یکپارچه‌سازی شبکه ریلی اروپا با استارلاین

دانمارکی‌ها طرحی برای یکپارچه‌سازی شبکه ریلی اروپا با نام استارلاین (Starline) اعلام کرده‌اند که زیرساخت ریلی اروپا را به یک شبکه سریع و یکپارچه تبدیل کند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، یک اندیشکده مستقر در کپنهاگ، طرحی بلندپروازانه برای یکپارچه‌سازی شبکه ریلی اروپا با نام استارلاین «Starline» اعلام کرده است. این طرح که به یک سیستم مترو یا قطار شهری شباهت دارد، قصد دارد زیرساخت ریلی اروپا را از حالت پراکنده و نامنظم به یک شبکه سریع و یکپارچه تبدیل کند. هدف اصلی این طرح، ارائه اتصالات فوق‌العاده سریع است که بتواند با سفر هوایی رقابت کند.

این شبکه ریلی که قرار است تا سال ۲۰۴۰ راه‌اندازی شود، ۳۹ مقصد در کشورهای اروپایی را به هم متصل می‌کند و خطوطی به بریتانیا، ترکیه و اوکراین نیز خواهد داشت. سرعت این قطارها بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ کیلومتر در ساعت خواهد بود که موجب می‌شود مسافران بتوانند از هلسینکی به برلین در کمتر از پنج ساعت سفر کنند. در حال حاضر، این سفر یک روز کامل به طول می‌انجامد.

یکپارچه‌سازی شبکه ریلی اروپا با استارلاین

قطارهای استارلاین با رنگ آبی قابل شناسایی خواهند بود و به جای تقسیم‌بندی به کلاس‌ها (اکونومی و بیزینس)، فضاهای مختلفی برای نیازهای مختلف همچون مناطق سکوت برای کار و بخش‌های خانوادگی در نظر گرفته شده است. ایستگاه‌های جدید در خارج از شهرهای بزرگ ساخته خواهند شد و به سیستم‌های حمل‌ونقل شهری موجود متصل خواهند بود. این ایستگاه‌ها به‌عنوان مراکز فرهنگی با رستوران‌ها، فروشگاه‌ها، سالن‌های کنسرت، موزه‌ها، ورزشگاه‌ها و فضاهای رویداد در نظر گرفته شده‌اند.

به جای استفاده از نقاط کنترل ثابت، این سیستم از تأیید هویت بیومتریک و تشخیص تهدیدات خودکار استفاده می‌کند. انرژی تجدیدپذیر، استارلاین را با ترکیب انرژی خورشیدی، بادی و ذخیره‌سازی باتری در ایستگاه‌ها و شبکه‌اش تأمین می‌کند. یک سیستم انرژی هوشمند، انرژی اضافی را در طول تقاضای کم ذخیره می‌کند و استفاده از آن را به صورت همزمان بهینه می‌کند که این کار هزینه‌ها را کاهش و انعطاف‌پذیری انرژی را افزایش می‌دهد.

یکپارچه‌سازی شبکه ریلی اروپا با استارلاین

استارلاین به‌عنوان یک پروژه زیست‌محیطی نیز در نظر گرفته شده است. حمل‌ونقل یکی از بزرگترین چالش‌های زیست‌محیطی اروپا است و در سال ۲۰۲۲، حدود ۲۹ درصد از کل انتشار گازهای گلخانه‌ای اتحادیه اروپا را به خود اختصاص داده است. مبدعان این طرح معتقدند که انتقال به قطارهای پرسرعت می‌تواند بهترین فرصت برای اروپا باشد تا به اهداف صفر خالص تا سال ۲۰۵۰ برسد.

کد خبر 852160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.