقشه راه مشخص شده است؛ بر این اساس هر شخصی به شهرداری مراجعه کرد، می‌توانیم بگوییم که پلاک آنچه کاربری دارد.

محمدحسینی با بیان اینکه کاربری‌های متعددی برای این طرح در نظر گرفته شده است، اضافه می‌کند: مهم‌ترین کاربری که در این محدوده پیش‌بینی شده فضای سبز ۲۷ هکتاری در حقیقت یک پارک ۲۷ هکتاری است، در واقع بعد از ناژوان بزرگترین پهنه فضای سبز به‌شمار می‌رود که در مرکز شهر واقع شده است.

وی با تاکید بر اینکه احداث این فضای سبز در مرکز شهر با توجه به وضعیت آلودگی هوای شهر بسیار تأثیرگذار است، خاطرنشان می‌کند: سه خیابان نیز در طرح تفصیلی این محدوده دیده شده است که هر کدام شریان حیاتی برای اصفهان محسوب می‌شود، زیرا صحرای پرتمان از یک‌سو به خیابان امام خمینی (ره)، از یک‌سو به خیابان رباط و از سویی به خیابان رزمندگان ختم می‌شود، بنابراین این سه خیابان می‌تواند ارتباطات شمالی-جنوبی و شرقی-غربی را برقرار می‌کند.

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان ادامه می‌دهد: سه خیابان ۴۵ متری، ۳۶ متری و ۶۰ متری در این محدوده پیش‌بینی شده که هم در منطقه و هم در شهر اصفهان تأثیرگذار است؛ به‌طور مثال احداث ادامه خیابان ۶۰ متری آیت‌الله صادقی در ترافیک خیابان امام خمینی (ره) و به‌دنبال آن ترافیک رینگ سوم تأثیرگذار است.

محمدحسینی خاطرنشان می‌کند: هم‌اکنون منطقه ۸ پرتراکم‌ترین منطقه شهر به‌شمار می‌رود، چراکه نزدیک به ۳۰۰ هزار جمعیت فقط در این منطقه زندگی می‌کنند؛ در واقع به واسطه این زمین‌ها و کاربری‌ها توسعه شهری به سمت این منطقه بوده است، بنابراین باید برای رفت و آمد و کاهش ترافیک این محدوده فکری کرد.

وی اظهار می‌کند: در حقیقت پرتمان در این منطقه یک نقطه بسیار استراتژیک است، زیرا به خیابان‌هایی همچون رباط، رزمندگان و خانه اصفهان منتهی می‌شود؛ محله خانه اصفهان خود نیز بافت بافت پرتراکمی دارد، بنابراین با توجه به بارگذاری جمعیت در این منطقه احداث این خیابان‌ها می‌تواند در ترافیک این محدوده تأثیرگذار باشد.

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان با بیان اینکه بسیار از سرمایه‌گذاران و شرکت‌های تعاونی برای سرمایه‌گذاری در این محدوده به شهرداری مراجعه کرده‌اند، می‌گوید: کاربری‌های صحرای پرتمان شامل کاربری فضای سبز، معابر، آموزشی، درمانی، گردشگری و ورزشی در طرح تفصیلی دیده شده است.

محمدحسینی ادامه می‌دهد: با توجه به اهمیت طرح یک مدیر پروژه برای صحرای پرتمان در نظر گرفته شده است که موضوعات آن را به صورت روزانه بررسی و پیگیری می‌کند، امیدواریم با این نقشه راه به نفع مردم استفاده کنیم تا بافت ۱۰۰ هکتاری خوبی در مرکز شهر شکل گیرد.

طرح صحرای پرتمان باید در قالب یک طرح کلان یا به‌صورت جزئی به عنوان پروژه شاخص شهری دیده شود

وی با بیان اینکه دهه‌های قبل تعدادی از پلاک‌های این طرح به تملک شهرداری در آمده است، تصریح می‌کند: این خود ظرفیت خیلی خوبی است، اما باید یک نقشه راهی داشته باشیم و اولویت‌بندی کنیم، زیرا معابر و این فضای سبز یک روزه احداث نمی‌شود، باید بر اساس اولویت این طرح در بودجه دیده شود، در واقع باید بررسی شود که طرح صحرای پرتمان در قالب یک طرح کلان یا به‌صورت جزئی به عنوان پروژه شاخص شهری دیده شود.

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان خاطرنشان می‌کند: این پروژه نیاز به هم‌فکری اعضای شورا، معاونت‌های معماری و شهرسازی، عمران، ترافیک و برنامه‌ریزی دارد؛ در واقع این پروژه به سیاست‌گذاری کلان نیاز دارد، زیرا یک پروژه فرامنطقه‌ای است.

محمدحسینی اظهار می‌کند: در حال حاضر در صحرای پرتمان یک زمین ورزشی روباز و یک پارک محلی در دستور کار قرار دارد، زیرا به غیر از فضای سبز ۲۷ هکتاری، پارک‌های محلی پیش‌بینی شده است.

وی اضافه می‌کند: احداث دو مسجد و مدرسه نیز پیش‌بینی شده است، در واقع سرمایه‌گذاران در حال بررسی هستند، زیرا زیرساخت‌های اطراف منطقه اجازه توسعه را می‌دهد.

مدیر منطقه ۸ شهرداری اصفهان یادآور می‌شود: زمین‌های بلااستفاده و خانه‌های قدیمی در این محدوده وجود دارد که افراد در آنجا زندگی می‌کنند و خدمات باید به آن‌ها ارائه شود.

به گزارش ایمنا، پهنه ۱۰۰ هکتاری صحرای پرتمان در منطقه ۸، سالیان سال در بلاتکلیفی به سر می‌برد و مردم در این راستا مراجعات زیادی برای ساخت‌وساز و تعیین کاربری‌ها داشتند؛ در این راستا با پیگیری‌های شهرداری اصفهان کاربری‌های این محدوده در کمیسیون ماده ۵ تعیین تکلیف شد که امید است با مشارکت شهروندان و سرمایه‌گذاران طرح پرتمان سریع‌تر اجرا و این محدوده به ریه ثانویه شهر اصفهان تبدیل شود.

گزارش از: اعظم زمانی

کد خبر 769378

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 15
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۶
    2 5
    یکی از آلوده کننده های هوای اصفهان علاوه بر ریزگردها خاک هایی است که مردم و سازمانها به علل مختلف بر روی آسفالت شهر می ریزند ریزگردها در طول سال همیشه حضور ندارند اما این خاک ها در همه ۳۶۵ روز سال در حال آلوده کردن هوای شهر هستند.
  • IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۶
    29 7
    لطفا این اسمهای ناپسند را از روی محله های اصفهان بردارید و اسمهای خوب بگذارید آخه پرتمان هم شد اسم بزارید ملت یا واقعا یک پارک بزرگ باشه مثل تهران چند تا پارک داره
    • محمد IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۶
      3 0
      دوست عزیز این اسامی تمام نشان از هویت و تاریخ شهرها دارد مثلا حتی در همین تهران که میگید دربند و درکه و گلوبندک و کلی اسامی قدیمی داره که هنوز حفظ شده
    • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
      1 0
      پرتمون از قدیم بوده
    • خسرو IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
      1 0
      بعد از صدها سال اسم محله پرتمان را نمی پسندی، به عمرم تو این محله نیامدم ولی این محله ها سمبل هر شهری است
  • نیک یار IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۶
    2 1
    انشالله که در حد حرف تباسه..وعمل کنن...مخصوصا ادامه خیابان آیت الله صادقی...
  • اکبر IR ۱۸:۵۸ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۶
    0 0
    واقعا نیاز است بااین الودگی هوا
  • IR ۱۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۶
    1 0
    نظر من این است که خاک زنده پر نشاطی مثل بهارستان که در لا به لای این همه مصالح ساختمانی گل می روید را باید به پارک جنگلی تبدیل کرد و فاصله بین پلیس راه و بهارستان نگذارید خاک زنده بمیرد
  • بی نام IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۶
    1 0
    این طرح ها همه الکیه ما خودمون چند ساله زمین کشاورزی تو ملک شهر داریم دور تا دورمامون همه اپارتمان سازی شده ولی این زمین های کشاورزی که زمین های اب واجدادی پدران ماست شهرداری به هر بهانه ای تکه ای از اون را جمع میکند به بهانه ای که برای شما طرح دارم پدران ما جانشون برای این زمین ها گذاشتند ولی خیلی راحت از اون ها جمع میکنند به داد این پیرمردهایی که این زمین ها را نگه داشتند برسید با این بی ابی زمین ها کشت نشود زود شهرداری دست میزارد روی زمین هاشون وطرح دارد
  • #نه_به_انتقال_آب_کوهرنگ IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    2 10
    آخرش ما نفهمیدیم،اصفهان مشکل آب داره یا نه؟؟😐 اگه داره دیگه فضای سبز به این وسعت میخاد چیکار،برنج کاری میخاد چیکار،هندونه میخاد چیکار،گسترش کشاورزی میخاد چیکار،صنایع بزرگ آب بر مثل فولاد و ذوب آهن میخاد چیکار😐 اگه نداره،چرا داره چهارمحال رو نابود میکنه،مشکلش با مردم بختیاری چیه که آب این مردمان رو به تاراج میبره. کشاورزی چهارمحال بختیاری نابود شده،اون اندک باقی مونده هم یا قطره ایه یا بارانی😐 بعد اصفهان برنج میکاره😐😐 اینو به کی باید گفت که بفهمه؟؟ گوش شنوا نیست چرا؟؟
    • ناشناس IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
      5 1
      تواز حسودی دِق کن....بعدشم اصفهان نه برنج میکارن نه هندونه این دروغهارو ازخودتون در نیارید فضای سبز هم برای آلودگی هوای اصفهان لازمه؛ لطفآ به اصفهان مهاجرت نکنید تا آلودگی ومشکلاتش کمتر بشه
    • سید محمد IR ۱۸:۰۷ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
      4 0
      آب فضای سبز عمدتا از آب تسویه شده فاضلاب تامین میشه در ثانی شهرهایی که در مسیر رودخانه هستند که ماشاالله با پمپاژ آب به باغات رودخانه را تبدیل به جویباره کردند
  • ناشناس IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    0 0
    ساخت و ساز کمتر باشه بهتر هست. فضای سبز هم خوب هست ولی ۲۷ هکتار کم هست. ولی بنظرم بهتر هست علاوه بر احیای زاینده رود یک رودخانه مصنوعی نیز در شمال اصفهان پیاده سازی و اجرایی گردد. از طریق همان آبی که از دریای عمان به اصفهان آورده می شود . البته شیرین سازی گردد و روانه شود تا آبخوان های شمال اصفهان پر آب گردد.
  • علی زاده IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۷
    0 0
    با سلام خوا وکیلی خیلی از پدران رو این زمین ها زحمت کشیدند و الان که موقع استفاده فرزندانشون هست ود تمامی اجاره نشین هستند باید شهرداری طرح کنه خواهشا تصمیم به حق گرفته شود و حق کسی ضایع نشه
  • مهدی IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۳/۰۴/۱۹
    1 0
    شهرداری منطقه۸ هرچی بوجه دستش میاد میریزه تو جابر و خانه اصفهان ولی برعکس محله پرتمان از یادش رفته, این محله درحال حاضر بدترین و کثیف ترین محله های اصفهان بشمار میره،هم از لحاظ زیبایی صفر، از لحاظ جاده و آسفالت صفر،تمام گاوداری هام پاتوق و سگ دونیه، یه امکانات این محله نداره و ما سالهاست از این محله رنج برده و هیچوقت رسیدگی نشده و نخواهد شد، فقط یه راه داره برای خوب شدن محله پرتمان وجود داره که افردا دهه ۲۰ و ۳۰ و ۴۰ این دنیا رو ترک کنن