محبوب‌ترین روش‌های تردد در شهرهای اروپا

یک نظرسنجی جدید نشان می‌دهد که از هر پنج اروپایی ساکن در شهرهای بزرگ، چهار نفر روزانه از وسایل حمل‌ونقل عمومی استفاده می‌کنند. پاریس با ۸۶ درصد استفاده ساکنان شهر از وسایل نقلیه عمومی بیشترین بهره را از حمل‌ونقل عمومی دارد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، ترجیحات حمل‌ونقل در پایتخت‌ها و شهرهای اروپایی به طور قابل توجهی متفاوت است. به طور متوسط، رانندگی رایج‌ترین شیوه حمل‌ونقل در ۸۳ شهر اروپایی است و پس از آن وسایل حمل‌ونقل عمومی شهری مانند اتوبوس، تراموا یا مترو قرار دارند. طبق گزارش کمیسیون اروپا در سال ۲۰۲۳ در مورد کیفیت زندگی در شهرهای اروپایی، پیاده‌روی تقریباً در همه شهرها از دوچرخه‌سواری محبوب‌تر است.

در سال ۲۰۲۳، به طور متوسط، ۴۸ درصد از ساکنان ۸۳ شهر اروپایی از ماشین به عنوان وسیله حمل‌ونقل در یک روز معمولی استفاده می‌کردند. در میان پایتخت‌ها، از جمله شهرهای کشورهای عضو اتحادیه اروپا، کشورهای نامزد اتحادیه اروپا، کشورهای EFTA و بریتانیا، استفاده از خودرو از ۲۸ درصد در استکهلم تا ۶۸ درصد در ریکیاویک متغیر بود.

بررسی نحوه تردد مردم در شهرهای اروپایی

استفاده از خودرو در شهرهای بزرگ‌تر کاهش یافته است

در شهرهایی با جمعیت زیر ۲۵۰ هزار نفر، ۵۲ درصد از ساکنان گزارش می‌دهند که در یک روز معمولی از خودرو استفاده می‌کنند، اما این رقم در شهرهای با جمعیت بین یک تا پنج میلیون نفر به ۴۴ درصد کاهش می‌یابد.

استفاده از خودرو نیز بین شهرهای داخل یک کشور به طور قابل‌توجهی متفاوت است؛ به عنوان مثال، ۳۱ درصد از ساکنان پاریس گزارش دادند که از ماشین برای حمل‌ونقل استفاده می‌کنند، در حالی که این میزان در لیل ۵۰ درصد است. در بریتانیا، لندن با ۴۱ درصد کمترین میزان استفاده از خودرو را داشت در حالی که در محله تاین ساید ۶۰ درصد بود.

این گزارش همچنین نشان داد که پایتخت‌ها معمولاً خدمات حمل‌ونقل عمومی خوبی دارند؛ همچنین استفاده از خودرو ممکن است به دلیل ازدحام و هزینه‌های بیشتر پارکینگ جذابیت کمتری داشته باشد.

بررسی نحوه تردد مردم در شهرهای اروپایی

شهرهای بزرگ‌تر کاربران حمل‌ونقل عمومی بیشتری دارند

به طور متوسط، ۴۰ درصد از ساکنان اروپا از حمل‌ونقل عمومی شهری (اتوبوس، تراموا یا مترو) در یک روز معمولی استفاده می‌کنند و چهار درصد از قطار استفاده می‌کنند. استفاده از حمل‌ونقل عمومی شهری در بین شهرهای مورد بررسی به طور قابل توجهی متفاوت بود، از ۱۵ درصد در نیکوزیا تا ۶۹ درصد در پراگ. شهرهای اروپای شرقی و شمالی به طور کلی نرخ‌های بالاتری از استفاده از حمل‌ونقل عمومی را نشان می‌دهند.

پیاده‌روی سومین حالت محبوب تردد است و پاریس پیشتاز است

پس از خودروها و حمل‌ونقل عمومی شهری، «پیاده‌روی» به‌طور متوسط سومین شیوه حمل‌ونقل محبوب در ۸۳ شهر اروپایی است. در واقع، ۲۷ درصد از ساکنان گزارش کردند که از پیاده‌روی به عنوان تردد خود در یک روز معمولی استفاده می‌کنند که از ۱۶ درصد در آنکارا تا ۴۱ درصد در پاریس متغیر است. در برلین و رم، این رقم تقریباً نصف پاریس است و تنها ۲۱ درصد از ساکنان پیاده‌روی می‌کنند.

شهرهای ترکیه در رتبه‌های پایین لیست پیاده‌روی هستند. استانبول، آنکارا (هر دو با ۱۶ درصد) و آنتالیا (۱۸ درصد) کمترین درصد پیاده‌روی را در بین ۸۳ شهر گزارش کردند. دیاربکر نیز با ۱۹ درصد در رتبه ششم از پایین فهرست قرار گرفت.

بررسی نحوه تردد مردم در شهرهای اروپایی

کدام عوامل با نرخ پیاده‌روی مرتبط هستند؟

عوامل متعددی ممکن است بر نرخ پیاده‌روی تأثیر بگذارد، از جمله بهبود زیرساخت‌های عابر پیاده و برنامه‌ریزی شهری. مطالعه اخیر منتشر شده در مجله جغرافیای حمل‌ونقل، که ۵۹ مرکز شهر را در ۲۶ کشور اروپایی تجزیه و تحلیل کرد، نشان داد:

  • مناظر خیابانی شهرهای اروپای جنوبی و شرقی کمتر توسعه یافته‌اند
  • شهرهای ثروتمندتر با سطح رفاه ذهنی بالاتر، قابل پیاده‌روی هستند

کدام شهرها بیشترین تعداد دوچرخه‌سوار را دارند؟

از میان افراد مورد بررسی، ۱۴ درصد از ساکنان اروپا از دوچرخه به عنوان وسیله حمل‌ونقل استفاده می‌کنند. هلند و دانمارک از نظر نرخ دوچرخه‌سواری به عنوان کشورهایی برجسته هستند.

در میان ۸۳ شهر، تنها سه مورد دارای نسبت بسیار بالایی از دوچرخه‌سواران روزانه هستند؛ گرونینگن (۴۶ درصد) و آمستردام (۳۹ درصد) در هلند و کپنهاگ (۳۵ درصد) در دانمارک. رم، بلگراد و ویلنیوس کمترین میزان استفاده از دوچرخه را دارند و ۶ درصد یا کمتر از ساکنان از دوچرخه در یک روز معمولی استفاده می‌کنند.

موتورسیکلت‌ها در جنوب اروپا و شهرهای مدیترانه‌ای محبوب هستند

شهرهای جنوب اروپا، مانند ناپل و مالاگا (هر دو با ۱۳ درصد) و رم (۱۲ درصد)، بالاترین نرخ استفاده از موتورسیکلت را دارند.

به طور مشابه، شهرهای اطراف مدیترانه، از جمله آتن و مارسی (۱۱ درصد) و همچنین آنتالیا و نیکوزیا (۱۰ درصد)، نیز استفاده نسبتاً بالایی دارند.

اقلیم منطقه احتمالاً نقش مهمی در این ارقام دارد. ژنو با ۱۲ درصد استفاده از موتورسیکلت به عنوان یک استثنا است. میانگین استفاده از موتورسیکلت در ۸۳ شهر حدود هفت درصد است.

بررسی نحوه تردد مردم در شهرهای اروپایی

حمل‌ونقل عمومی در کدام شهرهای اروپا محبوب است؟

یک نظرسنجی دیگر بر بیش از ۲۵۰۰ نفر از ساکنان پاریس، برلین، مادرید، استکهلم و ورشو در سال ۲۰۲۴ روش استفاده آن‌ها را از حمل‌ونقل عمومی مورد بررسی قرار داد.

پاریس با ۸۶ درصد استفاده ساکنان شهر از وسایل نقلیه عمومی بیشترین بهره را از حمل‌ونقل عمومی دارد. آنها اغلب از مترو استفاده می‌کنند که یکی از متراکم‌ترین شبکه‌های زیرزمینی در جهان است. مردم محلی این پایتخت از حمل‌ونقل عمومی خود رضایت بالایی داشتند. با این حال، این نظرسنجی نشان داد که بیش از نیمی از ساکنان ورشو و مادرید از خودروهای خود استفاده می‌کنند.

یکی از عواملی که بر استفاده از خودروها تأثیر می‌گذارد می‌تواند در دسترس بودن حمل‌ونقل عمومی باشد. فقط ۴۴ درصد از مردم ورشو کمتر از پنج دقیقه با ایستگاه حمل‌ونقل عمومی فاصله دارند.

ماری آنژ دبون، رئیس اتحادیه حمل‌ونقل عمومی و ریلی فرانسه در این رابطه به یورونیوز گفت که نتایج نظرسنجی با آنچه که در واقعیت می‌بینند مطابقت دارد.
دبون گفت: «رانندگان فرانسوی خودرو را رها می‌کنند تا از حمل‌ونقل عمومی استفاده کنند زیرا پیشنهاد [حمل‌ونقل] کافی در شهر وجود دارد.»

بررسی نحوه تردد مردم در شهرهای اروپایی

تغییر به گزینه‌های پایدارتر

یکی از یافته‌های این نظرسنجی ممکن است غیرقابل درک به نظر برسد: اتومبیل‌ها اغلب برای کوتاه‌ترین سفرها انتخاب می‌شوند. به طور متوسط در میان شهرها، ۳۶ درصد از پاسخ‌دهندگان در نظرسنجی، از ماشین برای تردد کمتر از ۱۵ دقیقه استفاده می‌کنند. دبون گفت: «حمل‌ونقل به طور کلی ۳۰ درصد از انتشار گازهای گلخانه‌ای را تشکیل می‌دهد و از این ۳۰ درصد، حمل‌ونقل عمومی یک درصد را تشکیل می‌دهد.»

کارشناسان ادعا می‌کنند که خودروها احتمالاً در مناطق روستایی رواج خواهند داشت، اما روش‌هایی برای کاهش استفاده از آنها وجود دارد. دبون نمونه‌هایی از حمل‌ونقل برحسب تقاضا و سیستم اتوبوسرانی الکتریکی را ارائه کرد و پیشنهاد یکپارچگی انواع سیستم حمل‌ونقل عمومی را به عنوان گزینه پایدار معرفی کرد.

کد خبر 797084

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.