به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، همزمان با گسترش مداوم شهرها و مناطق شهری، تقاضا برای خدمات حملونقل بهمنظور پاسخگویی به نیازهای کارکنان به چالش کشیده میشود. یکپارچهسازی سیستمهای حملونقل عمومی بهعنوان راهحلی برای کمک به کنترل پیچیدگیهای تحرک شهری ظهور کرده است که هدف آن تسهیل استفاده کاربران و جابهجایی از یک نوع حملونقل به نوع دیگر است که در نهایت موجب افزایش استفاده از حملونقل عمومی به جای خودروهای شخصی میشود. روندهای نوظهور مختلفی در شهرهای مختلف در حال اجراست که آگاهی و شناخت دولتها و مسئولان حملونقل شهری را درباره نحوه ترویج ادغام بیشتر سیستمهای حملونقل عمومی ارتقا میدهد.
برنامهریزی حملونقل راهبردی که استفاده بهینه از زمینهای شهری را در طراحی شبکههای حملونقل در نظر میگیرد، موضوعی ضروری برای محیطهای شهری پایدار است. شهرها میتوانند با جذب سرمایه بیشتر ناشی از افزایش ارزش زمینهای پیرامون محورهای توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی، ساختارهای مرتبط را ترویج دهند و عدالت شهری را در بخش حملونقل برقرار کنند. بهعنوان مثال، تعهد سنگاپور به شبکه حملونقل عمومی کارآمد، مناسب، متصل و سریع در طرح جامع حملونقل زمینی ۲۰۴۰ و رویکرد نوآورانه آن در برنامهریزی حملونقل سریع بهوضوح مشاهده میشود که مسیرهایی را برای سفرهای طولانیمدت اختصاص میدهد و خدمات اتوبوس را در کنار این مسیرها برای حداکثرسازی دسترسی ادغام میکند.
عملیات حملونقل مؤثر
راهبردهای عملیاتی مؤثر در حملونقل به توسعه سیستمهایی کمک میکند که این اطمینان را فراهم میکنند که حرکت به بهترین شیوه و کارآمدترین شکل صورت میگیرد. دستیابی به این امر مستلزم تخصیص پویای منابع برای سازگاری با تقاضاهای همواره در حال تغییر است.
در عملیات سیستمهای حملونقل یکپارچه، پایانههای ارتباطی بهعنوان اتصالدهندههای حیاتی عمل میکنند و انتقال بین روشهای مختلف حملونقل را تسهیل میکنند.
شهرها میتوانند با ترویج توسعه در اطراف این مراکز ارتباطی، مزایای بیشتری را به دست آورند و کارایی و پایداری خدمات شهری را تضمین کنند. سامانه تبادل مرکزی در کوالالامپور مثالی است از اینکه چگونه یک پایانه تبادلی میتواند از ادغام انواع مختلف حملونقل پشتیبانی کند و انتقال آسان بین روشهای مختلف را تسهیل کند و در همین حال، فضای عمومی و خدمات شهری را نیز فراهم کند.
زنان بهطور معمول بهدلیل تفاوتهای جنسیتی در نقشهای اجتماعی و اقتصادی، الگوهای سفر متفاوتی نسبت به مردان دارند. مطالعات نشان میدهد که زنان اغلب در طول روز چندین سفر کوتاه برای تأمین نیازهای کاری و خانگی انجام میدهند، بنابراین سیستمهای حملونقل عمومی که به خوبی یکپارچهسازی شده باشند و به مسافران امکان انجام چندین سفر متوالی با جابهجایی روان را میدهند، میتوانند به تشویق زنان برای استفاده از حملونقل عمومی و افزایش کارایی و راحتی سفرهای موجود کمک کنند.
تحول در حملونقل عمومی با مدیریت ترافیک هوشمند
استفاده از سیستم مدیریت ترافیک هوشمند راهحلی تحولآفرین است که میتواند به ارائه سیستمهای حملونقل عمومی ادغامشده کمک کند. سیستم مدیریت ترافیک هوشمند با بهرهگیری از فناوریهای پیشرفته و بینشهای مبتنی بر داده، به مسئولان حملونقل و امور ترافیکی در شهر کمک میکند تا تخصیص منابع را بهصورت بهینه انجام دهند، کارایی خدمات را بهبود و تجربه مسافر را ارتقا دهند.
سیستم مدیریت ترافیک هوشمند با استفاده از تجزیه و تحلیل دادههای عملیاتی، به مسئولان حملونقل کمک میکند تا منابع را بهطور بهینه تخصیص دهند و از آنها به شکل موثرتری استفاده کنند. این فناوری با ارائه بینشهای دادهمحور، به بهبود زمانبندی، مسیریابی و هماهنگی بین انواع وسایل نقلیه عمومی کمک میکند، در نتیجه کارایی و قابلیت اطمینان خدمات افزایش پیدا میکند، همچنین با ارائه اطلاعات بهموقع و دقیق به مسافران، تجربه استفاده از حملونقل عمومی را ارتقا میدهد و به افزایش رضایت کاربران کمک میکند.
قیمتگذاری کرایه برای تعادل بین هزینه و قابلیت پرداخت
یکپارچهسازی کرایه، از طریق یکپارچهسازی روشهای تهیه بلیط و پرداخت برای انواع حملونقل، به بهبود راحتی سفر کمک میکند؛ در این روش کاربران میتوانند با استفاده از یک بلیط یا کارت واحد برای انواع مختلف روشهای حملونقل، به سفر خود در شهر ادامه دهند. این رویکرد سفر را برای کاربران سادهتر میکند، سفرهای چندگانه را تشویق میکند و بهطور کلی تجربه مسافران از حملونقل عمومی را ارتقا میدهد. یکپارچهسازی کرایه به برنامهریزی دقیق و هماهنگی بین شرکتهای حملونقل، اپراتورها و سایر ذینفعان برای تضمین اجرای روان و مدیریت بهینه درآمد نیاز دارد.
سفارشیسازی ساختارهای سازمانی
ساختارهای سازمانی نقش حیاتی در اجرای راهحلهای یکپارچه استفاده از زمین و حملونقل ایفا میکنند. وظایف حملونقل شهری بهطور معمول توسط چندین شرکت انجام میشود که منجر به همپوشانی مسئولیتها و استفاده ناکارآمد از منابع میشود. سفارشیسازی سازمانی میتواند میتواند با گرد هم آوردن شرکتهای مختلف حملونقل، ذینفعان و نهادهای حاکم، چالشهای سیستم یکپارچه حملونقل را برطرف کند و به بهبود هماهنگی، تسهیل تصمیمگیری و ارتقای کیفیت کلی خدمات منجر شود.
تعیین چهارچوب سازمانی مناسب برای ارائه راهحلهای حملونقل مؤثر ضروری است. یکی از نمونههای برجسته ساختارهای سازمانی، اداره حملونقل زمینی بنگلور در هند است که بهعنوان یک ناظر و هماهنگکننده حملونقل شهری در کنار نهادهای موجود عمل میکند، همچنین اداره حملونقل زمینی سنگاپور که مسئول برنامهریزی یکپارچه استفاده از زمین و توسعه حملونقل است.
شهرهای پیشرو در یکپارچهسازی حملونقل عمومی
هلسینکی، پایتخت فنلاند بهعنوان نمونه پیشرو در یکپارچه سازی حملونقل عمومی در سراسر جهان شناخته شده است و در رتبهبندی تحقیقات انجامشده توسط انجمن الیور وایمن و دانشگاه کالیفرنیا، برکلی در ایالت کالیفرنیای آمریکا بهعنوان آمادهترین شهر برای آینده تحرک شهری معرفی شده است. در ادامه به راهکارهای یکپارچهسازی و ارتقای حملونقل عمومی در شهرهای برتر جهان اشاره میشود.
هلسینکی، فنلاند
هلسینکی بهلطف سرمایهگذاریهای بزرگ در زیرساختهای حملونقل، بهعنوان الگویی در شاخص آمادگی حملونقل شهری ظاهر شده است که ۶۵ شهر را رتبهبندی میکند. آمستردام، استکهلم، سانفرانسیسکو و مونیخ در رتبه دوم تا پنجم قرار دارند. شبکه ریلی قابل اعتماد، گسترش مناطق کمانتشار و مسیرهای گسترده دوچرخهسواری، گزینههای زیادی برای جابهجایی در شهر در اختیار شهروندان هلسینکی قرار میدهد. این شهر در نظر دارد تا سال ۲۰۳۰، بیش از ۳۰ درصد از کل وسایل نقلیه شهر را الکتریکی کند. هلسینکی امیدوار است با نصب صدها نقطه شارژ اضافی به لطف ۱۴ میلیون دلار سرمایهگذاری دولت مرکزی فنلاند، به سرعت به این هدف دست پیدا کند.
شهردار هلسینکی بهطور فعال از شهروندان دعوت میکند تا به نقد برنامهها و ایدهها بپردازند تا بتواند امور را بر اساس نیازهای واقعی شهروندان بهبود ببخشد. حملونقل دریایی الکتریکی و اتوبوسهای خودران دو ابتکار عملی در این شهر هستند که در مرحله ایده و آزمایش قرار دارند. کشورهای همسایه اسکاندیناوی مطالعهای در مورد تأثیرات زمستانهای سخت بر وسایل نقلیه خودران انجام دادهاند که نشان دهنده تعهد آنها برای اطمینان از کارایی آنها در تمام طول سال است.
از سوی دیگر پیادهروی مهمترین روش جابهجایی در هلسینکی است، بهطوری که ۴۷ درصد از ساکنان این روش را انتخاب میکنند و این موضوع گواهی بر کارایی و مؤثر بودن راهکارهای اجراشده در خیابانها بهمنظور تسهیل و ارتقای ایمنی عابران پیاده است. محبوبترین روش حملونقل بعدی، حملونقل عمومی است که کمی کمتر از یکچهارم ساکنان از آن استفاده میکنند.
آمستردام، هلند
آمستردام در رتبه دوم شاخص آمادگی حملونقل شهری قرار گرفته است. این شهر که به مسیرهای دوچرخهسواری خود معروف است، همچنان در حال گسترش این شبکه است و قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ راهکارهایی اجرا کند که ۳۵ درصد از تمام سفرهای شهری به وسیله دوچرخه انجام شود و همانند هلسینکی، زیرساختهای خودروهای الکتریکی را نیز گسترش دهد. هدف آمستردام ایجاد ۸۰ هزار ایستگاه شارژ وسایل نقلیه الکتریکی تا پایان دهه جاری است که بهطور تقریبی ۱۰ برابر افزایش نسبت به ۹۶۰۰ مورد در سال ۲۰۲۰ خواهد داشت.
خطوط تراموای آمستردام برای رسیدن به برخی از مکانهای مهم گردشگری همچون موزهها بسیار در دسترس و راحت هستند و اطلاعات ایستگاهها و زمانهای سفر بهخوبی از طریق تابلوها به مسافران اعلام میشود. سیستم پرداخت آسان حملونقل عمومی بدون نیاز به پیشخرید بلیط، تجربه سفرهای شهری را ارتقا داده است.
استکهلم، سوئد
استکهلم دارای سیستم حملونقل عمومی جامع و یکپارچهای است که توسط سازمان حملونقل محلی استکهلم مدیریت میشود. این شبکه شامل اتوبوس، مترو، قطار حومهای، قطار سبک و قایقهای مسافربری است که همگی تحت یک سیستم بلیط واحد فعالیت میکنند. یکپارچهسازی انواع وسایل نقلیه عمومی موجب انتقال روان مسافران میشود و امکان جابهجایی بین گزینههای حملونقل مختلف را با حداقل زمان پیادهروی و انتظار فراهم میکند.
شهروندان استکهلم نیز پیادهروی، دوچرخهسواری یا حملونقل عمومی را در سفرهای شهری خود ترجیح میدهند، بهطوری که تخمین زده میشود ۷۵ تا ۸۰ درصد از سفرها به این شکل انجام میشود. این موضوع بهدلیل در دسترس بودن و زیرساختهای مؤثر، با گزینههای حملونقل عمومی ارزانقیمت، اتوبوسهای الکتریکی و گسترش ایستگاههای تبادل روشهای حملونقل مختلف است. برنامهریزی شهری با در نظر گرفتن فواصل کوتاه و مسیرهای پیادهروی آسان بین ایستگاهها و مقاصد و استقرار ایستگاههای تبادل با سایر روشهای حملونقل، نقش مؤثری در ارتقای سیستم حملونقل عمومی استکهلم دارد.
حملونقل عمومی یکپارچه استکهلم بهطور تقریبی شامل ۴۵۰ خط اتوبوس، سه خط قایق شاتل و یک شبکه مترو به طول ۱۰۰ کیلومتر است که روزانه تقریباً ۸۰۰ هزار مسافر را جابهجا میکند. طراحی شبکه حملونقل بهگونهای است که امکان جابهجایی کارآمد بین روشهای مختلف را فراهم میکند. بهعنوان مثال، مترو در نقاط استراتژیک با تراموا و اتوبوسها متصل است تا مسیر پیادهروی و زمان انتظار کوتاه باشد.
یک سیستم بلیط دیجیتال جدید در این شهر در حال پیادهسازی است که خرید بلیط و برنامهریزی سفر را از طریق برنامههای موبایل ساده میکند و امکان پرداخت بدون تماس و ارائه اطلاعات ترافیکی بهتر را فراهم میآورد تا تجربه کاربران را از حملونقل عمومی بهبود ببخشد.
استکهلم به پایداری در عملیات حملونقل خود بسیار متعهد است؛ کلیه اتوبوسها و قطارها از سال ۲۰۱۷ با انرژی تجدیدپذیر کار میکنند و هدف شهر کاهش ۷۵ درصدی انتشار گازهای گلخانهای تا سال ۲۰۳۰ و استفاده از ناوگان دریایی بدون سوخت فسیلی است، همچنین مطالعات برای ادغام اتوبوسهای الکتریکی در سیستم حملونقل عمومی در حال انجام است.
نظر شما