۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۹:۰۰
کاکائو باعث چاقی می‌شود؟

کاکائو از جمله محبوب‌ترین مواد غذایی است که خواص متعددی از جمله بهبود عملکرد مغز، کاهش خطر ابتلاء به دیابت، محافظت از جوانی پوست و دندان‌ها و ایجاد احساس شادی دارد و بعضی شواهد نشان می‌دهد مصرف شکلات تلخ می‌تواند به کاهش وزن و مصرف شکلات شیرین به افزایش وزن کمک کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کالری یکی از مواد معدنی انرژی‌زا و ضروری برای انجام فعالیت‌های فیزیکی است و در صورت استفاده مقداری کمی از کالری، امکان انجام فعالیت‌های فیزیکی برای طولانی مدت وجود نخواهد داشت و پس بهتر است از مواد خوراکی با میزان کالری مشخص و لازم برای بدن استفاده شود.

تنقلات چاق کننده، حجم بالایی از کالری دارند که این میزان کالری ممکن است پس از ورود به بدن سوزانده نشود، این امر سبب می‌شود تا کالری‌های اضافه موجود در بدن به چربی تبدیل شوند، افراد کم تحرک نمی‌توانند درصد بالایی از کالری را بسوزانند، در نتیجه استفاده از تنقلات چاق کننده برای کسانی که تحرک بدنی و فیزیکی کمی دارند گزینه مناسبی نخواهد بود.

در صورت مصرف تنقلات پرکالری و چاق کننده افراد کم تحرک به اضافه وزن و چاقی دچار خواهند شد، البته در بعضی از مواقع هدف افراد افزایش وزن به وسیله مصرف مواد خوراکی است. افرادی که به دنبال افزایش وزن هستند می‌توانند از تنقلات پرکالری چاق کننده استفاده کنند.

مصرف شکلات‌های کاکائویی کالری و انرژی زیادی را به بدن وارد خواهد کرد، زیرا شکلات کاکائویی در ترکیبات خود از میزان زیادی کالری برخوردار است و به همین دلیل، مصرف زیاد شکلات کاکائویی می‌تواند منجر به اضافه وزن و چاقی شود.

شکلات به دلیل وجود میزان زیاد چربی و قند، مورد انتقادهای زیادی قرار می‌گیرد، خوردن شکلات ممکن است باعث جوش صورت و آکنه، افزایش فشار خون، بیماری‌های عروق کرونر و دیابت شود، اما این تمام حقایق در مورد شکلات نیست و شواهد زیادی وجود دارد که ثابت می‌کند میزان مناسبی از شکلات به ویژه شکلات تلخ، برای سلامت دستگاه گوارش، مغز و کاهش میزان کلسترول مفید است و خوردن شکلات حتی می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی و سکته را نیز کاهش دهد.

آنتی‌اکسیدان موجود در شکلات فواید زیادی برای سلامتی ما به ارمغان می‌آورد، هرچقدر که میزان کاکائو موجود در شکلات بیشتر باشد، یعنی شکلات خالص‌تر باشد، فواید آن برای افراد بیشتر است، شکلات تلخ همچنین دارای میزان کمتری چربی و شکر نسبت به شکلات‌های دیگر است.

کاکائو باعث چاقی می‌شود؟

شکلات تلخ چاق کننده است یا لاغر کننده؟

شکلات به طور کلی فیبر و مواد مغذی دارد، این میزان فیبر و مواد مغذی در شکلات تلخ نسبت به شکلات شیری بیشتر است و شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد کاکائو موجود در آن می‌تواند به کاهش وزن کمک کند، اما شواهد چندان قوی نیستند.

کاکائو حاوی موادی به نام فلاوانول است که ممکن است حساسیت به انسولین را در افراد مبتلا به پیش دیابت بهبود بخشد، این مواد آنتی‌اکسیدانی به محافظت از سلول‌ها در برابر آسیب‌های ناشی از رادیکال‌های آزاد کمک می‌کند.

کاکائو موجود در شکلات تلخ همچنین ممکن است با کاهش سطح هورمونی به نام گرلین که در تنظیم اشتها نقش دارد، به افراد کمک کند برای مدت طولانی‌تری احساس سیری کنند، با این حال، تحقیقات بیشتری برای درک کامل تأثیر شکلات تلخ بر کاهش وزن مورد نیاز است.

شواهدی نشان می‌دهد خوردن شکلات ممکن است بر سطح قند خون و اشتهای افراد تأثیر بگذارد، به نحوی که با کاهش وزن مرتبط است، اما با این حال، خوردن بیش از حد یک ماده غذایی بهترین انتخاب برای سلامتی نیست، بنابراین مهم است که بدانید حتی به شکلات تلخ نیز مقادیر قابل توجهی شکر تصفیه شده اضافه می‌شود.

درصد کاکائو در شکلات تلخ می‌تواند بسیار متفاوت باشد و هرچه کاکائو کمتری در آن وجود داشته باشد، احتمال وجود قند و مواد افزودنی بالا بیشتر است، اگر می‌خواهید با مصرف شکلات تلخ لاغر شوید، پزشکان توصیه می‌کنند شکلات تلخ بالای ۷۰ درصد مصرف کنید.

شکلات هرچه کاکائو بیشتری داشته باشید، فیبر و پلی فنل و مواد خوب بیشتری نیز دارد، با این حال بهتر است در مصرف شکلات زیاده روی نکنید.

نحوه مصرف کاکائو برای چاقی

برای افزایش وزن، پیشنهاد می‌شود کاکائویی را انتخاب کنید که به صورت شکلات زیر ۷۰ درصد در بازار به فروش می‌رسد، شکلات زیر ۷۰ درصد رنگ روشنی دارد و به طور معمول شیرین است و برای تهیه این شکلات از قند، چربی و مواد افزودنی دیگر استفاده می‌شود.

مصرف بیش از حد شکلات شیرین حتی به افراد لاغر توصیه نمی‌شود، زیرا باعث بروز بیماری‌های مانند دیابت نوع دو خواهد شد، همچنین می‌توانید کاکائوی شیرین را همراه با ترکیبات غذایی چاق کننده مانند موز یا شیر پرچرب میل کنید.

کاکائو باعث چاقی می‌شود؟

کاکائو چه خواصی دارد؟

بهبود عملکرد مغز: یکی از جالب‌ترین خواص کاکائو برای سلامتی، بهبود عملکرد مغز شامل سرعت پردازش مغزی و حافظه است و مصرف کاکائو و مشتقات آن به‌صورت کنترل‌شده در طولانی‌مدت روی عملکرد شناختی مغز تأثیر مثبت دارد.

کاهش خطر ابتلاء به دیابت: از خواص پودر کاکائو آن است که با وجود فلاونوئیدها (نوعی ترکیب شیمیایی که در بعضی میوه‌ها و سبزی‌ها موجود است)، می‌تواند حساسیت به انسولین را بیشتر کند و در نهایت موجب کاهش خطر ابتلاء به دیابت شود، برای کاهش خطر ابتلاء به بیماری دیابت لازم است علاوه بر در نظر گرفتن خواص پودر کاکائو و مشتقات آن، به رژیم غذایی خود نیز توجه ویژه‌ای داشته باشید.

محافظت از جوانی پوست: فلاونول‌های موجود در کاکائو، خواص فوق‌العاده‌ای دارند؛ کلاژن یکی از عوامل تأثیرگذار روی جوانی پوست است و کاکائو با داشتن فلاونول، نوعی محافظت از پوست در برابر نور خورشید و تقویت کلاژن‌سازی پوست است و این ترکیب، به کاهش چین و چروک‌های پوست کمک می‌کند.

محافظت از دندان‌ها: مصرف کاکائو می‌تواند در بعضی مواقع قوی‌تر از فلوراید برای دندان‌ها عمل کند، البته نباید فراموش شود که اگر قرار است کاکائو را به‌صورت شکلات مصرف کنید، قند موجود در شکلات می‌تواند به دندان‌ها آسیب بزند.

آرامش‌بخشی: یکی از جالب‌ترین خواص کاکائو به عنوان ماده‌ای انرژی‌زا، آرام‌بخش بودن آن است، مصرف مقدار محدودی کاکائو در پایان شب می‌تواند باعث کاهش استرس شود و خواب آرام‌تری را به شما هدیه دهد.

ایجاد حس شادی: تحقیقات نشان داده که از جمله خواص کاکائو و مشتقات آن، تغییر خلق‌وخو و بهبود آن است و وجود موادی مانند کافئین و سروتونین در کاکائو، این معجزه را به همراه خواهد داشت.

کد خبر 800180

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.