انرژی پاک چیست ؟ + فواید و انواع

انرژی تجدیدپذیری که در اثر استفاده از آن آلودگی ایجاد نمی شود را انرژی پاک می نامند.

به گزارش ایمنا، با پیشرفت زیاد تکنولوژی یکی از دغدغه های بشر تامین انرژی مورد نیاز است. منابع تجدید ناپذیر موجود در طبیعت که منبع تامین انرژی بوده است با دو مشکل پایان یافتن منابع و آلودگی حاصل از استفاده از آن همراه است و انسان را به بهره برداری از انرژی‌های جدید و پاک مجبور می‌کند.

انرژی پاک چیست؟

انرژی پاک از سیستم های به وجود می آید که هیچ نوع آلودگی تولید نمی کنند، به ویژه گازهای گلخانه ای مانند Co2 که باعث تغییرات آب و هوایی می شود. به هر نوع انرژی که از آب، باد، زیست توده، زمین و یا نور خورشید تولید می شود انرژی پاک گفته می‌شود. به بیان دیگر نوعی انرژی که از منابع طبیعی گرفته شده و با سرعت بیشتری نسبت به مصرف آنها دوباره جایگزین میشوند را انرژی تجدید پذیر یا پاک میگویند.

انرژی تجدید پذیر

انرژی تجدیدپذیر (Renewable energy) انرژی سودمندی است که از منابع تجدیدپذیر به‌دست می‌آید، که در مقیاس زمانی انسانی به‌طور طبیعی دوباره جایگزین می‌شوند. از جمله این منابع می‌توان نور خورشید، باد، باران، جزر و مد، امواج و گرمایش زمین‌گرمایی اشاره کرد.

انرژی تجدید ناپذیر

یک منبع تجدیدناپذیر (Non-renewable resource) منبعی طبیعی است که نمی‌تواند به صورت طبیعی با سرعتی جایگزین شود که با نرخ مصرف آن هماهنگ گردد. کانی‌های زمین و کانسنگ‌های فلزی، سوخت‌های فسیلی (زغال‌سنگ، نفت خام، گاز طبیعی) و آب‌های زیرزمینی در آبخوان‌های مشخص همه این‌ها جزء منابع تجدیدناپذیر قلمداد می‌شوند.

انرژی پاک

تفاوت بین انرژی پاک و انرژی تجدیدپذیر چیست؟

انرژی پاک و انرژی تجدیدپذیر یکسان نیستند. در حالی که برخی از منابع انرژی پاک تجدیدپذیر هستند اما منابع تجدیدپذیر همیشه پاک نیستند. منظور از منابع تجدیدپذیر، آن منابع انرژی است که می‌توانند خود را بازسازی کنند پس بی‌پایان هستند. بسیاری از آنها پایدار و سبز هستند، اما برخی از آنها نه پایدار هستند نه سبز هستند. برای مثال، در مورد انرژی زمین گرمایی و انرژی زیست‌توده، دو منبع تجدیدپذیر که در فرایند تولید انرژی CO2 آزاد می‌کنند.

انواع انرژی پاک

انرژی پاک به منابعی اشاره دارد که در تولیدشان، آلودگی‌ها و اثرات زیست محیطی کمتری ایجاد می‌شود. از جمله انرژی‌های پاک می‌توان به:

  • انرژی خورشیدی

یکی از انواع انرژی پاک انرژی خورشیدی است. انرژی خورشیدی در واقع به کمک سلول های فتوولتائیک تولید می شود. این سلول ها نور خورشید را جذب کرده و در نهایت آن را تبدیل به برق می کنند. از انرژی خورشیدی می توان به منظور گرم کردن ساختمان ها و برای آب گرم و پخت و پز و حتی روشنایی استفاده کرد.

  • انرژی زمین گرمایی

این نوع انرژی های پاک از گرمای زمین تولید می شود. گرمایی که در زیر پوسته زمین ذخیره شده و برای دسترسی به آن نیاز به حفاری است. هزاران سال است که بشر از این انرژی به طور طبیعی استفاده می کند. برای مثال چشمه های آب گرم طبیعی یکی از این نمونه های رایج به شمار می رود که در بسیاری از شهرهای کشور ما ایران به طور طبیعی یافت می شوند.

  • انرژی باد

از انرژی باد در ارتفاعات و مکان های ساحلی می توان بهره برداری کرد. به کمک انرژی باد می توان توربین های بادی را به حرکت در آورد و از این طریق برق تولید کرد.

  • زیست توده

زیست‌توده یا بیومس یک ماده تجدیدپذیر است که از گیاهان و حیوانات به‌دست می‌آید. برخی از منابع زیست‌توده رایج عبارتند از چوب، محصولات کشاورزی و زباله‌های جامد شهری. زیست‌توده را می‌توان با استفاده از چندین روش مختلف به انرژی تبدیل کرد، اما محبوب‌ترین آن‌ها سوزاندن زیست‌توده برای گرم‌کردن ساختمان‌ها یا نیرودادن به توربین‌های بخاری است که برق تولید می‌کنند.

  • انرژی برقی آبی

انرژی هیدروالکتریک (انرژی آبی) یک منبع انرژی پاک، تجدیدپذیر و بدون آلایندگی است. این انرژی را که نیروی برقی آبی نیز می نامند از جریان آب رودخانه ها، سدها و نهرها برای تولید انرژی برق استفاده می کند. جالب است بدانید که حتی می توان از جزر و مد در اقیانوس ها برق تولید کرد.

انرژی پاک

مزیت های استفاده از انرژی پاک چیست؟

استفاده از انرژی پاک مزیت‌های بسیاری برای بشر و محیط زیست دارد از جمله:

  • حفظ محیط زیست: آلودگی کمتر از مزایای انرژی پاک است. آلودگی محیط زیست به دلیل استفاده از سوخت‌های فسیلی به یکی از بزرگترین مشکلات بشر امروز تبدیل شده است.
  • پایدار و تجدید پذیر بودن: این انرژی‌ها با توجه به آب و هوای آن منطقه، به طور مداوم در چرخه طبیعت در حال تولید هستند.
  • منافع اقتصادی: منابع رایگان چون نور خورشید و آب و باد مورد استفاده قرار می‌گیرند و فقط باید هزینه تجهیزات تبدیل آن‌ها به انرژی‌های قابل استفاده برای بشر پرداخت شود.

معایب استفاده از انرژی پاک چیست؟

  • توانی که از سوخت فسیلی برای کارخانجات به دست می‌آید، بسیار بیشتر از سوخت پاک است.
  • استفاده از انرژی پاک برای صنایع قابل اعتماد نیست. زیرا تولید آن بستگی به شرایط اقلیمی منطقه دارد. ممکن است شرایط تولید انرژی پاک در بعضی مناطق مهیا نباشد.
  • هزینه بالای تهیه تجهیزات انرژی پاک، استفاده از آن را با مشکل مواجه کرده است. زیرا همه این تجهیزات جدید هستند و قیمت بالایی دارند.
  • منابع انرژی پاک مادی نیستند و قابلیت حمل و نقل ندارند. در نتیجه نمی‌توان مانند سوخت فسیلی آن را از منطقه‌ای به منطقه دوردست انتقال داد.
  • تجهیزات مورد استفاده برای استخراج و تبدیل این نوع انرژی، قابل بازیافت نیست و به محیط زیست آسیب می‌رساند.
کد خبر 793143

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.