متخصص کلیه کیست؟ خدمات متخصص اورولوژی، فراتر از بیماری های کلیه

برای درمان تمامی مشکلات کلیه، باید به دکتر کلیه مراجعه کنید اما لازم است تا در ابتدا بدانید که، تخصص اورولوژی چیست و دکتر اورولوژی کیست. اورولوژیست یا متخصص کلیه، پزشکی است که به تشخیص و درمان مشکلات کلیه و دستگاه ادراری مردان، زنان و کودکان می‌پردازد.

دکتر کلیه می‌تواند به شناسایی و درمان بیماری‌هایی کمک کند که بر دستگاه تولید مثل افراد، اثر می‌گذارند. از بیماری‌های ارولوژی باید به عفونت‌های ادراری، سنگ کلیه، سرطان پروستات و مشکلاتی اشاره کنیم که در سیستم تناسلی ادراری به‌وجود می‌آیند.

دکتر کلیه و اورولوژی کیست؟

برای اینکه بگوییم، دکتر کلیه کیست و چه می‌کند، لازم است به اعضای بدنِ تحت درمان او اشاره کنیم. متخصص کلیه و مجاری ادراری، اعضای زیر از بدن را به‌خوبی می‌شناسد و مشکلات و بیماری‌های مربوط به آن‌ها را شناسایی و درمان می‌کند. این متخصص، به مدیریت، تشخیص و درمان بیماری‌های سنگ کلیه، عفونت‌های ادراری، نارسایی کلیوی، مشکلات پروستات و سرطان‌های دستگاخه ادراری می‌پردازد.

کلیه‌ها

اندامی مهم برای دفع مواد زائد و تصفیه خون

مثانه

کیسه‌ای برای تجمع ادرار در سیستم تناسلی

حالب‌ها

ماهیچه‌های نازکی که ادرار را به مثانه منتقل می‌کنند

مجرای ادرار

لوله‌ای که ادرار را از مثانه تخلیه می‌کند

اورولوژیست در درمان بیماری‌های مربوط به سیستم تناسلی مردان یعنی آلت تناسلی، بیضه، کیسه بیضه و پروستات هم تخصص دارد. دکتر کلیه، هم مختص زنان است و هم برای مشکلات کلیوی مردان، خدمات پزشکی ارائه می‌کند.

دکتر کلیه چه خدماتی ارائه می‌کند؟

متخصصان کلیه و اورولوژی خدمات متنوعی برای تشخیص و درمان بیماری‌های کلیوی به بیماران خودارائه می‌دهند. این متخصص، مدیریت بیماری‌های مختلفی همچون بیماری‌های مزمن کلیوی، نارسایی‌های کلیه، عفونت‌های ادراری و فشار خون بالای ناشی از اختلالات کلیوی را مدیریت می‌کند. این خدمات شامل سه گروه اورولوژی مردان، اورولوژی زنان و اورولوژی کودکان می‌شوند که خدمات متنوعی را ارائه می‌دهند.

دکتر ارولوژی برای تشخیص بیماری‌های اورولوژی، از روش‌هایی همچون سونوگرافی، آزمایش ادرار، آزمایش خون، سونوگرافی اورولوژیک، سیستوسکوپی، اورتروسکوپی و بیوپسی استفاده می‌کند. جراحی لاپاروسکوپی، ترانسورترال رزکشن پروستات (TURP)، لیتوتریپسی، نفرکتومی و درمان دارویی اورولوژی، تکنیک‌های درمانی دکتر متخصص کلیه هستند. با مطالعه مطلب تخصص اورولوژی چیست در سایت دکتردکتر ((https://drdr.ir/ اطلاعات بیستری در این زمینه کسب کنید.

خدمات اورولوژی مردان

متخصص اورولوژی، خدمات متنوعی به مردان ارائه می‌دهد. بخشی از این خدمات، تشخیص و درمان اختلالات ادراری و تناسلی مردان است. مدیریت هایپرپلازی خوش‌خیم پروستات، سرطان پروستات، اختلالات نعوظ و ناباروری مردان، درمان عفونت‌های ادراری و تناسلی را متخصص اورولوژی برعهده دارد. دکتر کلیه برای درمان این اختلالات، خدماتی همچون جراحی‌های کم‌تهاجمی و باز، اصلاح مشکلات ساختاری، برداشتن تومورها با کمک تکنیک‌های پیشرفته جراحی روباتیک و لیزر ارائه می‌دهد.

  • سنگ کلیه
  • سرطان‌های اورولوژیک
  • پروستات بزرگ
  • التهاب پروستات
  • مثانه بیش‌فعال
  • اختلال در نعوظ
  • تستوسترون پایین
  • بی‌اختیاری مردانه
  • عفونت مجاری ادراری
  • ارزیابی ناباروری
  • وازکتومی
  • هیدروسل

اگر دچار مشکلات بالا هستید، با مراجعه به دکتر کلیه می‌توانید متوجه وضعیت خود شوید و درمان را دنبال کنید.

خدمات اورولوژی زنان

در زمینه بیماری‌های خانم‌ها هم متخصصان کلیه و اورولوژی، خدمات مربوط به موارد زیر را ارائه می‌کنند. تشخیص، مدیریت و درمان مشکلات زیر برعهده متخصص ارولوژی است. استفاده از تکنیک‌های جراحی کم‌تهاجمی، مشاوره‌ها و مراقبت‌های بهداشتی ضروری و تجویز داروهای مناسب، بخش دیگری از خدمات مراقبتی و درمانی متخصص اورولوژی‌ست که سلامت و کیفیت زندگی زنان را بهبود می‌دهد.

  • مثانه بیش‌فعال
  • بی‌اختیاری ادرار
  • عفونت مجاری ادراری
  • اوروژنیکولوژی
  • افتادگی اندام لگن
  • جراحی بازسازی کف لگن
  • پرولاپس واژن

بانوان همچنین می‌توانند برای درمان سنگ کلیه و سرطان‌های اورولوژیک نیز به متخصص کلیه و دستگاه تناسلی مراجعه کنند.

متخصص کلیه کیست؟ خدمات متخصص اورولوژی، فراتر از بیماری های کلیه

خدمات اورولوژی اطفال

متخصصان اورولوژی اطفال می‌توانند به شناسایی مشکلات کلیه و دستگاه تناسلی این رده سنی بپردازند و ریشه اختلالاتی نظیر بیماری‌های مادرزادی سیستم ادراری را کشف کنند. این متخصصان، به مدیریت و درمان عفونت‌های ادراری، انسداد مجاری ادرار، بی‌اختیاری ادرار، مشکلات کلیوی مانند سنگ کلیه می‌پردازند. تشخیص و مدیریت مشکلات جنسی و تناسلی کودکان هم برعهده اورولوژیست‌ها است. این متخصصان با ارائه خدمات درمانی همچون انواع جراحی‌ها برای اصلاح ناهنجاری‌ها، ارائه مشاوره‌های بهداشتی به والدین و تجویز داروهای مناسب به بهود کیفیت زندگی کودکان کمک می‌کنند.

تفاوت میان نفرولوژی و تخصص اورولوژی چیست؟

میان تخصص اورولوژی و نفرولوژی، تفاوت‌هایی وجود دارد. نفرولوژیست‌ها فقط بر مشکلات و وضعیت‌های مربوط به کلیه اشراف دارند و نفرولوژی تخصص پزشکان داخلی است. برای اینکه دقیق‌تر بگوییم فرق رشته نفرولوژی و تخصص اورولوژی چیست و چه نقاط متفاوتی دارند، باید به این اشاره کنیم که نفرولوژیست‌ها جراح نیستند. این افراد می‌توانند مشکلات کلیوی مختلف و عوارضشان را شناسایی و درمان کنند. اما یادتان باشد که توانایی جراحی ندارند و تخصصشان فقط معطوف به کلیه‌ها است.

چه زمانی باید به متخصص اورولوژی و کلیه و مجاری ادراری مراجعه کنیم؟

  • در برخی موارد، پزشک عمومی می‌تواند مشکلات خفیف دستگاه ادراری را درمان کند. اما اگر علائم شدید هستند یا از بین نمی‌روند، باید به متخصص اورولوژی مراجعه کنید. همچنین در صورت مشاهده ناهنجاری در دستگاه تناسلی یا مشکلات باروری مردان، باید به اورولوژیست مراجعه کرد. برای مراجعه به دکتر کلیه تهران و سایر شهرها، می‌توانید از طریق سایت نوبت دهی دکتردکتر اقدام کنید. افرادی با سابقه خانوادگی بیماری‌های کلیوی، سنگ‌های کلیه یا سرطان دستگاه ادراری، باید به‌طور منظم تحت نظر متخصص اورولوژی باشند تا از سلامت دستگاه ادراری خود اطمینان حاصل کنند. برخی از علائم هشداردهنده بیماری‌های کلیوی عبارتند از:
  • مشکل نعوظ
  • وجود خون در ادرار
  • بزرگ‌شدن پروستات
  • از دست‌دادن کنترل مثانه
  • وجود درد هنگام ادرارکردن
  • درد در ناحیه کمر، معده یا کشاله ران
  • ابتلا به سرطان‌های دستگاه ادراری

پیش از مراجعه به پزشک برای درمان هریک از این مشکلات، بهتر است که از وضعیت پوشش‌دهی بیمه‌تان هم اطلاع داشته باشید. در این صورت، برای مدیریت هزینه‌ها آسوده‌تر خواهید بود.

بهترین دکتر کلیه تهران، وظیفه پیشگیری از بیماری‌های کلیوی، تشخیص بیماری‌های کلیوی و درمان بیماری‌های شایع اورولوژی را برعهده دارد. مطب دکتر اورولوژی تهران در مناطق مختلفی از تهران همچون خیابان‌های ونک، کاووسیه، ابوذر، کارون و چیتگر واقع شده است.

در انتخاب دکتر اورولوژیست باید چه مواردی را در نظر بگیریم؟

پزشکانی که تخصص اورولوژی دارند، سال‌های طولانی در زمینه سیستم تناسلی ادراری، بیماری‌های کلیه و موارد مربوط به این بخش‌ها مطالعه و تحصیل کرده‌اند. در نتیجه، باید اطلاعات و دانش خوبی در پیشگیری از بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری داشته باشند یا در تشخیص سریع و صحیح عمل کنند. با در نظرگرفتن این نکات به‌سراغ پزشک معتبری بروید که این ویژگی‌ها را دارد. به موارد زیر هم در انتخاب متخصص دقت داشته باشید:

  • نظر مراجعان قبلی را درباره تجربه‌شان بررسی کنید. با سرزدن به سامانه‌های آنلاینی مانند دکتردکتر، چنین امکانی برایتان فراهم می‌شود.
  • به پوشش‌دهی بیمه خود و خدمات ارائه‌شده در مطب پزشک موردنظر هم دقت کنید.
  • اعتبار و شهرت مجموعه پزشکی یا متخصص را بررسی کنید.

برای پیش‌رفتن در مسیر بهبودی، باید حتماً به متخصصانی خبره مراجعه کنید.

متخصص کلیه کیست؟ خدمات متخصص اورولوژی، فراتر از بیماری های کلیه

در مراجعه به دکتر اورولوژی، انتظار چه معاینه‌هایی داشته باشیم؟

دکتر کلیه کیست؟ این پزشک، دقیقا همان شخصی است که باید واضح درباره مشکلات کلیه خود برای او بگویید. سوالات او هم درباره وضعیت و سوابق پزشکی‌تان است. لازم است که داروهای مصرفی‌تان را نام ببرید و از علائم و عوارض بگویید. احتمال دارد که اورولوژیست اقدام به معاینه شما کند و آزمایش‌هایی را در نظر بگیرد. برای بررسی بیماری‌های اورولوژی، معمولاً معاینه فیزیکی کافی نیست. در واقع، لازم است که برای رسیدن به تشخیص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری از روش‌هایی مانند آزمایش خون و سونوگرافی استفاده شود. بعد از شناسایی عفونت‌های ادراری یا سنگ کلیه و مشکلات دیگر،‌ درمان بیماری‌های اورولوژی با دارودرمانی یا جراحی پیش می‌روند.

کد خبر 768418

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.