درمان فشار خون بالا در طب سنتی / پیش از ایجاد تغییر در مصرف داروها با پزشک مشورت کنید

پزشک و عضو انجمن طب سنتی ایران گفت: افراد درگیر با فشارخون بالا پیش از ایجاد تغییر خودسرانه در مصرف داروهای شیمیایی و شروع استفاده از درمان‌های طب سنتی باید با پزشک خود مشورت کنند.

محمدعلی یزدیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا با اشاره به درمان فشار خون بالا در طب سنتی و گیاهان دارویی تأثیرگذار برای کنترل این بیماری اظهار کرد: بیماری پرفشاری خون در گروه امراضی در طب سنتی ایرانی جای می‌گیرد که از نظر طبی، نبود تناسب میان میزان مواد مصرفی با میزان خروجی مواد مصرفی از بدن را توصیف می‌کند و این بیماری بر اساس اعتقاد متخصصان این حوزه به یکی از اعضای بدن مربوط است که در صورت پیدا و رفع شدن علت بیماری، پرفشاری خون نیز درمان خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه تناسب نداشتن میزان مواد مصرفی با میزان خروجی آن از بدن می‌تواند علل مختلفی مانند یبوست داشته باشد، افزود: به طور معمول این نبود تناسب از پرخوری، درهم‌خوری و رعایت نکردن ترتیب غذا مانند استفاده از مواد غذایی غلیظ پیش از استفاده از مواد غذایی لطیف به وجود می‌آید، همچنین افزایش فشار خون می‌تواند به دلایل مختلفی از جمله گرفتگی عروق و ابتلاء به بیماری‌هایی مانند دیابت و تیروئید باشد.

پزشک و متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه افراد مبتلا به فشار خون بالا باید وعده ناهار را به تدریج کم و در نهایت حذف کنند و بهترین زمان مصرف وعده شام برای آنها هنگام غروب است، تصریح کرد: اجتناب از مصرف غذاهای پرچرب، دیرهضم و سرخ کردنی نیز از جمله مواردی است که توسط این بیماران باید مد نظر قرار گیرد.

یزدیان ادامه داد: در صورتی که افراد به فشار خون بالا مبتلا هستند باید مصرف نمک و مواد غذایی حاوی سدیم مانند انواع ترشی شور، فست‌فودها، سس‌ها، کنسروها، چیپس، پفک، برگر، سوسیس و کالباس را به حداقل برسانند و از مصرف غذاهای فراوری شده نیز اجتناب کنند.

وی با اشاره به اینکه مصرف غذاهای خام مانند سبزیجات و میوه‌ها پیش از مصرف غذاهای پخته به این افراد توصیه می‌شود، گفت: مصرف مواد غذایی دارای پتاسیم، کلسیم و منیزیم از جمله موز، گوجه فرنگی، اسفناج، بادام زمینی، سیب زمینی، نان سبوس‌دار، دانه کنجد، ماهی، سبزی، آجیل، آلو و زردآلو، پرتقال، انجیر و غلات سبوس‌دار نیز به این افراد توصیه می‌شود.

پزشک و عضو انجمن طب سنتی ایران با اشاره به اینکه افراد درگیر با فشار خون بالا باید به تدریج غذاهای حیوانی را حذف و از غذاهای گیاهی استفاده کنند، اضافه کرد: پرهیز از نوشیدن چای، قهوه، نوشابه و مواد کافئین‌دار تا حد ممکن و جایگزین کردن آنها با چای ترش، پرهیز از نوشیدن آب یا سایر مایعات از نیم ساعت پیش از غذا، حین غذا خوردن و یک تا دو ساعت بعد از غذا و استفاده نکردن از ظروف ملامین، استیل، تفلون، آلومینیوم، ظروف یک‌بار مصرف و لعابی، از دیگر توصیه‌هایی است که باید مدنظر این افراد قرار گیرد.

یزدیان با بیان اینکه افراد درگیر با فشارخون بالا پیش از ایجاد تغییر خودسرانه در مصرف داروهای شیمیایی و شروع استفاده از درمان‌های طب سنتی باید با پزشک خود مشورت کنند، افزود: مصرف بعضی از گیاهان دارویی می‌تواند منجر به عوارض جانبی برای این افراد شود یا با سایر داروهای مصرفی آنها تداخل داشته باشد، از همین رو افراد باید با مشورت با پزشک خود متوجه شوند که یک گیاه دارویی برای چه افرادی، در چه زمانی و به چه میزانی باید مصرف شود.

وی با اشاره به اینکه تخم کتان، سیر، ریحان و دارچین از جمله گیاهان دارویی مفید برای بیماران درگیر با فشار خون بالا است، تصریح کرد: خوردن تخم کتان افراد را در مقابل بیماری‌های قلبی و عروقی محافظت می‌کند، همچنین برای تمام افراد دارای فشار خون بالا مصرف سیر خام توصیه می‌شود و افراد می‌توانند برای کاهش بوی آن از عصاره سیر و لیموترش استفاده کنند.

پزشک و متخصص طب سنتی با اشاره به اینکه افرادی که هم‌زمان مبتلا به دیابت و پرفشاری خون هستند می‌توانند مصرف روزانه دارچین را در رژیم غذایی خود قرار دهند، ادامه داد: استفاده روزانه هل، اضافه کردن زنجبیل به انواع غذا و نوشیدنی‌ها، مصرف زالزالک به صورت قرص، محلول، عصاره و دمنوش، مصرف تخم کرفس و انگشتانه از جمله دیگر موارد اثربخش برای پرفشاری خون محسوب می‌شود.

کد خبر 788424

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.