لزوم آموزش موتورسیکلت‌سواران به‌جای برخورد قهری

رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان گفت: برخورد قهری با موتورسیکلت‌سواران به‌تنهایی موثر نیست؛ به‌عنوان مثال توقیف موتورها در پارکینگ‌ها اغلب بی‌نتیجه است، چراکه بسیاری از موتورسواران پس از توقیف، برای دریافت وسایل خود مراجعه نمی‌کنند، بنابراین راهکار اصلی آموزش و فرهنگ‌سازی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سرهنگ احمدرضا هیرمند امروز _پنجشنبه سیزدهم دی_ در یازدهمین نشست مشورتی شهر اندیشان به‌منظور بررسی راهکارهای ارتقای فرهنگ موتور سیکلت‌سواران در سطح معابر شهری اظهار کرد: در شهرهای بزرگ یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های ترافیکی، موتورسیکلت‌سواران هستند که به‌دلیل بی‌قاعدگی و نداشتن آموزش‌های لازم، به معضل جدی برای ایمنی جاده‌ها تبدیل شده‌اند.

وی افزود: بر اساس آمارهای موجود، بیشترین تلفات تصادفات در اصفهان مربوط به موتورسیکلت‌سواران به‌ویژه جوانان بین ۱۸ تا ۲۵ سال است که اغلب بدون گواهینامه و بدون رعایت قوانین، از این وسیله نقلیه استفاده می‌کنند.

رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان با تاکید بر آموزش به‌جای برخورد قهری با موتورسیکلت‌سواران گفت: برخورد با موتور سیکلت‌سواران به‌تنهایی اثرگذار نیست؛ به‌عنوان مثال توقیف موتورسیکلت‌ها در پارکینگ‌ها اغلب بی‌نتیجه بوده است، زیرا بسیاری از موتورسواران پس از توقیف، هیچ‌گاه برای گرفتن وسایل خود مراجعه نمی‌کنند، بنابراین راهکار اصلی در این زمینه آموزش و فرهنگ‌سازی است.

هیرمند با اشاره به پروژه اتوبوس آموزش موتورسیکلت‌سواران خاطرنشان کرد: یکی از اقدامات جدید شهرداری اصفهان، راه‌اندازی اتوبوسی ویژه برای آموزش موتورسیکلت سواران بود؛ این اتوبوس‌ها در نقاط مختلف شهر همچون میدان امام حسین (ع) و میدان بزرگمهر توقف کرد و به موتورسواران که مرتکب تخلفات می‌شدند، آموزش‌های لازم درباره قوانین رانندگی و استفاده از تجهیزات ایمنی همچون کلاه ایمنی را می‌داد.

وی ادامه داد: این طرح با همکاری پلیس راهور و مسئولان فرهنگی ترافیک به اجرا درآمد و تا حدی توانست از تخلفات این قشر بکاهد.

رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان با اشاره به ضرورت نظارت و آموزش مستمر گفت: اگرچه آموزش‌های مورد اشاره تا حدی مفید بوده است، اما همچنان نیاز به نظارت دقیق‌تر و سیستم‌های کنترل بیشتری وجود دارد.

هیرمند اضافه کرد: مسئولان شهری معتقدند که بدون سیستم‌های نظارتی پیشرفته و همکاری بیشتر از سوی شهروندان، کنترل موتورسیکلت‌سواران در سطح شهر دشوار خواهد بود، همچنین حضور این افراد در بیمارستان‌ها و مشاهده عواقب تصادفات موتور سیکلت سواران می‌تواند تأثیر مثبتی در کاهش تخلفات و افزایش آگاهی آن‌ها داشته باشد.

وی خاطرنشان کرد: آمارها نشان می‌دهد که بیشترین تلفات در ساعات پایانی شب، به‌ویژه پس از نیمه شب تا ساعات اولیه صبح رخ می‌دهد؛ در این زمان موتورسیکلت‌سواران بیشتر در معرض خطر تصادف با وسایل نقلیه سنگین همچون کامیون‌ها قرار دارند، از این‌رو مسئولان پیشنهاد می‌دهند که در کنار آموزش‌های عمومی، موتورسواران را به دریافت گواهینامه تشویق کنند تا با شناخت قوانین، از وقوع تصادفات جلوگیری شود.

رئیس پلیس راهور شهرستان اصفهان با اشاره به فرهنگ‌سازی از مدارس تا جامعه عنوان کرد: برخی کارشناسان بر این باورند که آموزش از سنین پایین می‌تواند مؤثرترین راهکار برای رفع این مشکل باشد، زیرا اگر از دوران مدرسه آموزش‌های ترافیکی و رانندگی صحیح به کودکان و نوجوانان داده شود، آن‌ها هنگام رسیدن به سنین قانونی و ورود به جامعه، با مقررات راهنمایی و رانندگی آشنا خواهند بود.

هیرمند یادآور شد: در بعضی کشورهای اروپایی کودکان از سنین پایین آموزش‌های لازم در زمینه تعویض لاستیک خودرو و اصول رانندگی را در مدارس می‌بینند که به ارتقای فرهنگ ترافیکی در جامعه کمک می‌کند.

کد خبر 825659

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.