دستیابی اصفهان به رتبه پنجم کشور در صدور گواهینامه موتورسیکلت

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان گفت: ‌در پی اجرای طرح‌های ترویجی و آموزشی در راستای کاهش تصادفات موتورسیکلت‌ها، کلان‌شهر اصفهان با دستیابی به رتبه پنجم کشور در صدور گواهینامه موتورسیکلت، گامی مهم در بهبود ایمنی ترافیکی و کاهش تلفات ناشی از حوادث موتوری برداشت.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، سید مهدی سجادزاده امروز _پنجشنبه سیزدهم دی_ در یازدهمین نشست مشورتی شهراندیشان به‌منظور بررسی راهکارهای ارتقای فرهنگ موتورسیکلت‌سواران در سطح معابر شهری اظهار کرد: در پی افزایش تصادفات و تلفات ناشی از موتورسیکلت‌سواران در شهر اصفهان، مقامات مسئول این استان به ابتکار پویشی فرهنگی و ترافیکی جدید برای مقابله با این معضل پرداختند.

وی افزود: این پویش که از ابتدای سال جاری آغاز شد، هدف خود را کاهش حوادث جاده‌ای مرتبط با موتورسیکلت‌ها و ترویج فرهنگ استفاده از تجهیزات ایمنی همچون کلاه کاسکت و گواهینامه موتورسواران قرار داده است.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان گفت: بر اساس گزارش‌های منتشر شده، یکی از اصلی‌ترین مسائل مطرح‌شده در جلسات مختلف شهری در اصفهان، تصادفات موتورسیکلت‌ها بوده که سهم قابل توجهی از تلفات ترافیکی را به خود اختصاص داده است؛ در این راستا مسئولان شهری به‌ویژه معاونت حمل‌ونقل ترافیک شهرداری اصفهان، پلیس راهور و دیگر نهادهای مرتبط اقدام به راه‌اندازی کمپین‌های آموزشی و ترویجی کردند.

سجادزاده ادامه داد: یکی از اقدامات برجسته این پویش، ارائه گواهینامه موتورسیکلت به‌صورت یک‌روزه بود که هدف آن کاهش تعداد موتورسواران بدون گواهینامه بود.

وی اضافه کرد: بر اساس آمار حدود ۵۲ درصد از موتورسواران در ایران بدون گواهینامه هستند، بنابراین چنین اقدامات فرهنگی می‌تواند به‌صورت چشمگیری در کاهش تصادفات مؤثر باشد.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان گفت: پویش مذکور به‌طور خاص به مواردی همچون سرعت غیرمجاز، عبور از چراغ قرمز و استفاده‌نکردن از کلاه کاسکت پرداخت و برای فرهنگ‌سازی در این زمینه، فعالیت‌های مختلفی انجام شد؛ این فعالیت‌ها شامل نصب بنرها و گالری‌های شهری، پخش کلیپ‌های آموزشی در پمپ بنزین‌ها، برگزاری مانورهای نمایشی و همکاری با رسانه‌های محلی برای اطلاع‌رسانی به شهروندان می‌شود.

سجادزاده عنوان کرد: یکی از موفقیت‌های برجسته این پویش، تأثیرگذاری بر کاهش هشت درصدی تخلفات و تلفات موتورسیکلت‌ها در استان اصفهان بوده است؛ این آمار نشان‌دهنده اثرگذاری مثبت برنامه‌ها و کمپین‌های فرهنگی و ترافیکی در این حوزه است.

وی افزود: استفاده از رویدادهای اجتماعی نیز در این پویش به‌طور مؤثری گنجانده شده است، به‌طوری که در مسابقه معروف فوتبال میان تیم‌های سپاهان و الشباب، فرصتی برای ترویج فرهنگ استفاده از کلاه کاسکت و گواهینامه موتور به‌وجود آمد؛ این رویداد که با حضور بیش از ۶۵ هزار تماشاگر برگزار و ۲۰ هزار موتورسیکلت آن‌جا جمع شده بود، فرصتی استثنایی برای توزیع تراکت‌ها و اطلاع‌رسانی در میان موتورسواران فراهم کرد.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان با بیان اینکه معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان در راستای کاهش تصادفات و تلفات ناشی از موتورسیکلت‌ها، طرح صدور گواهینامه موتور سیکلت به‌صورت یک‌روزه را اجرایی کرد، گفت: این طرح به‌ویژه به‌دلیل کاهش بروکراسی اداری و رفع مشکل نداشتن گواهینامه برای جمعیت زیادی از موتورسواران در کشور، مورد توجه قرار گرفت.

سجادزاده بیان کرد: با انجام این اقدامات، اصفهان توانست به رتبه پنجم کشور در زمینه صدور گواهینامه موتورسیکلت دست پیدا کند؛ علاوه بر صدور گواهینامه سه دوره گالری‌های نمایشی با محتوای عبور از چراغ قرمز و سرعت غیرمجاز نیز انجام شد؛ این نمایش‌ها هدفمند به آموزش و آگاه‌سازی موتورسواران درباره خطرات رفتارهای نادرست در ترافیک پرداخت.

وی تصریح کرد: در کنار این فعالیت‌ها، مانورهای نمایشی برای ارتقای ایمنی موتورسواران بدون کلاه ایمنی برگزار شد، همچنین طرح توقیف موتورسیکلت‌ها با همکاری پلیس راهور در پنج نقطه از شهر به اجرا درآمد؛ در این طرح موتورسیکلت افراد بدون گواهینامه توقیف و به آن‌ها آموزش‌های لازم داده می‌شد تا به قوانین ترافیکی احترام بگذارند.

رئیس اداره توسعه فرهنگ شهروندی شهرداری اصفهان خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات مؤثر در این پویش، بخشودگی ۱۰۰ درصدی جرایم موتورسیکلت‌سواران بود که از سوی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری اصفهان با همکاری صندوق تأمین خسارات انجام شد، طرح‌های آموزشی در قالب اینفوگرافیک‌ها درباره نحوه استفاده از کلاه کاسکت، آمار تلفات و فوتی‌های ناشی از تصادفات موتورسیکلت و دیگر مسائل مرتبط با ایمنی موتورسواران در رسانه‌ها به نمایش درآمد.

سجادزاده گفت: بیشترین سن جان‌باختگان در تصادفات موتورسیکلت‌ها بیشتر افراد بین ۱۸ تا ۳۴ سال بودند و علت اصلی بسیاری از این تصادفات، تخطی از سرعت مجاز بود؛ در ۵۷ درصد از تصادفات، موتورسیکلت‌سواران مقصر بوده‌اند، همچنین تخلفات دیگری همچون عبور از چراغ قرمز و سرعت غیرمجاز موجب بروز حوادث مرگبار بسیاری برای موتورسیکلت‌سواران شده است؛ به همین دلیل محور اصلی طرح‌ها و اقدامات ترافیکی به‌ویژه بر این دو عامل، یعنی «سرعت غیرمجاز» و «عبور از چراغ قرمز»، متمرکز شده است تا از بروز تصادفات و تلفات بیشتر جلوگیری شود.

کد خبر 825671

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.