به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، دادههای ۲۰۲۴ نشان میدهد که رانندگان دبی بهطور متوسط بیش از ۳۰ ساعت تأخیر در ترافیک را در این سال تجربه کردهاند که این رقم افزایش شش درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۳ و افزایش قابلتوجه ۴۵ درصدی را نسبت به سال ۲۰۲۲ نشان میدهد.
با این حال مقایسه دبی با سایر شهرهای مشابه در جهان نشان میدهد که این شهر وضعیت ترافیکی چندان وخیمی ندارد. برای مثال مردم استانبول، شلوغترین شهر لیست حاضر، در سال ۲۰۲۴ بهطور متوسط ۱۰۵ ساعت را به دلیل تأخیر در ترافیک از دست دادهاند و این رقم در لندن ۱۰۱ ساعت و برای رانندگان مکزیکوسیتی ۹۷ ساعت بوده است. پاریس، لسآنجلس، کیپتاون و بریزبن نیز در فهرست ۱۰ شهر جهان با بیشترین زمان تلفشده در ترافیک قرار دارند. جایگاه دبی در این فهرست رتبه ۱۵۴ است، بهویژه که دبی شهری محسوب میشود که بهطور کامل روی بررسی همه راهکارها برای بهبود تجربه تردد ساکنان سرمایهگذاری کرده است.
راهکارهای ترافیکی دبی
دبی سال گذشته از یک برنامه توسعه راههای اصلی ۱۶ میلیارد درهمی رونمایی کرد که شامل ۲۲ پروژه جداگانه برای بهبود ترافیک در این شهر طی سالهای ۲۰۲۴ تا ۲۰۲۷ بود و در میان آنها برنامههایی برای بهبود گسترده جادهها و گسترش پوشش ورودی عوارض، همچنین پروژههایی در ارتباط با هوش مصنوعی و جابهجایی هوشمند و طرح توسعه خطوط اتوبوس و تاکسی در سالهای ۲۰۲۵ و ۲۰۲۶ با هدف کاهش ۴۱ درصدی زمان سفر با اتوبوس وجود داشت. این سرمایهگذاری همچنین به استراتژی حملونقل خودران ۲۰۳۰ دبی نیز کمک میکند.
در این میان هیجانانگیزترین راهحلهای ترافیکی ارائهشده دبی، راهحلهایی هستند که تحت عنوان «آینده حملونقل عمومی» قرار میگیرند و شامل وسایلنقلیه هوایی، خدمات نیمه زیرزمینی، خط مترو آبی، قطارهای آسمانی، هایپرلوپ، قطارهای مسافری بین اماراتی، ترامواهای مدولار، تاکسیهای پرنده و تاکسیهای خودران است. خبرهای مثبتی نیز با استراتژی مرتبط کردن مسیرها از ساحل به مناطق داخلی این شهر وجود دارد که بهمعنای برقراری ارتباط مستقیم بین مسیرهای دوچرخهسواری در مسیرهای اصلی دبی است.
نظر شما