«مافیای شجاعان»؛ استفاده از ژانر وحشت برای جذب مخاطب

در فیلم مافیای شجاعان یک شاگرد تازه‌وارد، در بدو ورود به مدرسه متوجه ترس مشترک بچه‌های مدرسه از یک اتاق خاص به اسم سیاه‌چاله می‌شود و با اصرار بچه‌ها تصمیم می‌گیرد وارد اتاق شود و او در اتاق با یک موجود طلسم‌شده ارتباط برقرار می‌کند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، آغاز سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، با اکران فیلم «مافیای شجاعان» همراه بود؛ این فیلم یکی از آثار مریم مدرس است که با بازی بازیگرانی از جمله علی پاینده، محمدمهدیار شهیر، امین زارع، مهدی تقی‌پور، صالح غلام‌پور، یوسف صالحی و سیف‌الله نامدار به سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان رسید.

این فیلم که به کارگردانی مریم مدرس و تهیه‌کنندگی علی‌اکبر شفیعی و محمدرضا شیخ‌بهایی است و با نگاهی جدید به روزگاران عصر کودکان و نوجوانان پرداخته است، مهمان سینما ساحل اصفهان شد و کودکان و نوجوانان را چند دقیقه‌ای با چالش‌های ترسناک یک مدرسه آشنا کرد.

خلاصه این فیلم از این قرار است که ارمیا همایی، شاگرد تازه‌وارد، در بدو ورود به مدرسه متوجه ترس مشترک بچه‌های مدرسه از یک اتاق خاص به اسم سیاه‌چاله می‌شود؛ ارمیا با اصرار بچه‌ها تصمیم می‌گیرد وارد اتاق شود و او در اتاق با یک موجود طلسم‌شده ارتباط برقرار می‌کند.

«مافیای شجاعان»؛ استفاده از ژانر وحشت برای جذب مخاطب

ژانر وحشت یکی از ژانرهایی است که نوجوانان به آن نیاز دارند

در این راستا مریم مدرس، کارگردان فیلم مافیای شجاعان اظهار می‌کند: برای من سوال بود که چرا در حوزه نوجوان فیلمی در ژانر وحشت تولید نمی‌کنیم، زیرا ژانر وحشت یکی از ژانرهایی است که نوجوانان به آن نیاز دارند؛ اما در کشورمان در این حوزه فقیریم.

وی اضافه می‌کند: دلایل مختلفی دارد که در این خصوص کار نمی‌شود، زیرا بچه‌ها امروزه فیلم‌های خارجی با کیفیت‌های خوب می‌بینند و اگر بخواهیم فیلمی در ژانر وحشت بسازیم، با این فیلم‌ها باید وارد رقابت تنگاتنگ شویم.

کارگردان فیلم مافیای شجاعان درباره نامشخص بودن حضور پدر کاراکتر اصلی فیلم در قصه تاکید می‌کند: به‌دلیل زمان محدود جشنواره برای اکران، مجبور به حذف بخشی از فیلم شدیم؛ همچنین این داستان قرار بود ادامه داستان دیگری با شخصیت کودک و کودکی ارمیا باشد؛ اما آن فیلم تولید نشد و این موضوع در آن قسمت مشخص می‌شد.

مدرس می‌گوید: وقتی فیلمی را برای رساندن پیام می‌سازیم، تبدیل به فیلمی شعاری می‌شود و داستان خوبی از آب درنمی‌آید؛ با این حال، پیام‌هایی در دل داستان پنهان شده‌اند؛ برای مثال، در فیلم با شخصیتی مواجه شدید که شجاع است و وقتی قول می‌دهد، پای آن می‌ایستد و همراهی با چنین شخصیتی همچون داشتن یک دوست خوب است و همه از اثرگذاری دوست آگاه هستید؛ اما منظورمان این نبوده که به شما بگوییم به قول‌هایتان عمل کنید.

وی درباره تناسب فیلم با ژانر وحشت ادامه می‌دهد: این پرسشی است که قبل از ساختن فیلم به آن فکر کردم و فیلم وحشت برای نوجوان نکته‌هایی دارد که باید به آن توجه کرد و المان‌های وحشت باید در سطحی کنترل‌شده باشد؛ ما قسمت‌هایی را با طنز ترکیب کردیم تا زهر وحشت را خنثی کند؛ ضمن اینکه نمی‌خواستیم لذت از وحشت را از مخاطب بگیریم و معتقدیم در استفاده از ژانر وحشت زیاده‌روی نکردیم؛ زیرا ما فیلمسازان در برابر مخاطبان خود مسئول هستیم.

فیلم مافیای شجاعان با سرمایه شخصی ساخته شده است

علی‌اکبر شفیعی، تهیه‌کننده فیلم مافیای شجاعان اظهار می‌کند: اصطلاح شهرستانی‌بودن کار که مختص پایتخت است، سال‌های سال است روی سینما سایه انداخته است و بچه‌های دیگر شهرها به واسطه این دسته‌بندی جرأت تولید ندارند؛ البته تولید فرازوفرود زیادی برایشان دارد؛ کمااینکه «مافیای شجاعان» با سرمایه شخصی ساخته‌شده و هیچ حمایتی نداشته است.

وی می‌افزاید: امیدواریم این تابو شکسته شود و تولیدات سینماگران خارج از تهران افزایش پیدا کند؛ کمااینکه حوزه کودک و نوجوان مدت زیادی است در سیستم سینمای کشور ما مغفول مانده و در حال حاضر شبکه‌های نمایش خانگی وارد این حوزه شده‌اند و صداوسیما و ارشاد در این زمینه عقب مانده‌اند.

تهیه‌کننده فیلم مافیای شجاعان تاکید می‌کند: با چالش‌های بسیاری در تولید مواجه شدیم و روال تولید چنین اثری بدون حضور بچه‌ها ۱۰ تا ۱۵ روز است؛ اما ما به‌دلیل اقتضاهای سنی نوجوانان بیش از یک ماه درگیر این پروژه بودیم؛ زیرا مدیریت آن‌ها بسیار سخت بود و اگر بازیگران دختر بودند، شاید مدیریت راحت‌تر بود؛ همچنین در دورهای کار تولید شد که کرونا همه را زمین‌گیر کرده بود و مجبور بودیم بچه‌ها از صبح تا زمان پایان کار نزد ما بمانند و از خانواده‌شان دور باشند.

استان‌ها به‌دنبال برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان هستند

محمدرضا شیخ‌بهایی، دیگر تهیه‌کننده فیلم مافیای شجاعان نیز اظهار می‌کند: کشور ما به مناطق مختلفی با فرهنگ‌های متنوع تقسیم می‌شود و در آن مناطق فیلم‌هایی تولید شده است؛ همچون «قصه‌های مجید» که در اصفهان تولید شده، اما مربوط به سال‌ها پیش است.

وی اضافه می‌کند: مسئله بعدی این است که کار تولید در دیگر مراکز سخت شده است که مراکز استان‌ها مشتاق به برگزاری جشنواره هستند؛ همچون جشنواره کودک که برای برگزاری آن میان شهرها بحث است و این نشان می‌دهد که استان‌ها به‌جای تولید، به‌دنبال برگزاری جشنواره هستند.

تهیه‌کننده فیلم مافیای شجاعان تصریح می‌کند: برای تغییر این وضعیت فقط باید کار و تلاش کرد و هرچه بیشتر در شهرها کار شود و تقسیم فرهنگی عادلانه‌تری صورت گیرد، موجب پیشرفت فرهنگ کشورمان می‌شود.

به گزارش ایمنا، نخستین روز از سی‌وششمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان با اکران فیلم‌های مافیای شجاعان، رؤیای پفکی، آرزوی اسب چوبی، آن دو، میرو و شمشیر و اندوه با حضور پرشور کودکان و نوجوانان و خانواده‌هایشان در سه سینمای فلسطین، چهارباغ و ساحل برگزار شد.

کد خبر 797631

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.