دانه چیا چیست و چه خواصی دارد؟ + خواص دانه چیا برای لاغری، پوست و مو

دانه چیا منبع غنی از مواد مغذی است که تاثیر مثبتی بر سلامت و کنترل وزن دارد، اسیدهای چرب امگا۳، پروتئین، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی موجود در این دانه گیاهی به سلامتی عمومی بدن کمک می‌کند و برای سلامت قلب و عروق، کاهش فشار خون، بهبود عملکرد گوارش، تقویت باروری و سیستم ایمنی بدن مفید است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، دانه چیا منبع غنی از مواد مغذی است که تأثیر مثبتی بر سلامت و کنترل وزن دارد، اسیدهای چرب امگا ۳، پروتئین، فیبر، آنتی‌اکسیدان‌ها و مواد معدنی موجود در این دانه گیاهی به سلامتی عمومی بدن کمک می‌کند و برای سلامت قلب و عروق، کاهش فشار خون، بهبود عملکرد گوارش، تقویت باروری و سیستم ایمنی بدن مفید است.

فیبر و پروتئین بالای دانه چیا باعث شده که گزینه محبوبی برای سالم‌خواران، گیاه‌خواران و ورزشکاران باشد؛ دانه چیا از خانواده نعنا و از گیاهان بومی مکزیک و گواتمالا است که به‌خاطر خواص مفیدش، به‌عنوان یک منبع غذایی محبوب شناخته می‌شود، این دانه اندازه بسیار کوچکی دارد و در دو رنگ سیاه و سفید و گاهی خاکستری، قرمز و قهوه‌ای دیده می‌شود.

پوسته خارجی خشک و سفت این تخم وقتی در آب قرار می‌گیرد، با جذب بالای آب به شکل ژله‌ای غلیظ درمی‌آید، دانه چیا سرشار از فیبر، پروتئین، اسیدهای چرب امگا ۳، امگا ۶ و امگا ۹، ویتامین‌های C و B و مواد معدنی مانند کلسیم، آهن، منیزیم و روی است.

خواص دانه چیا چیست؟

  • کنترل فشار و قند خون
  • بهبود سلامت اعصاب
  • بهبود سلامت قلب
  • تقویت استخوان‌ها
  • تقویت و سلامت دندان
  • حاوی آنتی اکسیدان و پیشگیری از سرطان
  • رفع بی‌خوابی و کم خوابی
  • افزایش انرژی و ایجاد نشاط
  • سلامت پوست و مو
  • افزایش رشد ناخن‌ها
  • کنترل و کاهش وزن
  • حاوی مواد معدنی (کلسیم، فسفر، منگنر، روی و مس)
  • حاوی ویتامین B3

دانه چیا چیست و چه خواصی دارد؟ + خواص دانه چیا برای لاغری، پوست و مو

طبع دانه چیا در طب سنتی

دانه چیا، گیاهی با طبع سرد و تر با ویژگی‌های بسیار عالی و منبع فوق‌العاده اسیدهای چرب امگا ۳ و اسیدهای چرب ضروری آلفا لینولنیک و اسید لینولئیک است.

خواص دانه چیا برای لاغری

مصرف روزانه و مداوم دانه چیا برای لاغری کمک بالقوه‌ای می‌کند؛ این دانه‌ها در هنگام خیساندن تا ۱۲ برابر وزن خود مایع جذب و یک پوشش موسیلاژین ایجاد می‌کنند، دانه‌های چیا افزایش حجم ژله‌ ای پیدا و معده را اشغال می‌کند، وقتی این اتفاق می‌افتد افراد احساس سیری می‌کنند و تمایلی به مصرف غذا نخواهند داشت.

یکی از دلایلی که دانه چیا می‌تواند احساس سیری بدهد، فیبر بسیار بالای آن است، این فیبرها کارکرد دستگاه گوارش را بهبود می‌بخشد و از یبوست جلوگیری می‌کنند؛ به طور کلی حجم بالای دانه‌ها و دارا بودن فیبر فراوان به افراد احساس سیری می‌دهد و از جهتی هم به اجابت مزاج که خود عامل چاقی است، کمک می‌کند.

طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری

بهترین طریقه مصرف دانه چیا برای لاغری و تناسب وزن قبل از غذا و همراه با عسل طبیعی است، از آنجا که این دانه‌ها باعث کاهش اشتها می‌شود، دانه چیا برای لاغری شکم و پهلو یا کاهش حجم چربی کل بدن مناسب است.

می‌توانید یک قاشق غذاخوری دانه چیا و یک قاشق غذاخوری عسل طبیعی را در یک لیوان آب بریزید و صبر کنید تا دانه‌ها به حداکثر حجم خود برسد، ۲۰ دقیقه قبل از هر وعده غذایی معجون تهیه شده را میل کنید و خواهید دید اشتهای شما به طور چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

دانه چیا چیست و چه خواصی دارد؟ + خواص دانه چیا برای لاغری، پوست و مو

خواص دانه چیا برای چاقی صورت

دانه چیا تأثیر خاصی برای چاقی صورت ندارد؛ با این حال، به‌خاطر میزان پروتئین آن، می‌تواند روی فرم ماهیچه‌های صورت تأثیر بگذارد و از از افتادگی لب و چروک‌های صورت جلوگیری کند.

خواص دانه چیا برای پوست

این دانه گیاهی علاوه بر لاغری شکم و پهلو، برای پوست هم مفید است و باعث رشد و تقویت ناخن‌ها هم می‌شود، خواص ضد التهابی موجود در دانه چیا می‌تواند به کاهش چین و چروک‌های صورت کمک کند و در عین حال پوست را جوان و سالم نگه دارد، ویتامین، آهن و پتاسیم موجود در این دانه، باعث افزایش خاصیت انعطاف‌پذیری، شفافیت و صاف شدن پوست می‌شود.

خواص دانه چیا برای کبد چرب

بیماری کبد چرب غیر الکلی (NAFLD) یک مشکل پزشکی عمومی است که درمان دارویی تأیید شده ندارد، اسیدهای چرب امگا ۳ نشان داده‌اند که روند بیماری NAFLD را معکوس می‌کنند،چیا دانه‌ای غنی از اسید لینولنیک (ALA)، آنتی اکسیدان و فیبر است؛ بنابراین می‌تواند برای درمان کبد چرب مفید باشد.

خواص تخم چیا برای سلامت مو

چیا علاوه بر پوست، فواید زیادی برای مو نیز دارد، این دانه‌ها علاوه بر ویتامین‌ها و مواد معدنی، سرشار از پروتئین (ال لیزین) و فسفر هستند که هر دو برای تقویت فیبرهای مو و کاهش شکستگی و ریزش موثرند؛ مصرف دانه چیا به تقویت موها و سطوح بالای اسیدهای آمینه ضروری به تقویت سلامت پوست سر از درون کمک، از ریزش مو جلوگیری و رشد مو را تقویت می‌کند.

دانه چیا چیست و چه خواصی دارد؟ + خواص دانه چیا برای لاغری، پوست و مو

عوارض دانه چیا

مصرف زیاد دانه چیا می‌تواند اثرات معکوسی برای سلامتی و کاهش وزن داشته باشد، خوردن بیش از حد دانه چیا منجر به بروز مشکلات معده مانند نفخ و اسهال خواهد شد، اگر رژیم غذایی شما دارای فیبر کمی است، توصیه می‌شود مصرف دانه چیا را به تدریج افزایش دهید و همراه با آن آب کافی بنوشید.

اگر به مواد غذایی حساسیت دارید، قبل از اینکه مقدار زیادی دانه چیا میل کنید، برای بررسی احتمال آلرژی به این ماده، مقدار کمی از آن را تست کنید و علائم آن را در خودتان بررسی کنید، درست است که دانه چیا یک منبع غنی و سرشار از خواص معدنی برای بدن انسان است، اما مصرف دانه چیا به‌تنهایی تأثیری روی لاغری و کاهش وزن ندارد، پس آن را بیش از حد معمول نخورید؛ این دانه باید همراه با یک برنامه غذایی اصولی مصرف شود تا متوجه تأثیر آن شوید.

دانه‌های چیا ممکن است با داروهای فشار خون یا رقیق کننده‌های خون مانند وارفارین تداخل دارویی ایجاد کنند، اگر هر یک از این داروها یا هر داروی خاص دیگری مصرف می‌کنید، بهتر است قبل از اینکه دانه چیا را به برنامه رژیم غذایی‌تان اضافه کنید، با پزشک متخصص مشورت کنید.

کد خبر 765120

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.