به گزارش خبرگزاری ایمنا، گسترش روزافزون شهر اصفهان و کمبود بزرگراهها، تقاطعهای غیر همسطح، معابر استاندارد و لزوم اجرای پروژههای عمرانی فراوان، مستلزم برنامهریزی دقیق برای ایجاد نظام مهندسی ویژهای بود تا در راستای ارتقای کمی و کیفی طرحهای عمرانی، تسریع در اجرای آنها و رفع نیازهای اساسی شهر در زمینه مهندسی و عمران با سرپرستی سازمانی مستقل و پویا صورت پذیرد؛ در این راستا شهرداری اصفهان سال ۱۳۷۹ پس از مطالعات کارشناسی بر آن شد تا سازمانی منسجم متشکل از کارشناسان و متخصصان خبره عمران شهری تحت عنوان سازمان عمران تأسیس کند.
سازمان عمران برای توسعه متعادل و متوازن شهر و بهبود زیرساختهای عمرانی و با توجه به توانمندیها و ظرفیتهای خود تلاش کرد در راستای مأموریت و چشمانداز برنامه اصفهان ۱۴۰۰ در سطوح راهبردی و عملیاتی با هماهنگی بین بخشهای مختلف سازمان بهگونهای پیش رود که شهرداری اصفهان به اهداف توسعه متوازن شهری خود دست پیدا کند.
سازمان عمران از بدو تأسیس تاکنون خدمات ارزندهای را به شهروندان ارائه کرده است که میتوان به مواردی همچون تولید و توزیع مصالح راهسازی، اجرای دهها پل، طرحهای عمرانی شامل بزرگراهها، معابر اصلی و تقاطعهای غیرهمسطح اشاره کرد که موجب تحول ساختار شهری رفع معضلات و مشکلات ترافیکی، روان شدن عبور و مرور شهری و دگرگون شدن چهره شهر اصفهان به شهری زیبا و مدرن با حفظ اصالت و احیای بافتهای سنتی شده است.
سرعتبخشیدن به عملیات پروژههای عمرانی بزرگ و کاهش هزینهها در کنار آموزش نیروهای جوان و نسلسازی جامعه مهندسی شهر از جمله اهداف سازمان عمران شهرداری محسوب میشود.
سرمایهگذاری، مدیریت و اجرای پروژههای عمرانی و آسفالت سطح شهر اصفهان در حوزههای پلسازی، راهسازی، محوطهسازی و بناها با اتکا به نیروی مهندسی جوان و توانمند، تجهیزات و ماشینآلات بهروز و تولیدات باکیفیت و استاندارد در راستای توسعه پایدار اجتماعی و اقتصادی از جمله مأموریتهای سازمان عمران شهرداری بهشمار میرود.
چشمانداز سازمان عمران شهرداری تبدیل شدن به سازمانی با ساختار برتر مدیریتی و پیشتاز در اجرای بهینه پروژههای بزرگ عمرانی شهر اصفهان و انتخاب نخست همه کارفرمایان است.
اهداف کلان سازمان عمران شهرداری اصفهان افزایش کارآمدی فعالیتهای سازمان با تاکید بر جذب درآمد از طریق مشارکت، رشد و تعالی منابع انسانی از طریق پیادهسازی سیستمهای جامع منابع انسانی، نوآوری و چابکی در فرایندهای سازمان بهمنظور کاهش قیمت تمامشده، توسعه همکاری با منابع دانش از جمله شرکتها، مشاوران و پیمانکاران خصوصی توانمند، نوسازی و بهسازی ماشینآلات، تجهیزات و کارخانهها بر اساس تکنولوژیهای نوین و توسعه کمی و کیفی تولیدات در تمام حوزههای زیرساخت عمرانی است.
آنچه در ادامه میخوانید حاصل گفتوگوی خبرنگار ایمنا با امیرعباس رحمتی، مدیرعامل سازمان عمران شهرداری اصفهان بهمنظور بررسی اقدامات این سازمان در راستای تحول عمرانی این کلانشهر است.
ایمنا: سازمان عمران شهرداری اصفهان از چه سالی فعالیت خود را آغاز کرده است و چه هدفی را دنبال میکند؟
رحمتی: سازمان عمران شهرداری اصفهان از سال ۱۳۷۹ با هدف ایجاد مجموعهای عمرانی که بتواند پروژههای مورد نیاز شهر را با استفاده از مصالح تولیدی خود، با کیفیت بالا و قیمت مناسب در کوتاهترین زمان انجام دهد، آغاز بهکار کرد.
این سازمان علاوهبر اجرای پروژههای بزرگ، تولیدات گستردهای را در مجتمع تولیدی صفه در اختیار دارد؛ البته در مجمع کلانشهرهای عمرانی کشور، که سال گذشته در اصفهان برگزار شد، به این نتیجه رسیدم که هیچ سازمان عمرانی با وسعت و گستردگی فعالیتهای سازمان عمران شهرداری اصفهان در کشور وجود ندارد و امیدواریم سایر شهرها نیز به این الگو توجه کنند.
ایمنا: مجتمع تولیدی صفه چه نقشی در تأمین مصالح مورد نیاز پروژههای عمرانی اصفهان دارد؟
رحمتی: مجتمع تولیدی صفه که بخشی از سازمان عمران شهرداری اصفهان است، مجموعهای پیشرفته است که به تولید قطعات بتنی همچون جداول، کانالها و انواع موزاییکفرش با بهترین کیفیت مشغول است؛ سال گذشته در این مجتمع طرح «باستان» با الهام از معماری سنتی اصفهان به مرحله تولید رسید و بهزودی در پیادهروهای شهر استفاده میشود.
در حوزه تولید آسفالت، دو کارخانه با ظرفیت تولید ۲۰۰ و ۱۶۰ تن در ساعت بهصورت شبانهروزی فعالیت میکند، بهطوری که سال گذشته رکورد آسفالتتراشی و لکهگیری شکسته شد؛ این اقدامات با هدف بهبود سطح جادهها و افزایش کیفیت عبور و مرور انجام شد.
برای کاهش ارتفاع آسفالت و حفظ همواری مسیرها نیز از تکنیکهای نوین استفاده شده است.
ایمنا: گویا در زمینه تولید آسفالت باکیفیت و کاهش ضایعات آن هم در اصفهان اقداماتی انجام شده است.
رحمتی: بله، همینطور است.
از دیگر اقدامات مهم این سازمان، استفاده از سربارهها و ضایعات برای تولید آسفالت بازیافتی است که عمر طولانی و سایش کمتری دارد؛ این سازمان تنها تولیدکننده آسفالت با قیر ۷۰-۱۰ در سطح شهر است که از قیرزدگی معابر جلوگیری میکند و موجب افزایش عمر آسفالت میشود.
در سال گذشته تولید سنگدانهها برای بتن و آسفالت به رکورد بیسابقه ۱.۳۵ میلیون تن رسید.
برای کاهش ضایعات و استفاده مجدد از مصالح، خطوط سرند و ماسهشور جدید در مجتمع صفه راهاندازی شد که ضایعات مصالح را بازیافت میکند و برای تولید ماسه شسته و نشسته، ساببیس و بیس بهکار میگیرد؛ این اقدامها نهتنها به کاهش ضایعات و حفظ محیط زیست کمک میکند، بلکه منابع جدیدی را در اختیار واحدهای تولید بتن قرار میدهد.
این دستاوردها و پروژههای متعدد که سالهای ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ اجرایی شده است، نشانگر تعهد سازمان عمران شهرداری اصفهان به توسعه پایدار، حفظ منابع و ارائه خدمات باکیفیت به شهروندان است.
ایمنا: بهتازگی شاهد بهرهبرداری از پروژه احداث رمپ جدید خروجی پل امام خمینی (ره) بودیم، ضرورت اجرای این پروژه چه بود؟
رحمتی: در پی نگرانیهای شهروندان از آلودگی هوا و ضرورت تسهیل عبور و مرور، معاونتهای حملونقل و ترافیک و عمران شهرداری اصفهان طرحهای مختلفی برای بهبود وضعیت دسترسی و کاهش ترافیک ارائه کردند که یکی از پروژههای اخیر که به سازمان عمران شهرداری اصفهان محول شد، احداث رمپ خروجی غربی از پل امام خمینی (ره) به سمت خیابان شریف بود.
زیرا بهرغم ساخت پل امام خمینی (ره) و دو طبقه شدن این خیابان، بعضی رمپهای خروجی به دلیل مشکلات مرتبط با آزادسازی اجرا نشد؛ از جمله رمپ خروجی پل امام خمینی (ره) که عملیات اجرایی آن در سال ۱۴۰۲ آغاز شد و پس از ۹ ماه تلاش شبانهروزی همکاران عمران به پایان رسید.
در اجرای این رمپ، در ابتدا عملیات آزادسازی مورد نیاز بود که مناطق ۱۱ و ۸ شهرداری با تأمین اعتبار و پیگیریهای مداوم توانستند این کار را انجام دهند و سازمان عمران پس از پایان عملیات آزادسازی وارد فاز اجرایی شد، اما در مسیر اجرا با مشکلاتی از جمله وجود انبوه تأسیسات منتقلشده در زمان ساخت پل روبهرو شد.
با بهرهگیری از عملیاتهای دقیق، شمعها و پایههای عمیق رمپ با کمترین جابهجایی تأسیسات احداث شد و در مجموع ۱۹ شمع در میان تأسیسات و خطوط لوله فاضلاب، گاز و آب حفاری و روی این شمعها ۱۸ ستون زیبا و طرحدار احداث شد.
رمپ جدید بهطول ۳۱۵ متر و عرض دو تا هفت متر و عرشهای بهطول ۲۳۵ متر با هدف روانسازی عبور و مرور از پل امام خمینی (ره) به سمت خیابان شریف ایجاد شد و بهعنوان یک مسیر خروجی اضطراری نیز در مواقع بروز مشکل برای پل اصلی قابل استفاده است.
ایمنا: برنامه شهرداری اصفهان برای فاز دوم پروژه بیآرتی زیر پل امام خمینی (ره) چیست و چه زمانی به پایان میرسد؟
رحمتی: یکی دیگر از نیازهای مطرحشده از سوی شهروندان و مدیریت شهری، بهسازی و ساماندهی مسیر زیر پل امام خمینی (ره) بود؛ این فضا که ابتدا برای عبور تراموا یا اتوبوسهای بیآرتی طراحی شده بود، به مرور زمان تبدیل به پارکینگهای مخروبه شده بود و بهرهبرداری مناسبی از آن نمیشد.
با پیگیری مدیریت ارشد شهری و معاونت عمران شهرداری اصفهان، عملیات بهسازی این مسیر نیز در دستور کار قرار گرفت؛ فاز نخست آن به پایان رسیده و فاز دوم در حال اجرا است و پیشبینی میشود تا دو ماه آینده این پروژه نیز تکمیل شود و مسیر ویژه اتوبوسهای بیآرتی زیر پل امام خمینی (ره) به بهرهبرداری برسد تا این فضا به شکلی کارآمد و در خدمت شهروندان استفاده شود.
امیدواریم این پروژهها در ارتقای کیفیت زندگی شهری مؤثر واقع شود.
ایمنا: در سلسله نشستهای «تجربه شهر» تاکید داشتید که پیشساختهسازی باید برای شهر اصفهان در اولویت باشد، این رویکرد بیشتر در چه پروژههایی کاربرد دارد؟
رحمتی: اجرای پروژههای پیشساختهسازی در اصفهان، بهعنوان یک اولویت کلیدی در دستور کار سازمان عمران قرار گرفته است؛ این رویکرد در راستای تحقق اهداف سهگانه اصلی این سازمان، شامل اجرای پروژهها در کوتاهترین زمان ممکن، با هزینه مناسب و بالاترین کیفیت، در حال پیگیری است.
عملیات پیشساختهسازی ویژگیهای بسیاری دارد و به بهبود کیفیت پروژهها و کاهش زمان اجرا کمک میکند؛ یکی از مهمترین مزایای این روش این است که بخشهایی از پروژهها میتواند بهصورت پیشساخته در کارگاههای تولیدی انجام شود، در حالی که عملیات اجرایی اصلی در محل پروژهها در حال انجام است.
بهطور مثال، در پروژههای پلسازی همچون پل شهید فخریزاده، تیرهای پیشساخته در مجتمع تولیدی صفه تولید میشود و همزمان با عملیات اجرایی پل، در محل پروژه نصب میشود؛ این روش موجب میشود ساخت تیرها با کیفیت بالا و در زمانی سریعتر انجام شود.
در پروژههایی همچون زیباسازی دیوارههای زیرگذرها، بهویژه در حوزه رینگ چهارم و پروژه زیرگذر حصه، دیوارها بهصورت پیشساخته و طرحدار تولید میشود که این امر نیز به کیفیت بالا و به کاهش زمان اجرای پروژهها کمک میکند.
پیشساختهسازی، علاوه بر افزایش کیفیت، سبب کاهش زمان اجرای پروژهها میشود که بهنفع شهروندان و کاهش هزینههای عمومی است؛ با این شیوه میتوان به سرعت و با دقت بیشتری پروژهها را تکمیل کرد و در اختیار مردم قرار داد.
ایمنا: بخشهای دیگر فعالیت سازمان کدام است؟
رحمتی: یکی دیگر از اقدامات مهم در حوزه عمران شهری اصفهان، آسفالتریزی و تراش آسفالت معابر است که در بسیاری از نقاط شهر در حال انجام است؛ این کار که در بسیاری از مواقع بهصورت شبانهروزی انجام میشود، نیازمند همکاری و همپوشانی تمام بخشها و حمایت شهروندان است.
هرچند آسفالتریزی و تراش آسفالت در بسیاری از مواقع موجب ایجاد اختلالات موقتی در ترافیک میشود، اما شهروندان با همکاری خود این مشکلات را تحمل میکنند و موجب بهبود وضعیت معابر شهر میشوند.
در حوزه نگهداری و تعمیرات، پروژههای تعمیر و نگهداری پلها و ابنیه سنگین نیز در دستور کار سازمان عمران قرار دارد و در دوره ششم مدیریت شهری، بهویژه با توجه به مشکلات ناشی از آلودگی هوا و تأثیرات آن بر بتن پلها، این بخش اهمیت ویژهای یافته است.
طبق گزارشها، به دلیل سولفات شدن بتن و دیگر آسیبها به سازههای پلها، این پروژهها بهصورت تخصصی پیگیری میشود تا از تخریب و آسیبهای بیشتر جلوگیری شود و کارکنان در این بخش نیز بهصورت شبانهروزی در حال انجام کارهای سخت و پرمشقت هستند.
سازمان عمران به پروژههای متعدد دیگری در سطح شهر اصفهان پرداخته است که شامل احداث خیابانها و معابر جدید، پارکهای شهری و پروژههای بزرگ عمرانی در مناطق مختلف شهر است.
پروژههایی همچون احداث خیابان باتان در منطقه ۱۴، خیابان اطشاران در منطقه ۱۰، پارک مشاهیر در منطقه ۵ و پردیس خانوادهمحور در منطقه ۱۴ توسط همکاران سازمان عمران با هدف روانسازی ترافیک، بهبود معابر شهری و ایجاد فضاهای سبز و تفریحی برای شهروندان در حال اجرا است.
یکی از پروژههای بزرگ و چالشبرانگیز دیگر، فاز چهارم تعریض و ترمیم اتوبان شهید خرازی است که به دلیل ارتفاع زیاد دیوارها و پیچیدگیهای اجرایی، یکی از سختترین مراحل عملیات عمرانی این بزرگراه بهشمار میرود.
در این پروژه با استفاده از روشهای ویژه و پیچیده، دیوارهای نگهدارنده و سیستمهای دفاعی در بزرگراه بهبودیافته و پروژه بهطور ویژه در شبها انجام شد و هیچگونه اختلالی در ترافیک روزانه ایجاد نکرد، این پروژه هماکنون تکمیل شده و به بهرهبرداری رسیده است.
تمام این پروژهها و عملیاتها، در راستای ارتقای کیفیت زندگی شهروندان اصفهانی و تسهیل عبور و مرور در معابر شهری طراحی و اجرا میشود؛ مسئولان سازمان عمران از تمام همکاران خود در این بخشها قدردانی میکند و از شهروندان خواستار ادامه همکاری برای پیشبرد این پروژهها است.
ایمنا: از بودجه و اعتبارت سازمان عمران بگویید.
رحمتی: سال گذشته بودجه سازمان عمران شهرداری اصفهان معادل ۸۱۷ میلیارد تومان پیشبینی کرده بود، اما به لطف خداوند و تلاش بیوقفه همکاران، بهرغم مشکلات فراوان در تأمین مالی پروژهها و چالشهای مالی متعدد، این سازمان توانست بودجه پیشبینی شده را به بیش از ۱,۰۶۰ میلیارد تومان افزایش دهد.
در شرایطی که بسیاری از دستگاهها قادر به تأمین بودجه خود نبودند، سازمان عمران شهرداری اصفهان موفق شد سال گذشته ۲۵ درصد از بودجه مصوب خود فراتر رود و این رکورد تاریخی را ثبت کند.
این موفقیت نشاندهنده تلاشهای بیوقفه همکاران در حوزههای اجرایی، همچنین حمایتهای استراتژیک از مجتمع تولید صفه و تولید مصالح مورد نیاز پروژهها بود و اجرای پروژهها در زمان خود و در کوتاهترین مدت ممکن، به همراه شکستن رکوردها در تولید مصالح، موجب شد که عملیات عمرانی این سازمان به بهترین نحو ممکن و بهموقع انجام شود و در نتیجه، سازمان عمران شهرداری اصفهان توانست بهطور کامل بودجه خود را جذب و با افزایش ۲۵ درصدی، رکورد جدیدی را در جذب منابع مالی ثبت کند.
برای سال ۱۴۰۳، پیشبینی بودجه سازمان عمران حدود ۱,۱۵۰ میلیارد تومان است که با وجود تمام چالشها و مشکلات مالی که همچنان وجود دارد، به لطف خداوند و همکاریهای مستمر همکاران، سازمان عمران اصفهان امیدوار است که بتواند این بودجه را تحقق ببخشد.
حمایتهای مدیریت شهر و معاونت مالی و اقتصادی شهرداری اصفهان از سازمان عمران، نقشی حیاتی در غلبهبر مشکلات مالی ایفا کرده است و با این حمایتها، تیم اجرایی این سازمان مطمئن است که همچنان میتواند در برابر رکود و چالشهای اقتصادی مقاومت کند و در پایان سال ۱۴۰۳ نهتنها به بودجه مصوب دست پیدا کند، بلکه همچنان از آن عبور کند و رکوردهای جدیدی در جذب منابع مالی به ثبت برساند.
نظر شما