۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۰۶:۴۳
کوبا؛ سرزمین سیگار و شطرنج‌

کوبا نه‌تنها یک مقصد گردشگری جذاب بلکه یک جامعه پویا و متنوع با تاریخ و فرهنگی غنی است. گروه‌های مختلف از جمله سازمان‌های حقوق بشری و فرهنگی روز دهم اکتبر به بزرگداشت فرهنگ کوبایی و تقدیر از دستاوردهای این ملت می‌پردازند تا دوستی و همکاری‌های بین‌المللی را ترویج دهند.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، روز استقلال کوبا در دهم اکتبر یادآور آغاز نخستین جنگ استقلال‌طلبانه در سال ۱۸۶۸ است؛ زمانی که کارلوس مانوئل د سسپیدس بردگان خود را آزاد کرد و از آن‌ها خواست که به او بپیوندند و علیه قدرت استعماری اسپانیا بجنگند، او در نخستین جنگی که شروع کرد کشته شد، اما پس از مرگ او مجموعه‌ای از جنگ‌ها تا سال ۱۸۹۸ ادامه یافت و چهار سال بعد جمهوری کوبا تأسیس شد.

کوبا نه‌تنها یک مقصد گردشگری جذاب، بلکه یک جامعه پویا و متنوع با تاریخ و فرهنگی غنی است. گروه‌های مختلف از جمله سازمان‌های حقوق بشری و فرهنگی در این روز به بزرگداشت فرهنگ کوبایی و تقدیر از دستاوردهای این ملت می‌پردازند تا دوستی و همکاری‌های بین‌المللی را ترویج کند.

کوبا توسط کریستف کلمب در سال ۱۴۹۲ کشف شد و تا سال ۱۸۹۸ تحت سلطه اسپانیا بود. از آوریل تا سپتامبر ۱۹۸۰ بیش از ۱۲۰ هزار کوبایی آزادانه به ایالات متحده آمریکا مهاجرت کردند، در حالی که اجازه مهاجرت توسط فیدل کاسترو کسب شده بود. نخستین اسکان اسپانیایی‌ها در کوبا در سال ۱۵۱۱ در باروکوآ و نخستین سکونت فرانسوی‌ها در ۱۸۱۹ با ایجاد شهر سینفوگوس بود. کوبا در ۱۹۰۲ به‌صورت رسمی از آمریکا مستقل شد و نام جمهوری کوبا به خود گرفت.

کوبا؛ سرزمین سیگار و شطرنج‌

حقایق جالب درباره کوبا

کوبا بزرگ‌ترین جزیره در دریای کارائیب و هفدهمین جزیره بزرگ در جهان است و از موقعیت ممتازی بین آمریکای جنوبی و شمالی برخوردار است، حدود ۱۴۰ کیلومتر از باهاما و ۱۸۰ کیلومتر از فلوریدا فاصله دارد. خط ساحلی کوبا ۳۵۰۰ مایل طول دارد که یکی از طولانی‌ترین خطوط ساحلی در جهان به‌شمار می‌آید و دارای بیش از ۴۰۰ ساحل طبیعی است.

قله تورکینو (Turquino) مرتفع‌ترین کوه در کوبا است که در استان سانتیاگو دی کوبا واقع شده و ۱۹۷۴ متر از سطح دریا ارتفاع دارد. فیدل کاسترو و سربازانش در سال ۱۹۵۷ در جریان شورش خود این قله را فتح کردند و به گفته چه‌گوارا، این کوه به‌عنوان بلندتری نقطه کوبا، برای انقلابیون اهمیت معنوی داشت.

سیگارهای کوبایی به‌عنوان بهترین سیگارهای جهان شناخته می‌شود و جشنواره‌های سیگار همچون جشنواره دل‌هابانو هر سال در این کشور برگزار می‌شود. گفته می‌شود که سازمان سیا یک بار با فرستادن یک سیگار حاوی مواد منفجره برای فیدل کاسترو و بار دیگر با ارسال جعبه‌ای مسموم از سیگارهای کوهیبای مورد علاقه کاسترو، او را ترور کرده است، او در سال ۱۹۸۵ سیگار را ترک کرد.

یکی دیگر از محصولات برتر کوبا در جهان قهوه کوبایی است که به‌صورت شیرین و سیاه در فنجان‌های کوچک سرو می‌شود. نوشیدن یک فنجان از این قهوه معطر یکی از بخش‌های اصلی همه فعالیت‌ها در این جزیره است. جایگزین معمولی برای این قهوه، نوع ضعیف‌تری است که به آن «قهوه آمریکایی» می‌گویند.

کوبا؛ سرزمین سیگار و شطرنج‌

سیستم بهداشتی

کوبا یکی از بهترین سیستم‌های بهداشتی در جهان را دارد و در زمینه مراقبت‌های اولیه و پیشگیری از بیماری‌ها به‌شدت پیشرفت کرده است، امید به زندگی در این کشور یکی از بالاترین‌ها رتبه‌ها را در جهان دارد. نسبت پزشکان به ازای هر نفر از مردم کوبا یکی از بالاترین نسبت‌ها در سراسر جهان و معادل ۸.۴۳ به ازای هر هزار شهروند است که سه برابر بیشتر از ایالات متحده آمریکا است.

دو واکسن کووید ۱۹ در این کشور تولید شد که بیش از ۹۰ درصد تأثیرگذار بود، پیشرفته‌ترین حوزه پزشکی کوبا سرطان ریه است و واکسن سرطان ریه را به ثبت و تولید رسانده است.

سیستم آموزشی

بیش از ۹۶ درصد از بزرگسالان در کوبا باسواد هستند که نرخ بسیار بالایی نسبت به بسیاری از کشورهای جهان اول از جمله ایالات متحده آمریکا و بریتانیا است.

حیات وحش

کوبا حیات وحش شگفت‌انگیزی دارد و محل زندگی طیف وسیعی از جانوران و گیاهان است که بسیاری از آن‌ها در معرض خطر انقراض هستند. بیش از ۳۵۰ گونه پرنده در این جزیره زندگی می‌کنند که بیش از ۲۰ گونه از آن‌ها از جمله مرغ مگس‌خوار زنبوری (کوچک‌ترین پرنده مگس‌خوار جهان که تنها ۵.۵ سانتی متر طول دارد)، لانه‌کن کوبایی (پرنده ملی کوبا)، تودی کوبایی، فلامینگوها و طوطی کوبایی، پرندگان بومی هستند.

این جزیره زیستگاه گاو دریایی آنتیل در حال انقراض، لاک‌پشت پوزه عقابی در معرض خطر انقراض، تمساح کوبایی در معرض خطر انقراض، هوتیای کوبایی، ایگوانای کوبایی، قورباغه مونت ایبریا (سومین قورباغه کوچک جهان) است و ۵۴ گونه مختلف کوسه در آب‌های این جزیره زندگی می‌کنند. حدود ۱۰۰ گونه مختلف نخل که ۹۰ گونه آن بومی کوبا است و ۲۵ هزار گونه ارکیده از جمله جدیدترین گونه کشف‌شده در جهان، Tetramicra riparia، در این جزیره یافت می‌شود.

کوبا؛ سرزمین سیگار و شطرنج‌

حفاظت از محیط زیست

تلاش‌های کوبا برای حفاظت از محیط زیست در همه کشورها شناخته شده است زیرا کوبا تنها کشور در جهان است که به‌طور رسمی به ایجاد کشاورزی پایدار و ارگانیک پرداخته است و به دلیل موقعیت کم‌نظیری که در حیات وحش دارد، بیش از ۲۵ درصد از زمین‌های خود را به مناطق حفاظت‌شده اختصاص داده است. کوبا یکی از برترین مقاصد دوستدار محیط زیست برای تعطیلات در جهان است و در سال ۲۰۱۵ به‌عنوان پایدارترین کشور جهان شناخته شد.

ساختمان‌های تاریخی

هاوانا پایتخت کوبا است که به دلیل معماری تاریخی‌اش در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. ساختمان‌های این شهر روایت‌کننده داستان‌های بسیاری است که به دوران پیش از انقلاب کوبا برمی‌گردد. علاوه‌برهاوانا، کوبا دارای هشت مکان دیگر ثبت‌شده در میراث جهانی یونسکو است که از آن جمله می‌توان دره وینالس (Vinales)، پارک ملی آلخاندروهامبولت (Alejandro de Humboldt)، پارک ملی دسمبارکو دل گرنما (Desembarco del Granma)، قلعه سن پدرو دو لا روکا (Catillo de San Pedro de LA Roca) و مناظر باستانی نخستین مزارع قهوه در جنوب شرقی کوبا را نام برد.

کوبا؛ سرزمین سیگار و شطرنج‌

صرفه‌جویی در انرژی

کمبود منابع انرژی در این کشور زمینه‌ساز ارائه و گسترش راه‌حل‌های نوآورانه برای صرفه‌جویی و مدیریت انرژی شده است. مردم این کشور به استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر به‌ویژه در کشاورزی تمایل زیادی نشان می‌دهند.

هنر و فرهنگ

ارنست همینگوی، نویسنده و برنده جایزه نوبل پس از یک بازدید دو روزه از کوبا عاشق این کشور شد و به مدت ۲۰ سال آنجا زندگی کرد. کندی، رئیس‌جمهور آمریکا که مسئول تحریم کوبا است، بسیاری از سیگارهای Upman مورد علاقه خود را درست قبل از وضع تحریم‌ها علیه این کشور، وارد کرد.

بخشی از فیلم پدرخوانده در هتل Nacional De Cuba در هاوانا فیلم‌برداری شده است. نمایش معروف تروپیکانا از زمان آغاز در سال ۱۹۳۹ تاکنون به‌طور کامل و بدون تغییر اجرا می‌شود. کوبا یکی از پایین‌ترین نرخ جرم و جنایت در جهان را دارد که یکی از دلایل آن گستردگی هنر و فعالیت‌های فرهنگی در این کشور است.

کوبا؛ سرزمین سیگار و شطرنج‌

ورزش و سرگرمی

محبوب‌ترین ورزش کوبا بیسبال است و علاوه‌بر آن، کوبایی‌ها عاشق بازی شطرنج هستند. کوبایی‌ها در مکان‌های مختلف از پیاده‌روها و پارک‌ها گرفته تا مدارس، همواره در حال بازی شطرنج هستند. خوزه رائول کاپابلانکا یکی از بزرگ‌ترین استادان شطرنج در تمام دوران، از اهالی کوبا بود که از سال ۱۹۲۱ تا ۱۹۲۷ قهرمان جهان شد.

تعدادی از بهترین بوکسورهای تمام دوران اهل این کشور هستند و تا امروز ۷۸ مدال المپیک را برای این کشور به ارمغان آورده‌اند که ۴۱ مدال آن طلا بوده است. از ۹۹ هزار ورزشکار فعلی کوبا، ۱۹ هزار نفر بوکسور هستند.

اقتصاد و سیاست

اقتصاد کوبا به‌شدت به محصول نیشکر وابسته است و علاوه‌بر آن محصولات اصلی آن شامل برنج، مرکبات، سیب‌زمینی، موز، گوجه‌فرنگی و ذرت است. عمده واردات کوبا ماشین‌آلات، مواد غذایی و فراورده‌های سوختی است، در حالی که عمده صادرات آن سوخت‌های تصفیه‌شده، شکر، تنباکو، نیکل و مواد دارویی است. این جزیره به‌تازگی قانون سرمایه‌گذاری خارجی خود را اصلاح کرده و یک منطقه ویژه اقتصادی به سبک چینی، اطراف پایانه کانتینری جدید در ماریل با هدف جذب سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی افتتاح کرده است.

یکی از واقعیت‌های جالب در مورد کوبا این است که رأی دادن در این کشور از نظر قانونی اجباری است. پول ملی کوبا پزوی کوبا (CUP) است که خارج از مرز کوبا ارزش ندارد. شایان ذکر است که دلار آمریکا در حال حاضر اجازه گردش در این کشور را ندارد، همان‌طور که کوکاکولا در آن خرید و فروش نمی‌شود.

کوبا؛ سرزمین سیگار و شطرنج‌

تعطیلات رسمی ویژه

کوبا چهار تعطیلات ویژه دارد که نخستین آن سالگرد انقلاب در اول ژانویه است. فیدل کاسترو و سربازانش در این روز در «سانتیاگو د کوبا» پیروز شدند و سپس به سمت هاوانا رفتند و هشتم ژانویه به آنجا رسیدند.

روز جهانی کارگر که در نخستین روز ماه می برگزار می‌شود، یکی دیگر از تعطیلات رسمی مخصوص کوبا و به‌منظور تجلیل از کارگران تعطیل است.

روز شورش در بیست‌وششم ژوئیه تعطیل است؛ در سال ۱۹۵۳، گروهی از انقلابیون در این روز تلاش کردند پادگان Moncasda در سانتیاگو د کوبا را که دومین پادگان مهم در آن زمان برای رژیم باتیستا بود، تصرف کنند.

کد خبر 799034

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.