بازاریابی ایمیلی یکی از انواع به صرفه و بسیار کارآمد بازاریابی است که نرخ بازگشت نسبتاً خوبی هم دارد. تا انتهای این مطلب با ما همراه باشید تا با بهترین روشهای بازاریابی ایمیلی (email marketing) آشنا شوید و تصمیم بگیرید آیا بازاریابی ایمیلی مناسب شما هست یا خیر.
ایمیل مارکتینگ چیست؟
اجازه دهید با تعریفی ساده و خودمانی از ایمیل مارکتینگ شروع کنیم:
بازاریابی ایمیلی به انجام بازاریابی از طریق ایمیلی میگویند که در نهایت به جذب مخاطب، برندینگ و بالا بردن نرخ فروش انجام میشود.
چرا بازاریابی از طریق ایمیل را انتخاب کنیم؟
اگر از آن دسته از کسب و کارها هستید که هنوز هم به قدرت ایمیل مارکتینگ ایمان نیاوردهاید این آمارها مخصوص شماست.
آمارها نشان میدهند که ۳.۹ میلیارد ایمیل تا سال ۲۰۱۹ ساخته شدهاند. پیشبینیشده است که تا سال ۲۰۲۳ این رقم به ۴ میلیارد خواهد رسید.
یک آمار کلی نشان میدهد که تقریباً نیمی از ایمیلهای ارسالی در ایمیل مارکتینگ تبدیل به خرید میشوند. از آنجایی که تعداد افرادی که از سرویس ایمیل استفاده میکنند بسیار زیاد است حتی نیمی از آنها هم رقم بسیار بزرگی میشود. این نکته را هم از یاد نخواهیم برد که تمام افراد استفاده کنند از سرویس ایمیل نمیتوانند جزئی از جامعه هدف ما باشند، اما ما باز هم میتوانیم رقم قابل توجهی را به عنوان جامعه هدف در نظر بگیریم.
مخاطبانتان را بشناسید!!
درست است که کمی پیش از جذابیت جامعه هدف ایمیل مارکتینگ صحبت کردیم اما باید بدانید که ایمیل مارکتینگ مناسب هر کسب و کاری هم نیست. انتخاب نوع بازاریابی ارتباط بسیار نزدیکی با مشتریان و جامعه هدف کسب و کارتان دارد. به عنوان مثال در رابطه با ایمیل مارکتینگ باید بررسی کنید آیا جامعه هدف شما اهل استفاده کردن از ایمیل هستند. آیا به صورت مرتب پوشه اینباکس ایمیلهایشان را بررسی میکنند؟
اجازه دهید با ذکر یک مثال کاملاً این قضیه را روشن کنیم. فرض کنید شما فروشنده محصولات مربوط به دندان مصنوعی هستید. جامعه هدف اصلی شما را افراد میانسال و کهنسال تشکیل میدهند، به نظر شما چند درصد از این افراد ایمیل دارند و روزانه جعبه ایمیلهای دریافتیشان را بررسی میکنند؟!
واضح است که انجام ایمیل مارکتینگ برای برخی از کسب و کارها مانند تلف کردن وقت و هزینه میمانند اما برای برخی دیگر میتواند برگی برنده باشد.
بهترین روش های اجرای بازاریابی ایمیلی
به صورت کلی برای شروع ایمیل مارکتینگ باید سه گام اصلی بردارید.
-
خرید هاست ایمیل
-
جمع آوری ایمیل جامعه هدف
-
ارسال ایمیل تبلیغاتی هوشمندانه و به جا
در ادامه به شما آموزش میدهیم که بهترین روش انجام هر کدام از این سه مرحله چیست.
خرید هاست ایمیل
همانطور که در بالاتر هم ذکر کردیم، برای شروع بازاریابی از طریق ایمیل ابتدا باید اقدام به خرید هاست ایمیل کنید. شما با تهیه سرویس میزبانی وب میتوانید به مقدار محدود از خدمات ایمیل استفاده کنید. اما برای فعالیت گسترده و امن ایمیل مارکتینگ احتیاج به هاست ایمیل دارید.
هاست ایمیل چیست؟ هاستی است که برای استفادهی اختصاصی افراد از خدمات ایمیل کانفیگ شده است.
استفاده از هاست ایمیل میتواند به شما مزایای زیادی مانند اعتبار، امنیت و … به ارمغان بیاورد.
پس از خرید هاست ایمیل نوبت به جمع آوری ایمیل مخاطبان میرسد، در ادامه سه تا از بهترین روش های جمع اوری ایمیل مخاطبان را بررسی میکنیم.
۳ تا از بهترین روش های جمعآوری آدرس ایمیل
برای طراحی یک ایمیل مارکتینگ قوی ابتدا باید لیستی از آدرس ایمیل افراد جامه هدفتان را جمع آوری کنید. هرچه ویژگی افرادی که آدرس ایمیلشان را به دست میآورید به ویژگی پرسونای مخاطبتان نزدیکتر باشد احتمال تبدیل این شخص به لید یا مشتری بیشتر میشود. در اینجا چند راه رایج برای جمعآوری آدرس ایمیل مخاطبانتان پیشنهاد میکنیم:
۱.استفاده از خبرنامه
این روش رایجترین شیوهی جمعآوری آدرس ایمیل مخاطبان است. شما با آماده کردن یک خبرنامه و پیشنهاد به مخاطبان از آنها میخواهید تا آدرس ایمیلشان را وارد کنند و عضو این خبرنامه شوند. با این روش به ایمیل مخاطبان اصلی سایتتان دسترسی پیدا میکنید.
در این روش تنها کاری که باید بکنید آماده کردن خبرنامه و ایمیل کردن آن به صورت هفتگی به ایمیل اعضای خبرنامه است.
۲.ناحیه کاربری
اگر در سایتتان محصول یا اشتراک میفروشید دیگر برای جمع آوری ایمیل مخاطبان مشکلی ندارید. چرا که مخاطبها برای عضو شدن در سایت شما ایمیل و نام کاربری انتخاب میکنند تا بتوانند سبد خرید تشکیل دهند و خریدشان را تکمیل کنند.
۳.فایلهای قابل دانلود
معجزه فایلهای قابل دانلود را دست کم نگیرید. در هر وبسایتی مدیر محتوای سایت یا خود کارفرما اطلاعاتی را بارگذاری میکند. بسیاری از مخاطبان ترجیح میدهند این اطلاعات را بهصورت فایل دانلود کنند و روی کامپیوتر یا سیستم خود به صورت ذخیره داشته باشند.
به مخاطبانتان پیشنهاد کنید تا کتابچه، تصاویر، مقالات مهم و خوبتان را دانلود کنند و در ازای ارسال لینک دانلود از آنها آدرس ایمیلشان را درخواست کنید.
معرفی ۳ نوع ایمیل تبلیغاتی که معجزه می کنند
گام بعدی در ایمیل مارکتینگ ارسال ایمیل تبلغیاتی است. در ادامه با ۳ نوع از بهترین روش های ارسال ایمیل تبلیغاتی آشنا میشوید.
ایمیل داستان برند (brand story emails)
پشت هر برندی داستانی است و این داستان میتواند به فروش شما کمک بسیار زیادی کند. اما باید توجه داشته باشید که چگونه گفتن این داستان بسیار اهمیت دارد. تلاش کنید ارزش بفروشید نه کالا!
داستان برندتان را آماده کنید و در ایمیل مارکتینگ از آن استفاده کنید. داستان را طوری بیان کنید که مخاطبان نتوانند در برابر آن بدون واکنش باقی بمانند و حداقل آنها را کنجکاو کنید تا دوباره سری به سایت شما بزنند و بیشتر با برند شما آشنا شوند.
خبرنامه (email news letters)
همانطور که بالاتر توضیح دادیم خبرنامه یکی از روشهای مؤثر ایمیل مارکتینگ است. تلاش کنید اخبار مربوط به کسب و کارتان را در جذابترین حالت ممکن برای مخاطبان ارسال کنید.
پیشنهاد خرید (Dedicated Emails)
بر اساس شناختی که از هر مشتری دارید آنها را دستهبندی کنید و محصولاتی که فکرمیکنید برای آنها ممکن است جذاب یا کارآمد باشد را به آنها پیشنهاد کنید.
بهترین سرویس ایمیل مارکتینگ کدام است؟
سرویسها و شرکتهای بسیاری خدمات هاست ایمیل ارائه میکنند، اما قبل از خرید هاست ایمیل باید نیازهای کسب و کارتان را به صورت دقیق بررسی کنید و به صورت کلی بدانید که شرکت میزبان چه خدمات و پشتیبانیهایی پس از خرید هاست به شما ارائه میکند.
به صورت کلی مواردی که باعث برتری برخی سرویسها نسبت به بقیه میشوند عبارتاند از:
-
امنیت بالا
-
پشتیبانی ۲۴ ساعته
-
سرعت بالا
از آنجایی که لیموهاست تمام موارد بالا را دارد ما آن را پیشنهاد میکنیم. برای اطلاعات بیشتر میتوانید به limoo.host سر بزنید.
قیمت ایمیل مارکتینگ چهقدر است؟
قیمت وهزینهای که برای ایمیل مارکتینگ در نظر میگیرید میتواند نسبت به استراتژی بازاریابیتان بسیار متغیر باشد. به صورت کلی هزینههای اولیه که باید پرداخت کنید شامل هزینه خرید اشتراک هاست ایمیل، تولید محتوای تبلیغاتی برای ارسال، طراحی کمپینها میشود.
جمعبندی
در این مقاله دربارهی چرایی لزوم خدمات ایمیل مارکتینگ صحبت کردیم. همچنین تلاش کردیم در سریعترین و کوتاهترین حالت ممکن ایمیل مارکتینگ را به شما آموزش دهیم. به یاد داشته باشید که این خود شما هستید که باید با توجه به نیاز مخاطبان کسب و کارتان بهترین روش انجام بازاریابی ایمیلی(email marketing) را انتخاب کنید.
نظر شما