آغاز جشنواره پاییزی چین و چرایی برگزاری آن در تابستان

جشنواره نیمه‌پاییز چین China’s Mid-Autumn Festival هر سال در پانزدهمین روز از هشتمین ماه تقویم قمری برگزار می‌شود که در سال ۲۰۲۴ مصادف با هفدهم سپتامبر (بیست‌وهفتم شهریور ۱۴۰۳) است.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، جشنواره نیمه پاییز چین که به عنوان جشنواره ماه، جشن ماه درو یا جشن برداشت نیز شناخته می‌شود، در پانزدهمین روز از هشتمین ماه تقویم قمری مصادف با اواسط سپتامبر یا اوایل اکتبر برگزار می‌شود. مراسم‌های این جشنواره چینی با مهاجرت مردم این کشور به دیگر نقاط جهان گسترش پیدا کرد و اکنون با آداب و رسوم متفاوت در کشورهای مختلف آسیایی جشن گرفته می‌شود.

آغاز جشنواره پاییزی چین و چرایی برگزاری آن در تابستان

جشنواره نیمه‌پاییز به این دلیل در اواخر تابستان برگزار می‌شود که چین تابع تقویم قمری باستان است؛ طبق این تقویم ماه‌های هفتم، هشتم و نهم قمری به عنوان پاییز طبقه‌بندی شده‌اند. جشنواره حاضر نیز که پایان برداشت پاییزی را نشان می‌دهد، در اواسط پاییز و زمانی برگزار می‌شود که ماه در کامل‌ترین حالت خود قرار دارد.

این جشنواره به‌طور سنتی، یک تعطیلات سه‌روزه است و علاوه بر چین در کشورهایی هم‌چون تایوان، کره، ژاپن، سنگاپور، ویتنام، کامبوج، مالزی، اندونزی، تایلند و فیلیپین نیز برگزار می‌شود.

تاریخ برگزاری جشنواره نیمه‌پاییز چین

جشنواره نیمه‌پاییز چین در پانزدهمین روز از هشتمین ماه تقویم قمری مصادف با هفدهم سپتامبر ۲۰۲۴ (بیست‌وهفتم شهریور ۱۴۰۳) برگزار می‌شود.

تاریخچه جشنواره ماه

احترام به ماه و قدردانی از آن برای قرن‌ها بخشی جدایی‌ناپذیر از فرهنگ چینی بوده است. این رسم از سلسله شانگ (۱۶۰۰ تا ۱۰۴۶) آغاز شد. در طول این جشنواره نیز خانواده‌ها برای شادی و جشن دور هم جمع می‌شوند تا شام بخورند و در راستای قدردانی از ماه برای داشتن یک برداشت محصول خوب، کیک‌های ماه را صرف کنند.

آغاز جشنواره پاییزی چین و چرایی برگزاری آن در تابستان

در فاصله سال‌های ۱۰۴۵ تا ۲۲۱ قبل از میلاد امپراتوران سلسله ژو در طول اعتدال پاییزی به ماه ادای احترام می‌کردند و خانواده سلطنتی چینی قربانی می‌دادند، اما در آن زمان جشنواره واقعی وجود نداشت. بازرگانان و مردم عادی با پیروی از طبقه سلطنتی در سال‌های ۶۱۸ تا ۹۰۷ پیش از میلاد شروع به برگزاری جشن‌های غیررسمی برای شادی و پای‌کوبی در این زمان از سال کردند.

تاریخچه جشنواره ماه در تقویم قمری به سال‌های ۹۶۰ تا ۱۲۷۹ و دوره سلسله سانگ شمالی بازمی‌گردد. در این زمان، جشن ماه تبدیل به یک جشن عامیانه محبوب شده بود که همیشه در پانزدهمین روز از هشتمین ماه قمری به‌عنوان مناسبتی تعیین‌شده در تقویم قمری برگزار می‌شد.

در سال‌های ۱۲۷۹ تا ۱۳۶۸ کیک‌های ماه با هدفی دوگانه ظاهر شدند، در طول سلسله یوان که توسط مغول‌ها اداره می‌شد، سنت خوردن کیک‌های ماه به همراه غذاهای لذیذ، حاوی از پیام‌هایی بود که در میان مبارزان علیه مغول‌ها مخابره می‌شد.

آغاز جشنواره پاییزی چین و چرایی برگزاری آن در تابستان

جشنواره نیمه‌پاییز در طول مینگ و چینگ (۱۳۶۸ تا ۱۹۱۲) به اوج خود رسید، به بخشی از فرهنگ چینی تبدیل شد و پس از جشن‌های سال نو چینی در رتبه دوم اهمیت قرار گرفت. جشنواره ماه در سلسله تانگ (۶۱۸–۹۰۷ قمری) بیشتر و بیشتر محبوب شد.

در سال ۲۰۱۳ بزرگ‌ترین کیک ماه جهان، با وزن و اندازه‌ای بزرگ‌تر از یک ماشین پخته شد، اما پس از آن چینی‌ها تقدیم کیک ماه را با استفاده از وای‌فای برای توزیع پاکت‌های قرمز دیجیتالی پر از آرزوی خوش‌شانس برای دوستان و خانواده خود به‌روز کردند.

آغاز جشنواره پاییزی چین و چرایی برگزاری آن در تابستان

چرا نماد جشنواره نیمه‌پاییز چین خرگوش است؟

افسانه‌های متعددی به این جشنواره مرتبط است که محبوب‌ترین نسخه شامل داستان چانِی Chang'e، همسر کماندار هاو یی Hou Yi است که گفته می‌شود ۹ از ۱۰ خورشیدی که زمین را بیش از حد گرم می‌کردند، ساقط کرد و اکسیر ویژه‌ای را به‌عنوان پاداشی از الهه آسمان‌ها به خاطر نجات زمین به دست آورد. این اکسیر وی را قادر کرد تا به آسمان‌ها صعود کند. با این حال یک مرد شیطانی به‌دنبال اکسیر بود و زمانی که هاو یی در خانه نبود سعی در دزدیدن آن داشت. چانی در تلاش برای محافظت از اکسیر در برابر مرد شیطانی، آن را نوشید و با خرگوشی به ماه پرواز کرد. از آن زمان، هاو یی دل‌شکسته، غذای مورد علاقه همسرش را در روز ماه کامل روی میز می‌گذاشت، به این امید که او دوباره بازگردد.

پایان این داستان در افسانه‌ای دیگر به این شکل است که هاو یی پس از رفتن همسرش به ماه، تنها یک‌بار در سال به دیدن او می‌رود و در این روز است که واقعاً زندگی می‌کند، به همین دلیل است که ماه در کامل‌ترین حالت ممکن دیده می‌شود.

آغاز جشنواره پاییزی چین و چرایی برگزاری آن در تابستان

کد خبر 790821

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.