نشانه‌های واکنش ترومای روانی در افراد چیست؟

عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران درباره نشانه‌های واکنش ترومای روانی گفت: واکنش‌های غیرمنطقی در جسم و روان اثراتی دارد که در سطح روان می‌توان به شوک، انکار اتفاق و در سطح علائم جسمی می‌توان به بیش‌خوابی یا کم‌خوابی و اختلال کیفیت خواب اشاره کرد.

حسین گلرخی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا درباره ترومای روانی در افراد اظهار کرد: گاهی ممکن است افراد پس از استرس و اضطراب شدید متحمل آسیب و ضربه روانی شوند و به تبع آن آرامش و پایداری روان به صورت جدی آسیب می‌بیند که ترومای روانی است و بعد از ضربه روانی حالت‌های اضطرابی و ناپایداری روان پدیدار می‌شود.

وی با بیان اینکه واکنش افراد به ترومای روانی متفاوت است، افزود: لازم است بدانیم ترومای روانی احساس امنیت فرد را تحت شعاع قرار می‌دهد، در احساس ناامنی نیز حالت درماندگی، عجز، رفتارها و واکنش‌هایی که براساس منطق نیست و پر پایه هیجان است، بیشتر مشاهده می‌شود که از رایج‌ترین واکنش‌ها بعد از ترومای روانی است.

عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران درباره نشانه‌های واکنش ترومای روانی گفت: واکنش‌های غیرمنطقی در جسم و روان اثراتی دارد که در سطح روان می‌توان به شوک، انکار اتفاق، تلاش برای نپرداختن به آن، سردرگمی، دشواری در تمرکز، پرخاشگری، بیش حساسی، تحریک‌پذیری و نوسانات خلقی، سطح بالای ترس و اضطراب، احساس شدید، شرم و گناه، سرزنش، فاصله‌گذاری میان خود و دیگران، افت شدید روابط بین فردی، احساس یاس و ناامیدی، خستگی و فروپاشی اشاره کرد.

گلرخی با اشاره به اینکه در سطح جسم نیز تروما بی‌تأثیر نیست، تصریح کرد: بیش‌خوابی یا کم‌خوابی، اختلال کیفیت خواب، کابوس، خستگی پیوسته، خواب سبک، مشکل تمرکز، ضربان قلب بالا و اسپاسم و تنش‌های عضلانی از دیگر علائم ترومای روانی در جسم است.

وی خاطرنشان کرد: نکته مهم در مورد بروز ترومای روانی این است که گاهی اوقات افراد اثرات مقطعی را تجربه می‌کنند و بعد از گذشت زمان تصور می‌کنند که از اتفاق فاصله گرفتند و چالش خاصی را مرتبط با اتفاق تجربه نخواهند کرد، در حالی که اضطراب‌های پس از سانحه نقطه آغاز اختلالات فرد است، بنابراین اگر افراد در معرض استرس و اضطراب سنگین قرار گرفتند، باید تا مدتی رفتار و عملکردهای را مورد بررسی قرار دهند، چنانچه تغییری مشاهده کردند برای پیگیری و درمان اقدام کنند.

عضو سازمان نظام روانشناسی و مشاوره ایران اضافه کرد: شناخت مفهوم ترومای روانی پیچیدگی و آسیب‌های جدی آن می‌تواند کارکرد پیشگیرانه داشته باشد، بعضی از تروماهای روانی همچون تروماهایی که در روابط میان فردی ایجاد می‌شود، قابل کنترل است.

کد خبر 802159

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.