به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، اتحادیه اروپا بهدنبال کاهش بیش از ۵۵ درصدی میانگین انتشار کربن طی دهه جاری در مقایسه با دهه ۱۹۹۰ است و برای رسیدن به این هدف باید با کاهش هزینه وسایلنقلیه الکتریکی، آنها را برای همه در دسترس قرار دهد. اتحادیه همچنین در کنار مقرونبهصرفه کردن وسایل نقلیه الکترونیکی، هزینههای اضافی را برای آلودگی زیستمحیطی بر تولیدکنندگان خودروها تحمیل کرده است تا آنها را به مسیر درست سوق دهد.
استانداردهای انتشار کربندیاکسید اروپا در ابتدا مخالفتهای شدیدی را از سوی صنعت خودرو برانگیخت، اما مقامات اتحادیه موضع قاطعانهای اتخاذ کردند که به موجب آن تا سال ۲۰۵۰، اروپا باید اولین بخش از جهان با نرخ کربن صفر باشد، در این راستا بعضی از خودروسازان اروپایی از جمله خودروساز آلمانی فولکس واگن اعلام کردند تا سال ۲۰۳۵ تولید خودروهای احتراق داخلی را متوقف خواهند کرد.
مقابله با خودروهای سنگین آلاینده در جادهها
کشورهای اتحادیه اروپا همچنین در می ۲۰۲۴ از مصوبه نهایی خود برای کاهش انتشار دیاکسیدکربن از کامیونها رونمایی کردند که به موجب آن اکثر خودروهای سنگین جدید فروختهشده در سراسر بلوک از سال ۲۰۴۰ بدون آلایندگی خواهند بود. این قانون با کاهش ۹۰ درصدی انتشار کربندیاکسید ناشی از وسایلنقلیه سنگین جدید تا سال ۲۰۴۰ همراه خواهد بود.
بنابراین تولیدکنندگان خودروهای سنگین باید تا سال ۲۰۳۰ انتشار کربندیاکسید تولیدی ناوگان خود را به جای هدف ۳۰ درصدی فعلی، تا ۴۵ درصد کاهش دهند. این رقم برای سال ۲۰۳۵ معادل ۶۵ درصد تعیین شده است. اتحادیه همچنین خاطرنشان کرد که ۹۰ درصد از اتوبوسهای شهری سراسر بلوک تا سال ۲۰۳۰ و همه آنها تا سال ۲۰۳۵ باید آلایندگی صفر داشته باشند.
نظر شما