به گزارش ایمنا، اواخر سال ۹۵ سایپا طی مراسمی و با سروصدای فراوان از خودروی جدیدی بنام کوییک رونمایی کرد. به گفته برخی سایپا کوییک چیزی جز یک تیبا هاچبک یا یک ساینای هاچبک با اندکی تغییرات نیست.
شرکت سایپا برای تولید و عرضه کوییک به بازار داخلی دقیقاً همان سیاست شرکتهای چینی فعال در بازار ایران را در پیش گرفته است. بر اساس اطلاعات مندرج در سایت شرکت سازنده، کوییک در سه تیپ پایه (SE)، فول (SE-A) و پلاس (SE-A LUX) به بازار وارد شده است که در این میان هیچکدام از این تیپها از لحاظ مشخصات پیشرانه تفاوت چشمگیری با هم نداشته و تنها از لحاظ امکانات رفاهی تفاوتهایی را شاهد هستیم.
مشخصات کلی سایپا کوییک | |
نام لاتین خودرو | Quick |
کلاس بدنه | هاچ بک |
کشور سازنده | ایران |
سال طراحی | ۱۳۹۷ |
تعداد سرنشین | ۵ |
شرکت عرضه کننده | سایپا |
نمای ظاهری سایپا کوییک
محبوبیت فوقالعاده کراساوورها در بازارهای جهانی و بهتبع آن در ایران بر کسی پوشیده نیست، همین قاعده باعث شده بسیاری از خودروسازان در راه تولید کراس هاچبک تلاش کنند.
نمای جلوی سایپا کوییک
سایپا کوییک در اصل نسخهی هاچبک ساینا به حساب میآید و بنابراین نمای جلویی آن همان ساینا است که تغییراتی در جلوپنجره و سپر به وجود آمده است. در سایپا کوییک شاهدیم که کاسه داخلی چراغهای جلو بهصورت دودی طراحی شده و دیلایتهایی نیز به بالای چراغهای مه شکن اضافه شده است.
نمای جانبی سایپا کوییک
در نمای جانبی کوییک شاهد شباهت بسیار زیادی با تیبا ۲ هستیم. قطعات اضافه شده زیادی به نمای جانبی تیبا ۲ اضافه شده است تا سایپا کوییک شکل بگیرد. پوششهای پلاستیکی اطراف گلگیرها و روی رکابها، ریلهای روی سقف نمایی کراساوور مانند در سایپا کوییک ایجاد شود.
در ساخت سایپا کوییک برخلاف اکثر خودروسازان جهانی که در کراس هاچبکهای خود افزایش ارتفاع را اعمال کرده و با این کار آنها را به کراساوورها نزدیک میکنند، افزایش ارتفاع شاهد نیستیم و ارتفاع سایپا کوییک با تیبا ۲ یا ساینا تفاوتی ندارد. تغییر دستگیره در و رینگهای جدید از دیگر تفاوتهای نمای جانبی سایپا کوییک با تیبا ۲ هستند.
نمای عقب سایپا کوییک
نمای عقب سایپا کوییک تا حدود زیادی همان نمای تیبا ۲ است اما با انتقال پلاک از سپر به روی درِ صندوق و طراحی جدید چراغها سعی شده تا نمایی متفاوت با تیبا ۲ به وجود بیاید.
تک پروژکتور عقب تیبا ۲ در سایپا کوییک جای خود را به دو نمونه در طرفین سپر داده که در بالای پوشش پلاستیکی سپر عقب نصب شدهاند. درحالیکه نوشته فارسی کوییک بر سمت راست صندوق عقب سایپا کوییک از نکات جالب نمای عقب سایپا کوییک است. در کل نمیتوان از شباهت فراوان نمای عقب سایپا کوییک با BMW X۱ چشمپوشی کرد.
نمای داخلی سایپا کوییک
در نمای داخلی سایپا کوییک در حالت کلی همان داشبورد و نمای داخلی ساینا دیده میشود که تغییراتی جزئی در آن به وجود آمده است. تغییر قابلتوجهی که در کابین سایپا کوییک نسبت به ساینا ایجاد شده، استفاده از غربیلک فرمان جدیدی با فرم D شکل است.
غربیلک فرمان سایپا کوییک به دکمههای کنترلی سیستم صوتی مجهز بوده و نمای زیبا و اسپرتی را به این خودرو بخشیده است. صفحه آمپر سایپا کوییک نسبت به ساینا تغییر کرده است، که هنگام روشن بودن چراغها از طراحی جذابی برخوردار است.
وجود صفحهنمایش لمسی هفت اینچی یکی دیگر از تغییرات قابلتوجه کابین سایپا کوییک نسبت به ساینا است. صفحهنمایش سایپا کوییک به ناوبری مجهز است تصاویر دوربین دید عقب خودرو را هم به نمایش درمیآورد.
محل نصب نمایشگر سایپا کوییک بههیچعنوان با داشبورد خودرو هماهنگ نیست. استارت دکمهای و انتقال شاسی قفل درها به داخل دستگیرهها نیز از دیگر نکات قابلذکر کابین سایپا کوییک است.
امکانات رفاهی سایپا کوییک
آپشنهای سایپا کوییک شامل دو ایربگ، کروز کنترل، ترمز ABS و EBD، سیستم پایش باد تایرها، سیستم هشدار سرقت، قفل اتوماتیک درها، سنسور پارک عقب، پشتی برقی صندلی راننده، سیستم ورود بدون کلید و استارت دکمهای، سیستم ناوبری، دماسنج بیرون، فرمان برقی، سیستم تهویه دیجیتال، آینههای جانبی برقی، چراغهای روشنایی در روز، نمایشگر هفت اینچی لمسی، دوربین دید عقب، کنترل سیستم صوتی از روی غربیلک فرمان و بلوتوث است که اکثر این امکانات رفاهی در بالاترین تیپ کوییک یعنی تیپ (SE-A اتوماتیک) ارائه میشود و سایپا کوییک دستی از بسیاری از تجهیزات مذکور بیبهره است.
امکانات رفاهی سایپا کوییک |
|
سیستم تهویه مطبوع |
نیمه اتوماتیک |
سیستم صوتی، تصویری و مالتی مدیا |
نمایشگر لمسی ۷ اینچی+رادیو+USB، مجهز به رادیو + CD Player + USB |
غربیلک فرمان |
رویه چرمی، سیستم کنترل صوتی روی فرمان |
سیستم صندلیهای جلو |
صندلیهای پارچهای با تنظیم چندگانه دستی |
سیستم صندلیهای عقب |
صندلی عقب مجهز به نگهدارنده صندلی کودک (Iso-Fix) |
سیستم روشنایی جلو |
چراغهای روشنایی در روز (DRL)، چراغ مه شکن جلو، چراغهای جلو با قابلیت تنظیم ارتفاع |
سیستم روشنایی عقب |
چراغ مه شکن عقب |
سیستمهای کمکی راننده |
کروزکنترل + محدود کننده سرعت، سنسور دنده عقب |
سیستم آینهها |
آینههای جانبی با قابلیت تنظیم برقی |
سیستم شیشهها |
شیشههای دودی عقب، شیشه بالابرهای برقی جلو و عقب |
سایر موارد |
چراغهای همراهی تا درب منزل، برف پاک کن عقب، مجهز به مسیریاب (Navigation)، مجهز به بلوتوث |
تجهیزات ایمنی سایپا کوییک
تجهیزات ایمنی سایپا کوییک | |
کیسههای هوا | کیسه هوای راننده و سرنشین جلو |
سیستمهای امنیتی و حفاظتی | سیستم ضد سرقت (Immoblizer)، قفل مرکزی، سیستم هشدار سرقت با بوق خودرو (VAS) |
ترمزهای جلو | دیسکی |
ترمزهای عقب | کاسهای |
سیستمهای ترمز و پایداری | ABS+EBD، سیستم کمکی ترمز BAS |
سایر موارد | دوربین دید عقب، سیستم هشدار نبستن کمربند راننده (SBR)، سیستم پایش فشار باد تایرها (TPMS)، قفل شدن اتوماتیک دربها در سرعت بالای ۱۰km/h، باز شدن اتوماتیک دربها هنگام تصادف |
موتور سایپا کوییک
موتور سایپا کوییک همان پیشرانه محصولات خانواده X۲۰۰ سایپا یعنی موتور ۱ و ۵ دهم لیتری چهار سیلندر هشت سوپاپ قرار است که در اصل نمونه تقویتشده موتور ۱ و ۳ دهم لیتری پراید است. موتور سایپا کوییک ۸۷ اسب بخار قدرت و ۱۲۸ نیوتن متر گشتاور تولید میکند.
گیربکس سایپا کوییک
نیرو محرکه تولید شده در نسخه دستی کوییک توسط گیربکس پنج سرعته انتقال پیدا میکند اما برای آن یک گیربکس CVT نیز در نظر گرفته شده که ساخت شرکت پانچ بلژیک است.
مشخصات فنی سایپا کوییک | |
حجم موتور | ۱۵۰۳ سی سی |
نوع موتور | M۱۵ |
محور محرک | دیفرانسیل جلو |
گیربکس | اتوماتیک CVT |
تعداد سیلندر | ۴ |
نوع سیلندر | خطی |
تعداد سوپاپ | ۸ |
قدرت | ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور بر دقیقه |
گشتاور | ۱۲۸ نیوتن متر در ۴۰۰۰ دور بر دقیقه |
حداکثر سرعت | ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت |
نوع سوخت | بنزین |
سیستم سوخت رسانی | انژکتور |
سیستم تعلیق جلو | مک فرسون |
سیستم تعلیق عقب | Torsion Beam (میله پیچشی) |
نوع فرمان | برقی |
مصرف سوخت سایپا کوییک
مصرف سوخت ترکیبی سایپا کوییک دستی برابر با ۷ لیتر در هر صد کیلومتر است، در حالی که مصرف سوخت برای نسخه اتوماتیک سایپا کوییک ۷ و ۲ دهم لیتر در هر صد کیلومتر اعلام شده است.
مصرف سوخت و استاندارهای سایپا کوییک | |
مصرف سوخت ترکیبی | ۷.۲ لیتر در صد کیلومتر |
حجم باک | ۴۱ لیتر |
پیمایش | ۵۶۹ کیلومتر |
استاندارد آلایندگی | یورو ۴ |
سایپا کوییک R
کوییک R درواقع همان کوییک معمولی است که تریمهای قرمز و مشکی به برخی اجزای داخلی و خارجی آن اضافه شده است تا شاید مرهمی بر چهره نه چندان زیبای سایپا کوییک معمولی باشد و جذابیت این اتومبیل برای مشتریان ایرانی افزایش پیدا کند. سایپا کوییک R از لحاظ فنی هیچ تفاوتی با کوییک معمولی ندارد.
سایپا کوییک S
سایپا بعد از موفقیت قابل توجه کوییک و کوییک R تصمیم گرفت تا این خانواده را بزرگتر کند و نتیجهی این تصمیم یک فیس لیفت جدید به نام کوییک s بود.
مهمترین و اساسیترین تغییر کوییک s به نسبت مدل معمولی سپر جلو، جلوپنجره و چراغهای عقب جدید و همینطور تغییرات کمی در طراحی داخلی ماشین است.
کوئیک اس نیز مانند کوئیک R به صورت دو رنگ عرضه میشود؛ یعنی سقفها و آئینهها رنگ متفاوت از رنگ بدنه دارند.
قیمت سایپا کوییک
در فروش فوری اسفند ۹۹ سایپا (۱۳ اسفند) کوییک دندهای با مبلغ ۱۲۹ میلیون و ۷۵۵ هزار تومان و کوییک آر با مبلغ ۱۳۹ میلیون و ۷۵۵ عرضه شدند.
قیمت بازار سایپا کوییک ۱۸ اسفند ۹۹ | |
کوییک دندهای | ۱۲۹,۷۵۵,۰۰۰ |
کوییک R (سفید) | ۱۴۰,۰۰۰,۰۰۰ |
کوییک S | ۱۴۳,۱۰۶,۰۰۰ |
نظر شما