به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، نیویورک نخستین طرح قیمتگذاری ازدحام ترافیک را در ایالات متحده آمریکا اجرایی کرده است که مطابق با آن برای ورود به یک منطقه تعیینشده در جنوب پارک مرکزی شهر شامل مناطقی همچون میدان تایمز و والاستریت، روزانه ۹ دلار از رانندگان دریافت میشود. این برنامه ابتدا در سال ۲۰۱۹ پیشنهاد شد و بارها به تعویق افتاد، پیش از اجرای نهایی نیز با چالشهای قانونی و کاهش عوارض لحظه آخری فرماندار شهر مواجه شد.
هدف از این ابتکار که به رتبهبندی نیویورک بهعنوان پرتراکمترین منطقه شهری جهان برای دو سال متوالی پرداخته، کاهش تراکم ترافیک مزمن، بهبود کیفیت هوا و ایجاد درآمد برای بهبود حملونقل عمومی است. سیستم جدید از زیرساختهای عوارض موجود استفاده میکند، بر ۱۴۰۰ دوربین در ۴۰۰ خط متکی است و شامل نرخهای کاهشیافته در خارج از ساعات اوج مصرف و تخفیف برای رانندگانی میشود که از قبل عوارض پل و تونل را پرداخت میکنند.
طرح قیمتگذاری ترافیک نیویورک که از یکشنبه، پنجم ژانویه ۲۰۲۵، اجرایی شد، در حالی که برای بهبود جریان ترافیک و تأمین بودجه حملونقل عمومی در نظر گرفته شده است، با مخالفتهای قابلتوجه و واکنشهای متنوعی از خشم مسافران گرفته تا حمایت ساکنان روبهرو شد که تأثیرات و نظرات متفاوت در مورد کارآمدی و عادلانه بودن آن را نشان میدهد، حال آنکه شهرهایی همچون لندن و پاریس شاهد نتایج مثبتی از ابتکارات مشابه بودهاند.
قانونگذاران نیوجرسی و حومه نیویورک نیز از این طرح بهعنوان مالیات ناعادلانه بر مسافران انتقاد کردند. واکنش شدید رانندگان و مشاغل منطقه بر پتانسیل تأثیرات منفی طرح تأکید دارد و شفافیت در مورد تأثیرات این برنامه بر جریان ترافیک، کیفیت هوا و استفاده از حملونقل عمومی برای ارزیابی موفقیت یا شکست بلندمدت آن بسیار مهم است.
در خبرهای مشابه دیگری، نیویورک از برنامههایی برای تبدیل خیابان پنجم خود به بلوار پیادهمحور، گسترش دادن پیادهروها، کاهش خطوط ترافیکی برای بهبود آسایش عابران پیاده و حمایت از توسعه اقتصادی مکانهای تجاری و خردهفروشی در کنار خیابانهای شهر خبر داده است.
نظر شما