خواص سود پرک + کاربرد آن

کاربرد های سود پرک چیست؟ آیا از خواص سود پرک مطلع هستید؟ ماده شیمیایی در حالت جامد می باشد حاوی سه عنصر سدیم، هیدروژن و اکسیژن است. در واقع این ماده جزو دسته ترکیبات یونی به حساب می آید که از کاتیون (+NA) و آنیون هیدروکسید (-OH) تشکیل شده است.

این ماده با نام های متفاوتی مانند سود کاستیک، سود سوزآور، کاستیک سودا و هیدروکسید سدیم نیز شناخته می شود.

خواص سود پرک بسیار گسترده است در نتیجه کاربرد های متفاوتی در صنایع مختلف نیز دارا می باشد. در ادامه این مقاله قصد داریم تا خواص فیزیکی و شیمیایی سود پرک را برای شما شرح دهیم.

برای خرید سود پرک کلیک کنید...

خواص سود پرک چیست؟

خواص فیزیکی:

  • حالت: جامد
  • رنگ: سفید
  • بو: بدون بو
  • نقطه ذوب: ۳۲۳ درجه سانتی گراد
  • نقطه جوش: ۱۴۹۴ درجه سانتی گراد
  • چگالی: ۲٫۱۲ گرم بر سانتی متر مکعب
  • حلالیت : قدرت حلالیت بالا در آب

خواص شیمیایی:

سود پرک یک ماده قلیایی است که دارای خاصیت خورندگی بسیار قوی می باشد و به همین علت باید جزو دسته مواد شیمیایی خطرناک قرار گیرد در استفاده از آن باید تمام نکات ایمنی رعایت شود. یکی دیگر از خواص سود پرک که این ماده را تبدیل به یکی از پرکاربردترین مواد شیمیایی کرده است؛ قابلیت جذب رطوبت می باشد و می تواند در محیط سطح بالایی از رطوبت را به خود جذب کند. همچنین سطح واکنش پذیری هیدروکسید سدیم بالا است و این ماده به صورت محلول در آب ثبات بیشتری خواهد داشت و اغلب به صورت محلول ذخیره می گردد.

جالب است بدانید که سود سوزآور از واکنش های شیمیایی توسط مواد مختلف همچون آب و سدیم اکسید، آهک و سولفات سدیم تهیه می گردد. همچنین شما می توانید در مقاله های دیگر در مورد اینکه سدیم سولفات چیست و چگونه باعث تشکیل واکنشات شیمیایی برای تولید و خرید هیدروکسید سدیم می شود را مطالعه نمایید.

خواص سود پرک + کاربرد آن

معرفی کاربرد های سود پرک

در این قسمت از مقاله پس از شرح خواص سود پرک قصد داریم به کاربرد های این ماده و معرفی استفاده سود پرک در صنایع مختلف را داشته باشیم.

صنایع غذایی:

به طور کلی می توان گفت هیدروکسید سدیم کاربرد گسترده ای در صنایع غذایی دارد و درصد زیادی از خرید سود پرک صرف فراوری های غذایی می گردد. اولین کاربرد سود پرک در صنایع غذایی برای کاهش میزان اسیدیته مواد غذایی می باشد که اکثراً در تولیدات موادی مانند نوشابه، شکلات و بستنی مورد استفاده قرار می گیرد.

همچنین از سود پرک به عنوان یک لکه گیر و سفید ساز مواد غذایی استفاده می کنند تا تیرگی های مواد را از بین برده و باعث سفید شدن آنها شود که از این ویژگی سود پرک نیز در تولیدات آبمیوه، نوشابه و زیتون استفاده می نماید. در فراوری زیتون برای از بین بردن طعم تلخ آن از سود سوزآور استفاده می نمایند.

در مبحث تخصصی تجزیه شیمیایی مواد غذایی نیز سود پرک نقش دارد و عمدتاً در تولید محصولاتی همچون روغن نباتی و چوب شور به کار برده می شود. در تولیدات مواد لبنی نیز از سود پرک به عنوان یک ماده ضدعفونی کننده و شستشو برای تجهیزات تولید کننده لبنیات مورد استفاده قرار می گیرد که از رشد باکتری ها در محیط جلوگیری می کند.

برای تولید نوشابه نیز از سود پرک برای تنظیم مقدار ph ماده و همچنین ایجاد رنگ در بعضی از مدل نوشابه ها به کار می برد. جالب است بدانید برای افزایش چسبندگی و سفتنی ماده بستنی نیز از هیدروکسید سدیم استفاده می شود. برای تولید کاکائو و شکلات به منظور خنثی کردن اسیدیته از سود سوزآور در ترکیبات ساخت شکلات استفاده می نماید. در نتیجه به طور کلی می توان گفت که سود پرک در صنایع غذایی نقش مهمی برای حفظ کیفیت محصولات و تولید دارد.

بیشتر بخوانید: سولفات سدیم چیست؟

صنعت پتروشیمی:

قطعاً یکی دیگر از کاربرد های سود پرک در صنعت پتروشیمی می باشد. این ماده شیمیایی به عنوان یک کاتالیزور در فرایندهای مختلف پتروشیمی و همچنین انجام واکنش های متعدد مانند سولفور زدایی مورد استفاده قرار می گیرد.

سولفور زدایی به فرایندی می گویند که طی آن از مواد عالی و معدنی ماده سولفور را حذف می نماید. در واقع این فرایند برای بهبود کیفیت محصولات پتروشیمیایی و همچنین کاهش آلودگی های ناشی از این ماده در محیط زیست انجام می دهد که در مراحل سولفور زدایی سود پرک به عنوان یک کاتالیزور قوی عمل کرده و نقش مهمی را برای حذف سولفور ایفا می کند.

در کنار سولفور زدایی که از کاربرد های سود پرک است این ماده در صنعت پتروشیمیایی کاربرد های دیگری همچون تولید رنگ، کاغذ، پلاستیک و دیگر محصولات پتروشیمیایی دارد. در نتیجه در این صنعت با استفاده از خواص سود پرک می توانند محصولات متفاوتی را تولید نماید.

خواص سود پرک + کاربرد آن

صنعت نساجی:

از کاربرد های سود پرک نیز در فرایندهای رنگ آمیزی الیاف برای صنعت نساجی استفاده می گردد. یکی از خواص سود پرک قلیایی بودن آن بود که بدین وسیله می توانند چربی و سایر مواد عالی را از الیاف جدا کرده تا بتواند به خوبی رنگ مورد نظر را جذب کند و ماندگاری و ثبات بیشتری به رنگ الیاف بدهند.

صنعت داروسازی:

زمینه پرکاربرد برای سود پرک صنعت داروسازی می باشد. از هیدروکسید سدیم برای ساخت و تولید داروهای مختلفی استفاده می گردد که در ادامه کاربرد سود پرک در ساخت هر یک را شرح می دهیم.

یکی از کاربرد های سود پرک در تهیه و تولید داروهای مسکن می باشد. در واقع در فرایند ساخت این داروها از سود پرک به عنوان یک ماده کمکی استفاده می شود که منجر به افزایش اثربخشی دارو و کاهش عوارض جانبی می شود. همچنین از هیدروکسید سدیم به عنوان یک ماده اولیه در ساخت داروهای کاهنده کلسترول استفاده می کنند. در واقع به عنوان یک عنصر فعال در کاهش سطح کلسترول خون تاثیرگذار است.

داروی ضد انعقاد خون نیز یکی دیگر از محصولات دارویی است که در فرایند تهیه آن از سود و پرک به عنوان یک ماده کمکی استفاده می نمایند. خواص سود پرک برای داروهای ضد انعقادی شامل جلوگیری از لخته شدن خون و کاهش سکته مغزی یا قلبی است.

تصفیه آب:

جالب است بدانید که سود پرک قابلیت این را دارد که در محلول های آبی با فلزات سنگین واکنش دهد و آنها را تبدیل به ترکیباتی غیر قابل حل در آب تبدیل نمایند که به وسیله ته نشینی از آب جدا می گردند. همچنین از دیگر کاربرد های سود پرک برای تصفیه آب می توان به کنترل میزان PH آب و همچنین ضدعفونی کننده و آنتی باکتریال در جهت جلوگیری از رشد میکروارگانیسم ها در آب اشاره داشت.

خرید سود پرک

نسبت به کاربرد های متنوع و همچنین خواص مفیدی که دارد در بسیاری از صنایع مورد استفاده قرار می گیرد و در نتیجه تقاضای خرید آن بالا است. همچنین باید توجه داشته باشید که برای گرفتن بهترین نتیجه باید در خرید هیدروکسید سدیم کیفیت را در نظر داشته باشید. شرکت شیمی نواندیش سینا یکی از شرکت های تولید کننده انواع محصولات شیمیایی با کیفیت بالا و درجه خلوص متنوع می باشد. این شرکت یکی از معتبرترین عرضه کنندگان محصولات شیمیایی در ایران است که شما می توانید نسبت به نیاز خود سود پرک را در درصد خلوص های مختلف به صورت متنوع تهیه نمایید.

کد خبر 805359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.