چغندر قرمز چیست؟ + فواید و خواص لبو برای بدن

چغندر قرمز یا لبو دارای خواص بسیار مفیدی هستند که در فصل پاییز و زمستان می توان از آن استفاده کرد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، لبو یکی از انواع چغندر است، گیاهی از خانواده اسفناجیان و قرمز رنگ و شیرین که ریشه غده‌ای و قندی دارد و برگ‌های آن درشت و پهن است و مواد غذایی در ریشه این گیاه ذخیره می‌شود. لبو دارای خواص بسیار متنوع و مفید بوده که منبع خوبی از مواد مغذی از جمله ویتامین‌ها، مواد معدنی، فیبر و آنتی‌اکسیدان‌هاست.

تفاوت لبو با چغندر قند

لبو از همان خانواده چغندر قند است، اما از نظر ژنتیکی و تغذیه‌ای کمی با آن تفاوت دارد. چغندر قند سفید است و تولیدکنندگان تمایل دارند از آن برای استخراج شکر و شیرین کردن غذاهای فرآوری شده استفاده کنند. از لبو که بیشتر قرمز یا زرد است نمی‌توان شکر استخراج کرد. چغندر قرمز پخته شده را لبو می‌نامند.

چغندر قند

چغندر قرمز (لبو)

چغندر قرمز یا همان لبو از خوراکی‌های خوشمزه‌ای است که در فصل پاییز و زمستان می‌توانید از آن استفاده کنید. ترکیبات مؤثر و مفیدی که در لبو وجود دارد آن را به یک ماده مؤثر و ارزشمند غذایی تبدیل کرده است. لبو سرشار از فولات و منگنز، تیامین، ریبوفلاوین، ویتامین B6، پانوتنیک اسید، کولین، بتایین، منیزیم، فسفر، پتاسیم، روی، مس و سلنیوم است.

جدول ارزش غذایی لبو

به‌طور کلی، ارزش غذایی هر ۱۰۰ گرم لبو را می‌توان در جدول زیر خلاصه کرد:

ارزش غذایی در هر ۱۰۰ گرم
انرژی ۴۳ کیلو کالری
فیبر ۲.۸ گرم
آب ۸۷.۵۸ گرم
قند ۶.۸ گرم
پروتئین ۱.۶۶ گرم
کربوهیدرات ۹.۶ گرم
چربی ۰.۲ گرم

لبو را چطوری بخوریم؟

می‌توان لبو را به شکل کبابی، بخارپز، آب‌پز یا به صورت ترشی لبو مصرف کرد. همچنین می‌توان آن را به صورت خام و نپخته یا حتی به صورت خشک شده در ماست و سالاد استفاده کرد. یکی از گزینه‌های خوردن لبو، مصرف آب لبو است. می‌توان آن را با دیگر میوه‌ها مانند پرتقال تازه، نعناع، آناناس یا سیب و زنجبیل ترکیب کرد. فرم رایج خوردن لبو به صورت آب‌پز است.

چغندر

خواص و فواید لبو یا چغندر قرمز

ارزش غذایی لبو به لحاظ تأمین ویتامین‌ها و مواد معدنی مورد نیاز بدن بسیار بالا است. لبو سرشار از آنتی اکسیدان‌های قوی است که سیستم ایمنی بدن شما را تقویت کرده و برای کمک به کاهش وزن، بهبود عملکرد دستگاه گوارش و قلب، درمان سرماخوردگی و … انتخاب هوشمندانه‌ای است. البته به خاطر داشته باشید در رژیم غذایی‌تان و در مصرف هیچ نوع ماده غذایی نباید بیش از حد زیاده‌روی کنید.

  • چغندر قرمز برای بهبود عملکرد کبد

وجود کلسیم، بتالائین، ویتامین‌های B، آهن، و آنتی اکسیدان لبو را به یکی از بهترین و محبوب‌ترین خوراکی‌ها و سبزیجات برای کبد تبدیل کرده است. هم‌چنین لبو صفرا را رقیق کرده و باعث می‌شود به راحتی در کبد و روده‌ی کوچک جریان داشته‌باشد و این به بهبود سلامت کبد کمک می‌کند. بتالائین موجود در لبو به کبد کمک می‌کند سموم را از بین ببرد. فیبر سمومی را که از کبد دفع شده است پاکسازی می‌کند و اطمینان می‌دهد این سموم دوباره وارد بدن نمی‌شود. کاهش التهاب و بهبود جریان خون‌رسانی در کبد از دیگر مزایای مصرف لبو برای کبد است.

  • کاهش سطح فشار خون با خوردن چغندر قرمز

لبو حاوی نیترات است و نیترات فشار خون را پایین می‌آورد و خطر بیماری قلبی و سکته را کاهش می‌دهد. خوب است بدانید نیترات در بدن انسان به اکسید نیتریک تبدیل شده و به بدن کمک می‌کند تا رگ‌های خونی استراحت کنند و از این طریق جریان خون را بهبود می‌بخشد. در این حالت فشار خون فرد کاهش می‌یابد.

  • افزایش استقامت بدن ورزشکاران با چغندر قرمز

لبو و آب آن به عملکرد بهتر قلب و ریه‌ها در حین ورزش کمک می‌کند. اکسید نیتریک حاصل از لبو باعث افزایش جریان خون در عضلات شما می‌شود. برخی از ورزشکاران هنگام ورزش برای بهبود عملکرد خود چغندر می‌خورند و یا آب چغندر می‌نوشند. نیترات‌های غذایی با تأثیر بر کارایی میتوکندری، اندام‌های سلولی به صورت غیر مستقیم مسئول تولید انرژی و مصرف اکسیژن هستند.

  • خواص لبو برای پوست

لبو فواید زیادی برای سلامت پوست دارد. همان‌طور که گفته شد این ماده مغذی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی است که می‌توانند برای پوست بسیار مفید باشند. در نتیجه می‌توان از خواص لبو برای نرمی و روشن‌تر شدن پوست استفاده کرد. اثر ضدالتهابی لبو و آنتی‌اکسیدان‌های موجود در آن هم برای از بین بردن لکه‌ها، آکنه‌ها و چین و چروک‌های پوستی مفید است.

  • خواص لبو برای پروستات

ترکیبات مفید و مغذی موجود در لبو از جمله پتاسیم، ویتامین C و بتاکاروتن می‌تواند برای پروستات هم مفید باشد و به پاکسازی پروستات کمک می‌کند. از خواص لبو برای پروستات می‌توان به جلوگیری از ابتلاء به سرطان پروستات و دیگر بیماری‌های پروستات اشاره کرد.

  • استحکام استخوان و دندان

چغندر غنی از کلسیم است. کلسیم یکی از مواد معدنی است که وجود آن برای داشتن استخوان‌ها و دندان‌های سالم و محکم ضروری است.

  • جلوگیری از پوکی استخوان

نیترات موجود در چغندر در بدن به نیتریک اسید تبدیل می‌شود. یکی از بیماری‌هایی که نیتریک اسید از آن جلوگیری می‌کند، پوکی استخوان است.

  • مصرف لبو برای لاغری

لبو می‌تواند یک گزینه عالی برای کاهش وزن و لاغری باشد. فیبر بالای موجود در لبو برای لاغری و کاهش اشتها عالی است. همچنین این ترکیب کم کالری با آب زیادی که دارد، بدن را هیدراته نگه داشته و از این طریق به لاغری کمک می‌کند. آب لبو با اثر ضد چربی خود یک ترکیب مؤثر برای کاهش وزن است.

چغندر

  • افزایش سطح هموگلوبین

مصرف منظم آب لبو می‌تواند باعث افزایش سطح هموگلوبین شود و از این طریق از کم‌خونی جلوگیری کند. تولید و افزایش سطح هموگلوبین نیاز به آهن، فولات و ویتامین B12 دارد، که لبو منبع بسیار غنی از آهن است.

  • جلوگیری از ریزش مو

کمبود پتاسیم رابطه مستقیمی با ریزش مو دارد. پتاسیم ماده مغذی است که برای رشد مو بسیار مهم است و در آب لبو وجود دارد.

  • کاهش التهاب و تقویت حافظه

چغندر دارای ماده‌ای به نام کولین است که می‌تواند حرکات عضلانی، خواب، یادگیری و حافظه را تقویت کند. این مواد مغذی با جذب چربی باعث انتقال امواج عصبی شده و التهاب مزمن را کاهش می‌دهد. هم چنین لبو حاوی رنگدانه‌هایی به نام بتالین است که دارای تعدادی خواص ضد التهابی است.

  • خواص لبو برای سرماخوردگی

لبو سرشار از ویتامین سی و آنتی‌اکسیدان است. هر دوی این ترکیبات می‌توانند با تقویت سیستم ایمنی، در مبارزه با سرماخوردگی هم مفید باشند.

چغندر

مضرات مصرف لبو

مصرف لبو می‌تواند رنگ ادرار و مدفوع را تغییر داده و آن را قرمز رنگ، بنفش یا صورتی کند. اما جای نگرانی نیست و این حالت به تدریج برطرف می‌شود. کسانی که مستعد ابتلاء به سنگ کلیه از نوع اگزالاتی هستند باید در مصرف لبو محتاط باشند و بیش از حد آن را مصرف نکنند. همچنین کسانی که مشکلات گوارشی یا سندرم روده تحریک‌پذیر دارند ممکن است پس از مصرف لبو دچار ناراحتی معده شوند. افرادی که فشار خون پایینی دارند هم ممکن است در صورت زیاده‌روی در خوردن لبو، افت فشار خون را تجربه کنند.

کد خبر 803729

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.