به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از وزارت آموزش و پرورش علیرضا کاظمی امروز _دوشنبه ششم اسفند_ در آئین افتتاح کانون علوم و فناوریهای نوین و رونمایی از سند و تمبر آن با اشاره به اینکه این اقدام از ضروریات اجتنابناپذیر است، اظهار کرد: مهمترین مأموریت کانون، تربیت کودکان و نوجوانان است زیرا مهمترین دوره شکلگیری هویت هر فردی، دوران طلایی کودک و نوجوانی است که جایگزینی هم ندارد.
وی افزود: ضریب نفوذ کانون باید در تمام اقشار کودک و نوجوان زیاد شود. در این حوزه، سازمان تعلیم و تربیت کودک نیز ایجاد شده تا در فرایندی مشخص، اقدامات تربیتی با هدفگذاریهای معین انجام دهد، هدفمان در سازمان تعلیم و تربیت، پوشش صددرصدی تمام کودکان است تا طی یک پروسه چندساله به هدف نهایی دست پیدا کنیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جایگاه کانون و نقش آن در کشف و رشد استعدادهای کودکان و نوجوانان گفت: کانون به دلیل ابزار متفاوتی که دارد، نسبت به دیگر ارگانها فاصله معناداری دارد و به همین دلیل، کانون جایگزینی ندارد.
کاظمی ادامه داد: با توجه به تحولات در جامعه جهانی و پیشرفت فناوریهای نوین، نیاز است که کودک و نوجوان را برای مواجهه با این ابزارها آماده کنیم و کانون میتواند در این حوزه مؤثر باشد.
وی تصریح کرد: نقشه مؤثری در این زمینه طراحی شود تا کودکان با ابزارهای نوین آشنا شوند، میتوان با تلفیق آموزههای تربیتی با فناوریهای نوین، نظام تعلیم و تربیت را زودتر به مقصد برسانیم.
وزیر آموزش و پرورش آگاهی و شناخت فناوریهای نوین را یک ضرورت اجتنابناپذیر دانست و اضافه کرد: انتظار میرود کانون در ساختار ملی باقی نماند و در میدان عمل در استانها با تعریف نقش و برنامهها پررنگتر شود، باید کانون با اهداف مشخص و شناسایی نیازها به دل روستاها برود و در گسترش فرهنگ و دانش در مناطق دورافتاده کشور نقشی پررنگ ایفا کند.
کاظمی بر اهمیت همفکری و هماهنگی در برنامههای کانون تأکید کرد و گفت: در کانون، نگاههای متفاوتی وجود دارد که برای ایجاد انسجام و حرکت در مسیر مأموریتهای کلان، نیازمند هماندیشی بیشتری هستیم.
وی با اشاره به اهمیت نگرش مدیران در مسیر تحول نظام تعلیم و تربیت اظهار کرد: اگر مدیری با نگاه اجرایی و روزمره به سیستم آموزش و پرورش بنگرد، نمیتواند به موفقیتهای اساسی دست پیدا کند، اما مدیری که باوجود کاستیها، در مسیر تحولآفرینی و ریلگذاری اصولی حرکت کند، میتواند به موفقیتهای بنیادین دست پیدا کند.
کاظمی اضافه کرد: مدیران در مسیر کاری خود با دو دسته مسائل روبهرو هستند، مسائل فوری و مسائل اولویتدار آنچه اهمیت دارد، تمرکز بر مسائلی است که ما را در مسیر تحولات زیربنایی و مأموریتهای اصلی پیش ببرد. نظام تعلیم و تربیت نیز بر همین اساس حرکت میکند.
وی با تأکید بر مسئولیت سنگین این وزارتخانه در تربیت و آموزش دانشآموزان گفت: در بررسی علل نبود موفقیت آموزش و پرورش، به ۱۴ مسئله اساسی و کلان رسیدهایم که تقسیمکارهای لازم برای رفع آنها انجام شده و این موارد بهصورت مستمر ارزیابی میشوند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضعفهای معماری نظام تعلیم و تربیت کشور تصریح کرد: با ساختار فعلی نمیتوان به موفقیت مورد انتظار دست یافت. باید به فکر تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت باشیم تا به اهداف مدنظر برسیم.
کاظمی دو محور اساسی برای تحول در آموزش و پرورش را بازطراحی ساختاری نظام تعلیم و تربیت و اصلاح برنامههای درسی دانست و خاطرنشان کرد: بودجه و نیروی انسانی دو عامل تسریعکننده هستند، اما متغیرهای اساسی در تحول آموزشی محسوب نمیشوند. آنچه مهم است، تغییر بنیادین در ساختار و محتوای آموزشی است.
وی ادامه داد: ساختار کنونی آموزش و پرورش کارآمدی لازم را ندارد و با نیازهای جامعه امروز همخوانی ندارد. بهرهوری در این سیستم کاهش یافته و لازم است با ایجاد یک ساختار چابک، مسیر جدیدی را در نظام تعلیم و تربیت رقم بزنیم. در این ساختار جدید، مهارتآموزی باید به گونهای طراحی شود که ۸۰ درصد دانشآموزان را تحت پوشش قرار دهد.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به جایگاه مهم کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تاکید کرد: یکی از کلیدیترین حوزههای نفوذ دشمن، حوزه فرهنگ است، بنابراین کانون نقش مهمی در تقویت هویت ملی و تربیتی دانشآموزان ایفا میکند.
کاظمی با بیان اینکه کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان پیش از انقلاب تأسیس شد و پس از انقلاب نیز مورد توجه ویژه قرار گرفت، گفت: برخی بهدنبال انحلال این مجموعه بودند، اما شهید بهشتی با درایت و آیندهنگری، از آن حمایت کرد؛ چراکه معتقد بود کانون میتواند نقش بیبدیلی در تربیت کودکان انقلابی داشته باشد.
وی افزود: کانون پرورش فکری باید در ارائه فعالیتهای فرهنگی و تربیتی، نقشی کلیدی در هویتسازی دینی و ملی نسل جدید ایفا کند. این مجموعه جایگاهی متعالی و زیربنایی دارد و باید مأموریت خود را بهدرستی انجام دهد.
وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر لزوم بازنگری و بازبینی فعالیتهای کانون متناسب با ذائقه نسل جدید تصریح کرد: برنامهریزیها باید به نحوی باشد که ریلگذاریهای جدید در راستای شکلگیری هویت دینی و ملی دانشآموزان انجام شود تا اثرگذاری بیشتری داشته باشد.
کاظمی بر ارزیابی مستمر و استاندارد عملکرد کانون تأکید کرد و گفت: برنامههای کانون باید بهصورت دائمی مورد بررسی قرار گیرد تا بتواند به بهترین شکل در مسیر اهداف نظام تعلیم و تربیت حرکت کند. این مجموعه، نقشی راهبردی در تربیت نسل آینده دارد و باید از ظرفیتهای آن بهدرستی بهره برد.
نظر شما