تشکیل شرکت پروژه برای رینگ چهارم نیازمند همکاری مسئولان محلی و استانی است

معاون عمران شهری شهردار اصفهان گفت: تشکیل شرکت پروژه مشترک میان پنج شهر خمینی‌شهر، درچه، خورزوق، ابریشم و دولت‌آباد برای تکمیل بخش‌هایی از رینگ چهارم ترافیکی اصفهان، با وجود پیشنهادها و پیگیری‌های متعدد، همچنان در مراحل تصویب باقی مانده و نیازمند همکاری بیشتر مسئولان محلی و استانی است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، اصغر کشاورزراد در بیست‌ونهمین جلسه مشترک مجمع نمایندگان شهرستان و اعضای شورای اسلامی شهر اصفهان که با محوریت بررسی آخرین اقدامات عمرانی شهرداری اصفهان، بررسی مشکلات و موانع ملی و استانی تکمیل حلقه حفاظتی و مشکلات به وجود آمده در توزیع سهم آلایندگی، همچنین آخرین وضعیت ساخت و ساز و مسکن در اصفهان برگزار شد، اظهار کرد: شهرداری اصفهان در سال‌های اخیر تلاش کرده است بودجه مصوب خود را به میزان قابل‌توجهی افزایش دهد.

وی افزود: این رشد بودجه در بازه زمانی سال‌های ۱۳۹۳ تا ۱۴۰۳ به‌طور مشهودی مشاهده می‌شود؛ به‌عنوان مثال بودجه سال ۱۴۰۰ شهرداری اصفهان نسبت به سال ۱۳۹۹ حدود ۵۰ درصد افزایش داشت، همچنین در سال ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل رشد ۴۹ درصدی، در سال ۱۴۰۲ حدود ۷۱ درصد و در سال ۱۴۰۳ نیز ۵۰ درصد افزایش ثبت شد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان با بیان اینکه این تغییرات بیانگر رویکرد جدی شهرداری در ارتقای توان مالی و اجرای پروژه‌های عمرانی است، تصریح کرد: تعداد قراردادهای عمرانی منعقدشده در دوره ششم شورای اسلامی شهر تا ابتدای دی سال جاری به ۲۳۹۲ قرارداد رسید که مجموع مبلغ آن‌ها حدود ۶.۷ همت است؛ این قراردادها بر اساس نوع پروژه‌ها تقسیم‌بندی شد.

کشاورزراد عنوان کرد: در حوزه تقاطع‌ها و پل‌ها، ۳۰ قرارداد به مبلغ ۱.۲ همت به امضا رسیده است؛ از جمله پروژه‌های شاخص این حوزه می‌توان به احداث زیرگذر آیت‌الله رئیسی در حصه، پل صاحب روضات، رمپ خروجی پل امام خمینی (ره) و پل آیت‌الله خاتون‌آبادی اشاره کرد.

وی بیان کرد: در بخش ساختمان‌های اداری و خدماتی، ۴۵ قرارداد به مبلغ ۵۴۵ میلیارد تومان منعقد شده است؛ در زمینه خیابان‌سازی نیز ۵۷ قرارداد با مبلغ ۵۱۰ میلیارد تومان و در حوزه پیاده‌روسازی ۲۱۲ قرارداد به ارزش ۴۳۸ میلیارد تومان اجرایی شد.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان ادامه داد: در پروژه‌های آسفالت‌ریزی ۵۱۳ قرارداد با مبلغ ۱,۲۰۰ میلیارد تومان با حجم یک میلیون و ۱۰۰ هزار تن انجام شده است که نسبت به دوره‌های قبلی افزایش چشمگیری داشته و موجب رضایت شهروندان شده است.

کشاورزراد افزود: از پروژه‌های شاخص در حال اجرای شهرداری می‌توان به توسعه باغ فدک در مساحتی حدود ۴.۳ هکتار و فاز سوم دریاچه باغ فدک با مساحت ۲.۲ هکتار اشاره کرد که ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه جهت اجرای پروژه‌ها در نظر گرفته شده است.

وی خاطرنشان کرد: احداث پردیس خانواده‌محور شمس‌الشموس در منطقه ۸ شهرداری اصفهان با مساحت ۲.۴ هکتار و اعتبار ۲۳۰ میلیارد تومان نیز در مرحله اجرا قرار دارد؛ باغ مشاهیر در منطقه ۵ شهرداری اصفهان با مساحت ۲۳ هکتار و برآورد اولیه ۵۰۰ میلیارد تومان و پارک پردیس خانواده‌محور سودان با مساحت ۷ هکتار و هزینه ۱۵۰ میلیارد تومان از دیگر پروژه‌های بزرگ در دست اجرا است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان گفت: پارک پردیس خانه‌محور بهارستان نیز به‌صورت مشارکتی با بودجه ۱۵۰ میلیارد تومانی در زمینی به مساحت ۵.۶ هکتار در حال پیشرفت است.

کشاورز راد اضافه کرد: از جمله پروژه‌هایی که عملیات اجرایی آن‌ها به پایان رسیده است می‌توان به رمپ خروجی پل امام خمینی (ره) اشاره کرد که با هزینه ۳۰۵ میلیارد تومان و طول ۳۱۵ متر تکمیل شده است، همچنین ساماندهی زیر پل امام خمینی (ره) با هزینه ۴۰ میلیارد تومان اعتبار، با هدف کاهش ترافیک و استفاده بهینه از محور وسط برای مسیر بی‌آرتی نیز به سرانجام رسید.

وی گفت: در بخش پروژه‌های جدید، احداث زیرگذر شهید آیت‌الله رئیسی با برآورد اولیه ۵۰۰ میلیارد تومان آغاز شد؛ در حوزه تصفیه‌خانه‌ها و خطوط انتقال آب نیز ۱۶۸ قرارداد با مجموع مبلغ ۸۰۰ میلیارد تومان اجرایی شده است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان تصریح کرد: یکی از بزرگ‌ترین پروژه‌های شهرداری، رینگ چهارم ترافیکی اصفهان است که از سال ۱۳۹۰ تصویب شده و محدوده و حریم شهر اصفهان و پنج شهر دیگر را دربرمی‌گیرد؛ تاکنون ۳۷۱ پلاک در محدوده منطقه ۶ و ۱۵ شهرداری اصفهان با هزینه‌ای بالغ بر ۶۰۰ میلیارد تومان آزادسازی شده است.

کشاورزراد ادامه داد: عملیات اجرایی در مناطق ۴، ۶ و ۱۵ شهرداری اصفهان با هزینه ۱۴۰۰ میلیارد تومانی ادامه دارد و انتظار می‌رود تا اوایل سال آینده به بهره‌برداری برسد، همچنین جهت اجرای تقاطع غیرهمسطح شهید فخری‌زاده و تعریض پل روی رودخانه هزار میلیارد تومان درنظر گرفته شده است.

وی افزود: در مجموع طی این دوره مدیریت شهری حدود ۳,۰۰۰ میلیارد تومان برای رینگ چهارم هزینه شده است.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان اظهار کرد: طرح رینگ چهارم ترافیکی اصفهان در سال ۱۳۹۰ توسط استانداری به تصویب رسید و به شهرداری اصفهان ابلاغ شد؛ این پروژه با هدف کاهش بار ترافیکی ورودی‌ها، حذف ترافیک‌های بین‌شهری، تسهیل عبور و مرور و کاهش ترافیک حلقه سوم طراحی شده است.

کشاورزراد عنوان کرد: رینگ چهارم نه‌تنها به شهروندان اصفهانی کمک خواهد کرد، بلکه می‌تواند الگویی برای سایر کلان‌شهرهای کشور باشد.

وی بیان کرد: این پروژه بخشی از برنامه جامع توسعه زیرساخت‌های شهری اصفهان است و ۳۲ تقاطع غیرهمسطح و ۱۲ پل بزرگ دارد که نقش مهمی در کاهش ترافیک شهری و افزایش ایمنی عبور و مرور خواهد داشت.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان خاطرنشان کرد: تاکنون حدود ۱۳ کیلومتر از این پروژه به بهره‌برداری رسیده است، بااین‌حال بعضی مشکلات در سه نقطه از این مسیر وجود دارد که برای رفع آن‌ها نیازمند هماهنگی‌های فراملی و همکاری گسترده‌تر دارد.

کشاورزراد تصریح کرد: یکی از مشکلات اصلی این پروژه مربوط به کیلومتر ۶۲ در محدوده بزرگراه شهید دستجردی است؛ در این محدوده با ساخت مرکز تجاری «سیتی سنتر» تداخل پیدا کرده است، بنابراین پیشنهاد شده است مسیر موجود اصلاح شود.

وی گفت: با وجود پیگیری‌های استانداری، شهرداری و اداره کل راه و شهرسازی این موضوع تاکنون در شورای سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی مصوب نشده است؛ برای رفع این مشکل هماهنگی با مدیر کل راه‌آهن کشور نیز در دستور کار قرار گرفت.

معاون عمران شهری شهردار اصفهان تاکید کرد: مشکل دیگر مربوط به محدوده کیلومتر ۴۵ تا تقاطع غیرهمسطح ذوب‌آهن است که لازم است در خصوص آزادسازی مسیر توافق شود و با توجه به اینکه این بخش از مسیر نقش مهمی در کاهش بار ترافیکی بزرگراه شهید اقارب‌پرست و مسیرهای سپاهان‌شهر تا تقاطع دفاع مقدس دارد؛ شهرداری آمادگی کامل خود را برای توافق و اجرای این مسیر اعلام کرده است.

وی عنوان کرد: چالش دیگر مربوط به بخش‌هایی از رینگ چهارم است که در محدوده پنج شهر خمینی‌شهر، درچه، خورزوق، ابریشم و دولت‌آباد قرار دارد؛ در دوره‌های گذشته، پیشنهاد شد که یک «شرکت پروژه‌» با محوریت این پنج شهر تشکیل شود، اما تاکنون این طرح تنها در شورای اسلامی شهر اصفهان و ابریشم به تصویب رسیده است و خمینی‌شهر، دولت‌آباد،  درچه و خورزوق هنوز آن را مصوب نکرده‌اند.

کشاورزراد ادامه داد: این موضوع نیازمند همکاری و حمایت بیشتر مجموعه‌های استانی است تا فرایند آزادسازی و اجرای مسیر در این بخش‌ها تسریع شود.

کد خبر 823636

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.