غذای سبز، آینده‌ سبز

در دنیایی که با چالش‌های زیست محیطی جدی دست و پنجه نرم می‌کنیم، گیاه‌خواری نه تنها می‌تواند یک انتخاب غذایی در راستای تغییر سبک زندگی باشد، بلکه یک اقدام جسورانه برای نجات کره زمین و حیات بشر است، چرا که تغییر الگوی تغذیه بشر به سمت گیاه‌خواری در تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین نقش بسزایی دارد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، کره زمین با چالش‌های جدی زیست محیطی دست و پنجه نرم می‌کند، تغییر اقلیم، آلودگی، کمبود منابع، و انقراض گونه‌ها، زنگ خطر بقای انسان و تمام موجودات روی زمین را به صدا درآورده‌اند، اما راه حل‌هایی برای این بحران وجود دارد که از دست ما خارج نیست، از جمله تغییر در عادات غذایی‌مان؛ در این راستا باید بدانیم گیاه‌خواری که زمانی به چشم یک رژیم خاص دیده می‌شد، امروزه به عنوان یک راه حل قدرتمند برای رفع چالش‌های محیط زیستی شناخته می‌شود.

چالش‌های زیست محیطی و نقش گیاه‌خواری تولید گوشت، به عنوان یکی از بزرگترین عوامل تخریب محیط زیست شناخته می‌شود، صنعت دامداری، سهم قابل توجهی در انتشار گازهای گلخانه‌ای، مصرف آب و خاک، جنگل‌زدایی و انقراض گونه‌ها دارد، اما انتخاب گیاه‌خواری می‌تواند این چالش‌ها را تا حد زیادی کاهش دهد، تولید گوشت، به ویژه گوشت گاو، به طور قابل توجهی در انتشار گاز متان، که یکی از مهم‌ترین گازهای گلخانه‌ای است، نقش دارد، بنابراین گیاه‌خواری، با کاهش مصرف گوشت، به طور مستقیم به کاهش این انتشارات کمک می‌کند.

همچنین صنعت دامداری، مقدار قابل توجهی از منابع آب جهان را برای آبیاری مراتع و تأمین آب مورد نیاز دام مصرف می‌کند که گیاه‌خواری، با کاهش تقاضا برای گوشت، به حفظ منابع آب شیرین کمک می‌کند، علاوه‌بر این برخی کارشناسان محیط زیست معتقدند که دامداری باعث فشار به خاک می‌شود و باعث تخریب پوشش گیاهی و کاهش باروری خاک می‌شود که در این راستا انتخاب گیاه‌خواری به حفظ منابع خاک و کاهش فشار بر این مورد حیاتی کمک می‌کند، همین‌طور صنعت دامداری با اشغال زمین برای چرای دام و کشت علوفه، باعث تخریب زیستگاه گونه‌های جانوری و گیاهی و در نهایت منجر به انقراض آن‌ها می‌شود.

گیاه‌خواری به طور مستقیم از انقراض گونه‌ها جلوگیری می‌کند و به حفظ تنوع زیستی زمین کمک می‌کند، آینده سبز با انتخاب گیاه‌خواری راه حلی مستقیم و مناسب برای کاهش تأثیر منفی انسان بر محیط زیست است، این انتخاب نه تنها سلامتی فردی را بهبود می‌بخشد، بلکه در حفظ کره زمین و آینده‌ای بهتر برای نسل‌های آینده نیز نقش مهمی ایفا می‌کند.

تأثیرات گیاه‌خواری بر محیط‌زیست

آزاد عمرانی، دبیر هیئت رئیسه انجمن ارگانیک ایران‌ در گفت‌گو با خبرنگار ایمنا درباره تأثیرات گیاه‌خواری بر محیط‌زیست اظهار کرد: براساس مدارک و مستندات انسان با بیش از هشت هزار سال قدمت در دنیا زیست کرده است که کشف باستان‌شناسان از فرم آرواره‌ها، فک و دندان‌های آسیایی بشر نشان از تغذیه اولیه و وعده‌های غذایی گیاهی و غلات است.

وی افزود: در فرایند تغییرات، زمان، تکامل و بهره‌مندی مقوله هوشمندی بشریت در قیاس با سایر موجودات، یادگیری شکار و گوشت‌خواری به زندگی انسان راه یافت و انسان آموخت که از دندان‌های جلو در بریدن و نیش برای پاره کردن گوشت استفاده کند.

دبیر هیئت رئیسه انجمن ارگانیک ایران با بیان اینکه گیاه‌خواری به لحاظ بازگشت به ساختار تاریخی و فیزیولوژیکی بدن انسان موضوعی اثبات شده است، تصریح کرد: در مقوله فیزیولوژیک و آناتومی، بدن و دستگاه گوارش انسان متناسب با گیاه‌خواری تنظیم شده است، به طوری که هضم غلات نیاز به زمان بیشتری دارد، چرا که طول لوله گوارش انسان‌ها به نسبت گوشت‌خواران بزرگ است و این موضوع خود یک شاهد علمی مبنی بر گیاه‌خواری شناخته می‌شود.

وی پیرامون اینکه براساس مستندات علمی، گیاهان در برابر شرایط محیطی از مقاومت بالاتری برخوردارند، گفت: اگر حیوانات، حشرات و پرندگان از ابزار فرار در مقابل تنش‌ها و تهدیدات استفاده می‌کنند، گیاهان این امکان تحرک و جابه‌جایی را ندارند، بنابراین مقاومت آنها در برابر شرایط طبیعی، ماندگاری و طول عمر به لحاظ فیزیولوژیک سبب شده مقاومت آن‌ها در برابر تغییرات آب و هوایی، تنش‌ها و تغییرات جوی سازگارتر باشد.

عمرانی اظهار کرد: این نکته بسیار حائز اهمیت است که سازگاری و مقاومت گیاهان در برابر شرایط طبیعی سبب می‌شود گیاهان با تولید متابولیت‌های ثانویه ترکیباتی را در ساختار خود داشته باشند که این پتانسیل در سایر موجودات زنده بسیار کمیاب یا نایاب است.

وی ادامه داد: این ساختار تولیدات متابولیت‌ها به رغم بقا، ماندگاری و مقاومت گیاهان نه تنها نقش بسیار مهمی بر محیط‌زیست ایفا می‌کند بلکه این ترکیبات در تغذیه انسان هم تأثیرات مثبت به همراه دارد، چرا که چنین تلفیق در ساختار گیاهان با رژیم غذایی و تغذیه سبب افزایش مقاومت بدن سایر موجودات خواهد شد و در حقیقت تأثیرات دارویی و پیشگیرانه نسبت به بیمارهای و شرایط محیطی ایفا می‌کند، لذا گیاه‌خواری به‌رغم سابقه تاریخی و تکامل، فواید علمی بسیاری دارد.

اعتقاد به گیاه‌خواری صحیح است؟

دبیر هیئت رئیسه انجمن ارگانیک ایران با بیان اینکه کشف قواعد و بازگشت به تاریخ هشت هزار ساله بقای بشر سبب شده بسیاری از افرادی که مطالعه بیشتر دارند یا عمیق‌تر به موضوعات نگاه می‌کنند و به گیاه‌خواری تمایل داشته باشند، افزود: چنین اعتقاداتی صحیح است، زیرا گیاه‌خواری بر مبنای تغذیه هشت هزار سال توانسته بشریت را نجات دهد، در حقیقت سبب تداوم حیات و نسل بشر خواهد شد.

وی درباره تفکر گیاه‌خواری و نقش آن در حفظ محیط زیست تصریح کرد: تبلیغات و پیشرفت علم در ۲۰۰ سال اخیر یک مقطع زمانی است که در مقایسه با تاریخ هشت هزار ساله حیات بشر زمان کوتاهی به شمار می‌آید، اما بیانگر این است که گیاه‌خواری علاوه‌بر مطالب ناشی از یک نوع نگرش و عمق دانش بشر نسبت به مقوله حیات، امری بسیار مهم و حیاتی برای محیط زیست است.

عمرانی پیرامون اینکه آیا گیاه‌خواری سبب نجات کره زمین و محیط زیست از آلایندگی‌ها خواهد شد، گفت: گیاه‌خواری نمی‌تواند تنها عامل نجات زمین باشد، بدون شک تهدیدات بسیاری در روند تداوم حیات زمین وجود دارد که یکی از آنها تغییر سبک زندگی و تغذیه است.

وی درباره فواید گیاه‌خواری و تأثیرات مثبت بر محیط‌زیست عنوان کرد: دسترسی به منابع گیاهی در تمام مناطق کره زمین، متناسب با توانمندی‌ها، وضعیت اقلیم و طبیعی هر منطقه طی فرایند ترکیبات گیاهی که سابقه تاریخی و سازگاری با اقلیم و محیط زیست آن منطقه دارد، می‌تواند مورد توسعه، ترویج و مصرف گیاه‌خواری قرار گیرد.

دبیر هیئت رئیسه انجمن ارگانیک ایران با تاکید بر اینکه نقش گیاه‌خواری در تغییر آینده کره زمین بسیار مهم است، گفت: اگر فرایند تولید غذا کمتر باشد و به سمت استفاده از مواد خام گیاهی حرکت کنیم، به طور قطع به همان نسبت منابع آبی و انرژی کمتری مصرف خواهد شد و این امر کمک شایانی به تغییرات آب و هوایی می‌کند.

حمل موادغذایی در سراسر جهان بر گرمایش کره زمین نقش دارد / ‏‬ تمایل به تغذیه گیاه‌خواری می‌تواند بسیار نجات‌بخش باشد

وی با بیان اینکه حمل موادغذایی در سراسر جهان با کشتی‌ها و تجهیزات سردخانه‌ای حدود ۲۵ درصد بر گرمایش کره زمین نقش دارد، اظهار کرد: امروزه بحران آب، تغییرات آب و هوایی به ویژه افزایش گرمای کره زمین بزرگترین تهدید برای ادامه حیات بشر است که مقوله زنجیره سرد جابه‌جایی، حمل و نقل و تولید صنعتی با مصرف انرژی، آب، تولید گازهای گلخانه‌ای و افزایش دمای کره زمین نیز از عوامل تأثیرگذار بر افزایش گرمایش جهانی است، لذا بی‌گمان تغییر الگوی تغذیه بشر به سمت گیاه‌خواری در تغییرات اقلیمی و گرمایش زمین می‌تواند نقش بسزایی داشته باشد.

عمرانی ادامه داد: با شرایط حاکم بر جهان تمایل به تغذیه گیاه‌خواری می‌تواند بسیار نجات‌بخش باشد، از این‌رو مدافعان گیاه‌خواری به‌رغم نگرش تاریخی، فیزیولوژیکی، علمی و تأثیرات مثبت این نوع تغذیه را دنبال می‌کنند، همچنین گیاه‌خواری نقش مثبتی در حفاظت محیط زیست، کاهش گرمایش کره زمین و مقابله با تغییرات اقلیمی را به همراه دارد.

وی افزود: امروزه تغذیه گیاه‌خواری طرفداران خاصی دارد، به ویژه در شرایط فعلی که بحران چاقی و اضافه وزن در کره زمین به واسطه استفاده از غذاهای فرایندی سبب تنش سلامتی و صرف هزینه‌های کمرشکن دارو و درمان در دنیا شده است، لذا این نوع تغذیه و سبک زندگی می‌تواند نجات بخش حیات بشر و محیط زیست باشد.

دبیر هیئت رئیسه انجمن ارگانیک ایران گفت: بسیاری از دانشمندان حذف گوشت، شیر، تخم‌مرغ از رژیم غذایی را به واسطه اسیدهای‌آمینه ضروری و پروتیئن‌های ویژه، غیرممکن می‌دانند، اما گروه دیگر بر این باور هستند که جایگزین‌های گیاهی این ترکیبات امکان‌پذیر است، لازم است بدانیم پیشرفت‌های چشمگیری در این زمینه حاصل شده است و همواره به طرفداران این سبک غذایی اضافه می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از مصرف‌کنندگان مواد گیاهی بر این باورند که با افزایش آگاهی‌های عمومی و کاهش وعده‌های غذایی حاوی، گوشت، مرغ و تخم‌مرغ می‌توانند به سوی این سبک زندگی گام بردارند و با افزایش ترویج این سبک زندگی و کاهش کشتار روزانه حدود ۶۰ میلیون دام و طیور، گام بزرگی در مسیر کنترل تغییرات آب و هوایی و رعایت حقوق حیوانات برداشته خواهد شد.

کد خبر 795961

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.