به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، در حالی که بزرگترین صادرکنندگان خدمات دیجیتال بهطور عمده در مناطق توسعهیافته متمرکز هستند، بازارهای صادراتی در هند و چین بهطور قابلتوجهی در حال افزایش است. در سال ۲۰۲۳، صادرات خدمات دیجیتال هند به ۲۵۷ میلیارد دلار رسید که سالانه ۱۷ درصد افزایش پیدا کرده است. در همین حال، ارزش صادرات خدمات دیجیتال چین بین سالهای ۲۰۱۹ تا ۲۰۲۳ حدود دو برابر شد و به ۲۰۷ میلیارد دلار رسید.
نمودار زیر ۲۰ صادرکننده بزرگ خدمات دیجیتال در جهان را بر اساس دادههای سازمان تجارت جهانی نشان میدهد.
برترین کشورهای صادرکننده خدمات دیجیتال
خدمات دیجیتال بهعنوان خدماتی تعریف میشود که از طریق شبکههای الکترونیکی همچون برنامهها یا پلتفرمهای دیجیتال معامله میشوند.
آنها میتوانند طیف وسیعی از فعالیتها از جمله پشتیبانی فناوری اطلاعات، پخش رسانهای، تحقیق و توسعه و خدمات مالی را در بر بگیرند. با توجه به اینکه حجم بیشتری از معاملات تجاری و مصرفکننده به صورت برخط (آنلاین) انجام میشود، خدمات دیجیتال سهم روبهرشدی از اقتصاد جهانی را تشکیل میدهند.
در ادامه کشورهای صادرکننده برتر خدمات دیجیتالی در سال ۲۰۲۳ آورده شده است:
ایالات متحده با ۶۴۹ میلیارد دلار صادرات، با داشتن ۱۵.۳ درصد از کل جهان در سال ۲۰۲۳، پیشروترین کشور برای خدمات ارائه شده دیجیتالی است.
تقریباً دوسوم صادرات خدمات از آمریکا به صورت دیجیتال انجام میشود. خدمات مالی بهعنوان بخش پیشرو شناخته میشود، در حالی که خدمات ابری به طور کلی در میان سریعترین بخشهایی هستند که رشد میکنند. علاوه بر این، پیشبینی میشود که پیشرفتهای هوش مصنوعی در میان تقاضای قوی، صرفهجویی در هزینه و افزایش پتانسیل نوآوری، صادرات دیجیتال را تقویت کند.
بریتانیا در رتبه دوم قرار دارد، جایی که بیش از ۸۰ درصد صادرات خدمات از طریق کانالهای دیجیتال انجام میشود.
پس از آن، ایرلند، یکی از بزرگترین کشورهای صادرکننده خدمات کامپیوتری است. بهعلت سیاستهای مالیاتی مطلوب این کشور، بسیاری از شرکتهای بزرگ فناوری مانند گوگل، فیسبوک و اپل مقر اروپایی خود را در این کشور قرار دادند.
نظر شما