«آرزوی اسب چوبی»، زندگی ۸۰ دقیقه‌ای با غول‌ها

آرزوی اسب چوبی، فیلم داستانی فانتزی ۸۰ دقیقه‌ای در ژانر کودک و نوجوان دارد و قصه پسری است که شبی در منزل پدربزرگش با غول‌ها همراه می‌شود و متوجه زندگی خاص و پیچیده آن‌ها می‌شود.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، نخستین روز از برگزاری جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان در اصفهان با اکران فیلم «آرزوی اسب چوبی» همراه بود؛ این فیلم یکی از بهترین آثار کمال مقدم است که با بازی بازیگران شاخصی از جمله عزت رمضان‌فر، رابعه اسکویی، افشین سنگ‌چاپ، بهنوش بختیاری، محمدرضا شیرخانلو، کاظم نوربخش و احمدرضا جعفری به سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان رسید.

این فیلم که به کارگردانی کمال مقدم و تهیه‌کنندگی پیام مهرنوش با نگاهی جدید به روزگاران عصر کودکان و نوجوانان پرداخته است، روز گذشته (شنبه) مهمان سینما ساحل اصفهان شد و کودکان و نوجوانان را چند دقیقه‌ای وارد حال و هوای زندگی سامان کرد.

فیلم داستانی فانتزی در ژانر کودک و نوجوان دارد و قصه پسری است که بنا به شرایط خانوادگی خود و کم‌رنگ شدن رسم دید و بازدید از بزرگ‌ترها که ریشه در فرهنگ ایرانیان دارد، از خانه پدربزرگش دور افتاده است و هیچ خاطره‌ای از آنجا در ذهن ندارد، از این‌رو او روزی مجبور می‌شود به خانه پدربزرگ برود تا شبی را آنجا بماند، اما با رفتن او اتفاقات عجیبی برایش در خانه پدربزرگ رخ می‌دهد و با زندگی غول‌ها آشنا می‌شود.

«آرزوی اسب چوبی»، زندگی ۸۰ دقیقه‌ای با غول‌ها

این فیلم به چالش‌های زندگی غول‌ها می‌پردازد و نشان می‌دهد که سواد آن‌ها به اندازه کافی نیست و در حساب کردن و ساده‌ترین معادلات ریاضی دچار مشکل شده‌اند، اما سامان با وجود سن کم خود می‌تواند به آسانی این معادلات را حل و آن‌ها را راهنمایی کند.

در نهایت پس از مشاهده این فیلم متوجه می‌شویم که زندگی غول‌های تفاوت زیادی با زندگی انسان‌ها ندارد و آن‌ها نیز با مشکلات بزرگی از جمله گرانی و تورم دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

از دیگر آثار این کارگردان (کمال مقدم) می‌توان به فیلم‌های «شهر در امن و امان است» و «سرنوشت سارا» اشاره کرد.

کمال مقدم، کارگردان فیلم آرزوی اسب چوبی با بیان اینکه در فیلم می‌خواهیم بگوییم آرزو ساختنی است، اظهار می‌کند: محوریت فیلم آرزوی اسب چوبی «احترام» است تا به بزرگ‌ترها و والدین احترام بگذاریم، آن‌ها را ببینیم و فضای مجازی باعث نشود همچون قبل کنار هم جمع نشویم.

وی با اشاره به اینکه جشنواره فیلم کودک و نوجوان موجب ایجاد انگیزه می‌شود، می‌افزاید: من به عنوان یک فیلم‌ساز رسالت فرهنگ‌سازی دارم و تلاش کردم بخشی از فرهنگ غنی ایران را در غالب فیلم خود بیان کنم.

کارگردان فیلم آرزوی اسب چوبی با بیان اینکه کار کودک و نوجوان را دوست دارم، چراکه من با فیلم کودک عاشق سینما شدم، تصریح می‌کند: سی‌وششمین جشنواره فیلم کودک و نوجوان بسیار کمک‌کننده است و اجازه می‌دهد دغدغه‌های خود را بیان کنیم.

در نشست خبری این فیلم که در سینما ساحل برگزار شد، نگین شریف، خبرنگار نوجوان پرسش خود را چنین مطرح کرد: «گویا فیلم شما اشاره به وطن‌دوستی داشت، اما ایده اولیه شما از کجا آمده است؟ و آیا می‌تواند حس وطن‌دوستی را در یک نوجوان ایجاد کند؟»

کارگردان فیلم «آرزوی اسب چوبی» در پاسخ به این خبرنگار اظهار کرد: بله می‌تواند حس وطن‌دوستی را ایجاد کند، چراکه در فیلم، دغدغه رفتن را مشاهده کردیم و در واقع دیالوگ‌ها گویای آن است که هنگامی فرد بخواهد وطن را ترک کند با اتفاقاتی روبه‌رو می‌شود، بنابراین اتفاقات پیش‌آمده در فیلم به نرفتن کمک می‌کند.

همچنین زهرا ناظمی، خبرنگار نوجوان پرسش خود را چنین مطرح کرد: «اگر قرار باشد که شما دوباره این فیلم را بسازید آیا همچنان همین روند را ادامه می‌دهید؟»

کارگردان در پاسخ به این سوال چنین توضیح داد: بله چراکه یکی از دغدغه‌های من است؛ همان‌طور که گفتم این فیلم قصه‌ای ساده اما پر از حرف است و باید بگویم بخشی از فضای مجازی شما را زود بزرگ می‌کند و من کاملاً با زود بزرگ شدن بچه‌ها مشکل دارم و سلیقه شما با من بسیار فرق دارد، اما اصلی‌ترین موضوع، نگاه شما است.

سپس حامد صلح‌میرزایی، سرمایه‌گذار فیلم آرزوی اسب چوبی می‌گوید: فیلم آرزوی اسب چوبی ترکیبی از فرهنگ گذشته و جدید است که تلاش می‌کرد خود را به نسل جدید نشان دهد و اگر دقت کرده باشید یک پدربزرگ، شناختی داشت که بتواند پسربچه‌ای را خوشحال کند، اما کودک امروزی نمی‌توانست این ارتباط را برقرار کند.

وی با تاکید بر اینکه انتخاب بازیگران برای این فیلم به‌درستی انجام شده بود، ادامه می‌دهد: همان‌طور که گفته شد فیلم‌سازی برای نسل امروز سخت است، چراکه امکانات لازم را نداریم، پس با حمایت و رأی شماست که خواهیم توانست فیلم‌هایی که دوست دارید را بسازیم.

«آرزوی اسب چوبی»، زندگی ۸۰ دقیقه‌ای با غول‌ها

به گزارش ایمنا، نخستین روز از سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با اکران فیلم‌های مافیای شجاعان، رؤیای پفکی، آرزوی اسب چوبی، آن دو، میرو و شمشیر و اندوه با حضور پرشور کودکان و نوجوانان و خانواده‌هایشان در سه سینمای فلسطین، چهارباغ و ساحل برگزار شد.

کد خبر 797605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.